"PsychedelicMagic zei:
Hier ook een moeilijke slaper (maar niet zo extreem als jouw!!)
heb veel boeken gelezen over slapen, en het lukt mij nu om zonder hulpmiddelen elke nacht te slapen en te dromen. Al moet ik er veel voor doen en laten. Daarvoor heb ik vijf jaar lang 5mg zyprexa gebruikt. Heel af en toe gebruik ik nog zyprexa, als ik wegens omstandigheden weer een week wakker ben geweest. Daarna slaap ik gewoon weer zoals van ouds. Ik droom ook. Zyprexa sedeert, is een antipsychotica en nadat het middel begint te werken kun je zoete trek krijgen een eetbuien kunnen er dan ontstaan. Is wel echt iets om op te letten.
Wat mij helpt: elke dag om 5uur opstaan, overdag veel daglicht binnenkrijgen, in de namiddag de stress van je lijf afbewegen door bijv een uurlang te gaan lopen buiten (pik je ook wat daglicht op), wees overdag bezig met iets wat niet alleen lichamelijk je uitput maar ook intellectueel, hou een slaapdagboek bij waarbij je opschrijft hoe je hebt geslapen en wat je hebt gedroomd en wat er evt beter kan. VErmijd caffeine, vermijd zware maaltijden 4uur voor het slapen gaan en eet hooguit twee kiwi's of een banaan. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan en verduister je kamer zeer goed. Dit kan bijv al met kartonnen dozen waarop je folie plakt, en trek daar een aantal vuilniszakken over en hang dit voor je raam. Een slaapmasker is onzin, omdat in je huid iets zit wat licht oppikt en je brein wakker houd. Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks. Haal alle elektronische apparaten uit je slaapkamer, maar ook boeken en dagboeken. Onderbewust kan dit je wakker houden, omdat je toch even nog iemand wilt appen of iets wilt opschrijven in je dagboek. Zet je kamertemperatuur op 15graden, hou alleen je boxershort aan en ga voor een dunne deken. Bij onrustig slapen en het steeds koud hebben, zet je verwarming dan wat hoger. Je lichaam koelt af voordat je slaapt, en daarom kan het helpen om vlak van te voren minimaal 30sec een minuut lang onder de koude douche te staan. Een lauwe douche is ook prima, al is een koude douche beter. Koud douchen helpt mij goed met slaap problemen.
Overprikkeling is mijn hoofdoorzaak van dat ik niet of nauwelijks sliep, en nooit uitgerust wakker werd. Ik vermijd muziek, drukke en lawaaierige omgevingen, drukke mensen, beeldschermen, films, series. Overprikkeling echt heel vervelend, en ben er pas op mijn 30e achter gekomen wat dit precies met mij doet. Sinds ik ga voor stiltedagen/stiltemomenten, slaap ik beter en word ik vaker uitgerust wakker. Als ik slecht heb geslapen weet ik vaak de oorzaak wel te vinden en schrijf ik dit op in mijn slaapdagboek, en wat ik er aan kan doen.
Lees boeken die hier overgaan. Je hebt zat boeken waarin staat hoe je beter kunt slapen; sleep hacks, sleep revolution, sleeping guide, program to cure a insomnia, mindfullness en slapen..
Er is ook een link tussen wat je overdag eet en slaapproblemen. Eet je veel tafelsuiker en junkfood, dan kan dit voor een slechte kwaliteit slaap zorgen. Eet je te weinig dan kun je door de honger niet in slaap komen of snachts door de honger wakker worden en ondiep slapen. Eet dus onbewerkt voedsel, een plant based diet. Vermijd tafelsuiker, bewerkte vetten, kunstmatige zoetstoffen en andere chemische stoffen. Ga voor groente, fruit, complexe koolhydraten, vette vis, noten, zaden, zonnebloempitten.
Voor het slapen gaan doe ik allerlei ontspanningsoefeningen. Mijn kamer is volledig verduisterd en het enige wat ik aan heb staan zijn elektronische kaarsen. Wat mij helpt is: zelfmassage, progressive muscle relaxation, tel-meditatie, ademhalingsoefeningen en zelfhypnose. Je hebt bijv ook cognitieve gedragstherapie die je kan helpen. Je hebt werkboeken hiervoor en hoef je niet perse naar voor een therapeut. Je download of koopt het boek en werkt dit uit.
Sterkte man! Slapen is heel en heel belangrijk. Heel goed voor je welzijn. ik krijg randpsychotische verschijnselen en wakker blijven is simpelweg geen optie meer voor mij.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Veel hiervan heb ik inderdaad vaker gelezen. Alle vormen van niet-natuurlijke suikers en caffeine waren al verbannen uit mijn leven, als onderdeel van de slaaphygiëne wat natuurlijk veelal stap één is.
Ook mijn kamer en ramen zijn al hierop toegespitst. Geluid en licht-dicht. Compleet geisoleerd. Blauwlicht filtratie in avondbril, veel beweging (buiten) overdag. Helaas bied ook dat alles geen soelaas. Boeken over slapen specifiek ga ik nog proberen, dank!"
In: Slapen/slaapmedicatie
1-1-2024