Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErvaringen benzo ontwenning

Ervaringen benzo ontwenning

12 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
b
bossenaar567Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste df'ers,

Dit topic is puur geopend om informatie in te winnen over hoe snel ontwenning van benzo's op kan treden. Ik hoop dat de (negatieve) ervaringen die mensen delen behulpzaam en wellicht preventief kunnen werken.

Zelf heb ik gelukkig nog nooit echte ontwenning ervaren. Maar ik heb laatst wel toen ik 2x in een week 1 mg flualprazolam had gebruikt de nacht na de 2e keer letterlijk geen minuut geslapen. De volgende dag had ik een afspraak die ik niet af kon zeggen en toen heb ik dus gewerkt zonder dat ik had geslapen, nou dat is geen pretje.

Ook heb ik wel lichte ontwenningsverschijnselen gevoeld na een weekend van upper en benzo misbruik, denk aan angstig en onrustig zijn. Toen gelukkig wel kunnen slapen maar het heeft toen wel tot donderdag geduurd voordat ik me weer normaal voelde.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen, hoe snel ervaren jullie ontwenning? Hoe heftig is deze?
Zijn er mensen die ooit last hebben gehad van epileptische aanvallen door ontwenning? Hoe lang had je toen gebruikt en hoe veel?

(Dat het onverantwoord is om recreatief of in combinatie met stimulerende middelen benzo's te gebruiken ben ik mij bewust van. Ik wil het gebruik van benzo's op geen enkele manier promoten!)
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat heeft voorral met het middel te maken wat je gebruikt, of je bijv oxazepam of diazepam of alprazolam slikt. En dan kijk je naar hoelang je het middel al slikt en hoeveel. Bij kortwerkende benzo's zoals oxazepam of alprazolam kan het zo zijn dat je iedere keer om de 4-6 uur je ziek begint te voelen of angstig en duizelig. Bij langwerkende benzo's en dan voorral diazepam kan her zo zijn dat je 1x per dag slikt en als je dan een dag overslaat merk je het pas voorral de volgende dag. Of je slikt meerdere keren per dag diazepam maar dan nog zal je pas echt de klachten de volgende dag/dagen voelen.

Mensen die al (tientallen) jaren dagelijks benzo's slikken komen hier bijna niet meer vanaf. Dan word het heel erg moeilijk voor je lichaam. Het afkicken kan al na 1-2weken gebruik plaats gaan vinden en word met de week/maand erger en erger
b
bossenaar567Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je reactie @Dopemonster ! Duidelijke uitleg, ik ben echter vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen, zou je hier misschien nog iets over willen delen?

Ik denk zelf bijvoorbeeld dat als ik tijdens die slapeloze nacht een benzo had genomen ik de dagen daarna echt de lul zou zijn geweest wat ontwenning betreft. Ik zou dus zelf nooit een benzo nemen als ik me slecht voel (van de benzo's :tilttearlaugh:) omdat ik denk dat je dan eigenlijk in 1 keer een soort van verslaafd bent.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
bossenaar567 zei:
Bedankt voor je reactie @Dopemonster ! Duidelijke uitleg, ik ben echter vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen, zou je hier misschien nog iets over willen delen?

Ik denk zelf bijvoorbeeld dat als ik tijdens die slapeloze nacht een benzo had genomen ik de dagen daarna echt de lul zou zijn geweest wat ontwenning betreft. Ik zou dus zelf nooit een benzo nemen als ik me slecht voel (van de benzo's :tilttearlaugh:) omdat ik denk dat je dan eigenlijk in 1 keer een soort van verslaafd bent.
Klik om te vergroten...
Nee je bent niet meteen verslaafd, zo werkt dat bij niks zelfs niet bij heroïne.

Ik hou altijd in me hoofd dat de ontwenning en dan voorral na-klachten net zo lang zullen duren als je het middel hebt gebruikt. Dus na 1 a 2 weken gebruik zullen je klachten dus ongeveer maximaal zo lang duren.

Maar verslaafd eraan zijn is voor mij dus dat het middel niet echt meer een effect geef (tenzij ik de dosis ophoog) en ik me gewoon 'normaal' voel want het blijft wel een effect op je hebben dat je toch in een emotionele verdoofde wereld leeft. En zodra ik niet optijd of te weinig slik ervan dan ga ik me heel angstig en ziek voelen. En zodra ik het slik verdwijnen de klachten al gauw en zit ik weer verstopt onder dat zachte verdovende dekentje

Het naartste aan benzo's is dat het je emoties verdoofd dus wanneer je afkickt voel je weer veelsteveel maar het is wel een goed gevoel zodra je dingen weer voelt
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is ten zeerste belangrijk om na te gaan wat de rebound van het middel is! Van sommige lammetjes kan je de dagen erna helemaal niet meer slapen. Kijk wat voor jou werkt zonder het creëren van afhankelijkheid, slapeloosheid, angst of andere klachten, zoals bijv, minder zin in seks en moeite met erecties. Dat schijnt ook een topic te zijn. Heb mezelf er nog niet erg in verdiept..
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dopemonster zei:
Mensen die al (tientallen) jaren dagelijks benzo's slikken komen hier bijna niet meer vanaf. Dan word het heel erg moeilijk voor je lichaam. Het afkicken kan al na 1-2weken gebruik plaats gaan vinden en word met de week/maand erger en erger
Klik om te vergroten...
Ook als dit op en af is, dus niet ''altijd'' en het verschillende middelen per keer betreft? Ik denk dat het door de jaren heen incidenteel goed te handhaven is.
(
(te)vaakfeestLid
01-01-2024, 00:00
#7
Na 2 dagen fluntrazolam , veel te hoge dosissen (-/+16 zegels in 2 dagen, hoeveel mg weet ik niet meer ) om in slaap te komen na 3mmc. Overal geluiden, gevoel dat er iemand op mijn rug zat terwijl ik op bed lag (had gelukkig weinig angst door de phenibut). Op een gegeven moment kreeg ik een harde druk in mijn rug ( ja nuchter/zonder afkickverschijnselen had ik gezworen dat het echt was). Ik keek op een gegeven moment na buiten en dacht dat ik inbrekers zag bij de buren, er was al een keer eerder ingebroken. Ja heb gewoon echt mensen zien lopen, getinte medemens, een wees na mij en gebaarde iets van dat hij naar mij toe kwam (hallucinaties). Ik riep mijn vader en zij tegen hem kom mee er zijn inbrekers bij de buren. Daar liep ik heen met een rambo mes en pepperspray (vader zei laat dat mes liggen en ik luisterde toch nog maar hem.) Daar liep ik voorop met een zaklamp met een noodgang naar het huis van de buurman. Niets te zien gelukkig (anders had ik ze gepakt haha, of dat dacht ik toen) en ik was weer rustig. Ben toen weer naar bed gegaan en heb daar half slapend de (schijnslaap of weet ik veel wat) nacht voorgezet.
Heb nooit fluntrazolam weer gehad haha.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik had soms na één keer etizolam gebruiken (1 mg) de volgende dag al last van lichte ontwenningsverschijnselen zoals een onrustig gevoel en moeite met slapen. Die effecten waren dan wel zo mild dat ik het eigenlijk helemaal niet door zou hebben, behalve als ik echt actief reflecteerde van 'hoe voel ik me nu en klopt dat bij hoe ik me zou moeten voelen?'

Na ongeveer een maand etizolam en af en toe alprazolam gebruiken kreeg ik 's middags last van hallucinaties als ik die ochtend niet nog een etizolam had genomen. Toen ik erachter kwam dat dat door de (benzo)diazepines kwam heb ik gelijk de verslavingszorg gebeld, en toen moest ik 12 weken afbouwen. Het kan soms ook in 6 weken maar dat durfden ze met mij niet aan omdat ik ook andere middelen gebruikte.

Maar die 12 weken was al wel echt zwaar. Ik was constant heel onrustig en zenuwachtig, moest zweten, kreeg hoofdpijn, kon slecht slapen, had een tintelend gevoel in mijn stuitje en in mijn mond, ik kreeg last van spierpijn, mijn geheugen was slecht, had last van sterk wisselende emoties, van nachtmerries, ik kreeg last van tinitus. Best een waslijst aan bijwerkingen dus.

Daarna heb ik ook nog wel eens alprazolam gebruikt in hoge dosis. Ik heb na één keer gebruiken wel eens een week last gehad van heftige bijwerkingen, waaronder dat ik totaal nul herinnering had aan 2 volle dagen. Voor mij een goede herinnering dat benzo's de nadelen echt niet waard zijn, zeker niet als je het gebruikt in recreationele doseringen.

Twee dagen kwijt dankzij alprazolam (Xanax)

Van een maatje had ik wat Xanax-bars met 3,7 milligram alprazolam gekregen. Volgens mij werken die dingen wel, want ik heb geen flauw benul wat ik de afgelopen twee dagen heb gedaan :sweatsmile: Ik ben deze week vrij, dus ik vond dat ik op dinsdag wel eens zo'n bar kon nemen. Als het goed is...
drugsforum.nl drugsforum.nl
K
Kevin761990Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dopemonster zei:
Dat heeft voorral met het middel te maken wat je gebruikt, of je bijv oxazepam of diazepam of alprazolam slikt. En dan kijk je naar hoelang je het middel al slikt en hoeveel. Bij kortwerkende benzo's zoals oxazepam of alprazolam kan het zo zijn dat je iedere keer om de 4-6 uur je ziek begint te voelen of angstig en duizelig. Bij langwerkende benzo's en dan voorral diazepam kan her zo zijn dat je 1x per dag slikt en als je dan een dag overslaat merk je het pas voorral de volgende dag. Of je slikt meerdere keren per dag diazepam maar dan nog zal je pas echt de klachten de volgende dag/dagen voelen.

Mensen die al (tientallen) jaren dagelijks benzo's slikken komen hier bijna niet meer vanaf. Dan word het heel erg moeilijk voor je lichaam. Het afkicken kan al na 1-2weken gebruik plaats gaan vinden en word met de week/maand erger en erger
Klik om te vergroten...
Ik ben afgekickt van diazepam 2 x 10mg per dag,
En ik moet zeggen dat de 1e Week de nachten lang duurden.
In week 2 begon ik geleidelijk beter te slapen.
Daarna was het leed voorbij.

Helaas nu 3 maanden later zit ik aan 2x per dag 50mg oxazepam.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ik had soms na één keer etizolam gebruiken (1 mg) de volgende dag al last van lichte ontwenningsverschijnselen zoals een onrustig gevoel en moeite met slapen. Die effecten waren dan wel zo mild dat ik het eigenlijk helemaal niet door zou hebben, behalve als ik echt actief reflecteerde van 'hoe voel ik me nu en klopt dat bij hoe ik me zou moeten voelen?'
Klik om te vergroten...
Dit herken ik wel bij eti. Ik heb soms na 2mg na stims ook zeker 2-3 dagen lichte ontwenning. Ik gooi het dan vaak op brak zijn maar de symptomen komen vaak overeen met ontwenning ben ik laatst achtergekomen.
b
bossenaar567Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja heb ik ook @FredKroket en @Neo-Shulginist , eigenlijk iedere keer na 24u lichte ontwenningsverschijnselen. Moet er wel bij zeggen dat ik vanaf deze openingspost tot afgelopen zaterdag geen benzo's heb genomen. Zaterdag 2 mg Etizolam gehad, maandag wel de bekende verschijnselen, maar deze hielden dit keer maar ongeveer 2 uurtjes aan.

Als de frequentie en de doseringen dus lager zijn kun je deze negatieve bijeffecten dus redelijk omzeilen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
bossenaar567 zei:
Ja heb ik ook @FredKroket en @Neo-Shulginist , eigenlijk iedere keer na 24u lichte ontwenningsverschijnselen. Moet er wel bij zeggen dat ik vanaf deze openingspost tot afgelopen zaterdag geen benzo's heb genomen. Zaterdag 2 mg Etizolam gehad, maandag wel de bekende verschijnselen, maar deze hielden dit keer maar ongeveer 2 uurtjes aan.

Als de frequentie en de doseringen dus lager zijn kun je deze negatieve bijeffecten dus redelijk omzeilen.
Klik om te vergroten...
Denk dat het bij mij ook komt door de stims en alcohol. Ik gebruik nauwelijks etizolam, alleen na stims en dat staat tegenwoordig op een erg laag pitje. Hoogstens 1 x per 2 maanden ongeveer.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#13
In het algemeen: Er van uitgaande dat er dagelijks voor meerdere weken of maanden of jaren gebruikt is, is ontwenning van benzos bij iedereen weer anders. Het is maar net hoe je er op reageert. Ik heb zelf (ivm een angststoornis) heel veel benzos geslikt in m'n leven. De eerste was Oxazepam, toen door op lorazepam, bromazepam, etizolam, 3 jaar 10 mg diazepam in het begin, maar door tolerantie na 3 jaar 80 mg per dag ofzo. Ook dat werd te weinig en toen stapte ik over naar clonazepam (1 tablet clonazepam is het equivalent van 25mg diazepam). liep volledig uit de klauwen. Ik ben van de een op de andere dag gestopt en heb misschien 2 of 3 nachten slecht geslapen en onrustig geweest voor hoogstens een week. Maar ik ken ook iemand die 30 mg diazepam dagelijks gebruikte en daardoor 7 maanden in een kliniek heeft moeten afbouwen...

Geld eigenlijk voor elk medicijn of drug, het is zo persoonlijk.

Maaaaarrrr!! als je aan oxazepam (kortwerkend), temazepam (kattenoogjes, zeer kortwerkend) of lorazepam (midden-lang werkend) echt heel veel moeite hebt om het te laten liggen, altijd overstappen op een langwerkende benzo en dat is bij voorkeur diazepam (valium). werkt 24 uur en stapelt tot soms meer dan 150 uur ofzo? Daarna je strikt aan een 6, 12, 18 (hoe lang je ook nodig hebt) weken afbouwschema te houden. Als je echt gevoelig bent voor de afkick van Benzos dan vergt dat wel enorm veel discipline. Kom je er echt niet af, huisarts, hij/zij slaat je echt niet op je bek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."