Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapen/slaapmedicatie

Slapen/slaapmedicatie

73 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Seroquel legt het " piekermolentje" stil.
En juist in de nacht heb ik daar last van, maar dat is nu gelukkig verleden tijd.
Het wil niet zeggen dat je geen benzo meer nodig zou hebben, maar het zou kunnen.
Seroquel is geen wonder middel, en heeft enkele vervelende bijwerkingen.
Het kan zorgen dat je een " restless legs " syndroom ontwikkelt, en je wordt er dikker van.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat noem jij een lage dosis?
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#3
CuriousExplorer zei:
En de niet benzo categorie?
Ben zelf heel tevreden over Zolpidem.
Klik om te vergroten...
Zolpidem is voor mij de beste ook. 1 mg zonder verhogen . Slik het ivbm chronische pijn, ADD en door ptss is er een alertheid ontstaan waardoor ik zeg maar maanden , jaren met 1 oog open sliep. Nooit diep. Wel dromen. .
Zolpidem is genoeg voor 7 uur nachtrust, soms meer zelfs.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Seroquel legt het " piekermolentje" stil.
En juist in de nacht heb ik daar last van, maar dat is nu gelukkig verleden tijd.
Het wil niet zeggen dat je geen benzo meer nodig zou hebben, maar het zou kunnen.
Seroquel is geen wonder middel, en heeft enkele vervelende bijwerkingen.
Het kan zorgen dat je een " restless legs " syndroom ontwikkelt, en je wordt er dikker van.
Klik om te vergroten...
Klopt, ik heb t jaren gebruikt en met succes, op de eetbuien na ja, je eetlust neemt toe. ( In vele gevallen) .
ik nam een relatief “lage dosis “van 25 mg, later 12,5 . Alleen werd er S ochtends amper wakker van, en heb al fibromyalgie oa. Chronische pijn, dus opstaan werd een hel. Geen puf en geen geluks gevoelens meer. Nu zolpidem en slaap prima sinds jaar nu , eerder wakker dat wel. Maar niet meer suf , wolken hoofd is weg,
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Wat noem jij een lage dosis?
Klik om te vergroten...
12,5 - 50 mg
Boven de 300 geloof ik is het een middel tegen psychose en schizophrenia , Het blijft allemaal natuurlijk geval, beter neem je niets .
Maar zie hierboven ook weer genoeg die jaren lang nachten van 2 uur Max draaiden zoals ik, en mentaal kapot waren, soms is iets beter dan niets . Daarnaast aan de oorzaak werken en ritme etc, maar dat is de meesten wel duidelijk .
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik slaap goed op zoplicon,maar dan wel 2 pillen
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is dit misschien een optie?

somnox.com

Somnox 2 Breathe & Sleep Robot | Breathe Better, Sleep Better

Discover the power of breathing. Somnox 2 is a natural solution to sleeplessness, without any side effects. Breathe, Relax, Sleep.
somnox.com somnox.com

Lees heel veel lovende dingen hierover. Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en geen idee wat een zorgverzekering hierin kan doen...
Maar kan me voorstellen dat medicatie op lange termijn ook niet heel goedkoop is, als het niet op recept is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Advies: ga NIET aan de oxcycodon!
Dat is een zware pijnstiller en beslist geen slaapmiddel!
Na drie weken zit je eraan vast, en het werkt niet meer omdat je tolerantie opgebouwd hebt...
Niet doen! Alleen maar narigheid staat je te wachten...
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier ook een moeilijke slaper (maar niet zo extreem als jouw!!)

heb veel boeken gelezen over slapen, en het lukt mij nu om zonder hulpmiddelen elke nacht te slapen en te dromen. Al moet ik er veel voor doen en laten. Daarvoor heb ik vijf jaar lang 5mg zyprexa gebruikt. Heel af en toe gebruik ik nog zyprexa, als ik wegens omstandigheden weer een week wakker ben geweest. Daarna slaap ik gewoon weer zoals van ouds. Ik droom ook. Zyprexa sedeert, is een antipsychotica en nadat het middel begint te werken kun je zoete trek krijgen een eetbuien kunnen er dan ontstaan. Is wel echt iets om op te letten.

Wat mij helpt: elke dag om 5uur opstaan, overdag veel daglicht binnenkrijgen, in de namiddag de stress van je lijf afbewegen door bijv een uurlang te gaan lopen buiten (pik je ook wat daglicht op), wees overdag bezig met iets wat niet alleen lichamelijk je uitput maar ook intellectueel, hou een slaapdagboek bij waarbij je opschrijft hoe je hebt geslapen en wat je hebt gedroomd en wat er evt beter kan. VErmijd caffeine, vermijd zware maaltijden 4uur voor het slapen gaan en eet hooguit twee kiwi's of een banaan. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan en verduister je kamer zeer goed. Dit kan bijv al met kartonnen dozen waarop je folie plakt, en trek daar een aantal vuilniszakken over en hang dit voor je raam. Een slaapmasker is onzin, omdat in je huid iets zit wat licht oppikt en je brein wakker houd. Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks. Haal alle elektronische apparaten uit je slaapkamer, maar ook boeken en dagboeken. Onderbewust kan dit je wakker houden, omdat je toch even nog iemand wilt appen of iets wilt opschrijven in je dagboek. Zet je kamertemperatuur op 15graden, hou alleen je boxershort aan en ga voor een dunne deken. Bij onrustig slapen en het steeds koud hebben, zet je verwarming dan wat hoger. Je lichaam koelt af voordat je slaapt, en daarom kan het helpen om vlak van te voren minimaal 30sec een minuut lang onder de koude douche te staan. Een lauwe douche is ook prima, al is een koude douche beter. Koud douchen helpt mij goed met slaap problemen.

Overprikkeling is mijn hoofdoorzaak van dat ik niet of nauwelijks sliep, en nooit uitgerust wakker werd. Ik vermijd muziek, drukke en lawaaierige omgevingen, drukke mensen, beeldschermen, films, series. Overprikkeling echt heel vervelend, en ben er pas op mijn 30e achter gekomen wat dit precies met mij doet. Sinds ik ga voor stiltedagen/stiltemomenten, slaap ik beter en word ik vaker uitgerust wakker. Als ik slecht heb geslapen weet ik vaak de oorzaak wel te vinden en schrijf ik dit op in mijn slaapdagboek, en wat ik er aan kan doen.

Lees boeken die hier overgaan. Je hebt zat boeken waarin staat hoe je beter kunt slapen; sleep hacks, sleep revolution, sleeping guide, program to cure a insomnia, mindfullness en slapen..

Er is ook een link tussen wat je overdag eet en slaapproblemen. Eet je veel tafelsuiker en junkfood, dan kan dit voor een slechte kwaliteit slaap zorgen. Eet je te weinig dan kun je door de honger niet in slaap komen of snachts door de honger wakker worden en ondiep slapen. Eet dus onbewerkt voedsel, een plant based diet. Vermijd tafelsuiker, bewerkte vetten, kunstmatige zoetstoffen en andere chemische stoffen. Ga voor groente, fruit, complexe koolhydraten, vette vis, noten, zaden, zonnebloempitten.

Voor het slapen gaan doe ik allerlei ontspanningsoefeningen. Mijn kamer is volledig verduisterd en het enige wat ik aan heb staan zijn elektronische kaarsen. Wat mij helpt is: zelfmassage, progressive muscle relaxation, tel-meditatie, ademhalingsoefeningen en zelfhypnose. Je hebt bijv ook cognitieve gedragstherapie die je kan helpen. Je hebt werkboeken hiervoor en hoef je niet perse naar voor een therapeut. Je download of koopt het boek en werkt dit uit.

Sterkte man! Slapen is heel en heel belangrijk. Heel goed voor je welzijn. ik krijg randpsychotische verschijnselen en wakker blijven is simpelweg geen optie meer voor mij.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#10
lorazepam en 1 of 2 paracetamol helpt bij mij al
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Paracetamol is geen slaapmiddel...maar een pijnstiller voorzover dat ik weet.
Met name bij plotseling ontstane pijn, bijvoorbeeld na een operatie of een val met kneuzingen.

Grappig dat dit zo goed bij je werkt!
Ik heb helaas wat
"sterkers" nodig..
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#12
Quatiapine is voor jou DE oplossing. Dat was het voor mij ook!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dit klopt. Jazeker.
Dit medicijn met 1 zolpidem krijgt het voor elkaar om mij in slaap te krijgen. Goddank.
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dag allen;

Even wat radiostilte geweest gezien overleg.
Verscheidene artsen hebben inmiddels hun plasje erover gedaan.
Ook 2x 1 dag "opgenomen" geweest om (kunstmatig) wat bij te slapen onder toezicht van een anesthesist.
Er blijft 0 op rekest komen helaas. Inmiddels is de afdeling anesthesie van het lokale ziekenhuis tot de conclusie gekomen i.o.m. de psychiater dat de nadelen van opiaten momenteel niet langer opwegen tegen de gevolgen van niet slapen.
Ofwel; hoe veel nadelen er ook aan kleven, ze gaan starten met oxycodon.
De opmerkingen van hier heb ik zeker meegenomen, maar om te zeggen dat ik met de handen in het haar zit is een grof understatement. Op dit moment zou ik een verslaving op de koop toenemen om maar een paar uur te kunnen slapen.

Mocht iemand toch nog alternatieven weten hoor ik ze graag, maar gezien de hoeveelheid artsen die uitgespeeld zijn inmiddels acht ik die kans klein.
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tur4x zei:
Quatiapine is voor jou DE oplossing. Dat was het voor mij ook!
Klik om te vergroten...
Ook al gebruikt; helaas moeten stoppen vanwege contra-indicatie met epilepsie. (Deed ook niks, overigens.)
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsychedelicMagic zei:
Hier ook een moeilijke slaper (maar niet zo extreem als jouw!!)

heb veel boeken gelezen over slapen, en het lukt mij nu om zonder hulpmiddelen elke nacht te slapen en te dromen. Al moet ik er veel voor doen en laten. Daarvoor heb ik vijf jaar lang 5mg zyprexa gebruikt. Heel af en toe gebruik ik nog zyprexa, als ik wegens omstandigheden weer een week wakker ben geweest. Daarna slaap ik gewoon weer zoals van ouds. Ik droom ook. Zyprexa sedeert, is een antipsychotica en nadat het middel begint te werken kun je zoete trek krijgen een eetbuien kunnen er dan ontstaan. Is wel echt iets om op te letten.

Wat mij helpt: elke dag om 5uur opstaan, overdag veel daglicht binnenkrijgen, in de namiddag de stress van je lijf afbewegen door bijv een uurlang te gaan lopen buiten (pik je ook wat daglicht op), wees overdag bezig met iets wat niet alleen lichamelijk je uitput maar ook intellectueel, hou een slaapdagboek bij waarbij je opschrijft hoe je hebt geslapen en wat je hebt gedroomd en wat er evt beter kan. VErmijd caffeine, vermijd zware maaltijden 4uur voor het slapen gaan en eet hooguit twee kiwi's of een banaan. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan en verduister je kamer zeer goed. Dit kan bijv al met kartonnen dozen waarop je folie plakt, en trek daar een aantal vuilniszakken over en hang dit voor je raam. Een slaapmasker is onzin, omdat in je huid iets zit wat licht oppikt en je brein wakker houd. Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks. Haal alle elektronische apparaten uit je slaapkamer, maar ook boeken en dagboeken. Onderbewust kan dit je wakker houden, omdat je toch even nog iemand wilt appen of iets wilt opschrijven in je dagboek. Zet je kamertemperatuur op 15graden, hou alleen je boxershort aan en ga voor een dunne deken. Bij onrustig slapen en het steeds koud hebben, zet je verwarming dan wat hoger. Je lichaam koelt af voordat je slaapt, en daarom kan het helpen om vlak van te voren minimaal 30sec een minuut lang onder de koude douche te staan. Een lauwe douche is ook prima, al is een koude douche beter. Koud douchen helpt mij goed met slaap problemen.

Overprikkeling is mijn hoofdoorzaak van dat ik niet of nauwelijks sliep, en nooit uitgerust wakker werd. Ik vermijd muziek, drukke en lawaaierige omgevingen, drukke mensen, beeldschermen, films, series. Overprikkeling echt heel vervelend, en ben er pas op mijn 30e achter gekomen wat dit precies met mij doet. Sinds ik ga voor stiltedagen/stiltemomenten, slaap ik beter en word ik vaker uitgerust wakker. Als ik slecht heb geslapen weet ik vaak de oorzaak wel te vinden en schrijf ik dit op in mijn slaapdagboek, en wat ik er aan kan doen.

Lees boeken die hier overgaan. Je hebt zat boeken waarin staat hoe je beter kunt slapen; sleep hacks, sleep revolution, sleeping guide, program to cure a insomnia, mindfullness en slapen..

Er is ook een link tussen wat je overdag eet en slaapproblemen. Eet je veel tafelsuiker en junkfood, dan kan dit voor een slechte kwaliteit slaap zorgen. Eet je te weinig dan kun je door de honger niet in slaap komen of snachts door de honger wakker worden en ondiep slapen. Eet dus onbewerkt voedsel, een plant based diet. Vermijd tafelsuiker, bewerkte vetten, kunstmatige zoetstoffen en andere chemische stoffen. Ga voor groente, fruit, complexe koolhydraten, vette vis, noten, zaden, zonnebloempitten.

Voor het slapen gaan doe ik allerlei ontspanningsoefeningen. Mijn kamer is volledig verduisterd en het enige wat ik aan heb staan zijn elektronische kaarsen. Wat mij helpt is: zelfmassage, progressive muscle relaxation, tel-meditatie, ademhalingsoefeningen en zelfhypnose. Je hebt bijv ook cognitieve gedragstherapie die je kan helpen. Je hebt werkboeken hiervoor en hoef je niet perse naar voor een therapeut. Je download of koopt het boek en werkt dit uit.

Sterkte man! Slapen is heel en heel belangrijk. Heel goed voor je welzijn. ik krijg randpsychotische verschijnselen en wakker blijven is simpelweg geen optie meer voor mij.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Veel hiervan heb ik inderdaad vaker gelezen. Alle vormen van niet-natuurlijke suikers en caffeine waren al verbannen uit mijn leven, als onderdeel van de slaaphygiëne wat natuurlijk veelal stap één is.
Ook mijn kamer en ramen zijn al hierop toegespitst. Geluid en licht-dicht. Compleet geisoleerd. Blauwlicht filtratie in avondbril, veel beweging (buiten) overdag. Helaas bied ook dat alles geen soelaas. Boeken over slapen specifiek ga ik nog proberen, dank!
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Met alle respect maar oxcycodon gaan voorschrijven als slaapmedicatie??!
En hoelang moet dat goed gaan? 3 weken misschien, en dan sta je weer voor de deur, omdat je meer nodig hebt.....
Ik ben geen arts, maar wel een ervaringsdeskundige..
Een zware pijnstiller als slaapmiddel...ik ben verbijsterd.

@ John Doe : van alcohol slaap je " totaal anders".
Je mist het REM slaapgedeelte, waardoor je doodmoe wakker wordt.
En dan moet je de hele dag nog door...
Ik heb dat ook een tijdje gedaan zo, maar het werkt gewoon niet.
Naast het gegeven dat je een verslaving op gaat bouwen zo.
Klik om te vergroten...

Ja, het is onconventioneel gaf mijn arts ook toe toen ze het voorstelde. Maar de alternatieven zijn/waren uitgespeeld. In het verleden ben ik door slaapgebrek (letterlijk) omgevallen. Hier heb ik toen mijn rug door gebroken en 2 verzakte wervels opgelopen. Toen kreeg ik oxycodon voor de pijn; dat hielp tevens enigzins met het slapen. Vandaar de overweging, gok ik.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#18
PsychedelicMagic zei:
Hier ook een moeilijke slaper (maar niet zo extreem als jouw!!)

heb veel boeken gelezen over slapen, en het lukt mij nu om zonder hulpmiddelen elke nacht te slapen en te dromen. Al moet ik er veel voor doen en laten. Daarvoor heb ik vijf jaar lang 5mg zyprexa gebruikt. Heel af en toe gebruik ik nog zyprexa, als ik wegens omstandigheden weer een week wakker ben geweest. Daarna slaap ik gewoon weer zoals van ouds. Ik droom ook. Zyprexa sedeert, is een antipsychotica en nadat het middel begint te werken kun je zoete trek krijgen een eetbuien kunnen er dan ontstaan. Is wel echt iets om op te letten.

Wat mij helpt: elke dag om 5uur opstaan, overdag veel daglicht binnenkrijgen, in de namiddag de stress van je lijf afbewegen door bijv een uurlang te gaan lopen buiten (pik je ook wat daglicht op), wees overdag bezig met iets wat niet alleen lichamelijk je uitput maar ook intellectueel, hou een slaapdagboek bij waarbij je opschrijft hoe je hebt geslapen en wat je hebt gedroomd en wat er evt beter kan. VErmijd caffeine, vermijd zware maaltijden 4uur voor het slapen gaan en eet hooguit twee kiwi's of een banaan. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan en verduister je kamer zeer goed. Dit kan bijv al met kartonnen dozen waarop je folie plakt, en trek daar een aantal vuilniszakken over en hang dit voor je raam. Een slaapmasker is onzin, omdat in je huid iets zit wat licht oppikt en je brein wakker houd. Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks. Haal alle elektronische apparaten uit je slaapkamer, maar ook boeken en dagboeken. Onderbewust kan dit je wakker houden, omdat je toch even nog iemand wilt appen of iets wilt opschrijven in je dagboek. Zet je kamertemperatuur op 15graden, hou alleen je boxershort aan en ga voor een dunne deken. Bij onrustig slapen en het steeds koud hebben, zet je verwarming dan wat hoger. Je lichaam koelt af voordat je slaapt, en daarom kan het helpen om vlak van te voren minimaal 30sec een minuut lang onder de koude douche te staan. Een lauwe douche is ook prima, al is een koude douche beter. Koud douchen helpt mij goed met slaap problemen.

Overprikkeling is mijn hoofdoorzaak van dat ik niet of nauwelijks sliep, en nooit uitgerust wakker werd. Ik vermijd muziek, drukke en lawaaierige omgevingen, drukke mensen, beeldschermen, films, series. Overprikkeling echt heel vervelend, en ben er pas op mijn 30e achter gekomen wat dit precies met mij doet. Sinds ik ga voor stiltedagen/stiltemomenten, slaap ik beter en word ik vaker uitgerust wakker. Als ik slecht heb geslapen weet ik vaak de oorzaak wel te vinden en schrijf ik dit op in mijn slaapdagboek, en wat ik er aan kan doen.

Lees boeken die hier overgaan. Je hebt zat boeken waarin staat hoe je beter kunt slapen; sleep hacks, sleep revolution, sleeping guide, program to cure a insomnia, mindfullness en slapen..

Er is ook een link tussen wat je overdag eet en slaapproblemen. Eet je veel tafelsuiker en junkfood, dan kan dit voor een slechte kwaliteit slaap zorgen. Eet je te weinig dan kun je door de honger niet in slaap komen of snachts door de honger wakker worden en ondiep slapen. Eet dus onbewerkt voedsel, een plant based diet. Vermijd tafelsuiker, bewerkte vetten, kunstmatige zoetstoffen en andere chemische stoffen. Ga voor groente, fruit, complexe koolhydraten, vette vis, noten, zaden, zonnebloempitten.

Voor het slapen gaan doe ik allerlei ontspanningsoefeningen. Mijn kamer is volledig verduisterd en het enige wat ik aan heb staan zijn elektronische kaarsen. Wat mij helpt is: zelfmassage, progressive muscle relaxation, tel-meditatie, ademhalingsoefeningen en zelfhypnose. Je hebt bijv ook cognitieve gedragstherapie die je kan helpen. Je hebt werkboeken hiervoor en hoef je niet perse naar voor een therapeut. Je download of koopt het boek en werkt dit uit.

Sterkte man! Slapen is heel en heel belangrijk. Heel goed voor je welzijn. ik krijg randpsychotische verschijnselen en wakker blijven is simpelweg geen optie meer voor mij.
Klik om te vergroten...
Zelf massage is perfect , en als je t kan , zet je een massage video aan AsMr .
Sofie Michelle bijv,.... dan kalmeeert ze je via scherm, alsof ze bij je is,
En gebruik een make-up kwast of zwachte doek, of vingers, massage olie . Op je gezicht en nek , schouders en handen.
heb wel een paar video’s waar ik helemaal loom en zen en sleepy van wordt , ( voorheen lachte Ik asmr healing beetje uit ) nu
Heerlijk, maar ik moet wel al wat moe zijn en rustig, dan werkt t heel goed voor slaap
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Dit klopt. Jazeker.
Dit medicijn met 1 zolpidem krijgt het voor elkaar om mij in slaap te krijgen. Goddank.
Klik om te vergroten...
Ik ook. 1 zolpidem ( normaal zonder andere middelen, gewone dagen ) en 12,5 gram Quetiapine of zonder ook wel .
Slaap is gezond, zolpidem misschien niet zo, maar niet slapen brengt t lichaam meer schade aan. Ik spreek uit ervaring .
soms is het de enige uitweg ( voor nu ). En dat is fijn
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Paracetamol is geen slaapmiddel...maar een pijnstiller voorzover dat ik weet.
Met name bij plotseling ontstane pijn, bijvoorbeeld na een operatie of een val met kneuzingen.

Grappig dat dit zo goed bij je werkt!
Ik heb helaas wat
"sterkers" nodig..
Klik om te vergroten...
Bij mij helpt het ook in combinatie met Zolpidem of Zopiclon

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."