Terechte vraag, in eerste instantie was die verplaatsing ook enkel gebaseerd op mijn begrip van deze stoffen zelf, niet van een hoop gegoogle. Ik zal een poging doen om dit even netjes uit te werken, maar je zult me mijn slordigheid moeten vergeven: ik typ dit snel op mijn mobiel. Ik ga bij mijn uitwerking voor het gemak alleen even uit van 25i-NBOMe, daarover is het meeste bekend.
25I-NBOMe is inderdaad een serotonine-agonist, het is namelijk een selectieve volledige 5HT1A-agonist .*
*
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0968089608003660?via=ihub
Selectief betekend dat het zo'n sterk effect heeft op 'zijn' receptor, dat eventuele effecten (bij dezelfde dosering) op andere receptoren insignificant raken. Een 'volledige' agonist(in tegenstelling tot een 'gedeeltelijke' agonist) is in staat om aan alle beschikbare receptoren te binden. Gedeeltelijke agonisten krijgen daarentegen steeds meer moeite om te binden aan receptoren, naar mate de hoeveelheid bezette receptoren groeit. Een volledige agonist lijkt daardoor dus bijna oneindig in effect te kunnen groeien, of ten minste totdat alle beschikbare receptoren bezet zijn.
Aangezien bijna alle drugs en medicatie gewone 'gedeeltelijke' agonisten zijn is het wellicht wat lastig voorstellen wat dit precies inhoud, maar laten we het er maar op houden dat 25I 'vals speelt', door zich in te houden als er meerdere receptoren bezet zijn (indien je ermee bekend bent zou je misschien de analogie 'sterk zuur' en 'zwak zuur' kunnen aanhouden, dat heeft hier wel iets van weg'.
Het punt hiervan is echter dat 25I-NBOMe een superpotente stof is die OP ZICHZELF al levensgevaarlijk kan zijn als je dosering ook maar iets te hoog is. NBOMe's staan daarom, in principe, ook al bekend voor bijwerkingen als paranoia, verwardheid, hypertensie, tremoren, spierspanning, epileptische insulten en Rabdomolyse (je lichaam breekt hier je spieren supersnel af).
Bron:
https://erowid.org/chemicals/2ci_nbome/2ci_nbome_effects.shtml
Er zijn overigens wel 'wat meer' mensen overleden aan deze stoffen, dan enkel het groepje uit Australië die je aanhaalt. Zie ook:
https://erowid.org/chemicals/2ci_nbome/2ci_nbome_death.shtml en
https://erowid.org/chemicals/2cc_nbome/2cc_nbome_death.shtml .
Maargoed, kort gezegd staat 25x-NBOMe's erom bekend dat ze vrij snel serotonine-syndroom-verschijnselen veroorzaken. Daar ze niet direct serotonine in de synapsspleten pompen maakt hiervoor heb verschil: het gaat er immers om wat de taken zijn die je hersenen uitvoeren, niet is dat achter de schermen is aangestuurd voor serotonine of een agonist. (daarnaast zal een agonist die een signaal doorgeeft natuurlijk wel zijn opvolgen stimuleren om serotonine vrij te laten)
Dus ja, ik vind het niet verstandig om een superpotente, serotoninesyndroom-veroorzakende stof met MDMA te gaan combineren. Maar in vind het helemaal onverstandig als deze stof toevallig ook nog eens een volledige agonist is, daarbij heb je namelijk geen bescherming meer in de vorm van het 'maximale effect' dat een drug en serotonine kan veroorzaken. Daarbij is het maximale effect gewoon einde verhaal.
Ik heb geen specifieke bron over dat iemand overleden is aan de combinatie mdma en 25I-NBOMe, maar volgens mij heb ik wel duidelijk aangegeven wat de risico's zijn bij losstaand 25I-NBOMe gebruik. Het lijkt me vanuit daar een logische conclusie om de combinatie met MDMA als gevaarlijk te beschouwen, ben je het daarmee eens?
![:)]()