Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMilliliter, gram, coladopjes... WAT IS WAT?

Milliliter, gram, coladopjes... WAT IS WAT?

35 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
SjitHeppens zei:
Ook je formule slaat nergens op. Je kunt sowieso al niet op zowel de X-as als de Y-as, meetresulaten in g/ml plakken. Je moet die grafiek heel anders opstellen. En daar ga ik je niet bij helpen, want het is compleet nutteloos wat jij nu probeert te doen.
Klik om te vergroten...
Ik ga toch nog even door, want ik ben in een creatieve bui. En dat nog wel "nuchter"! :sunglasses:

Ik neem expres de veiligste (= hoogste) rechte lijn in de puntengrafiek voor de formule, vooropgesteld dat een GHB-oplossing hetzelfde of een groter volume heeft dan dat van het oplosmiddel (= water). Een rechte lijn heeft als formule Y = aX + b, waarbij a en b bekend zijn.

Stel je hebt een hoeveelheid GHB waarvan je de concentratie wilt weten. Je weegt hem (g), meet het volume (ml) en deelt dit door elkaar. Dat is X (g/ml) en daaruit volgt Y: de hoogst mogelijke concentratie GHB die erin kan zitten. Niet meteen hakken met de botte bijl nu, vertel me op zijn minst waarom ik volgens jou zo nutteloos bezig ben.
Klik om te vergroten...

Ik vindt dit nutteloos omdat de zuiverheid van iedereen zijn GHB anders is. Je kunt daar geen standaard voor maken.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#2
Daarom ga ik ook uit van de hoogst mogelijke lijn, en niet de gemiddelde lijn. Want die vertegenwoordigt de zuiverste GHB oplossing onder de in de grafiek opgenomen waarden.

Als jij nou eens begon met jouw bijna verzadigde oplossing te meten/wegen, dan hebben we alvast één punt voor in de grafiek :)
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kan je niet gewoon 10ml van je voorraad indampen en dan kijken hoeveel er over blijft.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je in het algemeen, of je zoals in ik? Mijn GHB is helaas vervuild met zout van citroenzuur.

Intussen heb ik bedacht: X = 1 ---> Y = 0. Immers zuiver water (ongeveer 1 g/ml) bevat geen GHB (0 g/ml). Dus één punt van de lijn heb ik al. Nu nóg eentje, liefst van een zo onvervuild mogelijke en behoorlijk geconcentreerde GHB oplossing!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
SjitHeppens zei:
Daarom ga ik ook uit van de hoogst mogelijke lijn, en niet de gemiddelde lijn. Want die vertegenwoordigt de zuiverste GHB oplossing onder de in de grafiek opgenomen waarden.

Als jij nou eens begon met jouw bijna verzadigde oplossing te meten/wegen, dan hebben we alvast één punt voor in de grafiek :)
Klik om te vergroten...

Ik heb mijn meetresultaten toch al gepost hier. :P
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb mijn meetresultaten toch al gepost hier.
Klik om te vergroten...
Waren dat meetresultaten? Even teruglezen.
Er zit dus ongeveer 14 g GHB in 20 ml. Dat is ongveveer 0,7 g/ml.
Klik om te vergroten...
Zo te zien bedoel je, dat je 14 g NaGHB-poeder in 20 ml dH2O hebt opgelost. Dat geeft ongeveer 0,7 g/ml, ja. En de resulterende oplossing is ook waarschijnlijk "ongeveer" 20 ml. Maar dat wil ik net even nauwkeuriger hebben. Want als je 10 g zout oplost in 100 g (= ml) water, dan is het totale gewicht wel 110 g, maar het toegenomen volume kun je volgens mij alleen proefondervindelijk bepalen. Het is ook niet voor elk zout hetzelfde.
Twee van de drie benodigde waarden heb je impliciet al gegeven: 1: Het gewicht van de pure NaGHB (14 gram), en 2: het volume -en het gewicht- van het water (20 ml ~ 20 gram). Het totale gewicht van jouw vloeistof is dan dus 34 gram.

Wat ik nu nog van je nodig heb is het volume van die vloeistof (NaGHB + dH2O). Te meten met een injectiespuit (maar dat wist je natuurlijk al).

Alvast bedankt :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb niks samengevoegd. Ik heb gewoon 20 ml GHB uitgedampt en kreeg daar 14 g NaGHB uit.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#8
OK. Dan is het totale volume NaGHB + dH2O dus 20 ml. Er zit 14 g NaGHB in. Als je nou van dezelfde batch precies evenveel (20 ml) vloeistof voor me zou kunnen wegen, dan heb ik alle nodige gegevens om mee verder te gaan.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heeft Sublimo wel een verzadigde oplossing?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zo te zien redelijk verzadigd, want 14 gram NaGHB in een 20 ml oplossing komt dicht bij de verzadigingsverhouding. Ik gebruik het liefst gegevens van nét niet verzadigde en ook van minder verzadigde oplossingen. Oververzadigde mengsels geven misleidende meetresultaten.

Intussen heb ik voor mijn NaGHB-brouwsel de coëfficiënten bepaald in Y = aX + b

  • ik heb 105 ml
  • het gewicht is 115 gram
  • het Trimbos testresultaat: 150 mg/ml = 0,15 g/ml NaGHB
Omdat de grafiek altijd bij X = 1 door de X-as zal gaan, kan de formule worden vereenvoudigd:
Y = aX - a. Ik vermoei je niet met de berekening van a. Er komt uit: a = 1,579.

Als mijn brouwsel een zuivere oplossing van NaGHB in dH2O was (wat niet zo is!), dan zou de algemeen toepasbare formule nu zijn gevonden: Y = 1,579 X - 1,579.

Gebruik: als ik van iemand deze vloeistof gekocht zou hebben en wil weten hoeveel gram per ml NaGHB er (maximaal) in zit, dan meet ik het gewicht van de vloeistof ( 115 gram) en het volume (105 ml), deel dat door elkaar en gebruik dit als waarde van X:

Y = 1,579 x (115 / 105) - 1,579 = 1,579 x 1,095 - 1,579 = 0,150005

Er zit dus ongeveer 0,15 gram GHB in 1 ml van mijn vloeistof (dat was het testresultaat, dus de formule werkt). Voor 1 gram GHB moet ik 1 / 0,15 = 100 / 15 = ongeveer 6,6 ml innemen.
PAS OP, de formule is nog niet definitief, er zijn meer meet- en testresultaten nodig voor een betrouwbare formule. Hopelijk kan ik daarvoor op jullie medewerking rekenen. Hoe hoger ik a kan krijgen, des te betrouwbaarder (of in elk geval veiliger) wordt de formule. Ook de gegevens van vervuilde NaGHB zijn welkom, om na te gaan of ik geen denkfout maak.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ook van mijn tweede batch had ik een monster ingeleverd voor analyse. De uitslag was dat men het mengsel te basisch vond om te analyseren... pH 10 (ikzelf had pH 8 gemeten). Na doorvragen kwam de aap uit de mouw: Men verdacht mij ervan dat ik producent-dealer was, en het protocol verbiedt hulp bij deze verdenking. Ik kon argumenteren tot ik erbij neerviel, maar protocol was protocol.

Helaas heb ik nu dus nog steeds niet genoeg bruikbare gegevens om mijn formule te toetsen en te verfijnen. Maar er bestaat wél zo'n formule, ontdekte ik tijdens de discussie. Alleen heeft iemand daar auteursrecht op , daarom wordt die niet openbaar gemaakt.
Ik blijf dus verder zoeken. Want een simpel rekensommetje dat je, met behulp van bijv. een weegschaal en een maatbeker, een betrouwbare indicatie kan geven van de GHB-sterkte, is ver te verkiezen boven het ergens inleveren en dan minimaal twee weken moeten wachten op de uitslag. :(
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#12
Inmiddels heb ik een derde batch gemaakt. Nee ik ben geen dealer of grootverbruiker, ik maak gewoon niet zoveel per keer :). Dit keer ging alles helemaal goed: Geen overdreven heftige reacties, geen gespetter, geen aangebrand mengsel. Alleen bijna een overkook-effect toen ik op het laatst de nagenoeg pure GHB-oplossing (150 graden) verdunde met water (100 graden).
Omdat er deze keer nauwelijks iets verloren ging, kan ik nu vrij nauwkeurig voorspellen hoeveel GHB erin moet zitten, op grond van de gebruikte hoeveelheid ingrediënten.
Wordt vervolgd.
a
akinatorLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik snap niet waarom iedereen zo ingewikkeld doet om via dichtheid de hoeveelheid ghb te bepalen. De dichtheid zegt niks over mogelijke andere stoffen die erin zitten. Dus tenzij je het zelf gemaakt hebt (en weet wat erin zit) kan je hier dus niks over zeggen. Je kan het alleen in koken en dit wegen. Dan weet je nog steeds niet of het overgebleven poeder pure ghb is.
Ook de gebruikte ingredienten zeggen niet altijd iets over het eindproduct, stoffen kunnen ook niet volledig reageren.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het helpt als iedereen het over hetzelfde heeft. "Ik neem elke dag 5 ml GHB" zegt niets. Zelfs als er verontreinigingen in zouden zitten, is een GHB-indicatie op gewicht (gram) altijd beter. Een onnauwkeurigheid (bijv. door vervuiling) van 5% geeft nog altijd 95% zekerheid over de hoeveelheid GHB. Vooral met een drug waarbij goed gebruik zo dicht bij een overdosis ligt, is dat belangrijk.

Lees vooral ook http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=31893
G
Gstylo074Lid
01-01-2024, 00:00
#15
074 gekste gwn drinke jonge:P
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#16
akinator zei:
Ik snap niet waarom iedereen zo ingewikkeld doet om via dichtheid de hoeveelheid ghb te bepalen.
Klik om te vergroten...
Je hebt helemaal gelijk, akinator. Maar als ik niet met dit topic was begonnen, erover had nagedacht, gepraat met anderen (in dit topic maar ook op andere fora) etc., was ik daar misschien wel nooit achter gekomen.

Wat heeft me op het verkeerde been gezet? Dat GHB-gebruikers op het hart wordt gedrukt om toch vooral je GHB te laten testen. Dat ik dat ook 2x heb laten doen, en dan hoogstens de concentratie GHB in de vloeistof te horen kreeg en nooit de verontreinigingen. Dat het elke keer minstens 3 weken duurde voordat ik iets terughoorde. Dat ik de na de 2e keer werd weggestuurd omdat ze dachten dat ik een dealer was... en ik dus zelf iets moest verzinnen om mijn GHB te beoordelen.

Twee jaar later heb ik mijn formule geoptimaliseerd en ik gebruik hem ook elke keer als ik nieuwe GHB heb. Niet omdat ik zo nodig moet weten hoe sterk die is, maar wel om te bepalen of deze GHB sterker of minder sterk is dan de vorige. Dan pas ik de dosis aan, wat me behoedt voor een overdosis. That's all...

In principe voldoet het om van je nieuwe GHB een bepaalde hoeveelheid te wegen, en die te vergelijken met het gewicht van je vorige GHB. Is de nieuwe lichter dan verhoog je de dosis, is hij zwaarder dan verlaag je de dosis. Niks formule, gewoon gezond verstand :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."