Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzodiazepinen gebruik word weer meer

Benzodiazepinen gebruik word weer meer

35 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Kindling. Elke keer dat ontwenningsverschijnselen krijgt van een middel die je al eerder ontwenningsverschijnselen hebben gebracht word het erger en erger.
Klik om te vergroten...
Is dit alleen bij benzo's?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Overigens kan ik je aanraden om je forumnaam te veranderen. Door jezelf 'benzoliefhebber' te noemen bevestig je (zowel bewust als onbewust) een identiteit van jezelf die helemaal verweven is met benzo's.

Het lijkt misschien pietluttig om daar iets mee te doen. Maar uiteindelijk is het juist best fundamenteel als je radicaal breekt met de benzo's en echt voor jezelf besluit: 'ho eens even, ik ben helemaal geen liefhebber van benzo's meer.' Dat heeft dus ook wat krachtigs als je dat doorvoert in alle aspecten van je persoon :wink:
Klik om te vergroten...
Jaaaah net als "MIJN" verslaving.

Zeker niet pietluttig!!! Gedachten kunnen onbewust heel veel doorwerken en dingen manifesteren/in stand houden wat je eigenlijk niet wil.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Koffieb00n zei:
Is dit alleen bij benzo's?
Klik om te vergroten...
Nee het komt ook wel bij andere middelen voor. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat regelmatig gebruik van methylfenidaat of dexamfetamine kan leiden tot receptor upregulation, wat in feite inhoudt dat er meer receptoren komen voor dopamine. En dat is dan weer in verband gebracht met het ontstaan of het verergeren van concentratiestoornissen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Koffieb00n zei:
Is dit alleen bij benzo's?
Klik om te vergroten...

Is al beantwoord denk ik.. Maar nee.

Ook bij GHB heb ik dit meegemaakt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat regelmatig gebruik van methylfenidaat of dexamfetamine kan leiden tot receptor upregulation, wat in feite inhoudt dat er meer receptoren komen voor dopamine.
Klik om te vergroten...
Interessant! Kun je dit verder toelichten? Methylfenidaat is een NDRI en zorgt dus voor meer dopamine door de heropname van dopamine te remmen. Zou dat niet leiden tot een downregulation van dopamine receptoren (aka minder receptoren voor dopamine)? Je zou verwachten dat meer dopamine leidt tot een afname in de gevoeligheid voor dopamine. Of is dit een paradoxaal effect? Bronverwijzing welkom 🙂
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
@Eik @Mevrouw Pløp @Roze Olifant kunnen jullie misschien helpen om @BenzoLiefhebber zijn verslavingsidentiteit los te laten?
Klik om te vergroten...
Wij hebben helaas geen invloed op naamsveranderingen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mevrouw Pløp zei:
Wij hebben helaas geen invloed op naamsveranderingen.
Klik om te vergroten...
Wie wel?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Trouwens @BenzoLiefhebber heb je al geprobeerd om rechtsboven op het rondje met jouw persoonlijke afbeelding te klikken, en dan te kiezen voor 'wijzig gebruikersnaam'?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Trouwens @BenzoLiefhebber heb je al geprobeerd om rechtsboven op het rondje met jouw persoonlijke afbeelding te klikken, en dan te kiezen voor 'wijzig gebruikersnaam'?
Klik om te vergroten...
Dit heb ik dus tijdje geleden gedaan, en er staat dan wel een melding met dat er een moderator het moet toepassen. Althans, dat is nu weer weg.

Even side information : Ik heb net weer voor het eerst in een tijd gaan rennen, en zit nu met een heerlijke rush en zure benen op de bank met volle kwark en sardientjes. Hopelijk slaap ik beter nu ik dit heb gedaan, en het is sowieso voor herhaling vatbaar.
Merk wel nu ik in een heuvelig dorp woon dat bergop behoorlijk zwaarder is dan plat.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Benzo's en de verslaving eraan, ik kan er spijtig genoeg van meespreken.

Ten eerste, je verbazing, dat je na maanden van afbouw en 8 weken zonder benzo's, plots toch terug benzo's neemt, daar hoef je niet zwaar over na te denken hoor. Zeker in combinatie met stevig alcoholgebruik. Jij, je lichaam en geest zijn zo aan benzo's gewend geraakt, dat die 8 weken zonder benzo, voor jou eerder de uitzondering is en het terug innemen er van net niet.

Ik lees tussen de lijnen, dat het innerlijk en psychisch toch ook niet even goed zit.
Die inner struggles, moet je eerst een plaats weten geven, deze aanpakken en helen waar mogelijk. En dan kan je pas sterker staan tov middelenmisbruik en verslaving.
Eenzaamheid is een niet te onderschatten gegeven.

Wat bedoel je met, nu ik terug nu en dan neem, merk ik dat ik 'veel wil losgaan'? Bedoel je hiermee uit de bol gaan?
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
BenzoLiefhebber zei:
Pfff ben zo tering moe heel de dag. Geen druppel drinken, geen benzo nemen maar toch het tegenovergestelde van wat je zult verwachten, ik had onrust verwacht.
Het ergste is, ik kan niet goed slapen.
Ik lig nu al sinds maandag iedere nacht wakker, en als ik slaap kan pakken moet ik dat ook echt doen en helaas is dit vaak smiddags.
Klik om te vergroten...
Is het ook echt een alcoholverslaving waarmee je kampt? Maar aangezien je alcohol ook opneemt in je detox/afkickfase, veronderstel ik, dat het minstens om een probleemdrinker gaat.

Sowieso is dit niet zo evident, het gaat hier om 2 middelen nl benzo's en alcohol, de ene slaap- en/of kalmeringsmiddel, de andere een downer, dus 2 middelen die de werking van de hersenen en de zenuwen beïnvloeden:

Alcohol werkt voornamelijk verdovend, zorgt verminderde motoriek, onderdrukking vd ademhaling, neurotransmitters als dopamine, GABA en glutamaat worden beïnvloed, het zorgt vr het langzamer werken vd hersenen, waardoor mn ontspannen en rustig wordt.
Benzo's, werken als GABA-agonisten, spierontspannend, angstremmend, sederend, licht euforisch, maar bovenal geven ze je een suf en slaperig gevoel.
Dus dubbele verdoving, die nu wegvalt.

Dus dit is gewoon extra heavy voor je lichaam.

Heb zelf een benzoverslaving gehad (wel weinig tot geen alcohol), die door jaren heen verder en verder zo ontspoord was, met zware blackouts, meer en meer amnesie en fuckedup toestanden, dat ik hier vanaf wou, toch niet meer afhankelijk.

Fase 1: Bewust gaan slapen zonder iets van benzo, GABA-supplement. Lig je daar in je bed, 1u passeert met hoofd vol onrust, geflits en bewegende schimmen/mensen en nooit echt donker en stil, ondanks gesloten ogen, slaapmasker én oordopjes, dus woelend v frustratie en ellende werd dit na dik 2u enkel erger en ben ik puur uit miserie een benzo gaan innemen, Etizolam.

Fase 2: Ik wou er echt zo hard van af, van die benzo-demoon, dat ik voor de cold turkey ging. Geen benzo's, niks van andere drugs of medicijnen, enkel multivitaminen.
Dag 1, 2, 3 passeerden zonder enige slaap, ik was doodop, maar telkens bij poging tot slapen of beetje rusten, stond mijn hoofd nooit stil, integendeel, keer op keer geflits, mensen, schimmen, beangstigende films door mn hoofd, gebons...uit miserie poging tot minimum aan rust maar opgeven. En dit zo voor anderhalve week, omdat ik toen afspraak met psychiater had, al een geluk echt. Daar mijn verhaal gedaan.

Fase 3: Terug vd psychiater met voorschrift voor Mirtazapine 30mg en Seroquel 100mg (quetiapine). Was met beide medicijnen reeds gekend uit het verleden, maar was hier al tijd mee gestopt. Op advies vd psy, die avond nog 100mg Seroquel genomen en whuut, binnen halfu-1u werd ik zo overvallen door verlies evenwicht en ferme moeheid, dat ik meteen nr mn bed strompelde en jawel geslapen dat ik heb, 12-13u aan 1 stuk, zonder gepieker of gedroom en de uren na opstaan, dat ik me nog suf en loom voelde, nam ik er met plezier bij. Dit nog 2 avonden gedaan, ik sliep ook telkens vast, met 1 x opstaan vr toilet, maar dikke 10u à 11u was ik een met mn bed. Ook een vast uur proberen nemen om te slapen, dit was tussen 22u-00u.
Ik had terug echt slaap en totale rust vr mijn lichaam en geest gevonden en ervaren, dolblij was ik.
Daarna met Seroquel gestopt en overgeschakeld naar Mirtazapine 30mg en hier ging ik ook binnen het uur van slapen, maar ipv 11-12u, was ik nu na ca 8u wakker, waarvan zeker 6u diepe slaap, echt perfect. Zo kon ik ook verder aan mn bio- en slaapritme werken. Tussen 22-00u gaan slapen met Mirtazapine, was om 6u-8u wakker en na dit slaapritme terug vast te hebben, bouwde ik m'n Mirtazapine ook af, niet meer dagelijks en al snel werd ik uit mezelf moe rond 22-23u en sliep ik terug zonder enige medicijnen of rc's en echt normaal slapen, met inslaaptijd rons 30min, lichtere slaap, diepe slaap en droom-modus en uitgerust wakker rond 6-7u. Dit heb ik toch anderhalve maand zo gedaan, ik zat in ziekteverlof, dus ging uiteindelijk terug werken in vroege en late shiften.

Fase 4: Ik had oa reeds de diagnose ADHD en was met mijn psy ook die voorbije weken en maanden opzoek nr juiste medicatie en dosis. En die best op punt stond, toen ik terug ging werken, namelijk Rilatine modified release 40mg.
Die Rilatine hielp, allé helpt me ook enorm, zeker ook toen.
Ik was na een vroege shift om 16-17u goe moe, mr probeerde dat te rekken tot een 19u, om niet reeds wakker te worden om 2u fzo. Maar ik werd moe en sliep uit mezelf.
Ook met de late shift, waar ik hier anders en niet zo lang geleden, vaak pas om 4u of later ging slapen en 12u15 wekker ging en opstond. Ging ik nu (en nu nog grotendendeels) vaak al om 01u, max 2u slapen en was ik meestal steeds uitgeslapen en wakker om 8-9u zonder wekker, want die stond om 12u15, dus was xtra luxe om oftewel nog wat blijven liggen of nog volledige voormiddag en middag voor jezelf.

Ik ben sindsdien niet meer teruggevallen, diene benzo-demoon wil ik ni nog eens tegenkomen.
Ik kan nu gedoseerd en gecontroleerd een benzo rc of Mirtazapine nemen en Seroquel durf ik te nemen de avond na een dag/nacht dat ik een stim heb genomen of als ik toch tijdelijke periode heb gehad met echt duidelijke mindere en slechte slaap, gecombineerd met stressy onrust.
Ook hield ik het bij 3 benzo rc's, maar Flubromazepam heb ik sinds maand niet meer, is ook een meer complexe benzo.
Dus enkel nog Bromazolam en Pyrazolam.
Maar de regel is meer slapen zonder benzo dan met benzo. De ene keer zitten er 4 dagen tussen, dan weer 11. Ik neem ze ook nog zelden na een stim, deed ik heel lange tijd wel.

Dus ja dat is mijn ervaring wat benzo's betreft en misschien geeft het moed.
Want jij zit nu in die periode zonder benzo=geen slaap + die alcohol die het extra lastig maakt. Ik ken verder je algehele gezondheidstoestand niet, maar overleg met je arts of Mirtazapine en/of Seroquel niet iets zouden kunnen betekenen. Maar je liep niet hoog op van artsen zeker?

BenzoLiefhebber zei:
Mijn ritme is dus behoorlijk achteruit gegaan en heb daar zelf al een zwak voor omdat ik meer een nachtdier ben. Nu de vraag, hoe lang kan dit voortduren? In mijn vorige "detox" had ik er veel minder last van.
Klik om te vergroten...
Ik weet ook niet waarmee je het moeilijkst hebt, geen benzo's of geen alcohol?
Ik zou zeggen, probeer aan die slapeloze hel zo snel mogelijk een einde te maken samen met je arts en breng eventueel onderliggende problemen mee boven water. Dit gegeven is te subjectief en complex, zeker voor totale vreemden.
BenzoLiefhebber zei:
Ik merk dat ik om deze redenen geneigd ben weer slaapmiddelen te nemen, maar blijf volhouden niet te doen. Maar het besef dat dit niet lang kan voortduren is er ook.
Klik om te vergroten...
Op dat punt heb ik dus ook gezeten, anderhalve week geen slaap, tikkeltje rust. Ik had mijn consultatie bij de psy als sprankeltje hoop. En tot dan zou ik maar lijden zonder benzo's. Volhouden, maar zonder alternatief en professionele hulp, lijkt me dit onnodig lijden.
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb vandaag extra fysieke spanningen verricht, ben nog rond 01.00 gaan wandelen tot 02.00 ongeveer maar helaas te weinig resultaat.
Echt intensief sporten lukt niet, door moeheid en de angstige klachten.
Klik om te vergroten...
Dat je dat nog kan, extra fysieke inspanningen en om 01u gaan wandelen. Ik kon met moeite van zetel nr wc, ik was een totaal uitgeput wrak, de totale wanhoop nabij.
Dat je aan sporten kunt denken, is nog best hoopgevend en sta jij er misschien beter voor als mij destijds.
BenzoLiefhebber zei:
Iemand nog tips? Ik ontspan in de avonduren zoveel mogelijk, echter denk ik dat ik nog winst kan halen met m'n schermtijd.
Klik om te vergroten...
Professionele hulp, da's mijn raad, omdat het mij ferm heeft geholpen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ten eerste, bedankt voor je royale reactie
Nihilist88 zei:
Ik lees tussen de lijnen, dat het innerlijk en psychisch toch ook niet even goed zit.
Klik om te vergroten...
Dit heb je juist geconstateerd. Helaas ben ik nu voor de derde keer afgewezen voor behandeling omdat zij een DD (dubbel diagnose: psychische/verlsavings problemen) niet zien zitten om te behandelen. Dit maakt het extra klote aangezien ik iedere keer wel moet wachten op een antwoord. Hier gaan vaak maanden overheen, zelfs met urgentie, en word ik naar andere plekken verwezen waarvan ik er één helemaal heb doorlopen, en de ander is niet gespecialiseerd in ASS, waar ik dus last van heb. Daar zitten natuurlijk ook klachten bij die niet persé ASS gerelateerd zijn, maar zolang de kern niet word aangepakt, wat jij ook zegt in je volgende post, heeft het weinig zin.

Ik probeer al een behoorlijke tijd, sinds 21j, nu 26 passende behandeling te vinden. Echter is dit nog niet gelukt. Ik heb wel IrisZorg behandeling gehad, die hebben mij ook zeer goed geholpen. Maar door druk van de verzekering moest ik daar weg omdat zij geen "reden" meer hadden mij in behandeling te houden omdat ik alles doorlopen had op verslavings gebied. Mijn behandelaar en ik waren met psycholoog andere klachten aan het behandelen, wat zij op een gegeven moment niet meer konden verantwoorden aan de verzekeraar en zodoende ben ik eruit "gestuurd" ik had héél goed contact met mijn behandelaar, en hij was ook een van de weinige die mij wist te sturen/aan te pakken en zoiets is voor mij zeer uniek.

Blijkbaar is dat de gang van zaken in NL.


Nihilist88 zei:
Is het ook echt een alcoholverslaving waarmee je kampt?
Klik om te vergroten...
Ik zat op een gegeven moment op 2/4 flessen wijn per dag. Terwijl ik vrij lang 2/4 bier (500ml) kon houden jaren lang. Met tijdelijke uitschieters van speciaalbier. Maar sinds ik in een nieuwe omgeving woon, waar ik geen sociale kring heb ben ik een stuk meer gaan drinken.
Ik ben wel gediagnosticeerd met alcoholprobleem, maar dat nam ik zelf nooit serieus.
Nihilist88 zei:
Sowieso is dit niet zo evident, het gaat hier om 2 middelen nl benzo's en alcohol, de ene slaap- en/of kalmeringsmiddel, de andere een downer, dus 2 middelen die de werking van de hersenen en de zenuwen beïnvloeden
Klik om te vergroten...
Dit was meer mijn verslaving. De combinatie. Als ik een van de twee zou nemen, werkte dat ook nauwelijks. Altijd met elkaar, en ja ik weet dat dit word afgeraden. Toch al die tijd gedaan.


Nihilist88 zei:
Dat je dat nog kan, extra fysieke inspanningen en om 01u gaan wandelen.
Klik om te vergroten...
Ik kan best negatieve effecten handelen, omdat ik vaker detox gedaan heb. Maar merk wel dat hoe vaker ik het doe, het zwaarder word/andere klachten ontstaan. Dat is hierboven ook al besproken. Ik ben ook niet cold-turkey gegaan. Ik heb het laatst (toen die 8weken) afgebouwd met Clonazepam/Valium combinatie en heb dat ongeveer op de Ashton manier gedaan, maar net wat anders. Zo nam ik weleens dagen niet. Dus uitstellen en als ik narigheid kreeg nam ik de spierverslappende Valium i.p.v Clonazepam. Op een gegeven moment 0 en toen dus voor mij 8 weken clean behaald.

Ik heb vooral het moment dat ik moet slapen, en in bed ga liggen de meeste narigheid. Ik begrijp dat gewoon niet. Waarom dan pas? Ben ik verleerd hoe te slapen?
Ik ben altijd al een lastige slaper geweest, omdat ik vroeger al heel jong piekerde, onrustig ben van nature (ADHD, toen was ASS nog niet geconstateerd) gevoelig voor elk geluid/licht dus ik moet echt moe/uitgeput zijn en dat had ik als kind sneller dan volwassen.

Ik heb gisteren dus gesport, wat ik al meer dan een jaar niet gedaan heb. Was echt totaal moe en brak, heb wat gegeten even vi gekeken en ben daarna met m'n vriendin gaan "slapen" resultaat: om 3u nog wakker, laatste keer dat ik mn horloge keek. Ben zelfs nog naar de bank gegaan beneden om daar proberen te slapen. Daar ook ongeveer een uur wakker gelegen en toen werd ik 3 uur later wakker (ongeveer?) Vervolgens weer naar boven gegaan om naast m'n vriendin te gaan liggen en gelukkig nog 2 uur kunnen slapen.

Wat betreft voeding, daar heb ik afgelopen maanden echt aan gewerkt, en dat is ook volgens de diëtist nu prima. Mocht wel wat meer zuivel eten, daar zitten nog aandachtpunten.


Nihilist88 zei:
Professionele hulp, da's mijn raad, omdat het mij ferm heeft geholpen.
Klik om te vergroten...
Tsja. Dat is niet zo snel geregeld. Ik heb het eerst geprobeerd dat als eerste te regelen, helaas lukt dat niet. Dus ben ik zelf maar een deel van m'n problemen gaan aanpakken omdat ik het gewoon niet meer wilde. Dus de alcohol en benzo's gaan aanpakken.
De POH word ik weggestuurd omdat zij mij "niet kunnen helpen" ben daar 30min in discussie gegaan omdat ik er niet mee eens was, maar tevergeefs bleef ze vasthouden. Al is het even om met iemand te praten. Ik heb hier geen sociale kring. En dat heb ik ook gezegd, maar jammer dan werd er gezegd.

Het enige wat ze willen is mij meer pillen voorschrijven. 🖕🏼 Denk ik dan.

Seroquel ook gehad in het verleden, en andere diverse anti psychotica. Ik vind bijwerkingen net zo erg als wat ik nu heb. Dus dat bespaar ik mezelf. Supplementen kan ik nog. Ik moet nog ergens Valeriaan capsules hebben liggen. Zelf nog niet aan gedacht dus dat probeer ik vandaag als ik ze kan vinden.

Bedankt ook voor het delen van jouw traject, ik denk dat ik nu ook even genoeg gezegd heb.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
BenzoLiefhebber zei:
Ik ben zo erg vermoeid op het moment (ook door andere problematiek, dus niet alleen de detox) dat hij vond dat ik te snel ging en zag de kans van slagen minder in als we niet een steuntje in de rug zouden hebben wanneer het dus té word. Ik had daar wel moeite mee, maar ik kan niet blijven twijfelen aan de zorg, dus dit maar voor lief genomen.
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk. Als je dit zo besloten hebt in overleg met je arts, dan zou ik me hier gewoon aan houden.
BenzoLiefhebber zei:
Ze zeggen dat ik te "ingewikkeld" ben, door de hoeveelheid "problematiek" en dat het zogenaamd boven hun staat.
Klik om te vergroten...
Complexe problematiek met comorbide stoornissen blijft lastig. Maar er zijn instituten die daar juist in specialiseren. Hopelijk vind je de juiste plek voor jou!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
BenzoLiefhebber zei:
Ten eerste, bedankt voor je royale reactie
Klik om te vergroten...
No prob man😉
BenzoLiefhebber zei:
Dit heb je juist geconstateerd. Helaas ben ik nu voor de derde keer afgewezen voor behandeling omdat zij een DD (dubbel diagnose: psychische/verlsavings problemen) niet zien zitten om te behandelen.
Klik om te vergroten...
Euh, wat is dat voor vreemde en onlogische manier van werken mbt de behandeling van psychische aandoeningen en verslaving 🤔 Is dit gangbare zaak in Nederland?

Beide zaken apart en uit verschillende standpunten benaderen en daarop behandeling afstellen. Of is het specifiek die alcoholverslaving dat probleem vormt?

Mn beste vriendin, gediagnoseerd met borderline persoonlijkheidsstoornis (ik gek genoeg ook), ging hiervoor in behandeling en genaamd DGT, specifiek op borderline gericht. En zij was ondertussen enorm verslaafd aan benzodiazepines en zeker Xanax en bij opname/behandeling gingen ze haar eerst van haar Xanax verslaving afhelpen, om dan met de effectieve DGT behandeling te starten.
BenzoLiefhebber zei:
Ik zat op een gegeven moment op 2/4 flessen wijn per dag. Terwijl ik vrij lang 2/4 bier (500ml) kon houden jaren lang. Met tijdelijke uitschieters van speciaalbier. Maar sinds ik in een nieuwe omgeving woon, waar ik geen sociale kring heb ben ik een stuk meer gaan drinken.
Ik ben wel gediagnosticeerd met alcoholprobleem, maar dat nam ik zelf nooit serieus.
Klik om te vergroten...
Ja die hoeveelheid is indd problematisch. Maar het besef dat je met verslaving kampt, laat soms heel lang op zich wachten.
Bij mij ist altijd net andersom geweest. Ik dronk/drink juist in gezelschap en ik vond zelfs lang bier ni lekker, was puur om de remloze effecten en ik ging v eerder bedeesd nr zeer los en sociaal en ook vaak emotioneel n verder kon het plezant blijven, andere keren pure drama.
BenzoLiefhebber zei:
Dit was meer mijn verslaving. De combinatie. Als ik een van de twee zou nemen, werkte dat ook nauwelijks. Altijd met elkaar, en ja ik weet dat dit word afgeraden. Toch al die tijd gedaan.
Klik om te vergroten...
Oow tsjaa da's dan indd nog ne moeilijkere en zwaardere, een 2 in 1 verslaving. Ja tuurlijk, werken beide verdovend en versterken elkaar.
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb vooral het moment dat ik moet slapen, en in bed ga liggen de meeste narigheid. Ik begrijp dat gewoon niet. Waarom dan pas? Ben ik verleerd hoe te slapen?
Klik om te vergroten...
Omdat je dan juist totaal niks om handen en ter afleiding hebt, dus alle ruimte voor de narigheid.
BenzoLiefhebber zei:
Ik ben altijd al een lastige slaper geweest, omdat ik vroeger al heel jong piekerde, onrustig ben van nature (ADHD, toen was ASS nog niet geconstateerd) gevoelig voor elk geluid/licht dus ik moet echt moe/uitgeput zijn en dat had ik als kind sneller dan volwassen.
Klik om te vergroten...
ADHD is toch totaal verschillend dan ASS (autisme spectrum syndroom).
Ik heb echt volwassenen ADHD, want als kind, tiener was ik juist tegenovergestelde van ADHD, ik was eerder de té brave, stille, dromerige en die uren kon spenderen aan creatieve dingen als tekenen, poëzie, tekeningen in hout graveren of extreem verdiepen in bepaald onderwerp en uren op m'n kamer met muziek vollebak en lyrics erbij. Iets als jeugd- en sportbeweging was totaal nix vr mij.

Qua slaper idem hier, het moet pikdonker en muisstil zijn, slaap daarom ook al jaar en dag met oordopjes en vaak slaapmasker. Ja als ik ni ferm moe en slaperig ben, kan ik me de moeite besparen mn bed in te kruipen. Té pieker gevoelig daarvoor.
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb gisteren dus gesport, wat ik al meer dan een jaar niet gedaan heb. Was echt totaal moe en brak, heb wat gegeten even vi gekeken en ben daarna met m'n vriendin gaan "slapen" resultaat: om 3u nog wakker, laatste keer dat ik mn horloge keek.
Klik om te vergroten...
Om wat uur gaan slapen toen je zag dat je om 3u nog steeds wakker was?
BenzoLiefhebber zei:
Ben zelfs nog naar de bank gegaan beneden om daar proberen te slapen. Daar ook ongeveer een uur wakker gelegen en toen werd ik 3 uur later wakker (ongeveer?) Vervolgens weer naar boven gegaan om naast m'n vriendin te gaan liggen en gelukkig nog 2 uur kunnen slapen.
Klik om te vergroten...
Dus iets van 5u geslapen, maar het grote probleem is, met veel te lange wakkere periodes ervoor en tussen 2 kortere slaapfases. Da's giga frustrerend en hier speelt persoonlijkheid en/of genetische bepaling ook grote rol.
Ken da slaapprobleem zeker ook.
Als kind/tiener stond ik er om bekend een lange slaper te zijn, maar ik had tevens heel veel dromen en geregeld de ergste nachtmerries, met ouder worden meer en levendiger.
Is nog steeds zo, maar vooral dromen, waarbij ik bij het wakker schieten, echt enige tijd tot besef vd huidige realiteit nodig heb, maar ik experimenteer ook bewust met lucide dromen, vind dromen, het onderbewustzijn, reflectie lichaam-ziel zeer fascinerend.
BenzoLiefhebber zei:
Tsja. Dat is niet zo snel geregeld. Ik heb het eerst geprobeerd dat als eerste te regelen, helaas lukt dat niet. Dus ben ik zelf maar een deel van m'n problemen gaan aanpakken omdat ik het gewoon niet meer wilde. Dus de alcohol en benzo's gaan aanpakken.
De POH word ik weggestuurd omdat zij mij "niet kunnen helpen" ben daar 30min in discussie gegaan omdat ik er niet mee eens was, maar tevergeefs bleef ze vasthouden. Al is het even om met iemand te praten. Ik heb hier geen sociale kring. En dat heb ik ook gezegd, maar jammer dan werd er gezegd.

Het enige wat ze willen is mij meer pillen voorschrijven. 🖕🏼 Denk ik dan.
Klik om te vergroten...
Da's u letterlijk in de steek gelaten voelen door de algehele gezondheidszorg. Zult ook geen uitzondering zijn, integendeel, triest en ongehoord eigenlijk.
Haha ja da gevoel ken ik, pilletjes, da's het makkelijkst en verdienen meerdere partijen nog ferm aan.
Ben ook geen fan van medicatie. Had zo eens psychiater, was er 4 x op consultatie geweest, kei kil, amper feedback, maar ging wel telkens met extra voorschrift voor pillen (benzo, antidepressiva en antipsychotica) nr buiten, dacht fuck this...

Maar mijn laatste psy was dus totaal tegenovergestelde, die zé na eerste consultatie, ik ga momenteel niks van medicatie aanpassen (nam toen enkel Mirtazapine), pas na minstens x aantal consultaties, als ikzelf een duidelijke lijn vd diagnose kan vasstellen, zal ik het over de medicatie hebben. Wat mij direct çva gevoel gaf en verder ook veel meer dialoog en het inpikken of mij ondebreken waar nodig en echt doorvragen en zeer hulp en oplossing gericht.
Het feit dat ik zijn advies, om voornamelijk mijn borderline te behandelen, na intake gesprek niet verder heb gezet, is mijn keuze. Was oftewel echt een opname, waarbij je na eerste week, dan paar uur of dag/weekend nr huis mocht en was 8km v mij thuis, mr echt mn vrijheid opgeven, never. Ik ben zelfs na avond bij vrienden of familie, kei blij en oef gevoel dak terug thuis ben.
De andere behandeling was dan weer dagopname, was 3, 4 of 5 dagen (ma-vr)/week en na intake gesprek van 2u, zag ik aan haar lichaamstaal dat ze het ne ganse boterham vond en ze zé da ook meteen, dat heel wat is maar we dat hier perfect kunnen aanpakken met de DGT behandeling. Legde uit wat het parcours vd therapie inhield en ze zé ook dat de 5 dagen/week echt nodig is. Dit zou 1 jaar duren, dat is letterlijk de vastgelegde duur voor die behandeling, wel vrij om eender wanneer te stoppen. Maar nope, was 45min rijden, dit ma-vr voor 1j. Ik zé tegen mezelf en vriendin, ik heb nu al alle moeite vd wereld om nr buiten te gaan vr te winkelen, gewoon al die mensen brrrr.
BenzoLiefhebber zei:
Seroquel ook gehad in het verleden, en andere diverse anti psychotica. Ik vind bijwerkingen net zo erg als wat ik nu heb.
Klik om te vergroten...
Jua als je da echt als vaste medicatie neemt zeker, toen ik enkele maanden dagelijks Seroquel nam, heb ik op 250mg gezeten, ik had zeker nood aan rust, mr ik ging van extreem onrustig, impulsief, paranoïde, insomnia, nr flatline qua emoties, kwas precies ne kamerplant vr het raam. Dan periode 50mg XR overdag en 100mg savonds (nam dat toen samen met Mirtazapine en Zolpidem).

Maar toen bij mn benzo afkick, nam ik da ook maar 3 dagen achtereen (en was al jaar of langer geleden). Echt die totale rust was hemel op aard, zo'n opluchting, na die helse benzo afkick.
BenzoLiefhebber zei:
Bedankt ook voor het delen van jouw traject, ik denk dat ik nu ook even genoeg gezegd heb.
Klik om te vergroten...
YW😉 Lol heb er ook weer genoeg text aan toegevoegd 😅

En al wat beterschap int vizier?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Koffie is zo onschuldig lijkend maar kan je zo dwarszitten in écht in je energie komen.


Gek... Nu ik het zo neerzet klinkt koffie eigenlijk net als drugs. :confused:
Klik om te vergroten...
Noot:
Koffie is wel degelijk een drug.
Drink maar eens twee dubbele espresso's.
Dan kom je erachter hoezeer koffie een drug is want je slaapt twee nachten niet en overdag trekken je vingers samen van de spanningen door de cafeïne veroorzaakt.....
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kleine update voor de geïnteresseerde.

Vandaag bij HA geweest, de situatie besproken ook omtrent behandelingen die mij weigeren, we gaan samen opzoek naar een passende plek en proberen eerst een gesprek te creëren, i.p.v het dossier meteen open te gooien. Ze zeggen dat ik te "ingewikkeld" ben, door de hoeveelheid "problematiek" en dat het zogenaamd boven hun staat. Echter kom ik daar niet voor andere klachten, maar zij hebben het boek vaak al gesloten.

Ik heb toch een recept gekregen van een zeer kort werkende benzo om mij te laten inslapen en hopen dan op een goede nachtrust zodat ik weer meer dingen kan ondernemen de volgende dag. Mijn Clonazepam recepten zijn van de lijst gehaald, wat ikzelf wilde en hij begreep ook dat ik ervan af wil. Heb daar zo mijn redenen voor en hij ondersteunt mij in dit traject. Dit recept is ook maar voor 2 weken maximaal, het is om de dagen zonder slaap op te vullen eens in de zoveel dagen. ( Hij heeft het recept op 2 weken gezet, maar ik heb ook aangegeven aan hem dat ik ze niet dagelijks ga innemen. Alleen zo nodig.) Dus ik duur wel langer met het recept dan geschreven is, maar zo lang het die dag niet nodig is, neem ik het niet. Hij vond dat op eerste indruk vreemd maar uitleg gegeven dat het voor mij zo werkt en toen begreep hij het.

Ik ben zo erg vermoeid op het moment (ook door andere problematiek, dus niet alleen de detox) dat hij vond dat ik te snel ging en zag de kans van slagen minder in als we niet een steuntje in de rug zouden hebben wanneer het dus té word. Ik had daar wel moeite mee, maar ik kan niet blijven twijfelen aan de zorg, dus dit maar voor lief genomen.


Ik zag het als een stap achteruit, maar het is altijd vallen en opstaan in het leven en daarbij is het accepteren hoe het nu zit. Gisteren namelijk gedronken, ik heb wel iets beter geslapen maar wil gewoon niet meer zoveel alcohol nuttigen. Dus eerst de alcohol, dat vind ik ook makkelijker en ondertussen zo min mogelijk van de benzooi nemen.

Wat ik vooral hoop, is dat ik ergens word toegelaten voor behandeling van de kernproblemen!

Ik heb alle nieuwe reacties gelezen, maar momenteel is een post schrijven, zoals dit erg intensief door de toestand waar ik in zit dat ik heel wat stiller word. Dus dan weten jullie dat.

Ik zal ook wat minder posten, maar wel langere posts, misschien eens per week om het voor mijzelf overzichtelijk te houden en natuurlijk ook voor andere forumleden.

Ik wil toch het Forum bedanken in het algemeen, het heeft me stuk stabieler gemaakt door alles wat hier te vinden is. De omgang met drugs/medicijnen/gezond leven hebben mij echt geholpen en je word soms ook op een juiste manier spiegel voorgehouden, ook belangrijk! Toppers!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oké, ik hoop dat ik het goed kan uitleggen.

Ik ben ruim 8 weken clean geweest van de benzo's en laatste 2 weken is mijn gebruik ineens toegenomen. Niet iedere dag, maar wel 3/4x in de week (afgelopen week)

Is iemand die dit ook heeft meegemaakt nadat het clean worden was gelukt. Ik heb niet persé een drang om te nemen, maar door hoe het nu in m'n leven loopt heb ik mezelf "aangeleerd (ook door behandelaren) te nemen om erger te voorkomen"

Ik vraag me af of dit echt is, of de verslaving die om de hoek kijkt. Ik merk er eigenlijk niet heel wat van omdat ik lagere doseringen neem, maar wel word gedempt in prikkels. Is het dan dat ik even rust wil van de prikkels? Of juist een uitvlucht.

Ik zit zo in twijfel dat ik even andermans mening/idee wil weten en breder kan gaan denken aan dit. Of het echt een probleem is, of tijdelijk. Voor mijn gevoel tijdelijk, maar wil echt voorkomen om weer afhankelijk te worden ervan. Dat wil ik echt niet.

Zit ongeveer per keer sowieso 20mg Valium, soms Alprazolam erbij en altijd (sinds het begin) alcohol erbij gedronken. Ken echt niet anders, ik weet dat het een no-go is, maar het werkt anders sowieso onvoldoende.

Hoor graag van jullie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat heb je gedaan om clean te worden?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
dupont zei:
Wat heb je gedaan om clean te worden?
Klik om te vergroten...
Ik heb van 1.5mg Clonazepam afgebouwd tot zero. Daar heb ik 3/4 maanden over gedaan, is gelukt tot ongeveer 8 weken. Nu neem ik weer zo nu en dan, maar merk dat ik minder scherp begin te worden en veel wil losgaan. Dit gaat wel gepaard met periodes die ik al heel m'n leven heb.

Echter is dit niet de bedoeling, dat weet ik. Het is nogal lastig omdat dit me ook vaak geadviseerd werd door mensen ook uit de hulpverlening om voor het zekeren te kiezen maar ik twijfel over deze "zekerheid" ingebouwd door de farmacie en hulpverleners.
Althans, dat vermoed ik. Licht paranoia als persoon ook wat soms kan uitschieten. Just saying
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb van 1.5mg Clonazepam afgebouwd tot zero. Daar heb ik 3/4 maanden over gedaan, is gelukt tot ongeveer 8 weken. Nu neem ik weer zo nu en dan, maar merk dat ik minder scherp begin te worden en veel wil losgaan. Dit gaat wel gepaard met periodes die ik al heel m'n leven heb.

Echter is dit niet de bedoeling, dat weet ik. Het is nogal lastig omdat dit me ook vaak geadviseerd werd door mensen ook uit de hulpverlening om voor het zekeren te kiezen maar ik twijfel over deze "zekerheid" ingebouwd door de farmacie en hulpverleners.
Althans, dat vermoed ik. Licht paranoia als persoon ook wat soms kan uitschieten. Just saying
Klik om te vergroten...
Volgens mij zou je baat hebben bij herstel, dwz het aanpakken van de onderliggende redenen voor je gebruik. Pas als je dingen anders gaat doen kun je langere tijd nuchter zijn.

Ben je al gestopt met alcohol?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."