Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA/XTC: handleiding

MDMA/XTC: handleiding

27 antwoorden
50 weergaven
18-5-2026
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Wat een superheerlijk initiatief!

Ik ben zo vrij geweest om de risico-tabellen even up te daten, naar mijn mening zaten er een paar onjuistheden/onvolledigheden tussen. Wat vind je van deze lijst?
Klik om te vergroten...

Wow, bedankt voor je geweldige aanvullingen en correcties! :grin:

De aanvullingen lijken op hun plek, en ook de nieuwe positie van de 5-MeO's en 2C-T-X ben ik het (gezien je bronvermelding) mee eens.

Ik vraag me alleen af waarom je NBOMes bij "Gevaarlijk!" plaatst? Voor zover ik weet stimuleert het de 5-HT2A-receptor zonder afgifte van serotonine (dus geen serotonine syndroom), is de neurotoxiciteit laag (ook in combinatie met methylgroepen) en is het grootste risico van deze combinatie bloedverdikking + verhoogde hartslag, hetgeen tot complicaties kan leiden maar niet direct gevaarlijk is.

(Een poosje Googlen leerde me alleen maar dat er in Australië mensen overleden zijn aan 25C-NBOMe in combinatie met 4-FA, bij onvermoedend gebruik.)

Heb je een bron om het gevaar van de combinatie te onderbouwen?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Terechte vraag, in eerste instantie was die verplaatsing ook enkel gebaseerd op mijn begrip van deze stoffen zelf, niet van een hoop gegoogle. Ik zal een poging doen om dit even netjes uit te werken, maar je zult me mijn slordigheid moeten vergeven: ik typ dit snel op mijn mobiel. Ik ga bij mijn uitwerking voor het gemak alleen even uit van 25i-NBOMe, daarover is het meeste bekend.

25I-NBOMe is inderdaad een serotonine-agonist, het is namelijk een selectieve volledige 5HT1A-agonist .*
* http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0968089608003660?via=ihub

Selectief betekend dat het zo'n sterk effect heeft op 'zijn' receptor, dat eventuele effecten (bij dezelfde dosering) op andere receptoren insignificant raken. Een 'volledige' agonist(in tegenstelling tot een 'gedeeltelijke' agonist) is in staat om aan alle beschikbare receptoren te binden. Gedeeltelijke agonisten krijgen daarentegen steeds meer moeite om te binden aan receptoren, naar mate de hoeveelheid bezette receptoren groeit. Een volledige agonist lijkt daardoor dus bijna oneindig in effect te kunnen groeien, of ten minste totdat alle beschikbare receptoren bezet zijn.

Aangezien bijna alle drugs en medicatie gewone 'gedeeltelijke' agonisten zijn is het wellicht wat lastig voorstellen wat dit precies inhoud, maar laten we het er maar op houden dat 25I 'vals speelt', door zich in te houden als er meerdere receptoren bezet zijn (indien je ermee bekend bent zou je misschien de analogie 'sterk zuur' en 'zwak zuur' kunnen aanhouden, dat heeft hier wel iets van weg'.

Het punt hiervan is echter dat 25I-NBOMe een superpotente stof is die OP ZICHZELF al levensgevaarlijk kan zijn als je dosering ook maar iets te hoog is. NBOMe's staan daarom, in principe, ook al bekend voor bijwerkingen als paranoia, verwardheid, hypertensie, tremoren, spierspanning, epileptische insulten en Rabdomolyse (je lichaam breekt hier je spieren supersnel af).
Bron: https://erowid.org/chemicals/2ci_nbome/2ci_nbome_effects.shtml
Er zijn overigens wel 'wat meer' mensen overleden aan deze stoffen, dan enkel het groepje uit Australië die je aanhaalt. Zie ook: https://erowid.org/chemicals/2ci_nbome/2ci_nbome_death.shtml en https://erowid.org/chemicals/2cc_nbome/2cc_nbome_death.shtml .

Maargoed, kort gezegd staat 25x-NBOMe's erom bekend dat ze vrij snel serotonine-syndroom-verschijnselen veroorzaken. Daar ze niet direct serotonine in de synapsspleten pompen maakt hiervoor heb verschil: het gaat er immers om wat de taken zijn die je hersenen uitvoeren, niet is dat achter de schermen is aangestuurd voor serotonine of een agonist. (daarnaast zal een agonist die een signaal doorgeeft natuurlijk wel zijn opvolgen stimuleren om serotonine vrij te laten)

Dus ja, ik vind het niet verstandig om een superpotente, serotoninesyndroom-veroorzakende stof met MDMA te gaan combineren. Maar in vind het helemaal onverstandig als deze stof toevallig ook nog eens een volledige agonist is, daarbij heb je namelijk geen bescherming meer in de vorm van het 'maximale effect' dat een drug en serotonine kan veroorzaken. Daarbij is het maximale effect gewoon einde verhaal. :(

Ik heb geen specifieke bron over dat iemand overleden is aan de combinatie mdma en 25I-NBOMe, maar volgens mij heb ik wel duidelijk aangegeven wat de risico's zijn bij losstaand 25I-NBOMe gebruik. Het lijkt me vanuit daar een logische conclusie om de combinatie met MDMA als gevaarlijk te beschouwen, ben je het daarmee eens? :)
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Psychedelibee @Mindless @Tijdloos Er zijn weer enkele aanpassingen voorgesteld! Zou deze lijst geüpdatet kunnen worden?

Fool zei:
Laag risico
  • LSD
  • Psilocybine (truffels en paddo’s)
  • DMT
  • Mescaline
  • 2C-X ( https://en.wikipedia.org/wiki/2C_(psychedelics) )
  • Cannabis
  • Ketamine
  • Lachgas
  • Opiaten (heroïne, morfine, codeïne, thebaïne)
  • Benzodiazepine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine )

Hoger risico

  • DOx (https://en.wikipedia.org/wiki/DOx )
  • 5-MeO-DiBF (https://en.wikipedia.org/wiki/5-MeO-DiBF)
  • 5-MeO-DMT (dose low, https://psychonautwiki.org/wiki/5-MeO-DMT#Dangerous_interactions)
  • MXE
  • Cocaïne
  • Amfetamine, Methamfetamine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Amfetamine )
  • Methylfenidaat / Ethylfenidaat
  • Caffeïne
  • Alcohol
  • GHB/GBL

Gevaarlijk!

  • DXM
  • Pethidine, Methadone (https://academic.oup.com/bja/article-lookup/doi/10.1093/bja/aei210)
  • 5-MeO-aMT (https://erowid.org/chemicals/5meo_amt/5meo_amt_health.shtml)
  • 5-MeO-DPT (DPT should not be mixed with stimulants as this can cause psychosis. As 5-MeO-DPT is even less known than DPT this combination should be discouraged.)
  • 5-MeO-DiPT (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0099176704004556, https://psychonautwiki.org/w/index.php?title=Serotonin_syndrome&_=#Causes)
  • 5-Meo-MiPT (https://psychonautwiki.org/wiki/5-MeO-MiPT#Toxicity_and_harm_potential)
  • NBOMes (https://en.wikipedia.org/wiki/NBOMe )
  • 2C-T-X (https://en.wikipedia.org/wiki/2C-T-2 )
  • 2C-B-FLY (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25765500)
  • Tramadol
  • Methylone
  • Mephedrone (4-MMC), 3-MMC en andere zware cathinones.
  • 6-APB, 5-APB, 6-EAPB, 5-EAPB, 6-APDB, 5-APDB, 5-MAPDB (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25765500)
  • 4-FA (4-FMP, https://drugsforum.nl/threads/zorgwekkende-situatie-4fmp.61316/#post-1234429)
  • MDAI
  • AMT
  • Harmala alkaloids
  • Sommige medicatie
Klik om te vergroten...



Fool zei:
...

Ik heb geen specifieke bron over dat iemand overleden is aan de combinatie mdma en 25I-NBOMe, maar volgens mij heb ik wel duidelijk aangegeven wat de risico's zijn bij losstaand 25I-NBOMe gebruik. Het lijkt me vanuit daar een logische conclusie om de combinatie met MDMA als gevaarlijk te beschouwen, ben je het daarmee eens? :confused:mile:
Klik om te vergroten...

Nu ben ik het daar zeker mee eens. Ik heb gevraagd of de veranderingen doorgevoerd kunnen worden :wink:
Nogmaals, bedankt voor alle moeite!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Graag gedaan, jij bedankt voor de rest van dit report, en voor de extra kwaliteit-controle! :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fenrir zei:
@Psychedelibee @Mindless @Tijdloos Er zijn weer enkele aanpassingen voorgesteld! Zou deze lijst geüpdatet kunnen worden?
Klik om te vergroten...
Sorry nog niet eerder aan toegekomen, maar bij deze. Goed bezig Fenrir en Fool!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik lees net een interessante rapportage over vervuiling van xtc-pillen op de site van Jellinek (link):

In 2017 zijn er door testservice A'dam 2.386 pillen getest, waarvan 94% slechts MDMA als werkzame stof bevatte, 2% hoofdzakelijk MDMA maar ook andere psychoactieve stoffen, en 1% voornamelijk of uitsluitend andere psychoactieve stoffen. (De overige 3% wordt niet besproken, ik vermoed dat deze in het geheel geen werkzame stoffen bevatten.)

"Vervuilende stoffen die aangetroffen zijn:
- cafeïne (28x)
- N.N-Dimethyl-MDA (11x)
- alpha-methoxy-MDMA (10x)
- 4-FA (8x)
- 3,4-methylenedioxy-N-methylbenzylamine (6x)
- MDEA (5x)
- 2C-B (5x)
- amfetamine (4x)
- MDA (4x)
- levamisol (4x)
- BK-MDDMA (2x)
- MDDMA (2x)
- methylone (2x)

Veel mensen denken dat er ook speed (amfetamine) in XTC-pillen zit. Dit komt echter nauwelijks voor."

De gemiddelde dosis MDMA per pil is in 2017 toegenomen naar 168 mg.

Er zijn momenteel 8 pillen in omloop waarvoor (nationaal) gewaarschuwd wordt, de lijst is hier te downloaden (.pdf). Slechts één hiervan bevat een gevaarlijke stof, namelijk 30mg PMMA (naast 115mg MDMA). Voor de rest wordt gewaarschuwd omdat ze psychoactieve stoffen bevatten die voor onverwachte effecten zorgen, zoals 2C-B, 2C-B-fly, DOC en 4-FA.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Fenrir

De LD50 van XTC is geen 10 a 20mg/kilo lichaamsgewicht maar ergens tussen se 100 a 300mg/kilo lichaamsgewicht.

Het artikel waarnaar verwezen wordt spreekt ook van 100 a 300mg/kilo lichaamsgewicht:
The LD50 of MDMA ranges from about 100-300 mg/kg in assorted rodents
Klik om te vergroten...
bron: https://thedea.org/mdma-risks-science-and-statistics-technical-faq/
Waarna een aanname komt die op een specifiek specifiek geval gebaseerd is, de dood van een 10 jarig meisje die 5 niet gekwantificeerde en gekwalilificeerde xtc pillen nam, die 10 a 20mg/kilo is dus gebaseerd op dat ene geval waarvan dus niet eens zeker was wat de dosering nu was.
Ook WIKI spreekt van 160mg/kilo lichaamsgewicht:
Methylenedioxymethamphetamine (MDMA, ecstasy) rat, oral 160 mg/kg 0.18
Klik om te vergroten...
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Median_lethal_dose

Gelieve dit te veranderen, anders haken mensen die de handleiding lezen af als ze deze misinformatie lezen:

Weet ik, ik neem jullie advies zeer serieus, geloof me.
Ik was het aan het lezen maar gestopt toen ik dit zag:

Houd je dan ook aan de aanbevolen dosering. De LD-50 van MDMA, zijnde de dosis waarbij je een kans van 50% loopt om te overlijden, wordt geschat op 10mg à 20mg per kg lichaamsgewicht
Klik om te vergroten...
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wou zelf twee weken geleden XTC nemen, ik was al onder invloed van 4mmc en slik ook 300mg venlafaxine (AD) en 15mg Abilify. Hier heb ik ook een topic over gemaakt en las al snel dat dit een dom idee was. Gelukkig heb ik het niet gedaan en ik zal mijn 1ste keer XTC dus ook uitstellen tot ik weer AD vrij ben en me dus ook beter voel😅

Maar ik vroeg me wel nog twee dingen af.

Als ik opzoek XTC combineren met AD dan vindt ik voornamelijk dat het de effecten van de XTC afneemt. Maar waarom is het gevaarlijk? Omdat er kans is op serotonine syndroom? Wat zijn de mogelijke gevolgen?

Ook ben ik benieuwd waarom 4/3mmc combineren met XTC gevaarlijk is? Hier kan ik niet veel over vinden.
Alleen: “Combineren met xtc en MDMA zorgt ervoor dat de effecten en risico's nog veel onvoorspelbaarder worden” Is dit ook de reden waarom het gevaarlijk is? Je weet de risico’s dus eigenlijk niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."