Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe keerzijde van zelfhulp ( met interessante video)

De keerzijde van zelfhulp ( met interessante video)

37 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als tiener heb ik vrij veel zelfhulp boeken gelezen en ik kan me echt niet een boek of zelfs titel nog herinneren (jaren 90). Dus blijkbaar heeft geen boek mijn leven veranderd. Ik ben al een tijdje thuis (ziektewet) en betrap mezelf erop dat ik weer veel video's opzoek van oa Jordan Peterson, Garbore Mate, Allan Watts, enz. En ik heb nooit echt het gevoel dat ik er iets aan heb, net als in de jaren 90 toen ik nog jong was. En toch....blijven zoeken en kijken..

De onderstaande video vind ik erg herkenbaar en interessant. Ik zou graag willen of iemand hier op het forum ook zelfhulpboeken koopt. En of je leven echt is veranderd door het lezen van dit soort boeken. In grote lijnen ben ik het wel eens met James Jani (video). Deel je ook zijn mening of ben je positiever over de big business dat zelfhulp toch is?

Dank voor je input.

M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Garbore Mate
Klik om te vergroten...
Ok, en wat is je trauma en wat was je conclusie? Of is je enige conclusie, dat je meer van dergelijke theorieën wilt zien 😅
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik herken het eindeloos videos kijken van verscheidene mensen heel goed. Heb het jaren gedaan.

Eigenlijk waren dat ook gewoon meestal vluchten van het leven en was het ook verslavend (voor mij).

Je kunt er ook zeker dingen van leren/het kan goede informatie en wijsheid bevatten, maar als je leven al niet op orde is kan het ook makkelijk ontaarden in vluchten van die realiteit denk ik. Op een gegeven moment moet je gewoon van je kont af en dingen gaan doen.

Nu ik erbij stil sta: ik kijk het amper (of nooit?) meer.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Deadwing zei:
Ik denk het laatste. Zoeken naar de theorie die alles verklaart en oplost! Dus blijven kijken, boeken kopen ,enz, enz...Precies wat in de video wordt uitgelegd.
Klik om te vergroten...
Ik was wel tevreden met een gedachtegang van die Mate. Iets van: "Je ouders kopiëren in principe ook maar de manier van zijn van hun ouders en weten ook niet beter. Ze doen hun best om je voor te bereiden, zodat je onafhankelijk verder kunt. En that is it"

Daarmee kon ik plots veel verklaren en was ik tevreden. No need for more stories.

Ik zoek even 4 min video van die gedachte erbij: Deze vond ik een eye opener en genoeg voor vele jaren :sunglasses:

D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Ik was wel tevreden met een gedachtegang van die Mate. Iets van: "Je ouders kopiëren in principe ook maar de manier van zijn van hun ouders en weten ook niet beter. Ze doen hun best om je voor te bereiden, zodat je onafhankelijk verder kunt. En that is it"
Klik om te vergroten...
Heel belangrijk ja. Het verstand komt met de jaren maar ik ben een paar jaar geleden eindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn ouders hun best hebben gedaan en dat ik ze niet veel kan verwijten. Mijn moeder was een hele zachte, aardige vrouw maar mijn vader was erg teruggetrokken en afstandelijk. Maar daar had hij zijn redenen voor die ik nu wel begrijp. Helaas zijn ze jaren geleden al overleden. Ik mis ze allebei nog steeds. Vooral mijn moeder.

Ik zag toevallig ( zoveel video's van Mate heb ik niet gezien want ze zijn vaak erg lang) deze video van hem deze week die ik wel erg interessant en goed vind. Dit interview is ook anders en heeft veel weg van een therapie sessie. Ik had gelijk de link naar een goede vriendin van mij gestuurd die helemaal weg is van Mate. Vrij lang maar toch een aanrader.

L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb anders best een aantal goede zelfhulp boeken. Vrijwel alle literatuur van de NA vind ik vrij waardevol.

Waar de truc hem denk ik wel in zit: je kan uren lezen en leren over zelfhulp, maar dat betekent niet dat je leven (ten positieve) verandert. Daarvoor zal je bepaalde principes in de praktijk moeten toepassen.

Bij de Zen zeggen we vaak: lezen over Zen is nog geen Zen.

In herstel zeggen we vaak: don't talk the talk, but walk the walk.

Die toepassing is echter niet altijd eenvoudig. Dat is voor iedereen verschillend hoe je bepaalde principes in je eigen leven toepast.
Ook hiervoor kan het helpen om het niet alleen te doen denk ik.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Ik heb anders best een aantal goede zelfhulp boeken. Vrijwel alle literatuur van de NA vind ik vrij waardevol
Klik om te vergroten...

Ik geloof zeker dat sommige zelfhulp boeken waardevol kunnen zijn. De vraag was meer denk ik hoeveel boeken je nodig hebt. En dan komen we uit op het business model. En het in de praktijk toepassen van principes valt niet altijd mee en dat geef je zelf ook aan.
LucidLucy zei:
Bij de Zen zeggen we vaak: lezen over Zen is nog geen Zen
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan de Zen uitspraak: als je boeddha tegenkomt, dood hem! Zen gaat volgens mij niet uit van logica of vastgelegde waarden en principes. Erg interessant maar ik heb me nooit echt in Zen verdiept.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ik herken het eindeloos videos kijken van verscheidene mensen heel goed. Heb het jaren gedaan.

Eigenlijk waren dat ook gewoon meestal vluchten van het leven en was het ook verslavend (voor mij).
Klik om te vergroten...

Ik probeer het kijken van dit soort video's drastisch te minderen. Zit al een week of vijf in de ziektewet en aangezien ik alleen woon heb ik (te)veel tijd..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Ik geloof zeker dat sommige zelfhulp boeken waardevol kunnen zijn. De vraag was meer denk ik hoeveel boeken je nodig hebt. En dan komen we uit op het business model. En het in de praktijk toepassen van principes valt niet altijd mee en dat geef je zelf ook aan.
Klik om te vergroten...

Zolang je er niets op dagelijkse basis uit toepast, is dat aantal 0 denk ik haha

Het is misschien een beetje hetzelfde als met psychedelica denk ik. Je kan elk weekend helemaal van de kaart gaan onder het mom van 'spirituele ontwikkeling'. Maar zolang je met je inzichten uit een trip, geen dagelijkse acties daar tegenover zet, groeit er helemaal niets.

Deadwing zei:
Doet me denken aan de Zen uitspraak: als je boeddha tegenkomt, dood hem! Zen gaat volgens mij niet uit van logica of vastgelegde waarden en principes. Erg interessant maar ik heb me nooit echt in Zen verdiept.
Klik om te vergroten...

Klopt inderdaad. Zen is er juist op gericht om los te komen van denkbeelden. Die houden je namelijk vast op een bepaalde plek en voorkomen dat je mee kan gaan in de flow van het leven.

Daarom ook dat juist aangemoedigd wordt om alles wat de Boeddha (of welke zenleraar dan ook) onderuit te halen. Niemand heeft immers de hele waarheid.

Om dat te kunnen, moet je je echter niet teveel in Zen verdiepen. Maar het vooral gewoon doen. Toepassen op het meditatie kussen èn in het dagelijks leven.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Klopt inderdaad. Zen is er juist op gericht om los te komen van denkbeelden. Die houden je namelijk vast op een bepaalde plek en voorkomen dat je mee kan gaan in de flow van het leven.

Daarom ook dat juist aangemoedigd wordt om alles wat de Boeddha (of welke zenleraar dan ook) onderuit te halen. Niemand heeft immers de hele waarheid.
Klik om te vergroten...
Dit is ook wat Krishnamurti verkondigde. Het leren waarnemen zonder je bewustzijn te gebruiken en zonder hulp van Boeddha of welke leraar of guru dan ook.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Het is misschien een beetje hetzelfde als met psychedelica denk ik. Je kan elk weekend helemaal van de kaart gaan onder het mom van 'spirituele ontwikkeling'. Maar zolang je met je inzichten uit een trip, geen dagelijkse acties daar tegenover zet, groeit er helemaal niets.
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik denk hier net zo over. Ik denk dat veel mensen ook niet weten hoe ze met die inzichten om moeten gaan. Vooral beginnende trippers. Eerlijk gezegd en nu ik er over nadenk.., was dat waarschijnlijk bij mij ook het geval. Ik heb vorig jaar voor de eerste keer op lsd getript. Was een bijzondere ervaring maar het heeft me werkelijk niks gebracht wat nieuwe inzichten betreft. Zelfde geldt voor mijn ervaringen met truffels. En dan had ik mijn lsd trip toch nog redelijk goed voorbereid met een boswandeling en meditatie. Ik heb nog een zakje truffels thuis liggen en ik ben van plan me deze keer anders op de trip voor te bereiden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Klopt. Ik denk hier net zo over. Ik denk dat veel mensen ook niet weten hoe ze met die inzichten om moeten gaan. Vooral beginnende trippers. Eerlijk gezegd en nu ik er over nadenk.., was dat waarschijnlijk bij mij ook het geval. Ik heb vorig jaar voor de eerste keer op lsd getript. Was een bijzondere ervaring maar het heeft me werkelijk niks gebracht wat nieuwe inzichten betreft. Zelfde geldt voor mijn ervaringen met truffels. En dan had ik mijn lsd trip toch nog redelijk goed voorbereid met een boswandeling en meditatie. Ik heb nog een zakje truffels thuis liggen en ik ben van plan me deze keer anders op de trip voor te bereiden.
Klik om te vergroten...

Persoonlijk denk ik vooral dat huit juist gaat om de 'nabereiding' haha

Aantekeningen maken tijdens een trip zal ongetwijfeld helpen. Maar uiteindelijk wil je met die inzichten iets doen. En dat vergt wat werk na een trip. Daar zijn die aantekeningen wel weer nuttig voor denk ik.

Dit is hoe ik denk dat het zou gaan. Want ik was een kei in 'spiritueel groeien' zonder ook maar echt te groeien. Voor mij was het vooral een goed excuus om te gebruiken haha.
Dus ik heb er geen ervaring mee hoe het wel op 'de juiste' manier gaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Persoonlijk denk ik vooral dat huit juist gaat om de 'nabereiding' haha

Aantekeningen maken tijdens een trip zal ongetwijfeld helpen. Maar uiteindelijk wil je met die inzichten iets doen. En dat vergt wat werk na een trip. Daar zijn die aantekeningen wel weer nuttig voor denk ik.

Dit is hoe ik denk dat het zou gaan. Want ik was een kei in 'spiritueel groeien' zonder ook maar echt te groeien. Voor mij was het vooral een goed excuus om te gebruiken haha.
Dus ik heb er geen ervaring mee hoe het wel op 'de juiste' manier gaat.
Klik om te vergroten...
Same... Heerlijk hoe je jezelf voor de gek kunt houden.

Ik weet niet of aantekeningen of 'nabereiding' wel werkt, op een levensveranderende manier althans. Ik denk dat verandering pas komt als je inziet dat het niet door kan gaan op dezelfde manier. Dat het nu zwemmen of (verder) zinken is.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Persoonlijk denk ik vooral dat huit juist gaat om de 'nabereiding' haha
Klik om te vergroten...
Zeker, maar met een goede voorbereiding bedoelde ik dat je voor de trip lichamelijk en mentaal ontspannen bent. Ik was voor de lsd trip nogal zenuwachtig. Een wandeling door een bos en meditatie voor de trip hielp echt. En dan is waarschijnlijk de nawerking ook wat meer succesvol.
LucidLucy zei:
Aantekeningen maken tijdens een trip zal ongetwijfeld helpen. Maar uiteindelijk wil je met die inzichten iets doen. En dat vergt wat werk na een trip. Daar zijn die aantekeningen wel weer nuttig voor denk ik.
Klik om te vergroten...
Ik overweeg zeker aantekeningen te maken tijdens mijn volgende trip. Dat vergt een beetje discipline want bij een truffels trip zit ik meestal op de bank of stoel maar wat te staren..haha.
LucidLucy zei:
Want ik was een kei in 'spiritueel groeien' zonder ook maar echt te groeien
Klik om te vergroten...
Dit is misschien enigszins off topic maar ik moest net denken aan een vriend van mij die zeven jaar in een boeddhistisch afkickcentrum in Thailand heeft doorgebracht. Hij komt zelf uit een Aziatisch land dus de overgang was waarschijnlijk niet zo heel groot, wel voor zijn (inmiddels ex) vrouw die hij daar heeft ontmoet en uit Nederland komt. Hij ziet het als de beste tijd van zijn leven (was oa zwaar verslaafd) en hij wilde daar blijven en boeddhist worden. Zes jaar geleden is hij met zijn Nederlandse vrouw naar Nederland verhuisd en vorig jaar zijn ze gescheiden. Ik heb denk ik nog nooit iemand zo gestrest gezien na een scheiding. Het verbaasde me wel omdat ik dacht dat hij na die zeven jaar mediteren toch wel behoorlijk kalm en stressbestendig zou zijn en dat was dus helemaal niet het geval. Heel toevallig ging een andere goede vriend van mij net een maand later scheiden en zijn situatie was eigenlijk nog een stuk erger. Natuurlijk was hij gekwetst (partner was vreemdgegaan) en verdrietig maar hij was veel kalmer en stressbestendiger dan mijn andere vriend die zo lang bezig is geweest met therapie, meditatie, enz. Dat zet je toch wel aan het nadenken af en toe over het nut van mediteren, yoga, enz, wanneer het er echt op aan komt in je leven..

Dus mijn Aziatische vriend dacht ook dat hij een kei was in spiritueel groeien maar was eigenlijk nauwelijks gegroeid (vind ik).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Dat vergt een beetje discipline want bij een truffels trip zit ik meestal maar op de bank of stoel maar wat te staren..haha.
Klik om te vergroten...
Ik ook, maar op de een of andere manier gaf het me (bijna) altijd wonderbaarlijke ervaringen waarna ik me als herboren voelde.

Keyword: voelde. Dat gevoel verdween ook altijd gewoon weer snel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Keyword: voelde. Dat gevoel verdween ook altijd gewoon weer snel.
Klik om te vergroten...
Dat gevoel verdween soms zelfs tijdens de trip al bij mij.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik weet niet of aantekeningen of 'nabereiding' wel werkt, op een levensveranderende manier althans. Ik denk dat verandering pas komt als je inziet dat het niet door kan gaan op dezelfde manier. Dat het nu zwemmen of (verder) zinken is.
Klik om te vergroten...
Je kan nog zo hard zien. Als je niets doet, verandert er niets. Dat is een beetje waar ik op doel met nabereiding. Je inzichten zullen je iets vertellen. Daaruit kunnen acties volgen en die acties zal je in moeten plannen en uitvoeren. Vooral die laatste twee stappen kwamen er bij mij niet van.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Je kan nog zo hard zien. Als je niets doet, verandert er niets. Dat is een beetje waar ik op doel met nabereiding. Je inzichten zullen je iets vertellen. Daaruit kunnen acties volgen en die acties zal je in moeten plannen en uitvoeren. Vooral die laatste twee stappen kwamen er bij mij niet van.
Klik om te vergroten...
Ah zo bedoel je. Ja dat is wel nodig.

Andersom werkt het in mijn ervaring goed: niet téveel gaan nadenken maar gewoon beginnen te doen. Daarna komen dán wel de inzichten dat dit en dat goede acties waren, of eigenlijk vaak tijdens het doen ervan. Vaak niet eens inzichten maar gewoon het gevoel goed bezig te zijn.

Als ik het teveel eerst uit wil denken (middels inzichten), geef ik mijn hoofd eigenlijk de tijd om de boel te saboteren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Als ik het teveel eerst uit wil denken (middels inzichten), geef ik mijn hoofd eigenlijk de tijd om de boel te saboteren.
Klik om te vergroten...
Vooral dit. Het eeuwig overdenken en analyseren werkt zo verlammend. Je doet dan vaak niks meer of bijna te laat.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
Ok, en wat is je trauma en wat was je conclusie? Of is je enige conclusie, dat je meer van dergelijke theorieën wilt zien 😅
Klik om te vergroten...
Ik denk het laatste. Zoeken naar de theorie die alles verklaart en oplost! Dus blijven kijken, boeken kopen ,enz, enz...Precies wat in de video wordt uitgelegd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."