Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLisdexamfetamine

Lisdexamfetamine

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hippie Langwaus zei:
Er kwam zojuist wat van vrij in mijn hersenen bij het lezen van je bericht. πŸ™‚
Klik om te vergroten...
Maar worden ze door drugs verhinderd in hun afbraak en blijven ze in de synaptische spleet van je receptoren steken?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bij cathinone en gesubstitueerde afgeleiden daarvan, zit het keton op het ß-koolstof atoom tussen de fenylring en de amine. Het is daardoor een minder reactief keton dan een keton op het alfa-koolstof atoom direct aan de amine vast.

Bij lisdexamfetamine zit zo'n reactief keton op een alfa-koolstof juist wel bij het 'lysine-gedeelte'. Waardoor deze verbinding daar door reductie makkelijk verbroken wordt en dit dextro-amfetamine en levo-lysine oplevert.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Red pill zei:
Wat de anderen al zeggen lisdexamfetamine is een prodrug van dexamfetamine en je lever zet dus via een proces lisdexamfetamine om naar dexamfetamine.

Waarom je lis voorgeschreven krijgt ipv gewoon dexamfetamine? Idk maar de werkzame stof in beide medicijnen is dexamfetamine
Klik om te vergroten...
Langere werkingsduur en dus meer egaal werkt ipv pieken en dalen, want een dex comedown is niet altijd prettig.

Zoals hierboven vermeld is het idd ook enkel oraal actief, wat exact de reden is dat het wordt gemaakt, tegen recreatief misbruik.

Langs de andere kant is het snuiven van Dexa zo onaangenaam dat het haast een analoog van asbest lijkt te zijn.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hippie Langwaus zei:
Bij cathinone en gesubstitueerde afgeleiden daarvan, zit het keton op het ß-koolstof atoom tussen de fenylring en de amine. Het is daardoor een minder reactief keton dan een keton op het alfa-koolstof atoom direct aan de amine vast.

Bij lisdexamfetamine zit zo'n reactief keton op een alfa-koolstof juist wel bij het 'lysine-gedeelte'. Waardoor deze verbinding daar door reductie makkelijk verbroken wordt en dit dextro-amfetamine en levo-lysine oplevert.
Klik om te vergroten...
Kijk. Dit is informatie waar ik een harde peer van krijg.
A
APESHIT13Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Druktemaker? zei:
LEES TOPIC
Klik om te vergroten...
TLDR
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chaotica zei:
Ja?
Klik om te vergroten...
LEES TOPIC
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Hoi

Bekijk bijlage 51001
Kan iemand dit uitleggen ik snapput nieeee

En ik las ook dingen over halfwaarde tijd en meer dan 1 per dag nodig hebben... Enlighten me please!
Klik om te vergroten...

Ik ben niet zoveel op het forum geweest, even een mindere periode hier. Best wel zacht uitgedrukt, want heb me zojuist per maandag volledig ziekgemeld voor werk.

Niet zoveel meegekregen dus.

Anyway OTTTT, hΓ© wat toevallig, ben deze week ook begonnen met Elvanse 30 mg. 20 mg deed voor mij te weinig; ik heb het idee dat 30 mg al een stukje meer doet en ik vind het tot dusver (echter nog maar kort ervaring) ook veel fijner in de bijwerkingen dan - langwerkende - methylfenidaat.

Heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe?!

Voelt voor mij wel alsof 30 mg lisdex echt wel (weliswaar veel breder verspreid) β€˜meer’ is in effect dan 8-9 mg gewone dex? πŸ€” Maar kan placebo / wenfase zijn. I trust the science. Het is wel een beetje een apart middel in die zin, de verschillen in doseringen zijn scheikundig te verklaren maar komen zo weird groot over dat je je afvraagt hoe je 9 mg verspreid over een dag ΓΌberhaupt zou moeten kunnen voelen? Een soort ΓΌbertrage geleidelijke microdosis? En dan ook nog zo klein in omvang? What kind of sorcery is this. 🀯 Nog niet echt inhoudelijk in kunnen verdiepen, though.

Maar ik vind 10 mg dexamfetamine instant release al totaal niet intens ofzo, gewoon functioneel dosisje. Dus ik vraag me serieus af hoe het komt dat ik relatief die 30 mg lisdex dan toch wel aardig voel werken een aantal uur. (Niet heftig, maar duidelijk ergens in the background aanwezig.) Deze week maar β€˜s beter gaan inlezen in dat goedje. De wit-roze-kleurde capsuletjes passen wel mooi bij mijn olifantenvachtje.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Ik ben niet zoveel op het forum geweest, even een mindere periode hier. Best wel zacht uitgedrukt, want heb me zojuist per maandag volledig ziekgemeld voor werk.
Klik om te vergroten...
Ooooo, lief antje❀️ Hoogste tijd weer een keer goed bij te praten. Helemaal kak poep kut! Wat vervelend voor je, take care😘

Roze Olifant zei:
Anyway OTTTT, hΓ© wat toevallig, ben deze week ook begonnen met Elvanse 30 mg. 20 mg deed voor mij te weinig; ik heb het idee dat 30 mg al een stukje meer doet en ik vind het tot dusver (echter nog maar kort ervaring) ook veel fijner in de bijwerkingen dan - langwerkende - methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Roze Olifant zei:
Heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe?!
Klik om te vergroten...
Bij mij werkte methyl de eerste weken/maanden best goed met weinig bijwerkingen. Maar de laatste weken liet ik het steeds vaker omdat de bijwerkingen echt ruk werden, vooral zweet en hartkloppingen en dat gejaagde gevoel waren sterk. Werd er echt naar en neerslachtig van in the end. Nu dus een weekje lisdex, en niks van dat. Echt een opluchting maar ik ben nog wel een beetje huiverig voor als ik het weer wat langer slik of voor als ik zelf meer stres heb (had het idee dat de bijwerkingen daarbij erger werden?)

Ik vind daarbij de bedoelde werking ook wel beter werken voor mn idee, ik had langwerkende methyl en ik pakte dat vaak pas om 11 omdat het anders niet lang genoeg werkte en ik in de ochtend toch een halve zool ben. Nu neem ik de lisdex om 8 en heb er heel de dag profijt van. Deze week wel gesport/ bewogen rond de tijd dat het zou moeten uitwerken en heb het idee dat dat ook een lifehack isπŸ˜‚πŸ˜… Heb dan ffkes mn gekke uurtje maar zeker geen instorting. Was zelfs wel overwegend blijer...

Roze Olifant zei:
Voelt voor mij wel alsof 30 mg lisdex echt wel (weliswaar veel breder verspreid) β€˜meer’ is in effect dan 8-9 mg gewone dex? πŸ€” Maar kan placebo / wenfase zijn. I trust the science. Het is wel een beetje een apart middel in die zin, de verschillen in doseringen zijn scheikundig te verklaren maar komen zo weird groot over dat je je afvraagt hoe je 9 mg verspreid over een dag ΓΌberhaupt zou moeten kunnen voelen? Een soort ΓΌbertrage geleidelijke microdosis? En dan ook nog zo klein in omvang? What kind of sorcery is this. 🀯 Nog niet echt inhoudelijk in kunnen verdiepen, though.

Maar ik vind 10 mg dexamfetamine instant release al totaal niet intens ofzo, gewoon functioneel dosisje. Dus ik vraag me serieus af hoe het komt dat ik relatief die 30 mg lisdex dan toch wel aardig voel werken een aantal uur. (Niet heftig, maar duidelijk ergens in the background aanwezig.) Deze week maar β€˜s beter gaan inlezen in dat goedje.
Klik om te vergroten...
Nee hier kom ik dus ook nog niet helemaal uit! Ik ga het bij de volgende bespreking met de verpleegkundig specialist maar verder vragen, heb inmiddels best wat gelezen. Maar wat je zegt: whatever works! Gewoon geΓ―nteresseerd ook, je stopt toch shit in je lichaam dus toch leuk te weten wat daarmee gebeurt. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel gezeik met hormonen, en er werd al aangegeven dat (lis)dex dan vaak een hoop beter werkt... Wellicht dat het daar ergens zit?

Roze Olifant zei:
De wit-roze-kleurde capsuletjes passen wel mooi bij mijn olifantenvachtje.
Klik om te vergroten...
Hahaha hier ben ik ook helemaal hyped over😍

Hoop dat je je snel weer een beetje beter voelt vrouw. Verdien jeπŸ’•
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aan de rest, bedankt voor jullie poging tot verhelderingπŸ™πŸ»βœ¨
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het heeft een keton. Maakt het dan niet technisch gezien een cathinone?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi

IMG_20230504_065439.jpg
Kan iemand dit uitleggen ik snapput nieeee

En ik las ook dingen over halfwaarde tijd en meer dan 1 per dag nodig hebben... Enlighten me please!
A
APESHIT13Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Druktemaker? zei:
@Chaotica ?
Klik om te vergroten...
Ja?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verduidelijkende vraag: hoe kan 30 mg lisdex met 9 mg dex overeenkomen... Of is het 9 wat in je bloedspiegel spiegel zit omdat het een xr is?

EN IS ER MEER LEUKS OM OVER TE LEZEN, GOOI BRONNEN! BEN BENIEUWD EN DAN KAN IK DE VERPLEEGKUNDIG SPECIALIST IMPONEREN!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Leer https://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine maar uit je hoofd dan. Morgen overhoring! πŸ˜„

De korte versie is dat Dexamfetamine een metaboliet is van Elvanse. Oftewel Elvanse wordt (deels?) omgezet naar Dexamfetamine in het lichaam. Dat gebeurt alleen bij orale inname, dus snuiven werkt bijvoorbeeld niet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
Leer https://en.wikipedia.org/wiki/Lisdexamfetamine maar uit je hoofd dan. Morgen overhoring! πŸ˜„
Klik om te vergroten...
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Onee daar trigger je mijn bestemeisjevandeklassyndroom!

Maar daar staatut nieeee

dupont zei:
De korte versie is dat Dexamfetamine een metaboliet is van Elvanse. Oftewel Elvanse wordt (deels?) omgezet naar Dexamfetamine in het lichaam. Dat gebeurt alleen bij orale inname, dus snuiven werkt bijvoorbeeld niet.
Klik om te vergroten...
Hihi het is medicinaal gelukkig, was niet van plan er wat recreatiefs van de maken en het te snuiven! Elvanse is vgm het merkje maar I get you!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Onee daar trigger je mijn bestemeisjevandeklassyndroom!
Klik om te vergroten...
πŸ˜„πŸ‘

ljuv zei:
Maar daar staatut nieeee
Klik om te vergroten...
Je kunt het een beetje zien als sommige RCs. Bijvoorbeeld 1P-LSD. Dat is een LSD molecuul met een extra groepje er aan vast. Het metabolisme knipt dat groepje als het ware van het molecuul en er blijft een schoon LSD molecuul over, dat vervolgens de gebruikelijke effecten oplevert.

Kijk, Dexamfetamine:

1683181111484.png

En dan Lisdexamfetamine AKA Elvanse (met extra "staart" aan de rechterkant":

1683181141854.png

Zoals je ziet is het Lisdex molecuul een stuk groter, en dus zwaarder en vandaar dus het verschil in dosering van 30mg --> 8,0mg

Ik weet niet of dit 100% technisch correct is, maar het is iets in deze richting :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
πŸ˜„πŸ‘


Je kunt het een beetje zien als sommige RCs. Bijvoorbeeld 1P-LSD. Dat is een LSD molecuul met een extra groepje er aan vast. Het metabolisme knipt dat groepje als het ware van het molecuul en er blijft een schoon LSD molecuul over, dat vervolgens de gebruikelijke effecten oplevert.

Kijk, Dexamfetamine:

Bekijk bijlage 51009

En dan Lisdexamfetamine AKA Elvanse (met extra "staart" aan de rechterkant":

Bekijk bijlage 51010

Zoals je ziet is het Lisdex molecuul een stuk groter, en dus zwaarder en vandaar dus het verschil in dosering van 30mg --> 8,0mg

Ik weet niet of dit 100% technisch correct is, maar het is iets in deze richting :wink:
Klik om te vergroten...
Hmmmm okay okay, heel vet🀩 bedankt.

Ik vraag me dan alleen nog af of (het equivalent van) 8,9mg het gemiddelde is, of de totale hoeveelheid is en dat dan over de dag verspreid wordt... Want nog geen 10 mg "dex" op een hele dag is niets natuurlijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Hmmmm okay okay, heel vet🀩 bedankt.

Ik vraag me dan alleen nog af of (het equivalent van) 8,9mg het gemiddelde is, of de totale hoeveelheid is en dat dan over de dag verspreid wordt... Want nog geen 10 mg "dex" op een hele dag is niets natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Die 8.9mg is de totale dosis. Snelheid van afgifte is afhankelijk van je metabolisme, en het kan zijn dat dat geleidelijk aan gaat - wat ook weer bijdraagt aan het anti-recreatieve karakter (je hebt daardoor geen piek / rush). Op zich is 9mg Dexamfetamine best een prima therapeutische dosis. Niet dat ik het ooit therapeutisch heb genomen :wink: maar op 30mg ging ik altijd erg lekker.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat de anderen al zeggen lisdexamfetamine is een prodrug van dexamfetamine en je lever zet dus via een proces lisdexamfetamine om naar dexamfetamine.

Waarom je lis voorgeschreven krijgt ipv gewoon dexamfetamine? Idk maar de werkzame stof in beide medicijnen is dexamfetamine
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deze is extra listig 😏

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."