Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsquetiapine

quetiapine

78 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#1
kom er wel weer doorheen zal alleen wat moeizaam gaan maar je lichaam is meestal goed in herstellen mits je het een kans geeft
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk niet dat dit middel überhaupt bedoeld is voor recreatieve doeleinden. Het is een antipsychoticum. Off-label voorgeschreven voor insomnia… wat verwacht je.
V
VlamingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Seroquel heeft niks van recreatieve waarde imo. 16 a 17 jaar geleden eens 200mg gekregen van de dokter toen ik in opname was. Voelde mij zo zwaar beroerd. Ik kon niet meer deftig praten en was de dag KO tot 13u
Was rond 17u in mijn bed gekropen op mijn kamer waar ik zat in residentiële opname. Nooit meer.
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#4
moet maar weer tv kijken snachts :rage: andere huisarts zit ik ook over te denken maar hijzegt 2 weekjes wakker ga je niet dood aan.als ik dan nog niet slaap wou hij het in mindere mate toch nog voorschrijven
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Danny46 zei:
ja hij zag geen andere optie ,afbouwen vond hij geen optie
Klik om te vergroten...
Pardon?
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#6
Serequel, o.a dus quetiapine is toevallig ontdekt als doorslaper. Mensen met psychoses nemen bijv 600 mg.
Voor slaap 25 tot 100 mg,
25 mg lijkt mij genoeg voor je, omdat je zo droomt en suf bent.
Nu je over je vraag .
Nee, overdag nooit nemen . Is puur voor slaap.
Heeft geen benzo effect, of kalmerend. Enkel slaperig voelen.

Je kan enorme eetbuien krijgen, en bij hoog en langer gebruik stompt het al je gevoel af. En afbouwen is ook pittig.
Slapeloze nachten...

Tip. Zodra je wakker bent douchen, kouder op t einde,of je kop onder de kraan, ff muziek aan, koffie, wat bewegen en dan gaat 't vaak wel weer ..
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
meer een fout van je psychiater
Klik om te vergroten...
Dat is ook helemaal geen psychiater, die heeft zijn diploma gewoon van Wikipedia uitgeprint en is daarna gaan shoppen bij een feest artikelen winkel voor een dokters pak.

300 mg quatepine. Wat een clown.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat een rotzooi is dit zeg, ik wou dat ik het nooit voorgeschreven had gekregen. Als rustmaker denk ik, maar ik weet eigenlijk niet eens meer waarom.

De eerste paar jaar had ik nergens last van, maar ik kreeg toch vreemde en ronduit gevaarlijke bijwerkingen.
Opstoppingen in de darmen. Maar ook heel maar dan ook heel slecht tegen warmte kunnen. Bij een hittegolf, val ik bijna flauw. En ik zweet dan ook niet. En raak oververhit.

Ik heb echter na jaren proberen af te bouwen, eidelijk een afbouw methode uitgeprobeert die wel lijkt te werken. Want ook al zak ik heel langzaam in dosering. Het werkt niet. Bij mij niet en krijg gigantische rebound effecten en krijg last van gejaagdheid en wordt ronduit aggressief.
En na een paar weken na een hele mini daling in dosering, wordt het ook niet beter, maar erger.
Ik wordt er ronduit angstig en aggressief van. En voor dat ik weet neem ik weer de oude dosering en dan trek ik dus 100% bij.

En dit is toch wel echt een verslavendmiddel, ze zijn niet wijs dit voor te schrijven. Je kan het misbruiken, want ik merkte, ondanks dat het niet fijn is. Je een piek krijgt na een paar uur als je overdoseert.

En dat bracht me op een idee, na jaren proberen af te bouwen.


Als seroquel/quetiapine, misbruikt kan worden als een drug en ze bgrijpen dat ook niet, misschien werkt een normaal afbouw schema dan niet.


Mijn nieuwe taktiek, die ik zelf verzonnen heb, is om. Heel laag in dosering te gaan zakken. En dan 1 keer per week, de opgespaarde quetiapine/seroquel op 1 dag met de verlaagde dosering tegelijk te nemen. Dan dat patroon een maand of 6 vol te houden. En dan weer heel laag te gaan zakken in dosering en dan hetzelfde patroon aan te houden houden.
Een soort terugval inbouwen. Maar dan een steeds kleinere terugval met een steeds lagere dosering.

Ik heb geen flauw idee, of ik verstandig bezig ben, maar het lukt nu om iets te zakken.



En ja, ik kreeg het denk ik ook in die mini dosering voorgeschreven en niet voor psychoses ofzo, maar afbouwen van quetiapine ervaar ik als zowat onmogelijk.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind alle anti psychotica erg vervelend en zie geen enkele reden voor recreatief gebruik, mits je helemaal lam wilt gaan slapen en een kater wilt de volgende dag.

Ik zou het echt afraden dit te nemen als recreatief middel.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
BenzoLiefhebber zei:
Ik vind alle anti psychotica erg vervelend en zie geen enkele reden voor recreatief gebruik, mits je helemaal lam wilt gaan slapen en een kater wilt de volgende dag.

Ik zou het echt afraden dit te nemen als recreatief middel.
Klik om te vergroten...

Ik merk heel duidelijk dat quetiapine als een drug te gebruiken is. Volgens mij wordt er verteld dat het een spiegelmedicatie is, die moet worden opgebouwd. Maar ik merk duidelijk het het 'druggy' kenmerk heeft, wat iets maakt dat het misbruikt kan worden.
Je kan een korte piek maken door over te doseren. Ik ervaar dat ook niet als prettig, maar in een situatie dat je kompleet in de stress gaat schieten, zou je het als tijdelijk kalmeringsmiddel kunnen misbruiken. Om wat als een zombie met de stress om te gaan en toch nog helder te kunnen denken en niet euforisch te worden.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
Ik merk heel duidelijk dat quetiapine als een drug te gebruiken is. Volgens mij wordt er verteld dat het een spiegelmedicatie is, die moet worden opgebouwd. Maar ik merk duidelijk het het 'druggy' kenmerk heeft, wat iets maakt dat het misbruikt kan worden.
Je kan een korte piek maken door over te doseren. Ik ervaar dat ook niet als prettig, maar in een situatie dat je kompleet in de stress gaat schieten, zou je het als tijdelijk kalmeringsmiddel kunnen misbruiken. Om wat als een zombie met de stress om te gaan en toch nog helder te kunnen denken en niet euforisch te worden.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan neem je het meer om medische redenen lees ik. Ik gebruik Risperidon als "time out" medicatie om psychose en/of ander gedrag te voorkomen. Ik heb dit ook met de huisarts zo afgesproken en hoef het niet dagelijks te nemen, maar alleen zo nodig.

Waarom ik het niet zie als recreatief is omdat ik van Seroquel & Risperidon gewoon te nare bijwerkingen krijg. Wakker worden met een kater, zo vlak zijn dat ik alleen maar vooruit kijk en geen woord uit me komt, nergens zin in hebben en heftige dromen. Mijn depressie word gewoon veel erger met die medicatie en daarom zou ik het niet begrijpen waarom iemand dat voor de fun neemt. Maar bij iedereen werkt het natuurlijk anders, het is eerder mijn visie erop.

Ik heb ook nog een vraag, heb je ander anti psychoticum geproprobeerd? Ik zeg wel eerlijk, ik heb niet alle berichten gelezen dus vandaar de vraag.
Misschien past deze anti psychotica niet bij jou en een ander wel. Ik raad wel aan dit natuurlijk met een arts te bespreken.

Ik wens je het beste
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ze schrijven inderdaad vaak quetiapine voor bij slaapproblemen ook al is dit niet de bedoeling. Ik ben zelf begonnen in mei vorig jaar met 12,5 mg en zit nu op de 275mg en nu is besloten dat we niet hoger gaan omdat het richting een dosis gaat voor mensen met psychotische klachten. Maar je bouwt zo extreem snel tolerantie op (of misschien ik eerder dan andere?) ik heb nu mirtazapine erbij gekregen maar zoals je aan de tijd kan zien werkt dat ook niet🤣. Hopelijk snel alles rond en hulp want ik denk dat slaapproblemen gewoon heel veel (on)bewuste stress en problemen zijn. Veel sterkte!
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Indi(ca) zei:
Ze schrijven inderdaad vaak quetiapine voor bij slaapproblemen ook al is dit niet de bedoeling. Ik ben zelf begonnen in mei vorig jaar met 12,5 mg en zit nu op de 275mg en nu is besloten dat we niet hoger gaan omdat het richting een dosis gaat voor mensen met psychotische klachten. Maar je bouwt zo extreem snel tolerantie op (of misschien ik eerder dan andere?) ik heb nu mirtazapine erbij gekregen maar zoals je aan de tijd kan zien werkt dat ook niet🤣. Hopelijk snel alles rond en hulp want ik denk dat slaapproblemen gewoon heel veel (on)bewuste stress en problemen zijn. Veel sterkte!
Klik om te vergroten...

Slaapproblemen zijn wmb de oorzaak, van psychische problemen, iig een depressie. Ze zeggen vaak; 'is het nou het kip of het ei, komt eerst de depressie of eerst de slaapproblemen?!.
Volgens gaat het aan het begin fout met het slaappatroon. En dan bedoel ik niet lang plat liggen, maar echt slaap en uitgerust wakker worden. Dat daar de boel niet meer functioneert .
Waar die slaapproblemen dan door komen, daar moet je volgens mij naar kijken.

En als je dus weer slecht gaat slapen, door de medicijnen zelf.
Zelfde probleem, de slaap fuctioneert niet meer goed. Wat dus gevolgen gaat hebben voor je psychische toestand.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Schermtijd, prikkels, rusten en vooral geen caffeine na 15.00 drinken. Dat helpt mij in ieder geval als ik een periode heb met zeer slecht slapen.
De schermtijd doet mij het slechts. De telefoon wegleggen 1 uur van te voren kan al veel schelen. Maar voor mij werkt het niet altijd.

Ik vind het wel bijzonder te lezen dat mensen tolerantie creeeren met Seroquel, en dat het zo snel kan oplopen. Ik heb lange tijd 25mg gekregen voor slaap problemen en viel altijd als een zombie in slaap. Echter dronk ik wel alcohol erbij wat natuurlijk niet de bedoeling is. Misschien dat ik daarom altijd op 25 bleef. Echter raad ik dit af te combineren want dat is echt niet de bedoeling.
reDStone zei:
Slaapproblemen zijn wmb de oorzaak, van psychische problemen, iig een depressie. Ze zeggen vaak; 'is het nou het kip of het ei, komt eerst de depressie of eerst de slaapproblemen?!.
Volgens gaat het aan het begin fout met het slaappatroon. En dan bedoel ik niet lang plat liggen, maar echt slaap en uitgerust wakker worden. Dat daar de boel niet meer functioneert .
Waar die slaapproblemen dan door komen, daar moet je volgens mij naar kijken.

En als je dus weer slecht gaat slapen, door de medicijnen zelf.
Zelfde probleem, de slaap fuctioneert niet meer goed. Wat dus gevolgen gaat hebben voor je psychische toestand.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens. Als je veel piekert in bed, dan is het erg lastig rust te kunnen krijgen voor het slapen.
Persoonlijk pieker ik veel en al helemaal in bed omdat mijn verwerking van de dag dan nog volop gaande is. Bewust zijn van waarom je moeilijk slaapt kan veel schelen.
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jaa klopt mijn psychische problemen zijn ook zeker de oorzaak, ik heb post traumatische stress stoornis dus ik lig inderdaad vaak te piekeren in bed en het is ook een angst voor nachtmerries. Voor ik in 2021 naar de kliniek ging sliep ik ook amper en soms een beetje met diazepam, xanax etc. In de kliniek heb ik echter totaal geen last gehad van dat ik geen slaapmedicatie had. Dus ik ben er van overtuigd als ik mijn traumaverwerking heb gehad en ik zorg dat ik een goede routine en een goede dag besteding heb net als in de kliniek dat het moet lukken. Ik heb binnenkort een intake bij Psytrec en daar word je 8 dagen opgenomen en krijg je EMDR, exposure therapie en 6 (!!) uur per dag sporten. Daarvoor moet ik ook al een aardig stuk zijn afgebouwd met mijn medicijnen dus daar moet ik binnenkort dan ook mee gaan beginnen want medicatie houd je natuurlijk ook weer tegen met dingen verwerken. Het is een soort cirkel alles wordt veroorzaakt maar is ook een gevolg van iets😂
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik weet niet of dit goed gaat, ik probeer je stukje over de quetiapine en alcohol te citeren maar ik ben nog een beetje aan het leren🙈 Ik hoor van mensen om mij heen die zelf ook quetiapine krijgen dat ze ook rond de 25 mg zitten voor het slapen en ook al langere tijd. Nou heb ik altijd wel echt snel tolerantie opgebouwd. Voordat ik de kliniek in ging gebruikte ik ook 6 gr ketamine per dag (in het weekend soms meer) maar ik voelde er meestal niet veel meer van. Ik heb van mezelf ook wel echt een snelle stofwisseling dus ik weet ook niet of dat iets te maken heeft met tolerantie opbouwen.
Inderdaad alcohol combineren met quetiapine is geen goed idee, ik heb gelukkig een hekel aan alcohol omdat ik mezelf met alcohol echt totaal niet onder controle heb en me echt schandalig misdraag en ik vind het ook echt niet lekker maakt niet uit met wat het gemixt is.
Maar jij gebruikt nu dan geen quetiapine meer? En hoe is dat gegaan en is het vervangen met iets?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#17
Indi(ca) zei:
Ik heb binnenkort een intake bij Psytrec en daar word je 8 dagen opgenomen en krijg je EMDR
Klik om te vergroten...
Fijn dat je toekomstvisie hebt met een behandeling! EMDR heb ik helaas niet kunnen afronden, maar mijn vriendin wel zij heeft CPTSS en dat heeft haar heel erg veel geholpen. Het is wel echt super zwaar en gelukkig zit je intern! Ik hoop dat bij jou de EMDR ook geslaagd zal zijn want het zal je leven zoveel verlichten.

Indi(ca) zei:
ik heb gelukkig een hekel aan alcohol omdat ik mezelf met alcohol echt totaal niet onder controle heb en me echt schandalig misdraag en ik vind het ook echt niet lekker maakt niet uit met wat het gemixt is.
Klik om te vergroten...
Mooie zelfkennis! Ik waardeer dit enorm. Als ik een café bezoek zijn de mensen die aangeschoten/dronken zijn vaak niet gezellig (vind ik)

Indi(ca) zei:
Maar jij gebruikt nu dan geen quetiapine meer? En hoe is dat gegaan en is het vervangen met iets?
Klik om te vergroten...
Ik gebruik nu geen Seroquel meer, ook omdat ik het niet meer nodig heb omdat ik ben afgekeurd voor arbeid. Dus ik kan altijd wel 8 uur slapen. Dat is wel een luxe. Verder ga ik echt pas slapen wanneer ik zo moe ben dat ik niet veel meer kan doen. Dus dat muziek luisteren al te veel is of ik al een tijdje verschillende dingen probeer te doen maar dat niet meer lukt, zo signaleer ik dat ik erg moe ben en ga dan slapen. En sinds ik iedere dag samen met mijn vriendin slaap scheelt dat ook erg veel. Soms ook een nadeel omdat ze snurkt hahahha.
Ik heb het met aanpassing van de avond vervangen. Ik vind anti psychotica niet erg fijn omdat ik er te vlak van word en ook een "kater" heb de volgende ochtend en omdat ik al een Benzodiazepine afhankelijkheid heb durf ik bijna niet meer nieuwe medicijnen te proberen om straks nog een verslaving of afhankelijkheid te krijgen. Dit heeft soms wel nadelen maar wil echt niet meer afhankelijk worden van iets. Maar ik moet echter bekennen dat dit puur komt doordat ik niet verplicht ben te werken en dus perse vroeg op moet. Ik snap dat dit niet mogelijk is voor veel mensen.
I
Indi(ca)Lid
01-01-2024, 00:00
#18
BenzoLiefhebber zei:
Fijn dat je toekomstvisie hebt met een behandeling! EMDR heb ik helaas niet kunnen afronden, maar mijn vriendin wel zij heeft CPTSS en dat heeft haar heel erg veel geholpen. Het is wel echt super zwaar en gelukkig zit je intern! Ik hoop dat bij jou de EMDR ook geslaagd zal zijn want het zal je leven zoveel verlichten.
Klik om te vergroten...
Jammer dat je het niet hebt kunnen afronden ben je nog van plan in de toekomst om het wel te doen? En wat fijn voor je vriendin dat dit haar wel is gelukt! Is zij ook helemaal af van de flashbacks en nachtmerries? Ik heb zelf ook complexe ptss. Ik ben zelf alleen een grote vermijder van mijn ptss, ik praat er liever nooit over. De gebeurtenis was van mijn 12 tot 16e en heb het pas op mijn 19e in de kliniek voor het eerst tegen iemand gezegd. Nooit last van mijn ptss gehad tot ik geen drugs meer gebruikte (duh). Vandaar dat ik mijn behandeling ook al veel te lang uitstel.


BenzoLiefhebber zei:
Ik gebruik nu geen Seroquel meer, ook omdat ik het niet meer nodig heb omdat ik ben afgekeurd voor arbeid. Dus ik kan altijd wel 8 uur slapen. Dat is wel een luxe. Verder ga ik echt pas slapen wanneer ik zo moe ben dat ik niet veel meer kan doen. Dus dat muziek luisteren al te veel is of ik al een tijdje verschillende dingen probeer te doen maar dat niet meer lukt, zo signaleer ik dat ik erg moe ben en ga dan slapen. En sinds ik iedere dag samen met mijn vriendin slaap scheelt dat ook erg veel. Soms ook een nadeel omdat ze snurkt hahahha.
Ik heb het met aanpassing van de avond vervangen. Ik vind anti psychotica niet erg fijn omdat ik er te vlak van word en ook een "kater" heb de volgende ochtend en omdat ik al een Benzodiazepine afhankelijkheid heb durf ik bijna niet meer nieuwe medicijnen te proberen om straks nog een verslaving of afhankelijkheid te krijgen. Dit heeft soms wel nadelen maar wil echt niet meer afhankelijk worden van iets. Maar ik moet echter bekennen dat dit puur komt doordat ik niet verplicht ben te werken en dus perse vroeg op moet. Ik snap dat dit niet mogelijk is voor veel mensen.
Klik om te vergroten...
Ja dat snap ik, ik ben sinds vandaag weer mijn studie gaan volgen maar was twee weken thuis gebleven om een keer te kunnen slapen. Nu is het bijna kwart over 4 en mijn wekker gaat om half 6 dus in die twee weken heb ik even lekker tot 11-13 uur geslapen en toen voelde ik me wel beter.
Pff heftig een benzo afhankelijkheid! Maar vind het wel sterk van je dat je dan de keus maakt geen andere medicijnen te proberen om jezelf te behoeden, zorg er wel voor dat als het echt noodzakelijk is dat je dan je gezondheid moet kiezen! Hahaha ik kan snurken echt niet aanhoren, er begint dan zoveel irritatie op te borrrelen in me dat ik bijna een woedeaanval krijg in bed. Mijn ex vriend ging gelukkig uit zichzelf vaak al op de bank na de eerste keer als ik hem had wakker gemaakt maar als ik bij een vriendin blijf slapen dan heb ik een probleem😂
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Indi(ca) zei:
Jammer dat je het niet hebt kunnen afronden ben je nog van plan in de toekomst om het wel te doen?
Klik om te vergroten...
Als ik zou weten waar ik moest beginnen in de zee van vergeetachtigheid, blokkades en dergelijke, zeker. Alleen ben ik er nu niet klaar voor. Wel in de toekomst denk ik, eerst maar goede behandeling vinden voor andere psychische problematiek.
Indi(ca) zei:
Is zij ook helemaal af van de flashbacks en nachtmerries?
Klik om te vergroten...
Nee, maar wel veel minder en de manier hoe ze ermee omgaat is veranderd. Het is niet meer een overtuiging maar ze zoekt hulp bij mij of haar naasten en dan zakt het vaak binnen een uur. Ze weet ik ook dat het een droom is geweest of flashbacks heeft. Ze heeft zeg maar manieren gevonden om terug te komen in de realiteit die goed werken en ook harmless zijn.
Indi(ca) zei:
De gebeurtenis was van mijn 12 tot 16e en heb het pas op mijn 19e in de kliniek voor het eerst tegen iemand gezegd. Nooit last van mijn ptss gehad tot ik geen drugs meer gebruikte (duh). Vandaar dat ik mijn behandeling ook al veel te lang uitstel.
Klik om te vergroten...
Herken ik ook erg. Is super lastig
Indi(ca) zei:
Maar vind het wel sterk van je dat je dan de keus maakt geen andere medicijnen te proberen om jezelf te behoeden, zorg er wel voor dat als het echt noodzakelijk is dat je dan je gezondheid moet kiezen
Klik om te vergroten...
Als ik anti psychotica echt nodig heb geef ik er wel aan toe, vaak geeft mijn omgeving aan het nodig te hebben en die mensen vertrouw ik wel. Of als ik erg neerslachtig word neem ik het uit mezelf.
Indi(ca) zei:
Hahaha ik kan snurken echt niet aanhoren, er begint dan zoveel irritatie op te borrrelen in me dat ik bijna een woedeaanval krijg in bed.
Klik om te vergroten...
Precies dit. Gelukkig hebben wij 2 matrassen in huis in een andere kamer! :grin:
Indi(ca) zei:
Mijn ex vriend ging gelukkig uit zichzelf vaak al op de bank na de eerste keer als ik hem had wakker gemaakt maar als ik bij een vriendin blijf slapen dan heb ik een probleem😂
Klik om te vergroten...
Ja wij hebben vandaag ook een logeer, dus vannacht ook geen vlucht. Maar denk dat slapen het sowieso niet gaat worden want heb wat middelen op :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb seroquel voorgeschreven om te kunnen slapen, en mij helpt (100 mg) dit middel uitstekend! Zonder dit medicijn slaap ik bijna niet en dat wil ik niet meer.
Ik heb zware ptss, en heb vaak nachtmerries.
Mijn hulphond helpt me daardoor heen gelukkig en daar ben ik na jaaaaren ellende heel blij mee....maar die seroquel is broodnodig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."