Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOxycodon Verslaving overwonnen, nu nog van de Diazepam af

Oxycodon Verslaving overwonnen, nu nog van de Diazepam af

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Degene die het meeste weet van medicijnen is....
De apotheker.
Los van degene die het medicijn voorgeschreven heeft.
Misschien is het een optie om de vraag over afbouw e.d. aan je apotheker te stellen?
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De ontwenning van Oxycodon en Diazepam was ook allebei totaal anders. Oxycodon was heftiger en veel pijnlijker, diazepam was irritanter en voelde als een soort spierspanning/zenuwpijn. Ik heb er nu zelfs nog steeds last van ook al is het echt minimaal. Het wordt natuurlijk wel lastiger als je paniekaanvallen krijgt. Afleiding helpt bij diazepam goed, maar dan wel iets actiefs.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op dit moment gebruik ik alleen nog Mirtazepine 3.75mg per dag (het is een tablet van 15mg en die knip ik in 4en). Ik voel af en toe wat ontwenning maar begin me nu toch wel af te vragen of dat nog steeds van de Diazepam komt of dat mijn lichaam nu reageert op die 3.75mg dat dat misschien te weinig is? Vind het erg lastig om daar onderscheid in te maken, als ik Mirtazepine inneem verdwijnt die ontwenning maar dat verdween ook toen ik nog aan de diazepam zat. Het zal toch niet zo zijn dat ik die Mirtazepine ook weer af moet bouwen lol
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lepeltje zei:
Het zal toch niet zo zijn dat ik die Mirtazepine ook weer af moet bouwen lol
Klik om te vergroten...
Jazeker, dat is wel aan te bevelen, maar met zo'n lage dosis zal dat wel meevallen.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Denk dat ik het nu een maandje of 2 gebruik. Voor slapen gaan 3.75mg
Heb elke week wel een telefonische evaluatie maar dat neem ik niet heel serieus meer gezien wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Zijn er nog mensen die ervaring hebben of kennis in advies om die 3,75mg verder af te bouwen?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Lepeltje zei:
Denk dat ik het nu een maandje of 2 gebruik. Voor slapen gaan 3.75mg
Heb elke week wel een telefonische evaluatie maar dat neem ik niet heel serieus meer gezien wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Zijn er nog mensen die ervaring hebben of kennis in advies om die 3,75mg verder af te bouwen?
Klik om te vergroten...
moeilijk vraagstuk volgens mij. Ik denk dat de hoeveelheid weinig zegt.. Kan zijn dat je hersennen na afbouw van andere medicamenten, nu wat meer afhankelijk zijn van je Mirtazepine en dat je toch rustig aan moet afbouwen, maar misschien kan het heel snel.
Ik weet niet hoe makkelijk je even kunt proberen zeg snel af te bouwen en als je veel stress en paniek voelt, neem je stapje terug en doe je het wat rustiger aan? Kun je naar 3 en dan naar 2 met even 3 tot 7 dagen voor dat je volgende stap neemt? Als dat makkelijk gaat beter dan dat je weer maanden moet afbouwen natuurlijk.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ga met mijn eigen huisarts dat even overleggen. Verslavingsarts beweerde dat je met Mirtazepine gewoon kan stoppen maar wat ik lees is dat het bij 50% probleem en klachtloos verloopt en bij de andere helft niet. Nu moet ik ook zeggen dat ik sinds het stoppen met diazepam ook weer pre workout neem ik voor ik ga trainen, maar heb in het begin een halve scoop genomen en nu 1 scoop (dat is de maximale aanbevolen dosering). Besef me eigen dat die opwinding/stromen in me lichaam misschien nu daar ook vandaan kunnen komen. Het is vergelijkbaar met de diazepam ontwenning.
Toen ik gisteren die sensatie/opwinding in mijn lichaam voelde, nam ik de gebruikelijke 3,75mg voor het slapen gaan, maar het werd niet minder. Pas na een paar uur trok het vanzelf weg. En ja, pre workout met cafeine en beta alanine :grin:
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lepeltje zei:
Ging dood van de pijn, wist niet dat een mens zoveel pijn kon verdragen maar het is me uiteindelijk gelukt en na 2 weken waren de klachten wel zo goed als weg. Maar het was een hel van 30mg naar 0, maar ben blij dat ik het gedaan heb.
Klik om te vergroten...
Respect voor dat!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Lepeltje zei:
Ik ga met mijn eigen huisarts dat even overleggen. Verslavingsarts beweerde dat je met Mirtazepine gewoon kan stoppen maar wat ik lees is dat het bij 50% probleem en klachtloos verloopt en bij de andere helft niet. Nu moet ik ook zeggen dat ik sinds het stoppen met diazepam ook weer pre workout neem ik voor ik ga trainen, maar heb in het begin een halve scoop genomen en nu 1 scoop (dat is de maximale aanbevolen dosering). Besef me eigen dat die opwinding/stromen in me lichaam misschien nu daar ook vandaan kunnen komen. Het is vergelijkbaar met de diazepam ontwenning.
Toen ik gisteren die sensatie/opwinding in mijn lichaam voelde, nam ik de gebruikelijke 3,75mg voor het slapen gaan, maar het werd niet minder. Pas na een paar uur trok het vanzelf weg. En ja, pre workout met cafeine en beta alanine :grin:
Klik om te vergroten...
Ik ben met 60 mg Mirtazapine in twee dagen naar 0 gegaan, dat is echt troep!!!! Wel ontwenning gehad, maar het doorslikken gaf veel meer klachten (werd suïcidaal van die rommel).
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Degene die het meeste weet van medicijnen is....
De apotheker.
Los van degene die het medicijn voorgeschreven heeft.
Misschien is het een optie om de vraag over afbouw e.d. aan je apotheker te stellen?
Klik om te vergroten...
Goede tip. Hoewel ze hier meteen terug verwijzen naar de voorschrijvend arts.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Degeen die het meeste weet over medicijnen en hun werking/ bijwerkingen, is de apotheker.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
De diazepam ontwenning is nu wel verdwenen. Heb er in de 4e week na laatste inname toch nog wel even last van gehad, maar daarna was het wel verdwenen. Verslavingsarts zegt dat ik met mirtazepine gewoon kan stoppen, maar heb zelf voorgesteld om eerst even een paar dagen 50% van 3,75mg te gebruiken om te kijken hoe mijn lichaam daar op reageert en dat ik in elk geval goed slaap.
Wat een ellende alles bij elkaar, die oxycodon en diazepam afbouwen. 6 maanden lang elke dag ontwenning gehad, maar het is nu wel echt voorbij gelukkig.
En mijn grote dank aan de mensen op het forum voor hun reacties en adviezen, dat heeft me echt enorm geholpen!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tegen ontwenningsverschijnselen helpt afleiding altijd goed.
Ik ging in de ontwenningskliniek schaken met zoveel mogelijk mede clientele. Achter elkaar door.
Dat heeft mij er door heen geholpen kan ik wel zeggen!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Lepeltje zei:
Even ter aanvulling: De Diazepam 15mg heb ik om de 3 dagen 2,5 mg er af gedaan. Daar ben ik mee gaan minderen toen de ontwenning van Oxycodon grotendeels weg was. Maar nu bij 8mg wordt de spierspanning misschien net iets te.
Klik om te vergroten...
Geen haast hebben en als je merkt dat je te enthousiast was dan kun je even terug naar 10 mg per dag en vervolgens iets rustiger die laatste stapjes richting 0 nemen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Lepeltje als het kam, probeer dan 1 of 2 mg per week te minderen en zeker niet meer of sneller.. Slow and steady wins this race.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
1-2mg per week lijkt me op zich ook wel realistisch. misschien moet ik het van dag tot dag bekijken en kijken hoeveel last ik van de spierspanning heb.
Op het moment dat 0 mg is bereikt, hoe lang blijft die spierspanning dan nog? Moet ik dan denken aan dagen of weken?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Lepeltje zei:
1-2mg per week lijkt me op zich ook wel realistisch. misschien moet ik het van dag tot dag bekijken en kijken hoeveel last ik van de spierspanning heb.
Op het moment dat 0 mg is bereikt, hoe lang blijft die spierspanning dan nog? Moet ik dan denken aan dagen of weken?
Klik om te vergroten...
Die spierspanning is volgens mij meer een effect van de snelle afbouw en als je wat rustiger naar 0 gaat zou je er minder last van moeten hebben.
Spierspanning is maar 1 bijwerking, als je pech hebt zijn er nog veel meer ontwenningsverschijnselen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lepeltje zei:
1-2mg per week lijkt me op zich ook wel realistisch. misschien moet ik het van dag tot dag bekijken en kijken hoeveel last ik van de spierspanning heb.
Op het moment dat 0 mg is bereikt, hoe lang blijft die spierspanning dan nog? Moet ik dan denken aan dagen of weken?
Klik om te vergroten...
Hoe lang het nog na-ijlt is persoonlijk, maar hangt ook samen met de afbouwsnelheid en van hoe lang je aan de Benzo's hebt gezeten. Als je het rustig aan doet met 1mg/week dan zou je een paar weken na op 0 te zijn uitgekomen wel weer beter moeten gaan slapen en minder spanning voelen.

Ikzelf merk wel dat ik wat minder stressbestending ben geworden, maar of dat enkel aan Benzo's te wijten is weet ik niet zeker. Ik heb ook 10 jaar coke gebruikt en een paar jaar Olanzapine en Lithium geslikt namelijk.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gelukkig zijn de symptomen op dit moment alleen de spanning in mijn lijf, lijkt een beetje op de ontwenning van Oxycodon maar dan veel minder heftig. Paniekaanvallen heb ik sinds de afbouw van diazepam niet gehad, ook geen depressies. Die depressies had ik wel toen ik Oxycodon aan het afbouwen was.
Heb eigenlijk nooit Benzo's gebruikt, tot ik paniekaanvallen kreeg in de zomer van 2023. Begonnen met 1 pilletje Oxazepam voor het slapen gaan. Maar sinds programma van verslavingskliniek Oxazepam/lorazepam/diazepam blijven gebruiken om de ontwenning van Oxycodon wat op te vangen. Achteraf vraag ik me eigen af of dat wel nodig was geweest. Maar 1 mg per week ga ik dan voorlopig even aanhouden. Bedankt voor de reacties.
Mochten er mensen zelf af willen bouwen van Oxycodon kortwerkend, een goede eerste stap is naar de langwerkende variant switchen. Ik kreeg zo mijn leven weer terug, alhoewel ontwenning je altijd zal blijven houden helaas. Maar kon weer slapen en normale dingen doen.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Goed bezig. Ga je ook naar meetings?
Klik om te vergroten...
Nee, ben ik ook niet van plan.

Wat betreft de stap van 8mg naar 6mg. Ga je dan ineens 2mg naar beneden in de nieuwe week of eerst naar 7mg na 3/4 dagen en dan na 3/4 dagen naar 6mg? ik moet zeggen dat de spierspanning enorm per dag verscheelt. Soms veel last, en soms bijna helemaal niet. Veel bewegen helpt enorm, en nu met de kou helemaal. Wil eigenlijk wel proberen om einde van de week naar 6mg te gaan, en dan even kijken hoe dat gaat.
Neem nu 4x2mg, voel me daar beter bij dan 2x4mg. Als ik dan ontwenning heb dan heb ik in elk geval nog een volgend moment in een paar uur dat ik een nieuwe inname kan doen. Zou ik dan gewoon 4x1,5mg aanhouden of 3x2mg? Vind het lastig om de juiste formule te vinden.
Maakt het ook nog uit of je het met of zonder eten inneemt? Soms krijg ik het idee dat het beter werkt op een volle maag, maar de artsen zeggen dat het niet uitmaakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."