#1
Maar worden ze door drugs verhinderd in hun afbraak en blijven ze in de synaptische spleet van je receptoren steken?Er kwam zojuist wat van vrij in mijn hersenen bij het lezen van je bericht. π
Maar worden ze door drugs verhinderd in hun afbraak en blijven ze in de synaptische spleet van je receptoren steken?Er kwam zojuist wat van vrij in mijn hersenen bij het lezen van je bericht. π
Langere werkingsduur en dus meer egaal werkt ipv pieken en dalen, want een dex comedown is niet altijd prettig.Wat de anderen al zeggen lisdexamfetamine is een prodrug van dexamfetamine en je lever zet dus via een proces lisdexamfetamine om naar dexamfetamine.
Waarom je lis voorgeschreven krijgt ipv gewoon dexamfetamine? Idk maar de werkzame stof in beide medicijnen is dexamfetamine
Kijk. Dit is informatie waar ik een harde peer van krijg.Bij cathinone en gesubstitueerde afgeleiden daarvan, zit het keton op het Γ-koolstof atoom tussen de fenylring en de amine. Het is daardoor een minder reactief keton dan een keton op het alfa-koolstof atoom direct aan de amine vast.
Bij lisdexamfetamine zit zo'n reactief keton op een alfa-koolstof juist wel bij het 'lysine-gedeelte'. Waardoor deze verbinding daar door reductie makkelijk verbroken wordt en dit dextro-amfetamine en levo-lysine oplevert.
TLDRLEES TOPIC
LEES TOPIC
Hoi
Bekijk bijlage 51001
Kan iemand dit uitleggen ik snapput nieeee
En ik las ook dingen over halfwaarde tijd en meer dan 1 per dag nodig hebben... Enlighten me please!
Ooooo, lief antjeβ€οΈ Hoogste tijd weer een keer goed bij te praten. Helemaal kak poep kut! Wat vervelend voor je, take careπIk ben niet zoveel op het forum geweest, even een mindere periode hier. Best wel zacht uitgedrukt, want heb me zojuist per maandag volledig ziekgemeld voor werk.
Anyway OTTTT, hΓ© wat toevallig, ben deze week ook begonnen met Elvanse 30 mg. 20 mg deed voor mij te weinig; ik heb het idee dat 30 mg al een stukje meer doet en ik vind het tot dusver (echter nog maar kort ervaring) ook veel fijner in de bijwerkingen dan - langwerkende - methylfenidaat.
Bij mij werkte methyl de eerste weken/maanden best goed met weinig bijwerkingen. Maar de laatste weken liet ik het steeds vaker omdat de bijwerkingen echt ruk werden, vooral zweet en hartkloppingen en dat gejaagde gevoel waren sterk. Werd er echt naar en neerslachtig van in the end. Nu dus een weekje lisdex, en niks van dat. Echt een opluchting maar ik ben nog wel een beetje huiverig voor als ik het weer wat langer slik of voor als ik zelf meer stres heb (had het idee dat de bijwerkingen daarbij erger werden?)Heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe?!
Nee hier kom ik dus ook nog niet helemaal uit! Ik ga het bij de volgende bespreking met de verpleegkundig specialist maar verder vragen, heb inmiddels best wat gelezen. Maar wat je zegt: whatever works! Gewoon geΓ―nteresseerd ook, je stopt toch shit in je lichaam dus toch leuk te weten wat daarmee gebeurt. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel gezeik met hormonen, en er werd al aangegeven dat (lis)dex dan vaak een hoop beter werkt... Wellicht dat het daar ergens zit?Voelt voor mij wel alsof 30 mg lisdex echt wel (weliswaar veel breder verspreid) βmeerβ is in effect dan 8-9 mg gewone dex? π€ Maar kan placebo / wenfase zijn. I trust the science. Het is wel een beetje een apart middel in die zin, de verschillen in doseringen zijn scheikundig te verklaren maar komen zo weird groot over dat je je afvraagt hoe je 9 mg verspreid over een dag ΓΌberhaupt zou moeten kunnen voelen? Een soort ΓΌbertrage geleidelijke microdosis? En dan ook nog zo klein in omvang? What kind of sorcery is this. π€― Nog niet echt inhoudelijk in kunnen verdiepen, though.
Maar ik vind 10 mg dexamfetamine instant release al totaal niet intens ofzo, gewoon functioneel dosisje. Dus ik vraag me serieus af hoe het komt dat ik relatief die 30 mg lisdex dan toch wel aardig voel werken een aantal uur. (Niet heftig, maar duidelijk ergens in the background aanwezig.) Deze week maar βs beter gaan inlezen in dat goedje.
Hahaha hier ben ik ook helemaal hyped overπDe wit-roze-kleurde capsuletjes passen wel mooi bij mijn olifantenvachtje.
πππ Onee daar trigger je mijn bestemeisjevandeklassyndroom!Leer https://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine maar uit je hoofd dan. Morgen overhoring! π
Hihi het is medicinaal gelukkig, was niet van plan er wat recreatiefs van de maken en het te snuiven! Elvanse is vgm het merkje maar I get you!De korte versie is dat Dexamfetamine een metaboliet is van Elvanse. Oftewel Elvanse wordt (deels?) omgezet naar Dexamfetamine in het lichaam. Dat gebeurt alleen bij orale inname, dus snuiven werkt bijvoorbeeld niet.
πππππ Onee daar trigger je mijn bestemeisjevandeklassyndroom!
Je kunt het een beetje zien als sommige RCs. Bijvoorbeeld 1P-LSD. Dat is een LSD molecuul met een extra groepje er aan vast. Het metabolisme knipt dat groepje als het ware van het molecuul en er blijft een schoon LSD molecuul over, dat vervolgens de gebruikelijke effecten oplevert.Maar daar staatut nieeee


Hmmmm okay okay, heel vetπ€© bedankt.ππ
Je kunt het een beetje zien als sommige RCs. Bijvoorbeeld 1P-LSD. Dat is een LSD molecuul met een extra groepje er aan vast. Het metabolisme knipt dat groepje als het ware van het molecuul en er blijft een schoon LSD molecuul over, dat vervolgens de gebruikelijke effecten oplevert.
Kijk, Dexamfetamine:
Bekijk bijlage 51009
En dan Lisdexamfetamine AKA Elvanse (met extra "staart" aan de rechterkant":
Bekijk bijlage 51010
Zoals je ziet is het Lisdex molecuul een stuk groter, en dus zwaarder en vandaar dus het verschil in dosering van 30mg --> 8,0mg
Ik weet niet of dit 100% technisch correct is, maar het is iets in deze richting![]()
Die 8.9mg is de totale dosis. Snelheid van afgifte is afhankelijk van je metabolisme, en het kan zijn dat dat geleidelijk aan gaat - wat ook weer bijdraagt aan het anti-recreatieve karakter (je hebt daardoor geen piek / rush). Op zich is 9mg Dexamfetamine best een prima therapeutische dosis. Niet dat ik het ooit therapeutisch heb genomenHmmmm okay okay, heel vetπ€© bedankt.
Ik vraag me dan alleen nog af of (het equivalent van) 8,9mg het gemiddelde is, of de totale hoeveelheid is en dat dan over de dag verspreid wordt... Want nog geen 10 mg "dex" op een hele dag is niets natuurlijk.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."