#1
Ik neem nu al een jaar wellbutrin. De psychiater heeft dit voorgeschreven omdat ik ADD (concentratiestoornis) heb. Ik wil nu beginnen met ashwagandha omdat ik vaak last heb van stress. Kan dit slechte neveneffecten geven?
Bespreek het met hem of haar. Misschien moet de dosering Wellbutrin aangepast worden. Of heb je concrete stressors die je aan kunt wijzen?Ik heb deze nog niet kunnen contacteren. Daarom kwam in naar dit platform.
Mooie ventKan je niet een bergkristal onder je kussen leggen ofzo. Dat werkt namelijk ook enkel via placebo maar zonder de nare bijkomstigheid van nachtschade alkaloiden
Het mooie van Wellbutrin is (ik slik het ook, ADHD) dat het ook een antidepressivum is, maar geen SSRI. Dit maakt de wisselwerking tussen heel veel medicijnen en drugs nauwelijks tot niet. Natuurlijk moet je wel even van te voren research doen, want je bent hoe dan ook middelen aan het combineren.
Welkom terug! Dank voor je advies. 👈de 2e zin in je comment heeft me dit account na iets van 10 jaar weer doen afstoffen
Ik ben blij dat je de disclaimer er bij vermeld hebt mrorange, want de 2e zin in je comment heeft me dit account na iets van 10 jaar weer doen afstoffen...
Pas in ieder geval HEEL goed op met MAO remmers! Deze verhogen namelijk de toxiciteit van de Bupropion!
De werking van Wellbutrin (danwel Bupropion of die ene andere merknaam) is namelijk wel degelijk vergelijkbaar met een SSRI maar het werkt als Selective Dopamine & Noradrenaline RI in plaats van SSerotonineRI.
Voor de drugsgebruiker betekent dit grotendeels het zelfde als wat voor de SSRI slikker betekent: Drugs die op de desbetreffende neurotransmitter(s) inwerken zullen weinig tot geen werking hebben of de werking op een andere manier aantasten.
Bijvoorbeeld een SSRI gebruiker heeft een enorme hoeveelheid MDMA nodig om er iets van te merken en ikzelf, een Bupropion(/Wellbutrin) gebruiker, moet een halve gram coke wegwerken voor ik er iets van begin te merken, en dan nog voelt het maar apart.
Ashwaganda is trouwens recent nog langs gekomen in het programma BOOS!, daar werd al aangegeven dat Ashwaganda ernstige leververgiftiging kan veroorzaken bij mensen met bepaalde genetische markers. Ik ben toen ook die rabbit hole ingedoken (omdat het programma op sommige punten helaas feiten negeert t.b.h. emotionele standpunten) en er is voor zover mij bekend geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de teogeschreven werking van Ashwaganda. De voornaamste positieve rapporten komen van gebruikerservaringen en de echte onderzoeken waren gericht op leverschade of gebruikte veel te kleine testgroepen om betrouwbare resultaten te geven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Ashwaganda niet zou moeten proberen en dat het voor jou niet kan helpen, in tegendeel; ondanks dat ik zelf geloof dat Ashwaganda absolute onzin is en niks anders dan slangenolie, zelfs als het jou alleen helpt door middel van het placebo-effect ben ik heel erg blij dat het jou geholpen heeft. Probeer het uit, maar weet waar je aan begint, er is namelijk geen enkele officiele instantie ter wereld die zegt dat Ashwaganda goed voor je is.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."