Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeste vriend verslaafd aan GHB

Beste vriend verslaafd aan GHB

37 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beetje late reactie, maar het was een hele zware en lastige periode met kerst, het is hem dan ook niet geluk om van de G af te blijven.
Zijn ouders heeft die het gisteren verteld in wazige toestand, hoop dat het hem nou wel gaatlukken, hoop dat die het ook wil
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#2
je kunt hem neti helpen
hij moet het zelf doen
als ditneti zn eerste verslaving is, is er meer aan de hand en moet er structureel eits veranderen

misschien kun je samen met hem naar de huisarts of de verslavingszorg
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Alles nog ok?
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo..
Me beste vriend heeft gisteren toegegeven dat die niet meer zonder GHB kan. Als die niks op heeft gaat die rillen, voelt die zich ziek en krijgt paarse handen.
Bij het gebruik van GHB drinkt die ook aardig veel.
Hij neemt gemiddeld zo'n 12 buisjes per dag.. dus hij is nooit nuchter, nu heeft die gezegd dat die er mee wil stoppen maar het lukt hem niet.
Hoe kan ik hem hier mee helpen, moet ik 1 van zijn ouders in lichten of wat..
Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Diana
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weer eentje....
Afbouwen.... Niet de frequentie, maar de hoeveelheid.
Begin volgende week met 12*3/4 buisje
Dan de week daarop 12*1/2 buisje
....
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja idd weer eentje :(
Weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan.
Maar wil hem helpen, hij verpest nu door dit alles echt alles om hem heen. Zijn werk, zijn vrienden, zijn familie enz.

Dit is niet zijn eerste verslaving :(
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er volgens mij ook meer aan de hand hoor.. alleen hij wil het niet zeggen.
Bij elk tegenslagje pakt die G.. als die gaat slapen en hij word tussen door wakker, pakt hij G.. en als die zich even niet goed voelt weer.
Maar zo gaat het de laatste maanden dag in dag uit.. :( ben bang dat die eerdaags echt te ver gaat met drank en G dat ik hem kan opvegen :(

Voorstel gedaan van huisarts en voor andere hulp slaat die af, hij wil het zelf doen zegt die.
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het verbaast me hoe weinig de media aandacht schenken aan zoiets.. in mijn ogen een serieus maatschappelijk probleem. Hoeveel jongeren weten dat GHB/GBL zeer verslavend kan zijn, en dat de afkick ook heel lastig is? Taak voor de overheid weggelegd denk ik.

Lossiej, als hij écht wil, en écht wanhopig is om te stoppen, dan zal hij ook hulp van derden aannemen. Daarmee zeg ik niet dat je vriend nu tegen je zit te liegen, ik ga van zn goeie intenties uit, maar zolang hij er niet voor de VOLLE 100% achterstaat, is er een gevarenzone. En dat is zijn eigen wilskracht/koppigheid.. hij zal dat eerst moeten kunnen observeren van zichzelf en daarna zal er aan gewerkt moeten worden..

Is er een trauma of iets dergelijks dat de verslaving getriggerd heeft? Zo ja, overweeg om daar ook professionele hulp voor te zoeken.


Succes en keep us posted!
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb net nog een xtje met hem gesproken maar dan via de telefoon, misschien dat die dan meer durfde te zeggen dan face 2 face.

Hij vertelde me net dat di 10 buisje vandaag me heeft naar zijn werk, en dat die ze zou proberen niet te gebruiken. Na lang op hem in praten, ging die toch twijfelen.

Hij gaat het vandaag toch aan zijn zus melde, dat is 1 stap. En hij ziet ook in dat het niet goed gaat, met wat die nu aan het doen is, hij wil kappen maar zegt dit niet alleen te kunnen.

G is een mooi middel maar niet op deze manier :(
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Inderdaad, laat die media er maar zoveel mogelijk buiten. Dat je vriend verslaafd is, heeft is op een of andere manier zelf in de hand gewerkt. Ik gebruik al jaren, en dikwijls weken geweest dat ik dagelijks gebruikte, maar nooit echt verslaafd
k
knurftLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flugeltje zei:
Weer eentje....
Afbouwen.... Niet de frequentie, maar de hoeveelheid.
Begin volgende week met 12*3/4 buisje
Dan de week daarop 12*1/2 buisje
....
Klik om te vergroten...
Dit is iid de veiligste manier
Lake zei:
Het verbaast me hoe weinig de media aandacht schenken aan zoiets.. in mijn ogen een serieus maatschappelijk probleem. Hoeveel jongeren weten dat GHB/GBL zeer verslavend kan zijn, en dat de afkick ook heel lastig is? Taak voor de overheid weggelegd denk ik.
Klik om te vergroten...
Hmm ik weet de cijfers niet precies, maar ik denk niet dat er genoeg jongeren verslaafd aan zijn om het een maatschappelijk probleem te noemen. Het staat in geen verhouding met het thc- en alcohol- en cocainemisbruik onder jongeren.Wat mij betreft mag die smerige media er lekker buiten blijven.
Sensationele vette krantenkoppen zorgen echt niet voor minder verslaafden, alleen maar voor meer maatschappelijke onrust en misschien wel juist voor meer vraag naar GHB. (aan wietverslaafde pubertjes bijvoorbeeld die ineens benieuwd zijn)
a
action_manLid
01-01-2024, 00:00
#12
Robdebob zei:
BROWSER zei:
Atropa zei:
Iedereen die net als ik verslaafd is geweest weet dat dit nòg riskanter is dan heroine, omdat je organen niet zonder kunnen, met name je hart stopt er echt mee als je niet afbouwd.

Lichamelijke afkicks als ziekelijk zweten, trillen beven zware koorts en eventueel delirium met echte hallucinaties zijn nog niet eens zo erg als je hart dat langzaam steeds stroever begint te lopen.

Iemand die denkt cold Turkey te kunnen afkicken, zal zich daaraan lelijk verbranden.

Je hebt als zwaar verslaafde echt een liter nodig om compleet clean te kunnen worden, als je geen GHB meer hebt, kan dat een doderit worden.
Klik om te vergroten...

dit is echt gelul man, ben zelf meerdere keren cold turkey gestopt, ook van GBL, gebruik xanax om af te kicken, maar dat je dood gaat is pure onzin.
en als ik je om bewijzen vraag kom je zeker met vage amerikaanse artikelen over bodybuilders.

nogmaals, ik spreek uit ervaring.
Klik om te vergroten...

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan je wel vertellen dat cold turkey stoppen met het stimuleren van GABA receptoren kan leiden tot een gigantisch tekort aan inhiberende neurotransmitters. Hierdoor zal je centrale zenuwstelsel behoorlijk overprikkeld raken, waardoor je hart op hol kan slaan. Nu kan je dat wel verminderen door medicijnen te nemen die ook op de GABA-receptoren werken, zoals benzo's als xanax, maar als je hier geen beschikking over hebt kan het best wel een gevaarlijke onderneming zijn om ineens te stoppen.
Hopelijk komt het bij niet zo ver, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat GHB geen HEERLIJK goedje is :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Dit klopt als een bus. GHB gebruikt leidt tot "snoeien" van GABA-B receptoren. De hersenen maken minder GABA-B receptoren aan en aan de andere kant meer glutamaat receptoren. Glutamaat is de belangrijkste "stimulerende" neurotransmitter, het zorgt voor meer hersenactiviteit. Dan heb je nog de GHB receptor. Als GHB zich bind aan de GHB receptor dan ontstaat er een stimulerende impuls aan de andere neurotranmitters.

Als je stopt met GHB gebruiken. Dan leidt de combinatie van minder GABA-B (remmende werking) en meer Glutamaat (stimulerende werking) plus de stimulatie van de GHB receptor (ook stimulerend) tot de welbekende afkickverschijnselen. De hersenactiviteit is hierdoor heel hoog (hogere hartslag, niet kunnen slapen, trillen etc etc). Wanneer je dan weer een dosis GHB pakt zullen de afkickverschijnselen tijdelijk weer verdwijnen omdat de GABA-B (remmende werking) weer gestimuleerd wordt. Zo raak je dus steeds verder in een spiraal waarbij je steeds heftigere afkickverschijnselen krijgt.

Benzo's als Xanax werken ook op het GABA systeem. Het vervangt als het ware de GHB die je voorheen nam. Als je een dusdanig lange tijd 24/7 GHB neemt en je stopt plotseling dan kan dit in theorie zeker leiden tot de dood. Waarschijnlijk krijg je dan last van angst/paniek, slapeloosheid, trillen, zeer hoge hartslag, psychosen en hallicunaties. Hoe langer je 24/7 gebruikt hoe erger de afkickverschijnselen zullen zijn.

Hoop dat je gewaarschuwd bent.

Groeten,

Action_man
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hij is nu wel bezig met langszaam afbouwen, kleinere dosis als normaal.
Alleen hij word zelf af en toe bang van zijn hartslag en paarse handjes die die krijgt..

Zijn hartslag is heel onregelmatig.. en als hij de drang voelt om G te nemen krijgt hij paarse handen, zweten, trillen, draaien met zijn ogen.

Zijn zusje is nu in ieder geval wel elke dag bij hem..
n
noeliLid
01-01-2024, 00:00
#14
en hoe gaat het nu met hem? ik hoop dat jullie fijne dagen hebben
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Iedereen die net als ik verslaafd is geweest weet dat dit nòg riskanter is dan heroine, omdat je organen niet zonder kunnen, met name je hart stopt er echt mee als je niet afbouwd.

Lichamelijke afkicks als ziekelijk zweten, trillen beven zware koorts en eventueel delirium met echte hallucinaties zijn nog niet eens zo erg als je hart dat langzaam steeds stroever begint te lopen.

Iemand die denkt cold Turkey te kunnen afkicken, zal zich daaraan lelijk verbranden.

Je hebt als zwaar verslaafde echt een liter nodig om compleet clean te kunnen worden, als je geen GHB meer hebt, kan dat een doderit worden.
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#16
Atropa, wat adviseer jij te doen dan? Hij zegt dat dit niet alleen gaat redde, dat die iemand nodig hebt met meer kennis, want hij heeft heel erg last van lanzame harde hartkloppingen.. prof. hulp inschakkelen?
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#17
Beter wel, anders misschien ietsje langzamer afbouwen? Wat zeg jij flugeltje?
n
noeliLid
01-01-2024, 00:00
#18
wat echt helpt en het afkicken makkelijker te maken, vraag aan de dokter iets rust gevens, je moet het niet zien dat je overstapt naar iets anders, voor tijdelijk dan he, ik ben ook verslaafd geweest, ik trilde en was super onrustig, ben er nu weer helemaal boven op. en veel steun,,,
J
Jarod-LLid
01-01-2024, 00:00
#19
Thanks Noeli,

Hij heeft nu idd een kalmeringsmiddel gehad van de dokter, hij word nu ook s'nachts niet meer wakker om de ander half uur, hij heeft nu eindelijk 2 nachten 7 uur achter elkaar geslapen.
Hij voelt zich nog wel ziek, maar het gaat al stukken beter.
n
noeliLid
01-01-2024, 00:00
#20
ja ik weet het, ik ben er zelf ook heel ertg ziek van geweest,, het is moeilijk, maar het is een sluipende moordenaar, en dat tie nu 7 uur slaapt is echt een goed teken, gebruikt tie nu niks meer?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."