#1
Lees de thread van @Diametha maar eens. Daar wordt wel duidelijk wat medicatiecocktails voor leed kunnen veroorzaken.Ok, ik heb gisteren een oude bekende van mij bezocht en het bezoek greep me zo erg aan dat ik het hier even kwijt wil met een paar vragen.
Piet (gefingeerde naam) woont al zeven jaar begeleid via de ggz. Ik ken hem al meer dan 40 jaar maar het contact was na de middelbare school helemaal verwaterd en vorig jaar had hij mij op FB een vriendschapsverzoek gestuurd en vroeg of ik een keer op de koffie langs wilde komen. Ik had uit zijn profiel al begrepen dat hij zware mentale problemen had maar zag dat zeker niet als een bezwaar om langs te gaan. Vorig jaar had ik hem dan ook al (met een oud klasgenoot van mij die al die jaren bevriend was gebleven met Piet) bezocht en ik voelde me toen al nogal ongemakkelijk. In de afgelopen 30 jaar had hij vier keer een psychose gehad en hij is er nooit helemaal van hersteld.
Gisteren heb ik hem dus na ruim een jaar weer bezocht (met dezelfde klasgenoot) en het was vanaf het begin duidelijk dat hij de hele tijd afwezig was. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij elke dag tien pillen slikt. Dat waren er vorig jaar zeven. Na twee uur verzocht hij ons vriendelijk toch maar te vertrekken want hij had teveel last van zijn gedachten. Het ging dus duidelijk veel minder goed met hem dan tijdens ons laatste bezoek vorig jaar.
Ik dacht gisterenavond vrijwel de hele tijd nog aan het bezoek en ik vond zijn situatie zo triest voor hem. En het verbaasde me dat ondanks de vele medicijnen die hij dagelijks neemt hij dus toch nog steeds last van zijn gedachten heeft en nog niet goed kan functioneren. Het riep natuurlijk gelijk de vraag op of de medicijnen zijn mentale staat niet had verslechterd ipv stabiel gemaakt of verbeterd. Ik ben natuurlijk geen expert en kan daarom geen oordeel vellen over ggz en medewerkers, maar ik heb natuurlijk wel mijn vragen en twijfels over de behandeling van sommige personen.
Mijn vraag is nu wat jullie hier van denken en of jullie zelf mensen kennen die waarschijnlijk teveel medicijnen voorgeschreven krijgen waardoor ze ipv stabieler worden juist steeds verder van het beoogde pad lijken te geraken.
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele feedback.
Zelf heb ik mijn vertrouwen in de psychiatrie verloren. Tenminste als monotherapie geloof ik er niet in. Al die pillen met hun bijwerkingen.
Helaas zijn er wel mensen die dusdanige traumas hebben dat ze zelfs met pillen nooit helemaal zullen herstellen. Ik heb er meerdere gezien.
Daar speelde ook vaak nog wel drank of middelen een rol maar dat hoeft helemaal niet. Het kan al zo simpel zijn als (te) veel roken dat de werking van psychiatrische medicijnen al verandert of vermindert (bijv Olanzapine). En psychiatrische patiënten roken over het algemeen vaker en meer dan normies. Ik heb bij meerdere mensen de indruk gehad dat ze alleen maar verder en verder af zakten in meer en meer pillen. Maarja, afbouwen is vaak lastig, zeker als er nog middelen bij zitten. Dat heb ik zelf aan den levende lijve ondervonden.
En dan wil ik afsluiten met de opmerking dat pharmacotherapie ingewikkelde materie is, en dat ik te weinig abstract inzichtelijk vermogen heb om dat ooit goed te kunnen begrijpen, dus neem mijn opmerkingen voor wat het zijn - ervaringen van een verslaafde. Van veel van de psychiatrische medicatie is niet goed bekend hoe ze werken, alleen dat ze werken. En dan nog is dat niet zwart-wit maar meer een geval van hoe goed de reductie van de klachten is ten opzichte van de bijwerkingen. En zeker met cocktails van meerdere middelen wordt het al snel complex, want de medicijnen beïnvloeden elkaar, of er komen extra medicijnen bij kijken voor ernstige bijwerkingen, die op zich weer andere bijwerkingen kunnen hebben. Het lijkt mij soms een puzzel zonder oplossing. Vanwege de complexiteit en de persoonlijke verschillen (enzymwerking, spijsvertering, enz) is het vaak een kwestie van proberen en dan kijken hoe het gaat. En als het niet gaat, afbouwen en de volgende logische stap proberen. Zo kan het lang duren voordat het handje pillen goed is afgestemd op de persoon. Het steeds afbouwen en medicatie wijzigen kan mensen sowieso al extra instabiel maken, en het boezemt niet echt moed in als er steeds iets geprobeerd wordt dat niet werkt.