Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapen/slaapmedicatie

Slapen/slaapmedicatie

73 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat slaap nodig is, is me onderhand al pijnlijk duidelijk.

M'n arts heeft inmiddels besloten contra-indiceringen aan de kant te leggen en gaat opiatan (oxycodon) voorschrijven met een midazolam neusspray erbij. Hoop dat dat iets doet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Absoluut.
Ik gebruik dit al jaaren, en zowaar, ik kan er echt goed door slapen. Icm 1 zolpidem.
Binnen 10 minuten ben ik vertrokken.
Want bijna niet kunnen slapen heeft mij een daverende, dreunende burn-out opgeleverd, en deze heeft verrekte lang geduurd...
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#3
WilSlapen zei:
Dat slaap nodig is, is me onderhand al pijnlijk duidelijk.

M'n arts heeft inmiddels besloten contra-indiceringen aan de kant te leggen en gaat opiatan (oxycodon) voorschrijven met een midazolam neusspray erbij. Hoop dat dat iets doet.
Klik om te vergroten...
Oxycodon ontspant , maar kan ook juist energie geven, tip. Neem dus je oxy op het moment van rust , lichten uit, in bed liggen, eventueel iets relaxend lezen of kijken ( YouTube heeft veel tips voor slaap muziek, asmr video’s. ) geef je over aan t gevoel.
Dan versterkt het je rust , ( ga je de deur uit op oxy of op visite dan wordt je heel actief) Succes en laat ons weten hoe t gaat .
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
joetsie zei:
de rc ook?
Klik om te vergroten...
Geen idee maar valt ook onder slaapmiddelen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zonder enige twijfel!
Ennehh....neem die oxcycodon dus maar niet!
Dat is geen slaapmiddel...wel een uiterst verslavend opiaat!
Je raakt hooked en je hebt steeds meer nodig.
Dat heb je met seroquel dus niet...
Zolpidem en promethazine erbij, en...slapen maar.
Soms ontstaat restless legs syndroom, daar is sifrol een goed middel tegen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#6
wietolie,wiet cake.Ik koop in belgie in een apotheek slaappillen die ze zelf maken zonder recept te koop.Viel als een blok in slaap.Maar na jaren ben ik imuum ervoor
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzo's werken 2 weken en daarna gaan ze juist meer slapeloosheid, angstklachten en rusteloosheid veroorzaken, zeker als je de dosis vermindert. Dus misschien hangt de slapeloosheid ook gedeeltelijk daarmee samen?

Verder denk ik dat er meer winst valt te behalen in de sociale omgeving en in je mentale gesteldheid. Kennelijk heb je veel last van stress, zorgen en/of onzekerheid. Die gevoelens worden ergens door veroorzaakt. Misschien is het een goed idee om kritisch te kijken wat je kunt doen om stressoren uit de omgeving te verminderen. Want dat zijn nu net zaken die met medicijnen niet opgelost kunnen worden. Voor het oplossen van stress en slaapproblemen zijn helaas geen quick-fixes maar wel langzamer werkende oplossingen. Ik zou adviseren om veel aandacht te hebben voor het ontspannen 's avonds. Dus vanaf 22.00 uur alle schermen uit en de lichten dimmen. Ga wat mediteren en lees een ontspannend boek. Geen koffie, cola of energydrink drinken na het middaguur kan ook helpen.

Verder is het natuurlijk heel vervelend als je niet kunt slapen, zeker als je weet dat je de volgende dag nog allerlei dingen moet doen. Toch helpt het niet om steeds te denken van 'shit ik kan niet slapen. Ik wil slapen. Waarom lukt het niet?' Op een gegeven moment is het beter om gewoon lekker te blijven liggen en het niet per se te proberen. Die nacht kan je dan als 'verloren' beschouwen en gewoon accepteren dat het misschien niet meer lukt. Sta wel op een normaal tijdstip op! Dan ben je misschien geradbraakt die dag, maar dan is de kans wel groot dat je de volgende avond gewoon wel weer kunt slapen.

Zo houd je een ritme erin. Dat is heel belangrijk voor het kunnen slapen (vanwege het circadiaans ritme; een soort biologische klok die het slaapproces bepaalt). Er zijn meer goede tips voor 'slaaphygiëne', zoek daar eens op. Er zijn ook allerlei ontspanningsoefeningen en je kunt mindfulness of NLP gebruiken om de slaapproblemen om te denken zodat die niet meer zo zwaar aanvoelen.

Zoals gezegd zijn dit geen quick-fixes. Maar het zijn uiteindelijk wel de dingen die je tot een duurzame oplossing leiden. Het kost dus flink wat moeite maar uiteindelijk heb je dan ook wat :)
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deze man vraagt om medicatie(of vrouw) hallo geef eens antwoord terug wil slapen?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eens met @Neo-Shulginist
Leren slapen werkt het beste nuchter. Zo goed als alle slaap medicatie werkt op den duur averechts. Het is vaak juist de oorzaak van slecht slapen.
Duurt lang maar is het beste.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
joetsie zei:
Deze man vraagt om medicatie(of vrouw) hallo geef eens antwoord terug wil slapen?
Klik om te vergroten...
Zo te lezen heeft ts al heel veel medicatie geprobeerd.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#11
in een koude kamer slapen helpt ook.Maar ja nu krijg je die heette zomer weer.....
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#12
jhon trap weet veel erover
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
Quetiapine helpt mij o.a. met een normaal slaapritme krijgen. Heb je dat al geprobeerd?
W
WilSlapenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dag allen;

Dank voor de vele reacties.
Om even wat op te helderen; ook stress/piekeren zijn (helaas) niet de oorzaak van het slaapprobleem. Ben de medische molen qua diagnostiek al redelijke doorgehaald vandaar ook dat ik mijn soelaas zoek bij mensen die wellicht in hetzelfde schuitje verkeerd hebben.

Helaas werk ik ook nog met andere diagnoses die de situatie bemoeilijken;
Epilepsie - (Quetiapine is daardoor uitgesloten, wel geprobeerd, rug gebroken door onverwacht insult)
ASS (oud-Asperger)
RLS - behandeld middels 2mg ropinirol
Slaap-apneu (bemoeilijkt ook veel medicatie; wel APAP voor)
Mijn melatonine aanmaak is getest, die is letterlijk niet bestaand. Ofwel, ritme opbouw/slaaphygiëne zijn zowel al geprobeerd als uitgesloten omdat er geen sprake is van een "natuurlijke" slaap of mogelijkheid hiertoe.
Benzo's zijn inderdaad kortdurend, tot dusver altijd gewerkt met een medicijncarrousel waar elke week het soort Benzo gewisseld werd om enige gewenning proberen tegen te gaan, zelfs wisselend op verschillende receptoren.

Heb wel gehoord dat mijn arts inmiddels met een anesthesist in gesprek is om te gaan bekijken of algehele sedatie dan maar de oplossing moet zijn, sta hier natuurlijk niet om te springen.

Al met al; ritme/hygiëne gaat geen verschil maken. Ik ben echt op zoek naar een "knock-out" slaapmiddel danwel een medicijn dat als bijwerking heeft dat het je in slaap brengt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Il zit meer aan een combi te denken. Niet aan slechts één medicijn.
Bijvoorbeeld, wat mij al jaren goed helpt, is een combinatie van seroquel, promethazine zolpidem en sifrol. Voorgeschreven door een slaap/waakcentrum.
Altijd op dezelfde tijd het bed in, en altijd op hetzelfde tijdstip eruit. (07.00 uur)
Want iedereen heeft slaap nodig. De een wat minder, de ander wat meer...
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#16
0,5 L wodka moet wel werken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Met alle respect maar oxcycodon gaan voorschrijven als slaapmedicatie??!
En hoelang moet dat goed gaan? 3 weken misschien, en dan sta je weer voor de deur, omdat je meer nodig hebt.....
Ik ben geen arts, maar wel een ervaringsdeskundige..
Een zware pijnstiller als slaapmiddel...ik ben verbijsterd.

@ John Doe : van alcohol slaap je " totaal anders".
Je mist het REM slaapgedeelte, waardoor je doodmoe wakker wordt.
En dan moet je de hele dag nog door...
Ik heb dat ook een tijdje gedaan zo, maar het werkt gewoon niet.
Naast het gegeven dat je een verslaving op gaat bouwen zo.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Il zit meer aan een combi te denken. Niet aan slechts één medicijn.
Bijvoorbeeld, wat mij al jaren goed helpt, is een combinatie van seroquel, promethazine zolpidem en sifrol. Voorgeschreven door een slaap/waakcentrum.
Altijd op dezelfde tijd het bed in, en altijd op hetzelfde tijdstip eruit. (07.00 uur)
Want iedereen heeft slaap nodig. De een wat minder, de ander wat meer...
Klik om te vergroten...
Ja die seroquel zie ik meer langs komen.En daar ga ik het is met de arts over hebben.Heb je dan nooit meer benzo nodig?Voel je je dan ook rustiger met seroquel?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Seroquel legt het " piekermolentje" stil.
En juist in de nacht heb ik daar last van, maar dat is nu gelukkig verleden tijd.
Het wil niet zeggen dat je geen benzo meer nodig zou hebben, maar het zou kunnen.
Seroquel is geen wonder middel, en heeft enkele vervelende bijwerkingen.
Het kan zorgen dat je een " restless legs " syndroom ontwikkelt, en je wordt er dikker van.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat noem jij een lage dosis?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."