Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPillen, pillen en nog meer pillen...

Pillen, pillen en nog meer pillen...

34 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Diametha zei:
Mijn excuses heb er niet opgelet ben heel erg onrustig en slaperig tegelijk daardoor kan je nergens op letten
Ik had de foto gezet om te laten zien dat ik constant aan de bel trek maar geen gehoor
Ik wil niemand kwetsen of zo
Klik om te vergroten...
Hey no worries! We gaan ook niet uit van kwade intenties dus maak je daar maar geen zorgen over.

Klinkt alsof je genoeg andere dingen aan je hoofd hebt en dat het goed is dat je hier je verhaal kunt doen. Ik heb zelf weinig ervaring met opiaten en benzo’s dus ik laat de inhoudelijke adviezen even aan de andere leden over.

Heel veel sterkte toegewenst. Ik hoop dat de leden van dit forum je wat verder kunnen helpen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Er zijn ook psychiaters die pleiten voor een heel andere aanpak, namelijk om te kijken wat mensen wél kunnen, en daar een juiste omgeving voor proberen te bieden. Eerlijk gezegd lijkt mij dat ook een veel betere aanpak. Maar als je dat met grote groepen mensen gaat doen dan wordt het waarschijnlijk te duur.

Volgens mij ging deze Tegenlicht aflevering daarover:
www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl
Klik om te vergroten...
Het wordt ook hoog tijd voor een andere en veel betere aanpak. En het is toch ook te gek voor woorden dat er 90.000 mensen op een wachtlijst staan voor mentale gezondheidszorgen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Diametha zei:
k voel elke dag slecht en niemand wil me doorverwijzen voor een opname
Ik ga zelf contact opnemen met een kliniek en die moet je zelf betalen als je niet doorverwezen wordt
Hoop dat ze me aannemen of helpen in iedere geval en de rekening betaal ik als ik beter ben en weer ga werken
Doe ik gewoon een regeling met ze
De rekening krijg je toch achteraf
Dus hoop dat zei mij van de diazepam helpen en dat ik me dan beter voel dan kan ik gaan werken en dan betaal ik ze gewoon elke maand wat
Laatst was ik bij de psychiater en werd toen beschuldigd van drugs gebruik en alcohol en was gewoon meteen letterlijk eruit gegooid
Het gesprek ging letterlijk zo
Psychiater hoe gaat het nu
Ik Het gaat nog steeds slecht heel veel onrust en slaperig tegelijk hartkloppingen angstig en bang heb zelfmoord gedachten
Toen werd ik onderbroken
Psychiater Ja maar dat kan niet ik heb dit nog nooit meegemaakt ik weet zeker dat je drugs gebruikt of alcohol
Toen liep ie naar me toe heeft ie me van mijn arm gepakt en zei ik heb het druk en heeft me naar de deur begeleid
Terwijl ik zei ik heb geen drugs of alcohol gebruikt in jaren nu kan ik een doorverwijzing krijgen
Toen zei hij ja ik heb het erg druk nu blijf je medicatie nemen hoe je het nu neemt en bel me over 2 weken voor een afspraak en laat je huisarts maar een doorverwijzing sturen doei
Ik ben letterlijk 3 of 4 minuten gebleven
Heb mijn huisarts gebeld en heb haar om een doorverwijzing en die zei eigenlijk moet de psychiater het doen dan gaat sneller
Toen zei ik ja maar jullie gaan niet met me spelen hij zegt ik moet jou jij zegt ik moet hem en hij heeft letterlijk 4 minuten gesproken (maar was vergeten om haar over de beschuldiging te spreken ) toen zei ze ik ga hem bellen en overleggen wat voor doorverwijzing en zo
Ik zei nog tegen mijn huisarts het gaat zo slecht met me a.u.b. regel een second opinion
Toen zei zij ja ik ga hem eerst bellen en dan hoor je van me dat was vrijdag
Het is vandaag dinsdag en heb nog steeds niks gehoord heb de huisarts sinds gisteren zitten bellen en de assistente zegt steeds je wordt gebeld en vandaag zegt ze ze s bezig om je psychiater te bereiken
Zie foto
Klik om te vergroten...
Ik reageer even op een willekeurige post van je zonder er op in te gaan. Ik zei al eerder dat ik elke dag je berichten lees en eigenlijk helemaal niet weet hoe ik er op moet reageren. Wil ik wel maar ik heb te weinig kennis en ervaring. Vandaar ook mijn vragen in mijn eigen topic hier. Wens je wel veel sterkte en ik hoop dat er snel verbetering komt in je ellendige toestand.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Innerscoop zei:
De huidige medische wetenschap kan niet een hersenziekte echt genezen, niet een.
Wat ze kunnen is symptoom bestrijden.
Dat is het een beetje, men probeert wat (ik geloof naar eer en geweten en beste kunnen) en dan kom je er soms op uit dat iemand een batterij aan medicatie krijgt. Het zou kunnen dat minder beter is, maar het zijn vaak ook medicijnen die niet plots gestopt kunnen worden.
Plus dat het dan toch een beetje gokken wordt welk medicijn je dan stopt.
Het is zeker niet de ideale situatie, maar beter kunnen we op dit moment nog niet..
Klik om te vergroten...
Ik begrijp dit allemaal wel, maar de huidige wetenschap en begeleiding (waaronder bv ggz) zou ook eens wat minder hautain naar de patienten toe moeten zijn en ze niet als een nummer behandelen. Naar de oorzaak van het probleem wordt heel vaak niet gevraagd (opvoeding, jeugd ,trauma's) en ze beginnen vaak maar gelijk met pillen voorschrijven.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deadwing zei:
Mijn vraag is nu wat jullie hier van denken en of jullie zelf mensen kennen die waarschijnlijk teveel medicijnen voorgeschreven krijgen waardoor ze ipv stabieler worden juist steeds verder van het beoogde pad lijken te geraken.
Klik om te vergroten...
Wat is het beoogde pad?
Iemand sociaal acceptabel krijgen of zorgen dat de kwaliteit van leven toeneemt?
Mbt medicijnen; geen, te weinig, de verkeerde, de verkeerde combinatie, teveel, veel teveel.
Dat hangt erg van de situatie af.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Relmuis zei:
Wat is het beoogde pad?
Iemand sociaal acceptabel krijgen of zorgen dat de kwaliteit van leven toeneemt?
Klik om te vergroten...
Voor mij zou een verbetering van de levenskwaliteit voorop staan. Sociaal acceptabel zijn of worden en tegelijk begeleid wonen bij ggz.. Dan word je volgens mij maar door weinig mensen (behalve waarschijnlijk vrienden en familie) nog steeds niet echt geaccepteerd. Stigma's...
Relmuis zei:
Mbt medicijnen; geen, te weinig, de verkeerde, de verkeerde combinatie, teveel, veel teveel.
Dat hangt erg van de situatie af.
Klik om te vergroten...
Jawel, maar als iemand elke dag tien of meer medicijnen slikt en hij gedraagt zich nog onstabiel en heeft nog zoveel last van zijn gedachten dat hij zijn bezoek vriendelijk verzoekt eerder naar huis te gaan, komt vanzelf de vraag wel op of tien niet iets teveel van het goede is en hoe hij/zij zou functioneren als hij er bv vijf elke dag zou nemen.. Nogmaals, ik ben geen expert, het is ook maar een vraag.

En bestaat er zoiets als een grens van het aantal te nemen medicijnen? Zijn sommigen dusdanig het padje kwijt dat ze er dagelijks twintig of dertig moeten nemen?

Toevallig heb ik ook een goede vriendin die een aantal psychoses heeft gehad en ook vier keer is opgenomen. Laatste keer was geloof ik in 2011. De verschillen met Piet (mijn kennis) zijn echter enorm. Zij heeft een grote vriendenkring, sport veel, heeft een relatie en een vaste baan. Bij mijn weten heeft ze veel steun van familie en vrienden gehad en Piet veel minder. Ze slikt dagelijks een medicijn. Ik vermoed zelf dan ook dat vrouwen in het algemeen sneller hulp en sympathie krijgen van de naaste omgeving waardoor ze mogelijk sneller herstellen. En het vinden van een partner is voor veel vrouwen denk ik ook wel makkelijker dan voor de meeste mannen in dezelfde positie. Uiteraard geldt dit lang niet voor iedereen. Maar van mannen gaat men nu eenmaal uit dat ze zelfstandig en stressbestendig moeten zijn en als dat niet het geval is wordt hun mentale kwetsbaarheid minder snel geaccepteerd.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vervelende situatie. Je vraag gaat mijn pet te boven.

Ik denk dat als je de waarheid wilt benaderen je als eerste met hem of met zijn hulpverlening zou moeten spreken om iets meer te weten te komen over zijn ziektebeeld. Het kan inderdaad schizofrenie zijn, maar het kan ook een schizoaffectie stoornis zijn, een waanstoornis zijn, een schizotypische persoonlijkheidsstoornis zijn, etc. Dan hangt het nog van de ernst van de stoornis af hoe raadzaam het is om hem zo'n medicatiecocktail voor te schotelen. Het verleden wijst uit dat het kan zijn dat hij niet goed behandeld wordt en deze cocktail hem meer kwaad doet dan goed. Het kan ook zijn dat zijn ziektebeeld zo ernstig is dat de situatie compleet onleefbaar voor hem is zonder deze cocktail. Mogelijk is deze hoeveelheid medicatie tijdelijk omdat het juist op dit moment extra slecht met hem gaat. Dit weet je eigenlijk allemaal niet en ik denk niet dat er iemand hier is die meer kan bieden dan wat algemeen advies zonder de ins en outs over zijn medische achtergrond te weten.

Binnen de psychiatrie is er sporadisch onderzoek gedaan naar tardive psychosis, psychose die zou ontstaan door gebruik van hoge doseringen antipsychotica. Dit wordt ook wel dopamine supersensitivity psychosis genoemd. De legitimiteit van deze psychosevorm staat echter ter discussie, dus neem die informatie met een korrel zout. Als je vermoedt dat zoiets gaande is, dan kun je er uiteraard meer over lezen of naar vragen aan hulpverlening.

Sterkte ermee. Ik heb zelf een tweelingbroer die negen jaar geleden gediagnostiseerd is met een schizoaffectieve stoornis en die daarnaast nog meerdere persoonlijkheidsstoornissen heeft. Leuk is anders.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
Relmuis zei:
In het screenshot dat je hebt bijgevoegd staat jouw naam en die van je behandelaar.
Het is volgens mij niet iets dat niet mag maar of je dat wel wil ivm je privacy.
Klik om te vergroten...
Waar staat dat het mag?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
In principe met zo'n cocktail aan medicijnen van diverse groepen weten psychiaters over het algemeen niet wat de wisselwerking is tussen al die medicamenten. Ik ervaar dit zelf ook met mijn vriendin. Zij slikt ook diverse soorten groepen medicijnen, en de wisselwerkingen verschild zo enorm per persoon dat er gewoon simpelweg geen vaste maatstaaf voor te creëren valt. Èn het feit dat je zeker dingen moet inleveren voor je ziekte de er is. In haar geval is het dopamine gehalte altijd sky high dus moet gedempt worden anders continue hallucinaties, stemmen etc. Door haar medicijn gebruik is er dus Metabolisme, geen concentratie en extreem laat reageer vermogen. En sociaal gezien is het dan wèl beter omdat ze wat dat betreft wel kan functioneren dus gaat de leefkwaliteit omhoog.
Wat ook wel goed is om te weten over de persoon hoe en wat voor mensen in z'n kring zitten. Zijn het mensen die het beste met hem voorhebben of alleen hulpverlening?
Hulpverleners hebben vaak wel het beste met je voor, maar zijn gewoon enorm beperkt in het kennen van de persoon en de moeite die ze erin mogen steken.

Ik denk in dit geval dat het beide is. Is het wel een goede plek waar hij woont? Juiste mensen om zich heen? Het is erg lastig iets uit deze post te halen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sally Tessio zei:
k denk dat als je de waarheid wilt benaderen je als eerste met hem of met zijn hulpverlening zou moeten spreken om iets meer te weten te komen over zijn ziektebeeld. Het kan inderdaad schizofrenie zijn, maar het kan ook een schizoaffectie stoornis zijn, een waanstoornis zijn, een schizotypische persoonlijkheidsstoornis zijn, etc. Dan hangt het nog van de ernst van de stoornis af hoe raadzaam het is om hem zo'n medicatiecocktail voor te schotelen. Het verleden wijst uit dat het kan zijn dat hij niet goed behandeld wordt en deze cocktail hem meer kwaad doet dan goed. Het kan ook zijn dat zijn ziektebeeld zo ernstig is dat de situatie compleet onleefbaar voor hem is zonder deze cocktail. Mogelijk is deze hoeveelheid medicatie tijdelijk omdat het juist op dit moment extra slecht met hem gaat. Dit weet je eigenlijk allemaal niet en ik denk niet dat er iemand hier is die meer kan bieden dan wat algemeen advies zonder de ins en outs over zijn medische achtergrond te weten.
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor je bericht.

Ik dacht er zelf ook al aan hem te vragen naar zijn ziektebeeld. Hij is er zelf dus nooit over begonnen. Ik voelde me afgelopen zondag nogal opgelaten aan de ene kant omdat ik en mijn oude vriend en klasgenoot (ik zag hem vorig jaar voor het eerst in ruim dertig jaar) enthousiast over ons leven aan het vertellen waren en veel herinneringen ophaalde. Genant als je bedenkt dat Piet ons allebei bij hem thuis had uitgenodigd maar zelf nauwelijks het gesprek kon volgen en wat hij wel opving moet erg pijnlijk voor hem zijn geweest. Want in de afgelopen dertig jaar heeft hij nauwelijks gewerkt en bij mijn weten geen relatie gehad, enz, enz..Ik wil hem binnenkort ook een keer alleen bezoeken als hij daar open voor staat en met mijn oude vriend van lang geleden ook apart afspreken. Ik vermoed dat hij ergens graag bezoek wilt ontvangen en er tegelijkertijd ook niet goed tegen kan. Als hij bereid is meer te vertellen over zijn ziektebeeld kom ik hier binnenkort op terug.

Sally Tessio zei:
Sterkte ermee. Ik heb zelf een tweelingbroer die negen jaar geleden gediagnostiseerd is met een schizoaffectieve stoornis en die daarnaast nog meerdere persoonlijkheidsstoornissen heeft. Leuk is anders.
Klik om te vergroten...
Tjonge, wat erg..Wens je veel sterkte met je broer.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
In principe met zo'n cocktail aan medicijnen van diverse groepen weten psychiaters over het algemeen niet wat de wisselwerking is tussen al die medicamenten. Ik ervaar dit zelf ook met mijn vriendin. Zij slikt ook diverse soorten groepen medicijnen, en de wisselwerkingen verschild zo enorm per persoon dat er gewoon simpelweg geen vaste maatstaaf voor te creëren valt. Èn het feit dat je zeker dingen moet inleveren voor je ziekte de er is. In haar geval is het dopamine gehalte altijd sky high dus moet gedempt worden anders continue hallucinaties, stemmen etc. Door haar medicijn gebruik is er dus Metabolisme, geen concentratie en extreem laat reageer vermogen. En sociaal gezien is het dan wèl beter omdat ze wat dat betreft wel kan functioneren dus gaat de leefkwaliteit omhoog.
Wat ook wel goed is om te weten over de persoon hoe en wat voor mensen in z'n kring zitten. Zijn het mensen die het beste met hem voorhebben of alleen hulpverlening?
Hulpverleners hebben vaak wel het beste met je voor, maar zijn gewoon enorm beperkt in het kennen van de persoon en de moeite die ze erin mogen steken.

Ik denk in dit geval dat het beide is. Is het wel een goede plek waar hij woont? Juiste mensen om zich heen? Het is erg lastig iets uit deze post te halen.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp heel goed dat er geen vaste maatstaf mogelijk is per persoon.

Wat zijn omgeving en kringen betreft. Hij was altijd vrij sociaal en kent aardig wat mensen. Ik denk ook dat er niets mis is met zijn kringen, ken er zelf een paar (hoewel niet erg goed). Maar ik denk niet dat hij vaak bezoek krijgt. Enerzijds natuurlijk omdat vrijwel iedereen het druk met werk en gezin heeft, anderzijds omdat zijn geestelijke toestand mensen waarschijnlijk ongemakkelijk doet voelen. Hij heeft wel elke dag contact met zijn moeder, die volgens mij ook al in de 80 is. Zijn vader is twee of drie jaar geleden overleden en dat was een groot verlies voor hem. En zelf is hij volgens mij ook zo'n type die mensen niet graag tot last is met zijn gezondheid dus ik betwijfel of hij altijd contact met mensen opneemt. Hij is maar een schim nu van hoe ik hem van vele jaren geleden herinner.

Vorig jaar heb ik toevallig een van zijn hulpverleners kort gesproken omdat hij begeleid woont en ze even polshoogte kwam nemen. Deze dame van in de 50 maakte wel een goede indruk op me maar we hebben het niet over zijn ziekte gehad. En de plek waar hij woont lijkt me ook goed. Fijne, rustige straat ook in waarschijnlijk de beste wijk van de stad. Over de andere bewoners van het begeleide complex kan ik niets zeggen.

In mijn antwoord aan @Sally Tessio had ik al gezegd dat ik Piet eens persoonlijk ga vragen naar zijn ziektebeeld. We hebben dat onderwerp (mijn oude klasgenoot en ik) maar een beetje vermeden om het bezoek zo aangenaam mogelijk voor hem te houden. Ik hoop dat hij bereid is er over te praten en zodra ik meer weet kom ik hier op terug.

Bedankt voor je uitgebreide feedback en sterkte met je vriendin!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
In mijn antwoord aan @Sally Tessio had ik al gezegd dat ik Piet eens persoonlijk ga vragen naar zijn ziektebeeld. We hebben dat onderwerp (mijn oude klasgenoot en ik) maar een beetje vermeden om het bezoek zo aangenaam mogelijk voor hem te houden. Ik hoop dat hij bereid is er over te praten en zodra ik meer weet kom ik hier op terug.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat dit een goede keuze is hoor. Je bent geen behandelaar en het kan best irritant zijn voor je vriend als hij steeds weer met behandelaarsogen bekeken wordt. Aan de andere kant is het soms ook jammer als je het niet kunt hebben over de dingen die er allemaal spelen. Maarja, soms is dat allemaal ook te veel en is het juist fijn als je gewoon even niet aan al die dingen kunt denken. Dusja, lastige balans.

Het punt is alleen dat de vragen die je aan ons stelt alleen beantwoord kunnen worden als je weet wat de achterliggende klachten, de diagnose, en het behandelplan zijn. Ik vond dat @Sally Tessio dat heel goed uitlegde.

Ik kan je er nog verder bij vertellen dat antipsychotica middelen zijn die veel bijwerkingen veroorzaken, en met name de sufheid waar jij het ook over hebt. Dat hij niet echt aanwezig is. Dus ik denk dat je daar inderdaad bijwerkingen van medicijnen waarneemt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Dusja, lastige balans.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, de balans hier in vinden is erg moeilijk. Ik ga er uiteraard vanuit dat zijn uitnodiging bedoeld was om er een gezellige middag van te maken. Dat wordt het nou eenmaal niet als je alleen maar over mentale problemen en behandeling gaat praten..
Neo-Shulginist zei:
Het punt is alleen dat de vragen die je aan ons stelt alleen beantwoord kunnen worden als je weet wat de achterliggende klachten, de diagnose, en het behandelplan zijn. Ik vond dat @Sally Tessio dat heel goed uitlegde.
Klik om te vergroten...
@Sally Tessio legde dat idd uitstekend uit. En dit weekend ga ik toch eens proberen te achterhalen wat zijn diagnose is.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Deadwing Begrijpelijk. Misschien is hem één op één een keer bezoeken inderdaad een goed idee. Dan kun je er een wat meer open gesprek over voeren als hij daartoe bereid is.

Gesprekken over persoonlijke successen, zoals werk, relaties en dergelijke zijn vaak in mijn ervaring ook wel ongemakkelijk als er een enorm verschil merkbaar is. Ik heb aan beide kanten gestaan. Als het slecht met je gaat probeer je toch een goede vriend te zijn en oprecht blij te zijn voor andermans successen, maar tegelijkertijd kun je niet helpen dat het je een beetje steekt en op een pijnlijke manier een spiegel voorhoudt. Andersom wil je er niet al te veel mee te koop lopen als het goed met je gaat als je weet dat een ander door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is best een balancing act.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sally Tessio zei:
Gesprekken over persoonlijke successen, zoals werk, relaties en dergelijke zijn vaak in mijn ervaring ook wel ongemakkelijk als er een enorm verschil merkbaar is. Ik heb aan beide kanten gestaan. Als het slecht met je gaat probeer je toch een goede vriend te zijn en oprecht blij te zijn voor andermans successen, maar tegelijkertijd kun je niet helpen dat het je een beetje steekt en op een pijnlijke manier een spiegel voorhoudt. Andersom wil je er niet al te veel mee te koop lopen als het goed met je gaat als je weet dat een ander door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is best een balancing act.
Klik om te vergroten...
Ik ben het weer helemaal met je eens en afgelopen zondag was daar wel een schrijnend voorbeeld van. Mijn oude klasgenoot en ik gingen soms helemaal op in onze verhalen over vroeger, werk, vakanties en relaties en vergaten dus regelmatig dat het voor 'Piet' zeer pijnlijk geweest moet zijn dit allemaal aan te horen omdat hij al ruim dertig jaar geen werk voor lange tijd heeft gehad en al die tijd vrijgezel is geweest. En hij had ons notabene bij hem thuis uitgenodigd!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."