Benzo's werken 2 weken en daarna gaan ze juist meer slapeloosheid, angstklachten en rusteloosheid veroorzaken, zeker als je de dosis vermindert. Dus misschien hangt de slapeloosheid ook gedeeltelijk daarmee samen?
Verder denk ik dat er meer winst valt te behalen in de sociale omgeving en in je mentale gesteldheid. Kennelijk heb je veel last van stress, zorgen en/of onzekerheid. Die gevoelens worden ergens door veroorzaakt. Misschien is het een goed idee om kritisch te kijken wat je kunt doen om stressoren uit de omgeving te verminderen. Want dat zijn nu net zaken die met medicijnen niet opgelost kunnen worden. Voor het oplossen van stress en slaapproblemen zijn helaas geen quick-fixes maar wel langzamer werkende oplossingen. Ik zou adviseren om veel aandacht te hebben voor het ontspannen 's avonds. Dus vanaf 22.00 uur alle schermen uit en de lichten dimmen. Ga wat mediteren en lees een ontspannend boek. Geen koffie, cola of energydrink drinken na het middaguur kan ook helpen.
Verder is het natuurlijk heel vervelend als je niet kunt slapen, zeker als je weet dat je de volgende dag nog allerlei dingen moet doen. Toch helpt het niet om steeds te denken van 'shit ik kan niet slapen. Ik wil slapen. Waarom lukt het niet?' Op een gegeven moment is het beter om gewoon lekker te blijven liggen en het niet per se te proberen. Die nacht kan je dan als 'verloren' beschouwen en gewoon accepteren dat het misschien niet meer lukt. Sta wel op een normaal tijdstip op! Dan ben je misschien geradbraakt die dag, maar dan is de kans wel groot dat je de volgende avond gewoon wel weer kunt slapen.
Zo houd je een ritme erin. Dat is heel belangrijk voor het kunnen slapen (vanwege het circadiaans ritme; een soort biologische klok die het slaapproces bepaalt). Er zijn meer goede tips voor 'slaaphygiëne', zoek daar eens op. Er zijn ook allerlei ontspanningsoefeningen en je kunt mindfulness of NLP gebruiken om de slaapproblemen om te denken zodat die niet meer zo zwaar aanvoelen.
Zoals gezegd zijn dit geen quick-fixes. Maar het zijn uiteindelijk wel de dingen die je tot een duurzame oplossing leiden. Het kost dus flink wat moeite maar uiteindelijk heb je dan ook wat
![:)]()