Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine gebruiken i.p.v. speed

Dexamfetamine gebruiken i.p.v. speed

46 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MDRecreantLid
01-01-2024, 00:00
Dat is toch gewoon een feit? Een feit droppen wil niet meteen zeggen dat ik het niet kloten vind voor de patiënten. Jammer dat je die ongefundeerde conclusie dropt, ik ken meerdere gebruikers die ik lief heb die nu veel meer betalen. Dex is echt een typisch voorbeeld van misbruik door big pharma die 1 merk/middel pusht.
M
MindlessLid
dupont zei:
Dit maar de hemel wordt steeds naarder en naarder đŸ€§

En toch nog één keer proberen of het toch weer fijn kan worden. WTF man 😅
Klik om te vergroten...
Ja dat is het rare van verslaving hĂš. Je bent er aan de ene kant bij, je ziet het gebeuren, je bent je (ergens) bewust van wat je doet, je weet ergens dat het ook deze keer niet zal leiden naar wat je echt zoekt, maar ondanks dat praat je jezelf toch aan dat het deze keer anders zal zijn.

ljuv zei:
Hmmm ja, dat heb ik nog nooit ervaren (semi)gelukkig.

Oh het was nog veel erger. “Het is echt sos hĂš. Owee als het pep is, ik wil echt geen pep.” “Nee nee nee het is sos.” đŸ‘ƒđŸ» “haha grapje”

Maar jullie kennen me: spijt heeft hij zeker gehad😈
De dag erna snapte hij ook heul goed waarom hij het serieus moet nemen als mensen zoiets aangeven. Ha-ha.
Klik om te vergroten...
Ik ben nu te lui om het op te zoeken, maar het lijkt me toch dat dat een zwaar misdrijf is dat hij daarmee pleegt.

Hoop dat jij daarop geen zware misdrijven hebt gepleegd though. :wink:
l
ljuvLid
Gerbera zei:
Dat is toch gewoon een feit?
Klik om te vergroten...
Het is een feit dat het duurder is geworden. De rest van de zin was gewoon egocentrisch kutgelul cmon😂

Gerbera zei:
Dex is echt een typisch voorbeeld van misbruik door big pharma die 1 merk/middel pusht.
Klik om te vergroten...
Facts bro, facts.

Mindless zei:
Hoop dat jij daarop geen zware misdrijven hebt gepleegd though. :wink:
Klik om te vergroten...
😂
Ik mag hier geen uitspraken over doen zonder mijn vertegenwoordiger.
M
MDRecreantLid
Als de beschikbaarheid verdwijnt en ik dat jammer vind dan mag jij dat egocentrisch noemen, ik vind die term te zwaar. Egocentrisch is meer "It's mine and fuck you" Maar whatever.
H
Hebbenze?Lid
ljuv zei:
Exact dit dios mio. Liever een hoopje chaos en ellende dan terug naar methyl. Maar ik ben inmiddels in de positie de extra kosten voor dex te dragen gelukkig.

Voor “ons” dan he. Ik geloof echt wel dat andere, niet neurodiverse mensen, hier wel goed op gaan.
Sterker nog: ik merk er ook wat van haha lol. Alleen niet recreatief. Ik word er gewoon een sociaal geaccepteerd en in de maatschappij functionerend persoon vanđŸ€Ą

Ook weer zelfde hier haha. Ik krijg er helemaal geen lekkere rush van, maar mijn emotieregulatie is helemaal fucked up erna. Als in: zeker een dag lang leip depressief. Ik heb dit niet van mdma en sos. En sos vind ik wel een heerlie rushje.
Klik om te vergroten...
Ik ben denk ik een grensgeval van adhd en twijfel of ik t wel echt heb maar heb er baat bij dat ik makkelijker praat en eerder mn werk op pak.

ze diagnostiseren adhd alleen op wat gesprekken en dan kan iedereen het hebben
l
ljuvLid
Hebbenzekezine? zei:
op wat gesprekken
Klik om te vergroten...
Met verschillende psychologen en psychiaters die er minimaal 4 jaar, tot wel 11 jaar voor gestudeerd hebben? En vragen die indiceren vanuit een DSM gebaseerd op decennialang onderzoek?

Hebbenzekezine? zei:
dan kan iedereen het hebben
Klik om te vergroten...
Valt dus wel mee hoor :wink:

Kan natuurlijk nogsteeds dat je over jezelf twijfelt hoor. Das je goed recht en zul je meer redenen voor hebben dan je nu noemt. Maar zou toch verbazingwekkend zijn ihkv je eerste posts in dit topic en wat je daar opmerkt, toch?

Ik heb zelf pas heel kort de diagnose omdat ik ook g e w e l d i g ben in het maskeren van symptomen en er eigenlijk ook totaal geen last van had, tot corona. Ik heb overigens ook computertesten met en zonder mediacatie moeten maken op mijn diagnose dag. Maar ik heb dus wel een beetje moeite met dat constante gebagitaliseer van de diagnose van de laatste paar jaar en het in twijfeltrekken van professionals die totaal geen baat hebben bij mensen een diagnose geven die ze niet hebben. Het blijft mensenwerk op elk vlak, dus het zal vast en zeker ook wel eens verkeerd gaan maar dat is t ook wel.
K
Koffieb00nLid
ljuv zei:
Haha het is inmiddels zo dat ik al een beetje paniekjes krijg bij het idee pep te gebruiken. Dus dat doe ik dan ook niet meer🙃
Heb jij hier geen last van bij dex, dan?
Klik om te vergroten...
Ik heb al jaren geen dex meer gebruikt, maar ik kreeg daar dezelfde katers van als speed.
l
ljuvLid
Koffieb00n zei:
Ik heb al jaren geen dex meer gebruikt, maar ik kreeg daar dezelfde katers van als speed.
Klik om te vergroten...
Ah, dat heb ik dan thankgod niet. Dat zouden zware dagen worden tegenworden😂 Al slik ik wel maar 30mg lisdex, das gelijk aan nog geen 10mg dex verdeeld over 12 uur haha, dus dat valt ook gewoon mee. Heb ergens nog wel angst dat die katers/ rebound/ withdrawal ooit bij mijn medicatie gaan horen
 Maar ik hoop niet heel mijn leven aan de meds te hoeven sowieso.

Zijn de katers de reden dat je beiden niet meer gebruikt? Of gewoon klaar mee?

(terwijl ik dit type realiseer ik me dat ik m’n medicatie nog niet heb gepakt en al een half uur zit te forummen onder werktijd lol groetjes!)
K
Koffieb00nLid
ljuv zei:
Klik om te vergroten...
Ja zeker maar ik gebruik helemaal geen drugs/alcohol meer ivm met verslavingsproblematiek. Ik volg nu ook actief een herstelprogramma middels 12-stappen en fellowship meetings.
S
SnuffelaarLid
ljuv zei:
Ah, dat heb ik dan thankgod niet. Dat zouden zware dagen worden tegenworden😂 Al slik ik wel maar 30mg lisdex, das gelijk aan nog geen 10mg dex verdeeld over 12 uur haha, dus dat valt ook gewoon mee. Heb ergens nog wel angst dat die katers/ rebound/ withdrawal ooit bij mijn medicatie gaan horen
 Maar ik hoop niet heel mijn leven aan de meds te hoeven sowieso.

(terwijl ik dit type realiseer ik me dat ik m’n medicatie nog niet heb gepakt en al een half uur zit te forummen onder werktijd lol groetjes!)
Klik om te vergroten...
Is het verschil tussen de twee groot?
Ik neem 2x20mg dex per dag en zou liever op iets langwerkenders zitten.
l
ljuvLid
Koffieb00n zei:
Ja zeker maar ik gebruik helemaal geen drugs/alcohol meer ivm met verslavingsproblematiek. Ik volg nu ook actief een herstelprogramma middels 12-stappen en fellowship meetings.
Klik om te vergroten...
đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ» Wat goed!

Snuffelaar zei:
Is het verschil tussen de twee groot?
Ik neem 2x20mg dex per dag en zou liever op iets langwerkenders zitten.
Klik om te vergroten...
Het verschil met methyl is groter. Daar voelde ik me echt heel oncomfortabel door en bij. Kortwerkende dex gebruik ik voor de weekeinden (als ik laat wakker benđŸ€Ą) en soms extra in de avond als ik nog moet werken. Ik vind het verschil vrij minimaal, maar merk toch wel meer dat ik “drugs” op heb als ik kortwerkende dex gebruik (vooral als dit bovenop mijn lisdex komt). Ik merk t dan vooral aan m’n hart en toch wel aan een iets gejaagder gevoel ofzo. De “voordelen” of het effect op mijn klachten zijn wel heel erg t zelfde en heel effectief, maar lisdex heeft echt mijn voorkeur. Het is ook een prodrug, natuurlijk. Ik heb ook een hormoonaandoening en met die reden zou dit dus mogelijk veel beter voor me zijn, in effecten en bijwerkingen merk ik dat wel.
H
Hebbenze?Lid
ljuv zei:
Met verschillende psychologen en psychiaters die er minimaal 4 jaar, tot wel 11 jaar voor gestudeerd hebben? En vragen die indiceren vanuit een DSM gebaseerd op decennialang onderzoek?

Valt dus wel mee hoor :wink:

Kan natuurlijk nogsteeds dat je over jezelf twijfelt hoor. Das je goed recht en zul je meer redenen voor hebben dan je nu noemt. Maar zou toch verbazingwekkend zijn ihkv je eerste posts in dit topic en wat je daar opmerkt, toch?

Ik heb zelf pas heel kort de diagnose omdat ik ook g e w e l d i g ben in het maskeren van symptomen en er eigenlijk ook totaal geen last van had, tot corona. Ik heb overigens ook computertesten met en zonder mediacatie moeten maken op mijn diagnose dag. Maar ik heb dus wel een beetje moeite met dat constante gebagitaliseer van de diagnose van de laatste paar jaar en het in twijfeltrekken van professionals die totaal geen baat hebben bij mensen een diagnose geven die ze niet hebben. Het blijft mensenwerk op elk vlak, dus het zal vast en zeker ook wel eens verkeerd gaan maar dat is t ook wel.
Klik om te vergroten...
Bij mij was t onderzoek enkel gesprekken met psychiater, en ik doe voor mijn werk onderzoek en vond dit echt ondermaats. Ik wilde gewoon kijken wat medicatie met mij zou doen gezien ik moeite heb met concentreren. Nou daar werkt het bij, minimaal en moet alsnog zelf er toe aanzetten

mn directe kennissen met adhd ervaren veel beter effect van de medicatie. Dus die hebben er echt baat bij. Voor mij is t geen noodzaak

je reactie komt over alsof je geĂŻrriteerd bent maar inmiddels is t wel feit dat er dat op geestelijk vlak meer aannames moeten worden gedaan omdat we gewoon niet altijd feitelijk kunnen valideren.

ik ben blij met de Dex maar t is te duur. Methylfenidaat werkt tegen, voel dan dat ik drugs op heb en met veel bijwerkingen
l
ljuvLid
Hebbenzekezine? zei:
Bij mij was t onderzoek enkel gesprekken met psychiater, en ik doe voor mijn werk onderzoek en vond dit echt ondermaats. Ik wilde gewoon kijken wat medicatie met mij zou doen gezien ik moeite heb met concentreren. Nou daar werkt het bij, minimaal en moet alsnog zelf er toe aanzetten
Klik om te vergroten...
Das goed nieuws toch? Medicatie is nooit ‘het antwoord’: uiteindelijk moet je zelf nu eenmaal gewoon echt je shit fixen haha. Medicatie kan daar wel ondersteunend in zijn natuurlijk.
Ik kan mezelf net makkelijker tot dingen zetten als ik medicatie gebruik en ik ben vooral geordender in mijn hoofd, maar het gaat niet vanzelf. Ik heb 129387543 meer baat bij (en behoefte aan) de CGT waar ik me nu flink voor inzet. En in dat kader maakt het niet eens echt uit welke en of je een diagnose hebt. Het gaat hierin meer om het feit dat je gezonde patronen aanleert op een manier die bij jouw geest past. Alleen is de diagnose nodig om die hulp te ontvangen. Zodra ik deze lessen echt goed onder de knie heb en ik weer zelfverzekerd genoeg ben hut lefe te dragen, stop ik meteen met mijn medicatie. Ik heb het jarenlang gekund dus weet dat ik het niet ‘nodig heb’.

Heb je zelf ook iets van hulp gehad buiten medicatie? Adhd of ‘gewoon’ concetratieproblemen: ik kan het je enorm aanraden. Maar wel alleen als je er serieus mee omgaat en ook echt de moeite neemt de lessen te incorporeren in je dagelijks leven. Alleen luisteren en ja knikken gaat niemand verder helpen.

Hebbenzekezine? zei:
je reactie komt over alsof je geĂŻrriteerd
Klik om te vergroten...
Ik ben niet geïrriteerd, maar ik vind uitspraken als “dan kan iedereen het hebben” en scepsisme over deskundigheid van artsen wel een beetje gevaarlijk. Daarom bedoel ik ook: ik kan me zeker voorstellen dat je vraagtekens bij je eigen diagnose zet en dit blijft onderzoeken.
Maar ik snap niet dat dat moet betekenen dat diagnoses niet goed worden uitgevoerd. Een onderzoek naar iemands psyche is echt wel heel wat anders dan onderzoek op een exact gebied, natuurlijk. Al weet ik niet in welk onderzoeksgebied jij zit. Hetzelfde vind ik van sociologisch onderzoek, om even uit mijn eigen expertise te spreken. Tuurlijk is dat nooit zo exact als wanneer je, idk, scheikundige berekeningen maakt. Maar dat zegt niet dat een sociologisch onderzoek niet gedegen is of dat je niets wetenschappelijks kan zeggen over een grote groep mensen. Er zitten heel andere “regels” aan de methoden rondom dit soort onderzoek, waardoor het wel degelijk significant is.
Daarnaast vind ik zulke uitspraken ook een beetje denigrerend (niet helemaal wat ik bedoel maar bij gebrek aan beter woord) naar mensen die de diagnose hebben en daar veel baat bij hebben.

Hebbenzekezine? zei:
maar inmiddels is t wel feit dat er dat op geestelijk vlak meer aannames moeten worden gedaan omdat we gewoon niet altijd feitelijk kunnen valideren.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het helemaal mee eens hoor! Maar dus wel met de kanttekening dat het daarmee niet per se onjuist of ongegrond is. Het DMS is nog niet heel lang geleden herzien met duidelijke redenen en wijzigen. Maar in the end:
ljuv zei:
Het blijft mensenwerk op elk vlak, dus het zal vast en zeker ook wel eens verkeerd gaan.
Klik om te vergroten...

Hebbenzekezine? zei:
mn directe kennissen met adhd ervaren veel beter effect van de medicatie. Dus die hebben er echt baat bij. Voor mij is t geen noodzaak
Klik om te vergroten...
Ik hoop voor je kennissen dat het ook geen noodzaak is! Dat lijkt me een heel vervelend uitgangspunt. Maar: iedereen is vet anders he! Ook iedereen die wel met ADHD ‘kampt’. Ik denk dat ik best wel een ‘klassieke vrouwelijke ADHD’er’ ben. Mensen benoemen het vaak al als ze me nog maar nauwelijks kennen. Mijn partner is er als kind al mee gediagnosticeerd, maar heeft er op heeeeel andere manieren last van. Hij heeft ook baat bij heeeeeel andere hulpmiddelen (medicatie is bv echt helemaal niks voor hem). Ik heb wel eens gefrustreerd geroepen “HOEZO LIJK JE ZO RUSTIG. HOEZO HEB JE HIER GEEN LAST VAN”. Hij vertelde me dattie intern opliep van de stres en niks gedaan kreeg en alleen naar zijn scherm kon staren
 tsja, dat had ik niet gezien natuurlijk en leek niks bij hoe het zich bij mij uitte. Heel leerzaam vond ik dat wel.

Hebbenzekezine? zei:
ik ben blij met de Dex maar t is te duur. Methylfenidaat werkt tegen, voel dan dat ik drugs op heb en met veel bijwerkingen
Klik om te vergroten...
Dat laatste: m e g a herkenbaar. Was heel blij dat ze me niet langer methyl lieten proberen, dan was ik liever helemaal gestopt. Dat eerste: ook heel waar. Heeft je behandelend arts je ook aangewezen waar je kan kijken voor een terugbetaalregeling? Anders kan ik wel delen wat er met mij gedeeld is (liever in pb).
B
BrieMetDeBrilLid
ljuv zei:
De effecten zouden een beetje zoals speed moeten zijn maar minder, vooral minder euforisch inderdaad. Je mist de ‘levo-amfetamine’ die wel in pep/speed zit, deze heeft een zwakkere werking dan dex waardoor dex in principe als ‘sterker’ gezien wordt dan pep.
Klik om te vergroten...
Nice. Dit vroeg ik me vandaag af. Ik ga niet zo goed op pep, maar wel op dex.

Ik krijg het gewoon voorgeschreven en heb 6 maanden klinisch onderzoek gedaan met de psychiater en is zeer goed afgesteld naar de best functionele dosis.

Het recreatief gebruik ervan is per persoon verschillend. Ik ben er vrij gevoelig voor dus als ik recreatief zou gebruiken neem ik 15mg in een keer. Terwijl bij sommige mensen dit een standaard dosis is.

Mijn tijden en hoeveelheden zijn in 3 doseringen eerste twee 7.5mg en de laatste is om de rebound te verzachten en geen crash te veroorzaken 2.5mg, allemaal om de 4u.
l
ljuvLid
Ei-Salade zei:

Ik krijg het gewoon voorgeschreven en heb 6 maanden klinisch onderzoek gedaan met de psychiater en is zeer goed afgesteld naar de best functionele dosis.

Het recreatief gebruik ervan is per persoon verschillend. Ik ben er vrij gevoelig voor dus als ik recreatief zou gebruiken neem ik 15mg in een keer. Terwijl bij sommige mensen dit een standaard dosis is.

Mijn tijden en hoeveelheden zijn in 3 doseringen eerste twee 7.5mg en de laatste is om de rebound te verzachten en geen crash te veroorzaken 2.5mg, allemaal om de 4u.
Klik om te vergroten...
Alleen maar fijn als je niet zo veel nodig hebt! Ik heb ook de een na laagste dosis (lis)dex omdat ik anders de hele dag aan het raven ben😂
H
Hebbenze?Lid
Ei-Salade zei:

Klik om te vergroten...
Met 15mg merk ik niets anders dan met 5 mg bijvoorbeeld. Maar reguliere amfetamine heeft mij ook nooit geboeid om denk ik diezelfde reden.
N
Nihilist88Lid
Ik ben gekend met Methylfenidaat voor ADHD en amfetamine rc's.

Dexametamine blijkt de potente Rilatine/Ritaline variant te zijn. Dus denk best dat het bij nul tolerantie lekker speedy gevoel kan geven. Maar het is toch gewoon pak duurder dan pep of amfetamine rc's?
En dat het minder of niet euforisch zou zijn lijkt me ook aannemelijk.
H
Hebbenze?Lid
Nihilist88 zei:

Dexametamine blijkt de potente Rilatine/Ritaline variant te zijn. Dus denk best dat het bij nul tolerantie lekker speedy gevoel kan geven. Maar het is toch gewoon pak duurder dan pep of amfetamine rc's?
Klik om te vergroten...
Ritalin is methylfenidaat. Dexamfetamine werkt anders. Maar heb hier wel eens gelezen dat mensen het euforischer vinden dan racemische amfetamine. Heb in de wenningsfase wel een verbetering in stemming waargenomen.
S
SnuffelaarLid
Nihilist88 zei:

Klik om te vergroten...

Dat is dus niet het geval.

Levoamfetamine werkt op het centrale zenuwstelsel en zorgt ervoor dat je alert, wakker en gefocust bent.

Dextroamfetamine verhoogt voornamelijk je dopamine door de extra afgifte van neurotransmitters uit de synaptische blaasjes. Het remt ook eiwitten, waardoor het langer in de synaptische spleet blijft en de effecten versterkt worden. Hierdoor is dextroamfetamine het meest euforische van de twee, in tegenstelling tot levoamfetamine.

Stel je voor dat iemand zonder ADHD een algemene dopamine waarde van 100 heeft. Mensen met ADHD zouden dan aanzienlijk lager scoren, bijvoorbeeld 50. Dextroamfetamine verhoogt dus de dopamine niveaus, waardoor mensen met ADHD die van een normaal persoon kunnen bereiken. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker hun aandacht bij specifieke taken houden, rustig nadenken en plannen maken/uitvoeren, omdat er geen tekort meer is aan deze beloningsstof.

Echter, als iemand zonder ADHD het neemt, heeft het zeker een recreatief effect, aangezien hun dopamine niveaus boven de normale waarden stijgen. Dit geldt ook voor mensen met ADHD die een niet-therapeutische dosis nemen.
H
Hebbenze?Lid
Snuffelaar zei:
Dat is dus niet het geval.

Levoamfetamine werkt op het centrale zenuwstelsel en zorgt ervoor dat je alert, wakker en gefocust bent.

Dextroamfetamine verhoogt voornamelijk je dopamine door de extra afgifte van neurotransmitters uit de synaptische blaasjes. Het remt ook eiwitten, waardoor het langer in de synaptische spleet blijft en de effecten versterkt worden. Hierdoor is dextroamfetamine het meest euforische van de twee, in tegenstelling tot levoamfetamine.

Stel je voor dat iemand zonder ADHD een algemene dopamine waarde van 100 heeft. Mensen met ADHD zouden dan aanzienlijk lager scoren, bijvoorbeeld 50. Dextroamfetamine verhoogt dus de dopamine niveaus, waardoor mensen met ADHD die van een normaal persoon kunnen bereiken. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker hun aandacht bij specifieke taken houden, rustig nadenken en plannen maken/uitvoeren, omdat er geen tekort meer is aan deze beloningsstof.

Echter, als iemand zonder ADHD het neemt, heeft het zeker een recreatief effect, aangezien hun dopamine niveaus boven de normale waarden stijgen. Dit geldt ook voor mensen met ADHD die een niet-therapeutische dosis nemen.
Klik om te vergroten...
Mooi uitgelegd @Snuffelaar! Wat is voor jou bijvoorbeeld recreatief? Ik heb al eens 20/25mg geprobeerd maar niet noemenswaardig ander effect dan gewoon wakker. Maar reguliere amfetamine gaf mij ook nooit iets bijzonders. Alleen vervelend wakkere nachten. Jaren dus niet meer aangeraakt. Plus t voelde chemisch smerig tijdens het wakker liggen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."