Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2e keer XTC: nauwelijks wat gevoeld

2e keer XTC: nauwelijks wat gevoeld

38 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Immersive. zei:
Dus laten we zeggen 3 pilletjes in een maand, dan merk ik echt bijna niets meer van een pil de volgende 3 maand
Klik om te vergroten...
Is 3 pillen in een maand niet ook best wel veel?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
GabberHippie zei:
Geldt die 3 maanden ook tussen verschillende middelen? Ik dacht dat dat alleen tussen XTC gebruik was
Klik om te vergroten...
Als het op dezelfde receptoren (bijvoorbeeld serotonine) werkt: ja. 3-CMC bijvoorbeeld werkt ook op serotonine. Hoewel waarschijnlijk minder sterk dan dat MDMA dat doet.

GabberHippie zei:
Is 3 pillen in een maand niet ook best wel veel?
Klik om te vergroten...
Ja. Normaliter wordt aangeraden 3 maanden tussen MDMA of andere serotonine gebruikende middelen te houden. Om je serotonine aan te vullen, maar ook om je serotonine receptoren te laten herstellen.

Die 3 maanden is trouwens een leidraad. Hoelang precies het lichaam nodig heeft om te herstellen weet men niet. Maar 3 keer in de maand een serotonine drug is sowieso veel te frequent.
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Als het op dezelfde receptoren (bijvoorbeeld serotonine) werkt: ja. 3-CMC bijvoorbeeld werkt ook op serotonine. Hoewel waarschijnlijk minder sterk dan dat MDMA dat doet.


Ja. Normaliter wordt aangeraden 3 maanden tussen MDMA of andere serotonine gebruikende middelen te houden. Om je serotonine aan te vullen, maar ook om je serotonine receptoren te laten herstellen.

Die 3 maanden is trouwens een leidraad. Hoelang precies het lichaam nodig heeft om te herstellen weet men niet. Maar 3 keer in de maand een serotonine drug is sowieso veel te frequent.
Klik om te vergroten...
Kom ik er wel mee weg om binnen die herstelperiode pep te gebruiken, omdat dat vooral op de dopamine werkt? of werkt dat niet zo?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
GabberHippie zei:
Kom ik er wel mee weg om binnen die herstelperiode pep te gebruiken, omdat dat vooral op de dopamine werkt? of werkt dat niet zo?
Klik om te vergroten...
Dat zit elkaar minder in de weg, maar MDMA werkt ook op dopamine. Nu kun je drugs die op dopamine werken in principe vaker doen dan entactogenen die (deels) op serotonine werken, al is het beste natuurlijk ook om dat niet te vaak te doen. Maar het kan in principe wel (correct me if I'm wrong mensen, ben niet de grootste speed kenner of fan, verre van).
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
GabberHippie zei:
Kom ik er wel mee weg om binnen die herstelperiode pep te gebruiken, omdat dat vooral op de dopamine werkt? of werkt dat niet zo?
Klik om te vergroten...
Laat ik eerst wat concreter aan je vragen: hoelang zie je jouw herstelperiode van teveel/te vaak Mdma. En hoe vaak wil je in die periode pep gaan gebruiken en vanaf wanneer?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
GabberHippie zei:
Geldt die 3 maanden ook tussen verschillende middelen? Ik dacht dat dat alleen tussen XTC gebruik was
Klik om te vergroten...
Zeeeeeker niet voor alle middelen, maar wel voor middelen die de serotoninevoorraad en receptoren aanspreken. 4HOMET en 2cb dus niet per se, de laatste gebruik ik wel eens in m’n sero-pauze als xtc vervanger (lage hoeveelheid, dus niet trippy😜). Maar 3mmc en varianten hierop wel (alhoewel het totaaaaaal nog niet duidelijk is hoe en in hoeverre het op je sero werkt. Maar daarom ook: het kán wel degelijk invloed hebben. Veel weten we gewoon nog niet zeker over hersens en de exacte werking, en over drugs al heulemaal niet en over RC’s nóg minder. Daarom neem ik liever t zekere voor t onzekere, om altijd leuke drugservaringen te houden tot ik 100 ben. Dit lukt overigens niet altijd, ik ben ook maar een mens😂)

GabberHippie zei:
Het zou kunnen dat dat meespeelde natuurlijk, de eerste keer was buiten in de zon met een paar goede vrienden, op mijn allereerste weekendfestival. Afgelopen keer was ik met een nieuwe groep en binnen.
Klik om te vergroten...
Ja, nou heb ik zelf de ervaring dat allebei fantastisch leip kunnen zijn. Maar hoe dan ook kan het door de set of setting (waar jij en je gemoedstoestand onderdeel van zijn!) gewoon net anders uitvallen en minder intens zijn of minder geweldog. In the end: je hebt geen nare ervaring gehad toch? Gewoon een minder leuke dan je eerste?

GabberHippie zei:
Kom ik er wel mee weg om binnen die herstelperiode pep te gebruiken, omdat dat vooral op de dopamine werkt? of werkt dat niet zo?
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Dat zit elkaar minder in de weg, maar MDMA werkt ook op dopamine. Nu kun je drugs die op dopamine werken in principe vaker doen dan entactogenen die (deels) op serotonine werken, al is het beste natuurlijk ook om dat niet te vaak te doen. Maar het kan in principe wel (correct me if I'm wrong mensen, ben niet de grootste speed kenner of fan, verre van).
Klik om te vergroten...
Speed werkt ook op je serotonine, zeker minder dan mdma en ook meer op dopamine en noradrenaline dan op serotonine. Maaaaarrrrr - het werkt er wel op. Als ik van te voren weet dat ik een goeie mdma-trip ga doen, gebruik ik ook liever zeker 2 dagen van te voren m’n adhd medicatie (aka legale pep) niet.
@Zeehond stelt de juiste vraag inderdaad. Het kán allemaal wel, maar het hangt af van je hoeveelheid, frequentie en ook hoe lang van te voren. Tot een week voor je volgende keer mdma of xtc zou ik sowieso niet doen als je een beetje zeker wil zijn. Maar als je de maanden daarvoor elke week aan de speed zit (sowieso vet af te raden) dan zullen je receptoren daar ook last van hebben.
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeehond zei:
Laat ik eerst wat concreter aan je vragen: hoelang zie je jouw herstelperiode van teveel/te vaak Mdma. En hoe vaak wil je in die periode pep gaan gebruiken en vanaf wanneer?
Klik om te vergroten...
Na afgelopen zaterdag neem ik geen mdma meer tot eind juni, dat noem ik dan mijn herstelperiode. Ik ga op 23 maart en 18 mei naar een rave waarop ik pep zou willen gebruiken. Kom ik er dan mee weg? of worden de effecten van de XTC dan ook veel minder?
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Ja, nou heb ik zelf de ervaring dat allebei fantastisch leip kunnen zijn. Maar hoe dan ook kan het door de set of setting (waar jij en je gemoedstoestand onderdeel van zijn!) gewoon net anders uitvallen en minder intens zijn of minder geweldog. In the end: je hebt geen nare ervaring gehad toch? Gewoon een minder leuke dan je eerste?
Klik om te vergroten...
Nee inderdaad, had ook verwacht dat het weer een geweldige ervaring zou worden :). Maar inderdaad niet slecht gegaan, gewoon veel minder gevoeld dan ik had gehoopt.
ljuv zei:
Speed werkt ook op je serotonine, zeker minder dan mdma en ook meer op dopamine en noradrenaline dan op serotonine. Maaaaarrrrr - het werkt er wel op. Als ik van te voren weet dat ik een goeie mdma-trip ga doen, gebruik ik ook liever zeker 2 dagen van te voren m’n adhd medicatie (aka legale pep) niet.
@Zeehond stelt de juiste vraag inderdaad. Het kán allemaal wel, maar het hangt af van je hoeveelheid, frequentie en ook hoe lang van te voren. Tot een week voor je volgende keer mdma of xtc zou ik sowieso niet doen als je een beetje zeker wil zijn. Maar als je de maanden daarvoor elke week aan de speed zit (sowieso vet af te raden) dan zullen je receptoren daar ook last van hebben.
Klik om te vergroten...
Het zou gaan om twee keer, 23 april en 18 mei, en dan gewoon net genoeg om de rave tot het einde vol te houden (ik wil het gaan slikken, mocht dat uitmaken). De eerstvolgende keer XTC (of 6-apb, dat moet ik nog besluiten) zou pas in het laatste weekend van juni zijn. is dat lang genoeg van tevoren? of verpest dat toch weer de XTC ervaring?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
GabberHippie zei:
Het zou gaan om twee keer, 23 april en 18 mei, en dan gewoon net genoeg om de rave tot het einde vol te houden (ik wil het gaan slikken, mocht dat uitmaken). De eerstvolgende keer XTC (of 6-apb, dat moet ik nog besluiten) zou pas in het laatste weekend van juni zijn. is dat lang genoeg van tevoren? of verpest dat toch weer de XTC ervaring?
Klik om te vergroten...
Nee joh, klinkt helemaal niet gek of onverstandig. Kán wel zijn dat je gewoon heeeeel gevoelig bent voor tolerantie hoor… dus als je het zekere voor het onzekere wil nemen, kun je in mei ook een drug kiezen die helemaal niet op je sero zit. Dan is 2cb éígenlijk ook al geen goed idee, hoewel wel mijn doc. 2cb zit niet op de sero voorraad, maar wel op de receptoren (dacht ik). Geen idee of anderen dit weten “af te wegen” tov pep. Maar ook belangrijk bij je keuze: je drug moet wel bij het feestje passen.

Tbh klink je al als meer ingelezen en serieuzer dan de meeste mensen die voor het eerst met een vergelijkbare vraag op dit forum komen. Ik zou dan ook gokken op dat je gewoon een keer een minder vette ervaring hebt gehad en dat dat de volgende keer heeeeeel anders uitpakt als je je plan zoals die nu is aanhoudt. Stel je verwachtingsmanagement ieeeetsje bij, eet en slaap goed voor je volgende keer m of x en youll be good.

Alllllllerlaatste controle vraag: je gebruikt geen medicatie toch?
I
Immersive.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
GabberHippie zei:
Nee inderdaad, had ook verwacht dat het weer een geweldige ervaring zou worden :). Maar inderdaad niet slecht gegaan, gewoon veel minder gevoeld dan ik had gehoopt.

Het zou gaan om twee keer, 23 april en 18 mei, en dan gewoon net genoeg om de rave tot het einde vol te houden (ik wil het gaan slikken, mocht dat uitmaken). De eerstvolgende keer XTC (of 6-apb, dat moet ik nog besluiten) zou pas in het laatste weekend van juni zijn. is dat lang genoeg van tevoren? of verpest dat toch weer de XTC ervaring?
Klik om te vergroten...
Ranzig spul man die 6apb.
Wel leuk om 20 uur te trippen, maar veel ongezonder dan xtc.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
GabberHippie zei:
Na afgelopen zaterdag neem ik geen mdma meer tot eind juni, dat noem ik dan mijn herstelperiode.
Klik om te vergroten...
Dat is een mooie ruime herstelperiode, goed van je!

GabberHippie zei:
Ik ga op 23 maart en 18 mei naar een rave waarop ik pep zou willen gebruiken. Kom ik er dan mee weg? of worden de effecten van de XTC dan ook veel minder?
Klik om te vergroten...
Je kunt eventueel op 23 maart en 18 mei pep gebruiken. Zie ook wat @ljuv schrijft. Pep is niet onschuldig, let op je doseringen en probeer rondom die raves gezond te eten, goed te slapen en af en toe lekker te sporten.

Je zult dan eind juni naar verwachting een goede Mdma ervaring hebben en van pep gebruik niets meer merken.
Je Mdma ervaring is altijd afhankelijk van set & setting en je ervaring is altijd anders.

Ik ga er vanuit dat je geen medicatie gebruikt!
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
dus als je het zekere voor het onzekere wil nemen, kun je in mei ook een drug kiezen die helemaal niet op je sero zit
Klik om te vergroten...
Heb je een suggestie? Ik ga naar Harmony of hardcore, dus het moet me vooral veel energie geven om de dag vol te houden :)
ljuv zei:
Alllllllerlaatste controle vraag: je gebruikt geen medicatie toch?
Klik om te vergroten...
Nope!
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Immersive. zei:
Ranzig spul man die 6apb.
Wel leuk om 20 uur te trippen, maar veel ongezonder dan xtc.
Klik om te vergroten...
Huh, ik dacht juist dat het minder neurotoxisch was dan xtc. Hoezo is het ongezonder, en waarom vind je het zo ranzig?
L
LeoFlaLid
01-01-2024, 00:00
#14
GabberHippie zei:
Heb je een suggestie? Ik ga naar Harmony of hardcore, dus het moet me vooral veel energie geven om de dag vol te houden :)
Klik om te vergroten...
Een stim die werkt op dopamine. Qua klassieke drugs zou je vgm best voor speed gaan.
Qua rc's sowieso 3-fa
L
LeoFlaLid
01-01-2024, 00:00
#15
GabberHippie zei:
Huh, ik dacht juist dat het minder neurotoxisch was dan xtc. Hoezo is het ongezonder, en waarom vind je het zo ranzig?
Klik om te vergroten...
MDMA-geïnduceerde neurotoxiciteit is gelinkt aan mechanismen zoals directe receptorstimulatie die leidt tot oxidatieve stress, uitputting van intracellulaire glutathionniveaus, en de betrokkenheid van reactieve stikstofsoorten in het toxische effect https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0161813X0700071X?via=ihub

Uit een andere studie blijkt dat de benzofuraanderivaten 5-APB en 6-APB stimulerende eigenschappen hebben en krachtige substraten zijn voor monoaminetransporteurs. Deze stoffen, inclusief 6-APB, bleken in vitro krachtiger te zijn dan MDMA in het opwekken van transporter-gemedieerde afgifte van monoamines en veroorzaakten significante neurochemische en gedragseffecten in vivo, wat suggereert dat 6-APB ook risico's kan opleveren voor neurotoxische effecten, vooral indien gebruikt in hoge doses of herhaaldelijk
link.springer.com

The psychoactive aminoalkylbenzofuran derivatives, 5-APB and 6-APB, mimic the effects of 3,4-methylenedioxyamphetamine (MDA) on monoamine transmission in male rats - Psychopharmacology

Rationale The nonmedical use of new psychoactive substances (NPS) is a worldwide public health concern. The so-called “benzofury” compounds, 5-(2-aminopropyl)benzofuran (5-APB) and 6-(2-aminopropyl)benzofuran (6-APB), are NPS with stimulant-like properties in human users. These substances are...
link.springer.com link.springer.com
I
Immersive.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
GabberHippie zei:
Huh, ik dacht juist dat het minder neurotoxisch was dan xtc. Hoezo is het ongezonder, en waarom vind je het zo ranzig?
Klik om te vergroten...
Neurotoxisch vind ik het idd niet, in de hersenen merkte ik er idd minder van dan xtc.

Ik heb t in me wijn gegooid misschien maakt dat uit, maar het werkte wel op me nieren, darmen, en ik kon echt geen water drinken voor 10~ uur 😂
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
GabberHippie zei:
Heb je een suggestie? Ik ga naar Harmony of hardcore, dus het moet me vooral veel energie geven om de dag vol te houden :)
Klik om te vergroten...
Hmmmmm ja lastiger wel. Niet echt een veesje waar je lekker een jonkootje of wat paddodruppels neemt… (Reminds me - ik heb nogsteeds niet gecheckt of ik nou echt kan sors beeb @HappyMind ly xoxoxox) Ik denk dat je echt wel goed zit met die pep als je t aanvliegt zoals je nu doet. No worries!

Immersive. zei:
Neurotoxisch vind ik het idd niet, in de hersenen merkte ik er idd minder van dan xtc.

Ik heb t in me wijn gegooid misschien maakt dat uit, maar het werkte wel op me nieren, darmen, en ik kon echt geen water drinken voor 10~ uur 😂
Klik om te vergroten...
Wa klets je nou😂 Nerotoxiteit is niet echt iets waar je een mening over hebt maat.

Niet uit eigen ervaring want heb het zelf ook nogsteeds niet geprobeerd (ljuv mdma te veel ha ha ha). Maar dat je minder merkt heeft waarschijnlijk te maken dat het veel minder piekt en veel meer een constante roes geeft. Ik heb eigenlijk voornamelijk gebruikers ervaringen gelezen van mensen die het veel chiller en vetter vinden dan mdma. Om deze reden, én omdat het langer duurt én omdat de comedown niet zo heftig is.
Wel vaker gelezen dat mensen meer last hebben van kotsjes en kakjes dan bij mdma. Meestal wel van korte duur.

Zoals met alle rc’s: weinig onderzocht dus weinig te zeggen over de werking. Het is wel als minder neurotoxisch middel bedacht, maar vgm is niet echt duidelijk of dit ook klopt. Maar nogmaals: je klinkt als een verstandige gebruiker en dan neem je de meeste risico’s al weg!
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#18
GabberHippie zei:
Heb je een suggestie? Ik ga naar Harmony of hardcore, dus het moet me vooral veel energie geven om de dag vol te houden :)

Nope!
Klik om te vergroten...
Een hardcore feest "vol kunnen houden"? Hallo! Ben jij nou een GabberHippie ofwa?!
G
GabberHippieLid
01-01-2024, 00:00
#19
HappyMind zei:
Een hardcore feest "vol kunnen houden"? Hallo! Ben jij nou een GabberHippie ofwa?!
Klik om te vergroten...
Ik heb het absoluut niet nodig om de muziek leuk te vinden hoor :) alleen mijn lichaam vindt het niet zo leuk om de hele dag op 180+ bpm te hakken hahaha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."