Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPillen, pillen en nog meer pillen...

Pillen, pillen en nog meer pillen...

34 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deadwing zei:
Ok, ik heb gisteren een oude bekende van mij bezocht en het bezoek greep me zo erg aan dat ik het hier even kwijt wil met een paar vragen.

Piet (gefingeerde naam) woont al zeven jaar begeleid via de ggz. Ik ken hem al meer dan 40 jaar maar het contact was na de middelbare school helemaal verwaterd en vorig jaar had hij mij op FB een vriendschapsverzoek gestuurd en vroeg of ik een keer op de koffie langs wilde komen. Ik had uit zijn profiel al begrepen dat hij zware mentale problemen had maar zag dat zeker niet als een bezwaar om langs te gaan. Vorig jaar had ik hem dan ook al (met een oud klasgenoot van mij die al die jaren bevriend was gebleven met Piet) bezocht en ik voelde me toen al nogal ongemakkelijk. In de afgelopen 30 jaar had hij vier keer een psychose gehad en hij is er nooit helemaal van hersteld.

Gisteren heb ik hem dus na ruim een jaar weer bezocht (met dezelfde klasgenoot) en het was vanaf het begin duidelijk dat hij de hele tijd afwezig was. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij elke dag tien pillen slikt. Dat waren er vorig jaar zeven. Na twee uur verzocht hij ons vriendelijk toch maar te vertrekken want hij had teveel last van zijn gedachten. Het ging dus duidelijk veel minder goed met hem dan tijdens ons laatste bezoek vorig jaar.

Ik dacht gisterenavond vrijwel de hele tijd nog aan het bezoek en ik vond zijn situatie zo triest voor hem. En het verbaasde me dat ondanks de vele medicijnen die hij dagelijks neemt hij dus toch nog steeds last van zijn gedachten heeft en nog niet goed kan functioneren. Het riep natuurlijk gelijk de vraag op of de medicijnen zijn mentale staat niet had verslechterd ipv stabiel gemaakt of verbeterd. Ik ben natuurlijk geen expert en kan daarom geen oordeel vellen over ggz en medewerkers, maar ik heb natuurlijk wel mijn vragen en twijfels over de behandeling van sommige personen.

Mijn vraag is nu wat jullie hier van denken en of jullie zelf mensen kennen die waarschijnlijk teveel medicijnen voorgeschreven krijgen waardoor ze ipv stabieler worden juist steeds verder van het beoogde pad lijken te geraken.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele feedback.
Klik om te vergroten...
Lees de thread van @Diametha maar eens. Daar wordt wel duidelijk wat medicatiecocktails voor leed kunnen veroorzaken.

Zelf heb ik mijn vertrouwen in de psychiatrie verloren. Tenminste als monotherapie geloof ik er niet in. Al die pillen met hun bijwerkingen.
Helaas zijn er wel mensen die dusdanige traumas hebben dat ze zelfs met pillen nooit helemaal zullen herstellen. Ik heb er meerdere gezien.
Daar speelde ook vaak nog wel drank of middelen een rol maar dat hoeft helemaal niet. Het kan al zo simpel zijn als (te) veel roken dat de werking van psychiatrische medicijnen al verandert of vermindert (bijv Olanzapine). En psychiatrische patiënten roken over het algemeen vaker en meer dan normies. Ik heb bij meerdere mensen de indruk gehad dat ze alleen maar verder en verder af zakten in meer en meer pillen. Maarja, afbouwen is vaak lastig, zeker als er nog middelen bij zitten. Dat heb ik zelf aan den levende lijve ondervonden.

En dan wil ik afsluiten met de opmerking dat pharmacotherapie ingewikkelde materie is, en dat ik te weinig abstract inzichtelijk vermogen heb om dat ooit goed te kunnen begrijpen, dus neem mijn opmerkingen voor wat het zijn - ervaringen van een verslaafde. Van veel van de psychiatrische medicatie is niet goed bekend hoe ze werken, alleen dat ze werken. En dan nog is dat niet zwart-wit maar meer een geval van hoe goed de reductie van de klachten is ten opzichte van de bijwerkingen. En zeker met cocktails van meerdere middelen wordt het al snel complex, want de medicijnen beïnvloeden elkaar, of er komen extra medicijnen bij kijken voor ernstige bijwerkingen, die op zich weer andere bijwerkingen kunnen hebben. Het lijkt mij soms een puzzel zonder oplossing. Vanwege de complexiteit en de persoonlijke verschillen (enzymwerking, spijsvertering, enz) is het vaak een kwestie van proberen en dan kijken hoe het gaat. En als het niet gaat, afbouwen en de volgende logische stap proberen. Zo kan het lang duren voordat het handje pillen goed is afgestemd op de persoon. Het steeds afbouwen en medicatie wijzigen kan mensen sowieso al extra instabiel maken, en het boezemt niet echt moed in als er steeds iets geprobeerd wordt dat niet werkt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ok, ik heb gisteren een oude bekende van mij bezocht en het bezoek greep me zo erg aan dat ik het hier even kwijt wil met een paar vragen.

Piet (gefingeerde naam) woont al zeven jaar begeleid via de ggz. Ik ken hem al meer dan 40 jaar maar het contact was na de middelbare school helemaal verwaterd en vorig jaar had hij mij op FB een vriendschapsverzoek gestuurd en vroeg of ik een keer op de koffie langs wilde komen. Ik had uit zijn profiel al begrepen dat hij zware mentale problemen had maar zag dat zeker niet als een bezwaar om langs te gaan. Vorig jaar had ik hem dan ook al (met een oud klasgenoot van mij die al die jaren bevriend was gebleven met Piet) bezocht en ik voelde me toen al nogal ongemakkelijk. In de afgelopen 30 jaar had hij vier keer een psychose gehad en hij is er nooit helemaal van hersteld.

Gisteren heb ik hem dus na ruim een jaar weer bezocht (met dezelfde klasgenoot) en het was vanaf het begin duidelijk dat hij de hele tijd afwezig was. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij elke dag tien pillen slikt. Dat waren er vorig jaar zeven. Na twee uur verzocht hij ons vriendelijk toch maar te vertrekken want hij had teveel last van zijn gedachten. Het ging dus duidelijk veel minder goed met hem dan tijdens ons laatste bezoek vorig jaar.

Ik dacht gisterenavond vrijwel de hele tijd nog aan het bezoek en ik vond zijn situatie zo triest voor hem. En het verbaasde me dat ondanks de vele medicijnen die hij dagelijks neemt hij dus toch nog steeds last van zijn gedachten heeft en nog niet goed kan functioneren. Het riep natuurlijk gelijk de vraag op of de medicijnen zijn mentale staat niet had verslechterd ipv stabiel gemaakt of verbeterd. Ik ben natuurlijk geen expert en kan daarom geen oordeel vellen over ggz en medewerkers, maar ik heb natuurlijk wel mijn vragen en twijfels over de behandeling van sommige personen.

Mijn vraag is nu wat jullie hier van denken en of jullie zelf mensen kennen die waarschijnlijk teveel medicijnen voorgeschreven krijgen waardoor ze ipv stabieler worden juist steeds verder van het beoogde pad lijken te geraken.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele feedback.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Lees de thread van @Diametha maar eens. Daar wordt wel duidelijk wat medicatiecocktails voor leed kunnen veroorzaken.
Klik om te vergroten...
Ik lees die thread ook bijna elke dag. Weet niet eens hoe te reageren op al dat leed..
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#4
De huidige medische wetenschap kan niet een hersenziekte echt genezen, niet een.
Wat ze kunnen is symptoom bestrijden.
Dat is het een beetje, men probeert wat (ik geloof naar eer en geweten en beste kunnen) en dan kom je er soms op uit dat iemand een batterij aan medicatie krijgt. Het zou kunnen dat minder beter is, maar het zijn vaak ook medicijnen die niet plots gestopt kunnen worden.
Plus dat het dan toch een beetje gokken wordt welk medicijn je dan stopt.
Het is zeker niet de ideale situatie, maar beter kunnen we op dit moment nog niet..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Ik heb bij meerdere mensen de indruk gehad dat ze alleen maar verder en verder af zakten in meer en meer pillen. Maarja, afbouwen is vaak lastig, zeker als er nog middelen bij zitten. Dat heb ik zelf aan den levende lijve ondervonden.
Klik om te vergroten...
Dit is de kern van het probleem met medicatie en dus ook van mijn goede bekende.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
En dan wil ik afsluiten met de opmerking dat pharmacotherapie ingewikkelde materie is, en dat ik te weinig abstract inzichtelijk vermogen heb om dat ooit goed te kunnen begrijpen, dus neem mijn opmerkingen voor wat het zijn - ervaringen van een verslaafde. Van veel van de psychiatrische medicatie is niet goed bekend hoe ze werken, alleen dat ze werken. En dan nog is dat niet zwart-wit maar meer een geval van hoe goed de reductie van de klachten is ten opzichte van de bijwerkingen. En zeker met cocktails van meerdere middelen wordt het al snel complex, want de medicijnen beïnvloeden elkaar, of er komen extra medicijne bij kijken voor ernstige bijwerkingen, dus op zich weer bijwerkingen kunnen hebben. Het lijkt mij soms een puzzel zonder oplossing. Vanwege de complexiteit en de persoonlijke verschillen (enzymwerking, spijsvertering, enz) is het vaak een kwestie van proberen en dan kijken hoe het gaat. En als je niet gaat, afbouwen en de volgende logische stap proberen. Zo kan het lang duren voordat het handje pillen goed is afgestemd op de persoon.
Klik om te vergroten...
En hier leg je dus ook (beter dan ik zou kunnen) uit waarom ik gebruik van medicijnen altijd zal proberen uit te stellen, tot het moment dat ik echt niet zonder kan. Ruim dertig jaar geleden zat ik zelf in een hele moeilijke periode en kreeg via mijn huisarts een medicijn voorgeschreven. Ik ben de naam vergeten. De bijwerkingen waren dusdanig dat ik me toen al had voorgenomen nooit meer aan dat soort antidepressiva te beginnen.
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt allemaal naar het luisteren echt enorm bedankt 🙏
Ik weet wat ik voel
En de psychiater beschuldigt me nu van drugs gebruik en alcohol
Geloof me ik heb ze beiden al jaren niet gebruikt heb wel jointjes gerookt tot begin januari was mijn laatste jointje
Ik rook nog wel sigaretten
Geloof me als ik zeg medicatie is zo erg vooral als je meerdere neemt kan je verschrikkelijk bijwerkingen krijgen
En theorie is zo anders dan praktijk
En elke mens reageert anders op medicatie
En elke mens is anders
Ik dacht ook dat ik als ik de adviezen volg en alles doe wat de psychiater zegt en alles neem wat ie me geeft dat ik beter zou worden
Ik snak zo graag naar een normale dag 1 dag dat ik een wedstrijd voetbal kan kijken of dat ik kan lachen om een grap of dat gewoon normaal kan denken en me normaal voel
Ik heb er alles voorover om 1 dag me normaal voel maar wat ik ook doe het wil maar niet gebeuren
Geloof me ik ben niet te redden meer 😭😭
Maar iedereen enorm bedankt naar het luisteren
En kijk uit van medicatie echt had nooit gedacht dat het zo met je doet
🙏🙏🙏🙏🙏
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik voel elke dag slecht en niemand wil me doorverwijzen voor een opname
Ik ga zelf contact opnemen met een kliniek en die moet je zelf betalen als je niet doorverwezen wordt
Hoop dat ze me aannemen of helpen in iedere geval en de rekening betaal ik als ik beter ben en weer ga werken
Doe ik gewoon een regeling met ze
De rekening krijg je toch achteraf
Dus hoop dat zei mij van de diazepam helpen en dat ik me dan beter voel dan kan ik gaan werken en dan betaal ik ze gewoon elke maand wat
Laatst was ik bij de psychiater en werd toen beschuldigd van drugs gebruik en alcohol en was gewoon meteen letterlijk eruit gegooid
Het gesprek ging letterlijk zo
Psychiater hoe gaat het nu
Ik Het gaat nog steeds slecht heel veel onrust en slaperig tegelijk hartkloppingen angstig en bang heb zelfmoord gedachten
Toen werd ik onderbroken
Psychiater Ja maar dat kan niet ik heb dit nog nooit meegemaakt ik weet zeker dat je drugs gebruikt of alcohol
Toen liep ie naar me toe heeft ie me van mijn arm gepakt en zei ik heb het druk en heeft me naar de deur begeleid
Terwijl ik zei ik heb geen drugs of alcohol gebruikt in jaren nu kan ik een doorverwijzing krijgen
Toen zei hij ja ik heb het erg druk nu blijf je medicatie nemen hoe je het nu neemt en bel me over 2 weken voor een afspraak en laat je huisarts maar een doorverwijzing sturen doei
Ik ben letterlijk 3 of 4 minuten gebleven
Heb mijn huisarts gebeld en heb haar om een doorverwijzing en die zei eigenlijk moet de psychiater het doen dan gaat sneller
Toen zei ik ja maar jullie gaan niet met me spelen hij zegt ik moet jou jij zegt ik moet hem en hij heeft letterlijk 4 minuten gesproken (maar was vergeten om haar over de beschuldiging te spreken ) toen zei ze ik ga hem bellen en overleggen wat voor doorverwijzing en zo
Ik zei nog tegen mijn huisarts het gaat zo slecht met me a.u.b. regel een second opinion
Toen zei zij ja ik ga hem eerst bellen en dan hoor je van me dat was vrijdag
Het is vandaag dinsdag en heb nog steeds niks gehoord heb de huisarts sinds gisteren zitten bellen en de assistente zegt steeds je wordt gebeld en vandaag zegt ze ze s bezig om je psychiater te bereiken
Zie foto
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Diametha zei:
Ik voel elke dag slecht en niemand wil me doorverwijzen voor een opname
Ik ga zelf contact opnemen met een kliniek en die moet je zelf betalen als je niet doorverwezen wordt
Hoop dat ze me aannemen of helpen in iedere geval en de rekening betaal ik als ik beter ben en weer ga werken
Doe ik gewoon een regeling met ze
De rekening krijg je toch achteraf
Dus hoop dat zei mij van de diazepam helpen en dat ik me dan beter voel dan kan ik gaan werken en dan betaal ik ze gewoon elke maand wat
Laatst was ik bij de psychiater en werd toen beschuldigd van drugs gebruik en alcohol en was gewoon meteen letterlijk eruit gegooid
Het gesprek ging letterlijk zo
Psychiater hoe gaat het nu
Ik Het gaat nog steeds slecht heel veel onrust en slaperig tegelijk hartkloppingen angstig en bang heb zelfmoord gedachten
Toen werd ik onderbroken
Psychiater Ja maar dat kan niet ik heb dit nog nooit meegemaakt ik weet zeker dat je drugs gebruikt of alcohol
Toen liep ie naar me toe heeft ie me van mijn arm gepakt en zei ik heb het druk en heeft me naar de deur begeleid
Terwijl ik zei ik heb geen drugs of alcohol gebruikt in jaren nu kan ik een doorverwijzing krijgen
Toen zei hij ja ik heb het erg druk nu blijf je medicatie nemen hoe je het nu neemt en bel me over 2 weken voor een afspraak en laat je huisarts maar een doorverwijzing sturen doei
Ik ben letterlijk 3 of 4 minuten gebleven
Heb mijn huisarts gebeld en heb haar om een doorverwijzing en die zei eigenlijk moet de psychiater het doen dan gaat sneller
Toen zei ik ja maar jullie gaan niet met me spelen hij zegt ik moet jou jij zegt ik moet hem en hij heeft letterlijk 4 minuten gesproken (maar was vergeten om haar over de beschuldiging te spreken ) toen zei ze ik ga hem bellen en overleggen wat voor doorverwijzing en zo
Ik zei nog tegen mijn huisarts het gaat zo slecht met me a.u.b. regel een second opinion
Toen zei zij ja ik ga hem eerst bellen en dan hoor je van me dat was vrijdag
Het is vandaag dinsdag en heb nog steeds niks gehoord heb de huisarts sinds gisteren zitten bellen en de assistente zegt steeds je wordt gebeld en vandaag zegt ze ze s bezig om je psychiater te bereiken
Zie foto
Klik om te vergroten...
Denk aan jouw privacy en dat van anderen
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ulixes zei:
Denk aan jouw privacy en dat van anderen
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je heb ik iets verkeerds gedaan ?
Ik probeer alleen te laten zien dat ik niet geholpen wordt
Heb ik iets laten zien wat niet mag
Wil het wel weghalen als het moet
Als je me zegt hoe ik het moet doen
Maar begrijp me niet verkeerd ik ben sinds februari zo en niemand die me wil helpen dat is wat ik wil laten zien
Maar haal het graag weg als je me zegt hoe
En mijn excuses
Ik 😭😭😭😭😭
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
In het screenshot dat je hebt bijgevoegd staat jouw naam en die van je behandelaar.
Het is volgens mij niet iets dat niet mag maar of je dat wel wil ivm je privacy.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Ik dacht gisterenavond vrijwel de hele tijd nog aan het bezoek en ik vond zijn situatie zo triest voor hem. En het verbaasde me dat ondanks de vele medicijnen die hij dagelijks neemt hij dus toch nog steeds last van zijn gedachten heeft en nog niet goed kan functioneren. Het riep natuurlijk gelijk de vraag op of de medicijnen zijn mentale staat niet had verslechterd ipv stabiel gemaakt of verbeterd. Ik ben natuurlijk geen expert en kan daarom geen oordeel vellen over ggz en medewerkers, maar ik heb natuurlijk wel mijn vragen en twijfels over de behandeling van sommige personen.
Klik om te vergroten...
Wat mij betreft is een heel groot probleem in de GGZ dat het zo gefragmenteerd is. Heel veel verschillende mensen en organisaties werken heel specialistisch en kijken naar één specifiek deelaspect. Als je brede problemen hebt dan word je constant van het kastje naar de muur gestuurd en krijg je allerlei lapmiddelen die je tussendoor een beetje koest moeten houden.

Er zijn ook psychiaters die pleiten voor een heel andere aanpak, namelijk om te kijken wat mensen wél kunnen, en daar een juiste omgeving voor proberen te bieden. Eerlijk gezegd lijkt mij dat ook een veel betere aanpak. Maar als je dat met grote groepen mensen gaat doen dan wordt het waarschijnlijk te duur.

Volgens mij ging deze Tegenlicht aflevering daarover:
www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen diagnose heb gehoord, maar toch even een beetje speculeren... Als die vriend van je steeds terugkerende psychoses heeft, dan kan het zijn dat er sprake is van schizofrenie. Helaas is dat inderdaad een serieuze mentale stoornis die steeds verslechtert. Medicijnen stabiliseren de conditie wel, maar mensen weigeren die dikwijls in te nemen en verslechteren dan verder. Bovendien is er ook regelmatig sprake van drugsgebruik wat de conditie ook nog verder verslechterd. Schizofrenie is in ieder geval heel slecht te behandelen omdat het een deels genetisch bepaalde progressieve breinziekte is.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#13
Diametha zei:
Zie foto
Klik om te vergroten...
Diametha ik heb de foto die je hebt bijgevoegd even verwijderd omdat er een echte naam herkenbaar in beeld is. Gezien de aard van ons forum hechten we veel waarde aan privacy zeker als het mogelijk om andere personen gaat.
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eik zei:
Diametha ik heb de foto die je hebt bijgevoegd even verwijderd omdat er een echte naam herkenbaar in beeld is. Gezien de aard van ons forum hechten we veel waarde aan privacy zeker als het mogelijk om andere personen gaat.
Klik om te vergroten...
Mijn excuses heb er niet opgelet ben heel erg onrustig en slaperig tegelijk daardoor kan je nergens op letten
Ik had de foto gezet om te laten zien dat ik constant aan de bel trek maar geen gehoor
Ik wil niemand kwetsen of zo
Ik ben zo wanhopig en hopeloos en het gaat mij meer over de onrust en slaperig tegelijk en ik kan niet slapen, het gaat mij om ik voel dat de medicatie me slechter maken maar het afbouwen van de diazepam gaat niet lukken bij mij
Ik voel de hartkloppingen en de angst , bangheid dat ik niet naar buiten meer durf
Ik ben constant heen en weer aan het lopen thuis geloof me heb alle trucjes geprobeerd van ademhaling oefeningen tot acceptatie van hoe ik me nu voel tot podcasten geluisterd maar daar heb ik het geduld niet voor
Ik heb iets met combinatie van de medicatie die ik neem daar ligt het grootste probleem
Maar ze willen geen second opinion aanvragen willen me niet doorverwijzen om de diazepam , de mertezepine, de zolpidemtartraat of de methadon af te bouwen
Ik zit al zolang nu dezelfde medicatie te nemen en dezelfde dosis op dezelfde tijd
Als ik nu niet stabiel ben dan moet er toch iets zijn of dat ik de medicatie niet kan verdragen dat ik bijwerkingen van krijg of dat ik iets heb waardoor het zo blijft
Ik wil niet alleen de medicatie de schuld geven maar het kan ook zijn dat ik iets in mijn lichaam heb dat dit veroorzaakt
Ik ben zo in de war echt niet normaal
Ik wil nogmaals mijn excuses aanbieden voor die foto
Ik wil nogmaals vragen zijn er mensen die methadon 70 mg , diazepam 20 mg , mertezepine, zolpidemtartraat nemen of iets wat erop lijkt ? Zijn er mensen die post acute wthdrawl syndroom hebben meegemaakt van methadon? Zijn er mensen die de overstap van rivotril (clonazepam) 1 mg naar diazepam 15 mg hebben gemaakt in 1 keer ? Na 2 weken werd de diazepam verhoogd naar 20 mg ? Voor de rest gaat het zo slecht met me en krijg nergens hulp of misschien kan niemand mij helpen heb ik een ziekte die niet geholpen kan worden
Maar toch wil ik een opname als het kan om van de medicatie af te komen en kijken hoe ik dan functioneer zonder medicatie
Want rivotril heb ik gekregen omdat onrustig was heel erg onrustig niet normaal onrustig toen was de onrust een beetje minder geworden
Toen heb ik de mertezepine en de zolpidemtartraat gekregen omdat ik niet sliep
Toen heb ik de methadon gekregen omdat alles wat ik opnoemde de onrust en de slapeloosheid eigenlijk kwam omdat ik te snel was afgebouwd van methadon
Ergens in maart moest ik de overstap maken in 1 keer van rivotril naar diazepam en toen ben ik in een hel beland het huilen de depressie de zelfmoord gedachten
Slaperig en onrustig tegelijk en sindsdien was alles in een hel veranderd
Dus ik dacht als ik nu ergen word opgenomen en alles goed laten afbouwen en kijken hoe het dan gaat want ik kan het thuis echt niet zelf doen vooral na zoveel tijd
Ik heb echt een opname nodig ik weet dat ik me slechter ga voelen daar en dat ik niet mag roken en dat ze me misschien pijn gaan laten lijden toch wil ik dat want vertrouw mezelf niet thuis vooral dat ik dingen in de nacht doe zonder dat het me herinneren kan en ik ben enorm aangekomen door de chocola en de suiker gewoon echt suiker
Hoop zo erg op een opname hoe erg het daar ook is
Weet iemand misschien ook een goede kliniek waar ze diazepam, mirtezepine en zolpidemtartraat kunnen afbouwen?
Relmuis zei:
In het screenshot dat je hebt bijgevoegd staat jouw naam en die van je behandelaar.
Het is volgens mij niet iets dat niet mag maar of je dat wel wil ivm je privacy.
Klik om te vergroten...
Bedankt dat je me erop heb aangesproken of aangewezen
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Diametha zei:
Ik voel elke dag slecht en niemand wil me doorverwijzen voor een opname
Ik ga zelf contact opnemen met een kliniek en die moet je zelf betalen als je niet doorverwezen wordt
Hoop dat ze me aannemen of helpen in iedere geval en de rekening betaal ik als ik beter ben en weer ga werken
Doe ik gewoon een regeling met ze
De rekening krijg je toch achteraf
Dus hoop dat zei mij van de diazepam helpen en dat ik me dan beter voel dan kan ik gaan werken en dan betaal ik ze gewoon elke maand wat
Laatst was ik bij de psychiater en werd toen beschuldigd van drugs gebruik en alcohol en was gewoon meteen letterlijk eruit gegooid
Het gesprek ging letterlijk zo
Psychiater hoe gaat het nu
Ik Het gaat nog steeds slecht heel veel onrust en slaperig tegelijk hartkloppingen angstig en bang heb zelfmoord gedachten
Toen werd ik onderbroken
Psychiater Ja maar dat kan niet ik heb dit nog nooit meegemaakt ik weet zeker dat je drugs gebruikt of alcohol
Toen liep ie naar me toe heeft ie me van mijn arm gepakt en zei ik heb het druk en heeft me naar de deur begeleid
Terwijl ik zei ik heb geen drugs of alcohol gebruikt in jaren nu kan ik een doorverwijzing krijgen
Toen zei hij ja ik heb het erg druk nu blijf je medicatie nemen hoe je het nu neemt en bel me over 2 weken voor een afspraak en laat je huisarts maar een doorverwijzing sturen doei
Ik ben letterlijk 3 of 4 minuten gebleven
Heb mijn huisarts gebeld en heb haar om een doorverwijzing en die zei eigenlijk moet de psychiater het doen dan gaat sneller
Toen zei ik ja maar jullie gaan niet met me spelen hij zegt ik moet jou jij zegt ik moet hem en hij heeft letterlijk 4 minuten gesproken (maar was vergeten om haar over de beschuldiging te spreken ) toen zei ze ik ga hem bellen en overleggen wat voor doorverwijzing en zo
Ik zei nog tegen mijn huisarts het gaat zo slecht met me a.u.b. regel een second opinion
Toen zei zij ja ik ga hem eerst bellen en dan hoor je van me dat was vrijdag
Het is vandaag dinsdag en heb nog steeds niks gehoord heb de huisarts sinds gisteren zitten bellen en de assistente zegt steeds je wordt gebeld en vandaag zegt ze ze s bezig om je psychiater te bereiken
Zie foto
Klik om te vergroten...
Je kunt naar je huisarts gaan en een doorverwijzing aanvragen voor een kliniek die binnen je zorgverzekeraar valt. Je kunt ook altijd je zorgverzekering bellen om te vragen welke klinieken erbij aangesloten zitten!
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Je kunt naar je huisarts gaan en een doorverwijzing aanvragen voor een kliniek die binnen je zorgverzekeraar valt. Je kunt ook altijd je zorgverzekering bellen om te vragen welke klinieken erbij aangesloten zitten!
Klik om te vergroten...
Ik heb de huisarts gebeld tenminste de assistente en die zegt ze willen eerst de psychiater spreken en dan kijken wat hij van plan is en heb de psychiater gevraagd voor doorverwijzing want dat was de oorspronkelijke plan om na 6 maanden Jellinek te bellen en regel dat ik daar terecht kan en dat de psychiater een second opinion bij een verslaving arts van Jellinek zou vragen maar nu zegt hij je moet het via de huisarts regelen
Ik denk om een andere verslavingszorg te nemen bijvoorbeeld brijder
Heeft iemand ervaring met de brijder ? Of is Jellinek beter?
_shikantaza zei:
Lees de thread van @Diametha maar eens. Daar wordt wel duidelijk wat medicatiecocktails voor leed kunnen veroorzaken.

Zelf heb ik mijn vertrouwen in de psychiatrie verloren. Tenminste als monotherapie geloof ik er niet in. Al die pillen met hun bijwerkingen.
Helaas zijn er wel mensen die dusdanige traumas hebben dat ze zelfs met pillen nooit helemaal zullen herstellen. Ik heb er meerdere gezien.
Daar speelde ook vaak nog wel drank of middelen een rol maar dat hoeft helemaal niet. Het kan al zo simpel zijn als (te) veel roken dat de werking van psychiatrische medicijnen al verandert of vermindert (bijv Olanzapine). En psychiatrische patiënten roken over het algemeen vaker en meer dan normies. Ik heb bij meerdere mensen de indruk gehad dat ze alleen maar verder en verder af zakten in meer en meer pillen. Maarja, afbouwen is vaak lastig, zeker als er nog middelen bij zitten. Dat heb ik zelf aan den levende lijve ondervonden.

En dan wil ik afsluiten met de opmerking dat pharmacotherapie ingewikkelde materie is, en dat ik te weinig abstract inzichtelijk vermogen heb om dat ooit goed te kunnen begrijpen, dus neem mijn opmerkingen voor wat het zijn - ervaringen van een verslaafde. Van veel van de psychiatrische medicatie is niet goed bekend hoe ze werken, alleen dat ze werken. En dan nog is dat niet zwart-wit maar meer een geval van hoe goed de reductie van de klachten is ten opzichte van de bijwerkingen. En zeker met cocktails van meerdere middelen wordt het al snel complex, want de medicijnen beïnvloeden elkaar, of er komen extra medicijnen bij kijken voor ernstige bijwerkingen, die op zich weer andere bijwerkingen kunnen hebben. Het lijkt mij soms een puzzel zonder oplossing. Vanwege de complexiteit en de persoonlijke verschillen (enzymwerking, spijsvertering, enz) is het vaak een kwestie van proberen en dan kijken hoe het gaat. En als het niet gaat, afbouwen en de volgende logische stap proberen. Zo kan het lang duren voordat het handje pillen goed is afgestemd op de persoon. Het steeds afbouwen en medicatie wijzigen kan mensen sowieso al extra instabiel maken, en het boezemt niet echt moed in als er steeds iets geprobeerd wordt dat niet werkt.
Klik om te vergroten...
En het afbouwen van medicatie terwijl je nog andere medicatie neemt kan de afbouw ook heftiger maken
Net als bij mij ik heb geprobeerd 1 mg diazepam af te bouwen per week
Op dag 8 is het zo mis gelopen vooral de hartkloppingen waren zo ernstig toen ik naar de huisartsenpost was gegaan dat ze me meteen heeft aangeraden de oude dosis te nemen en zo snel mogelijk
Nu zijn de hartkloppingen wel ietsje minder geworden maar zijn niet constant net als toen
Maar heb de klachten nu bijna na 5 weken nog steeds
Daarom wil ik zo graag opgenomen worden ook al weet ik dat het daar erger is dan thuis afbouwen en dat je niet mag roken en dat het eten slecht is en dat ik heel veel pijn ga lijden ( vooral als het met 1 mg per dag diazepam afbouwen mij zo veel klachten gaf ) omdat ze het daar op hun eigen tempo gaan doen ik weet alleen 1 ding ik ga pas weg als ik me minimaal 1 week goed voel na dat ik op 0 sta
Heb mijn lesje wel geleerd van de methadon afbouw toen was ik na 1 dag toen ik me goed voelde naar huis en begonnen de klachten 4 dagen erna
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Diametha zei:
Net als bij mij ik heb geprobeerd 1 mg diazepam af te bouwen per dag
Klik om te vergroten...
1 milligram diazepam per dag afbouwen is sowieso heftig.
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
1 milligram diazepam per dag afbouwen is sowieso heftig.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel 1 mg per week sorry
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
1 milligram diazepam per dag afbouwen is sowieso heftig.
Klik om te vergroten...
Ik bedoel 1mg per week
Ik nam om 16 uur 5 mg en die heb ik naar 4 mg gedaan en na 8 dagen voelde ik me zo slecht hartkloppingen als de gek zweten onrustig en helemaal niet mijnzelf alsof ik uit mijn lichaam was
Dus naar de huisartsenpost en die zeiden ga meteen terug naar je oude dosis totdat je je weer goed voelt
Heb ze uitgelegd dat ik me zo voel sinds maart maar niet zo heftig
Toen zeiden ze ga toch naar je oude dosis en praat met je psychiater hierover ze vonden mijn hartkloppingen niet normaal hoog
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Wat mij betreft is een heel groot probleem in de GGZ dat het zo gefragmenteerd is. Heel veel verschillende mensen en organisaties werken heel specialistisch en kijken naar één specifiek deelaspect. Als je brede problemen hebt dan word je constant van het kastje naar de muur gestuurd en krijg je allerlei lapmiddelen die je tussendoor een beetje koest moeten houden.

Er zijn ook psychiaters die pleiten voor een heel andere aanpak, namelijk om te kijken wat mensen wél kunnen, en daar een juiste omgeving voor proberen te bieden. Eerlijk gezegd lijkt mij dat ook een veel betere aanpak. Maar als je dat met grote groepen mensen gaat doen dan wordt het waarschijnlijk te duur.

Volgens mij ging deze Tegenlicht aflevering daarover:
www.vpro.nl

Gewoon Gek

In Nederland wachten 90.000* mensen op psychische hulp. Er moet acuut iets veranderen, maar hoe? De GGZ-pioniers in onze docu 'Gewoon gek' willen radicale vernieuwing in de zorg. Jij ook? Lees dan verder hoe je kunt bijdragen.
www.vpro.nl www.vpro.nl

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen diagnose heb gehoord, maar toch even een beetje speculeren... Als die vriend van je steeds terugkerende psychoses heeft, dan kan het zijn dat er sprake is van schizofrenie. Helaas is dat inderdaad een serieuze mentale stoornis die steeds verslechtert. Medicijnen stabiliseren de conditie wel, maar mensen weigeren die dikwijls in te nemen en verslechteren dan verder. Bovendien is er ook regelmatig sprake van drugsgebruik wat de conditie ook nog verder verslechterd. Schizofrenie is in ieder geval heel slecht te behandelen omdat het een deels genetisch bepaalde progressieve breinziekte is.
Klik om te vergroten...
Heel eerlijk gezegd weet ik niets over een diagnose bij hem. Hij is dan ook geen vriend van mij maar meer een hele oude bekende die ik na ruim dertig jaar vorig en dit jaar heb bezocht. Wat dus betekent dat ik hem niet zo heel goed ken als mijn vrienden bijvoorbeeld. En bij beide bezoeken was het duidelijk dat hij erg lijdt onder zijn mentale toestand en durfde ik er niet echt heel diep op in te gaan. Wat ik wel weet is dat hij 30 jaar geleden in het buitenland zijn eerste psychose kreeg en gelijk terug naar huis was gereisd. Daarna volgde in pakweg 29 jaar nog minstens drie psychoses en is hij vier keer daarvoor opgenomen geweest. Als ik me niet vergis was de laatste keer in 2016 en woont hij sindsdien begeleid via ggz. Ik vermoed dus ook dat het schizofrenie is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."