Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKnokken tegen Lexapro

Knokken tegen Lexapro

43 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo ik gebruik al jaren de antidepressiva lexapro zonder eigenlijk een positiefs iets te merken dus heb besloten om af te bouwen ,mijn spych zij 5mg per week eraf ,nou ik heb het geweten!
Na ongeveer 30 uur kickte de afkick in en dat kwam aan als een bom ,wat afkicken betreft ben ik ijzersterk en met veel discipline maar het spul heb me op de knieën gebracht.
Het gevoel alsof ik griep heb en soms erg nerveus en misselijk en heel weinig slaap ,ook veel spierkrampen en algehele pijn over heel me lichaam.
Ik me psych gebeld en gezegd dat dit zware troep is want de ontwenning was lichamelijk erg zwaar en leek veel op dopeziek,zijn reactie was dat me hersens een tik hebben gehad en geloofde niet in lichamelijke afkick ,dus ik kreeg zoals gewoonlijk ruzie met die man.
Na veel geschel over en weer gaf hij me druppels en gooide de hoorn erop.
Ik zit nu van de 20 druppels al op 3 maar wat is dit zwaar zeg ,iedere druppel minder is week een week of 2 of met geluk 10 dagen ziek als een hond.
Heb al heel veel ervaring met drugs en dit valt wat mij betreft onder cat 1 van de opium wet ,dat een SSRI zo verslavend werkt wist ik echt niet ,je lichaam vraagt niet naar meer maar wel naar zijn dagelijkse dosis wat in mijn ogen gewoon verslaving is aan een kunstmatige blijmaker.
Mijn advies is ook pak geen SSRI maar een NSRI als je het toch echt nodig heb!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja, afbouwen moet je rustig aan doen heb ik ook ondervonden. De hersenen (dopamine ed receptoren) zijn gewend geraakt aan de medicatie en echt lastig om ermee te stoppen.

Één pot nat is mijn gedachte als het Benzodiazepines, SSRI of Pregabaline betreft. Misschien kan de antipsychotica er ook bij..

Na klein jaar afbouwen van de Pregabaline ben ik ook de Brintellix gaan afbouwen (SSRI). Ik dacht dat dat makkelijker ging worden, maar hetzelfde drama. Van 20 mg telkens kleine stappen naar beneden. Eerste 5 tot 10 mg ging nog redelijk soepel, maar laatste stapjes ging het om 0,15 mg .. en nu zit ik op dag 4 met 0,17mg en durf ik te geloven dat ik over een paar dagen naar 0,0mg kan.

Tot 1,25 mg kon ik nog met pilletje afbouwen, minder werd onmogelijk eigenlijk en ben toen overgestapt op druppels (laatste 2-3 maanden ongeveer)

Die laatste maanden pakte ik 1 druppel in 10ml water.. en telkens bij afbouw stap nam ik minder van het glas. Ondertussen dus één zevende van het glaasje en ongeveer 1/7 mg van die stof.

Langzaam afbouwen is voor velen de enige manier als je lange periode hebt geslikt.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
fyi elke antidepressiva ken afkick verschijnselen en ja de ene wat meer dan de ander

daarom bestaan er ook druppels waarmee je 1mg per keer kan afbouwen
Klik om te vergroten...
Zelfs de druppels per mg afbouwen is echt hel maar niet voor iedereen ,de gebruikers duur telt hier ook erg mee
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Soulassasins zei:
Zelfs de druppels per mg afbouwen is echt hel maar niet voor iedereen ,de gebruikers duur telt hier ook erg mee
Klik om te vergroten...
Ik heb alleen ervaring met die laatste druppel afbouwen.. en was zeker ook niet makkelijk.
Ik had mijn glaasje 10cl (voorgaande even aangepast want ik schreef 10 ml) met 1 druppel en mijn spuitje van 5ml.
Dag 1 tot dag 7 nam ik mijn 10 cl.
Dag 7 tot dag 14: 10cl -/- 1spuitje van 5ml = 95ml
Dag dat ik me beter voelde gingen er 2 spuitjes uit en dronk ik 90ml
En dit bleef ik doen tot ik op één veertigste van de startdosis kwam (ik begon met afbouwen van 20mg jaar geleden), en kwam dus op 50ml = 0,5mg Brintellix.

Nu de laatste weken, had ik misschien direct mogen stoppen volgens de literatuur, maar ik ik heb nog wat tussen sprongen gemaakt naar de 17 ml die ik nu drink (ongeveer 0,17 mg)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Ik heb alleen ervaring met die laatste druppel afbouwen.. en was zeker ook niet makkelijk.
Ik had mijn glaasje 10cl (voorgaande even aangepast want ik schreef 10 ml) met 1 druppel en mijn spuitje van 5ml.
Dag 1 tot dag 7 nam ik mijn 10 cl.
Dag 7 tot dag 14: 10cl -/- 1spuitje van 5ml = 95ml
Dag dat ik me beter voelde gingen er 2 spuitjes uit en dronk ik 90ml
En dit bleef ik doen tot ik op één veertigste van de startdosis kwam (ik begon met afbouwen van 20mg jaar geleden), en kwam dus op 50ml = 0,5mg Brintellix.

Nu de laatste weken, had ik misschien direct mogen stoppen volgens de literatuur, maar ik ik heb nog wat tussen sprongen gemaakt naar de 17 ml die ik nu drink (ongeveer 0,17 mg)
Klik om te vergroten...
De laagste mg is het zwaarste ,net alsof je keihard cold turky gaat ,vandaar mijn vergelijking met opiaten ookal is dit niet zo natuurlijk maar de afkick vind ik toch verdacht veel lijken als een acute dope onthouding.
Ik zit nu op 3 druppels van de 20 en heel me lijf doet pijn ,ik slaap ruk en voel me klote en nerveus soms ook erg prikkelbaar en verbaal agressief.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Soulassasins zei:
ik slaap ruk en voel me klote en nerveus soms ook erg prikkelbaar en verbaal agressief.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar, al heb ik minder last van slapen en vaak 2 dagen maagzuur dat naar boven komt, wat mogelijke hoofdpijn en een dagje aan de lege kant. Telkens meeste last op dag 2-4 na een afbouw stap.
Op dag 2 of 3 trakteerde ik me wel eens op een 0,5 tot 1 gram paracetamol en in eerdere stadium pakte ik wel eens 1 dag (rond dag 6) de hoeveelheid die ik gewend was geraakt voordat ik laatste trede afging.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Heel herkenbaar, al heb ik minder last van slapen en vaak 2 dagen maagzuur dat naar boven komt, wat mogelijke hoofdpijn en een dagje aan de lege kant. Telkens meeste last op dag 2-4 na een afbouw stap.
Op dag 2 of 3 trakteerde ik me wel eens op een 0,5 tot 1 gram paracetamol en in eerdere stadium pakte ik wel eens 1 dag (rond dag 6) de hoeveelheid die ik gewend was geraakt voordat ik laatste trede afging.
Klik om te vergroten...
Ja die hoofdpijn a;lsof je 2 gram coke heb gerookt de dag ervoor en een dikke kater heb ,inderdaad paracetamol werkt goed daartegen dus dat is al iets wat opgelost kan worden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Soulassasins zei:
Ja die hoofdpijn a;lsof je 2 gram coke heb gerookt de dag ervoor en een dikke kater heb ,inderdaad paracetamol werkt goed daartegen dus dat is al iets wat opgelost kan worden.
Klik om te vergroten...
Maar nog even mijn aanraden.. als je nu op de 3 druppels zit is het misschien tijd om met de watertaper te beginnen. Iets om over na te denken in ieder geval.
En ook geen verschillende medicijnen tegelijk afbouwen, maar eerst één en dan de volgende.

Succes!
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Maar nog even mijn aanraden.. als je nu op de 3 druppels zit is het misschien tijd om met de watertaper te beginnen. Iets om over na te denken in ieder geval.
En ook geen verschillende medicijnen tegelijk afbouwen, maar eerst één en dan de volgende.

Succes!
Klik om te vergroten...
Ik neem je advies beslist mee want dit is een methode om nog langzamer te dalen natuurlijk ,bedank!
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#10
De regenboog apotheek schijnt voor een lage prijs tapering strips te maken ,best krom dat het niet gezien word als geneesmiddel en dus moet betalen
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Soulassasins zei:
Ik neem je advies beslist mee want dit is een methode om nog langzamer te dalen natuurlijk ,bedank!
Klik om te vergroten...
Top, geen haast hebben en dat kom je er wel. Die paar maanden dat het meer tijd vraagt maken weinig uit uiteindelijk.

Andere optie die ik heb onderzocht waren de taper strips, maar kwam ik verder niet tegen hier in Spanje en zijn niet verzekerd bij meeste verzekeraars, dus kan prijzige optie zijn.

En wat mij trouwens ook flink helpt deze laatste maanden is het zweten in sportschool en baantjes trekken in het zwembad.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Top, geen haast hebben en dat kom je er wel. Die paar maanden dat het meer tijd vraagt maken weinig uit uiteindelijk.

Andere optie die ik heb onderzocht waren de taper strips, maar kwam ik verder niet tegen hier in Spanje en zijn niet verzekerd bij meeste verzekeraars, dus kan prijzige optie zijn.

En wat mij trouwens ook flink helpt deze laatste maanden is het zweten in sportschool en baantjes trekken in het zwembad.
Klik om te vergroten...
Oh ja bewegen en beetje kracht training iedere dag en als de zon er is sta ik als een ringstaart maki me spieren op te warmen wat ook veel scheelt,en dan savonds nog een warme douche maakt me dag weer goed!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Soulassasins zei:
De regenboog apotheek schijnt voor een lage prijs tapering strips te maken ,best krom dat het niet gezien word als geneesmiddel en dus moet betalen
Klik om te vergroten...
Zal wel lobby van Big Pharma zijn dit er niet op zit te wachten dat mensen afbouwen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Zal wel lobby van Big Pharma zijn dit er niet op zit te wachten dat mensen afbouwen.
Klik om te vergroten...
Precies en dat was ook het geval bij oxy ,eerst flink vol duwen tot de max en al je dan kapot eraan gaat geven ze niet thuis. Ik heb gelukkig een heel goede dokter een mooie inteligente vrouw die open stond voor mijn verhaal en hoe ik me wou behandeln met medicatie die ze niet goed kende en legde hiermee mijn deskundigheid in mijn handen. En zo is het geschied ik was binnen 3 dagen clean en gezond.,we hebben nog uren gepraat de doc en ik en ze had diep respect en heb ze gewezen op de gevaren van voorschrijven en dat doet ze nu ook,wat een top vrouw!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vraag me werkelijk af in hoeverre er in de artsen opleiding er aandacht en uitleg over ( medicijn) verslaving wordt besteed.
Naar mijn idee is die aandacht en uitleggen over deze heikele materie een ondergeschoven kindje. Maw er wordt veel te weinig over gesproken en geleerd.
Het is ooit echt tenenkrommend wat een arts weet en doet qua voorschrijven van medicijnen die verslavende werking hebben....
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
fyi elke antidepressiva ken afkick verschijnselen en ja de ene wat meer dan de ander

daarom bestaan er ook druppels waarmee je 1mg per keer kan afbouwen
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Soulassasins zei:
Ondertussen ken ik de klapjes van de zweep ,een halve druppel krijg ik niet uit flesje geperst of moet glas water vullen en die voor de helft weggooien.
Klik om te vergroten...
Precies. Glas vullen en een druppel erbij en een deel weg knikkeren. Eerst 1/4 of een dikke duim weggooien en dan een paar dagen later 2 vingers bijvoorbeeld.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Soulassasins zei:
en maar klagen dat ik een mega grote medicatie lijst heb !
Klik om te vergroten...
Wat geeft dat nou, als je medicijnen nodig hebt, dan neem ze gewoon!
Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om te nemen en krijgen wat je nodig hebt!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Tja, afbouwen moet je rustig aan doen heb ik ook ondervonden. De hersenen (dopamine ed receptoren) zijn gewend geraakt aan de medicatie en echt lastig om ermee te stoppen.

Één pot nat is mijn gedachte als het Benzodiazepines, SSRI of Pregabaline betreft. Misschien kan de antipsychotica er ook bij..

Na klein jaar afbouwen van de Pregabaline ben ik ook de Brintellix gaan afbouwen (SSRI). Ik dacht dat dat makkelijker ging worden, maar hetzelfde drama. Van 20 mg telkens kleine stappen naar beneden. Eerste 5 tot 10 mg ging nog redelijk soepel, maar laatste stapjes ging het om 0,15 mg .. en nu zit ik op dag 4 met 0,17mg en durf ik te geloven dat ik over een paar dagen naar 0,0mg kan.

Tot 1,25 mg kon ik nog met pilletje afbouwen, minder werd onmogelijk eigenlijk en ben toen overgestapt op druppels (laatste 2-3 maanden ongeveer)

Die laatste maanden pakte ik 1 druppel in 10ml water.. en telkens bij afbouw stap nam ik minder van het glas. Ondertussen dus één zevende van het glaasje en ongeveer 1/7 mg van die stof.

Langzaam afbouwen is voor velen de enige manier als je lange periode hebt geslikt.
Klik om te vergroten...

Antipsychotica kunnen hier zeker bij. Zelf geen ervaring mee, maar ik volg een aantal YouTube-kanalen waarin mensen spreken over benzo/SSRI-/antipsychotica-afbouw, waaronder het horrorfenomeen ‘akathisia’, en de laatste groep is minstens zo, zij het niet nog meer berucht daarvoor dan de overige twee. Echt ronduit luguber zijn die verhalen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Wat geeft dat nou, als je medicijnen nodig hebt, dan neem ze gewoon!
Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om te nemen en krijgen wat je nodig hebt!
Klik om te vergroten...
Zo denkt de dokter er niet over helaas ,maar hij krijgt zijn zin zodra ik klaar ben met 2 medicaties dan steek ik me middelvinger op en ben weg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."