Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMilliliter, gram, coladopjes... WAT IS WAT?

Milliliter, gram, coladopjes... WAT IS WAT?

35 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
j
joopxivLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi Siemen,

Sorry, dat weet niemand hier want niemand weet hoe sterk de GHB van je dealer is. Misschien kan je het het beste aan je dealer zelf vragen, als het een beetje een goede kerel is heeft hij in ieder geval een idee van hoe sterk zijn eigen spul is en met welke dosis je kan beginnen.

Mijn advies: begin uiterst conservatief. Doe eerst maximaal 2 ml, als je na een half uur niets voelt doe je een ml erbij, net zo lang tot je heb hebt.

Nou zullen een hoop mensen zeggen dat een half uur te kort is, omdat afhankelijk van de persoon en enkele lichamelijke en externe factoren het soms langer duurt voordat de GHB werkt. Maar als je rustig met 2 ml begonnen bent en je neemt er nog 1 ml bij vlak voordat het inslaat, dan ga je alsnog niet volledig uit je stekker als wat je hebt bijgenomen gaat werken. Het gevaar van te lang wachten (een uur of meer) is dat een groot deel van de eerste dosis alweer is uitgewerkt zonder dat je het echt hebt gevoeld. En dan kom ik meteen op het volgende punt: als je (bijvoorbeeld) 2ml + 1ml + 1ml neemt en hij komt dan binnen, neem dan niet de volgende keer meteen 4ml, maar bijvoorbeeld 3ml, want de eerste dosis was in jou geval waarschijnlijk al deels uitgewerkt.

Tot slot: ga niet lopen kutten met dopjes, dat is hartstikke onbetrouwbaar en met GHB zeer gevaarlijk. Het is voor niemand leuk als je op de grond belandt, vooral niet voor jezelf. Een doseer spuitje is voor minder dan een euro te koop bij de apotheek, beste investering die ik ooit heb gedaan. Meten is weten!
S
Siemen230Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben zelf van plan eerste keer ghb te doen. Ik krijg van mijn dealer een flugelflesje. Weet iemand hoeveel dopjes en ml ik voor de eerste keer best neem? Ik weeg 65.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het valt me op dat hier zo veel verschillende maataanduidingen worden genoemd bij ingenomen, gevaarlijke of juist teleurstellende hoeveelheden GHB. Inmiddels begrijp ik dat de straatverhouding ongeveer 1 gram GHB per 5 ml oplossing is, maar ik neem aan dat dealers daarmee de grenzen opzoeken. Dus je weet het eigenlijk pas zeker als je het laat testen.

Als je zelf GHB maakt kun je die naar eigen inzicht verdunnen tot elke mogelijke verhouding, en damp je die meestal ook niet eerst in totdat je kunt wegen hoeveel GHB je werkelijk hebt. Zelfs als je dat wel zou doen, weet je niet precies hoeveel daarvan echt GHB is en hoeveel ander zout, bijvoorbeeld van toegevoegd citroenzuur voor een neutrale pH. Nog daargelaten of je een weegschaal hebt die nauwkeurig genoeg is...

Kortom, het gebruik van iemand beoordelen op het genoemde aantal grammen, milliliter, coladopjes (zakflesje of familieverpakking?) etc. is eigenlijk een onzinnige actie. Of heeft iemand een suggestie hoe het eenduidiger en dus veiliger kan?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hierbij alvast een idee om het gewicht van GHB in een (onverzadigde) oplossing te bepalen. Als ik een denkfout maak hoor ik dat graag.

Weeg de fles met de GHB vloeistof (A) in grammen, meet de hoeveelheid (B) in milliliter en weeg de lege fles of een identieke lege fles (C) in grammen.

Het gewicht van de GHB is A - B - C gram
De GHB-concentratie is (A - B - C) / B gram per milliliter

Uitleg: het soortelijk gewicht van water is 1 (dus 1 gram per milliliter). Als je iets volledig in water oplost dan blijft het totale volume hetzelfde (?). Dus alles wat de vloeistof meer weegt dan 1 g/ml is GHB (even afgezien van verontreinigingen).

Je moet natuurlijk wel nauwkeurig genoeg kunnen wegen en meten. Een buisje GHB analyseren met een keukenweegschaal en een maatbeker schiet niet op.

Een keukenweegschaal kun je trouwens vrij eenvoudig gevoeliger maken, door toepassing van een hefboom. En voor nauwkeurig meten koop je een injectiespuit bij de apotheek.

Zo heb ik mijn topic ook zelf beantwoord ! :) GHB in gram of in gram-per-milliliter is het best te meten en onderling te vergelijken. Vooropgesteld dat iedereen het dan heeft over NaGHB, en niet ook over pure GHB of KGHB want daarvan wijkt het gewicht af. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als jij 1 liter ghb oplost in 1 liter water heb je 2 liter, en niet 1 liter.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bij sommige mengsels is dat zo, maar in het algemeen niet bij een (onverzadigde) oplossing. Tenminste dat meen ik me te herinneren uit mijn schooltijd, en ook uit Google-resultaten.
:confused: Is er een laborant in de zaal?
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja, chemisch-fysisch analist. Als je iets toevoegt aan een vloeistof (gas uitgezonderd) dan word het volume groter.
Edit: Oh wacht is pure ghb poeder?
Dan nog word het volume vergroot met het volume van de ghb.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gaan we katten? Jammer van dit volgens mij toch nuttige topic. Maar na enig verder Googelen kom ik je enigszins tegemoet.

Het volume van een oplossing wordt soms wél groter, maar niet zo erg als volgens jouw formule. De ionen van een opgeloste stof nestelen zich tussen de watermoleculen, maar nemen niet of maar gedeeltelijk hun plaats in. Hoeveel hangt af van de opgeloste stof. Hoe sterk die afwijking bij GHB is kan ik nergens vinden.
Als we een liter GHB hebben die 1200 gram weegt, dan hebben we volgens mijn berekening dus 200 gram GHB en dus 2 g/ml, en volgens de jouwe 400 gram GHB in 800 milliliter water en dus 5 g/ml. Dat is nogal een verschil... :openmouth: dus graag het verlossende antwoord van een échte chemisch-fysisch analist. Of van iemand die even wat GHB-poeder oplost in water en kijkt of (en hoeveel) het volume groter wordt.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zit nog in het eerste jaar :grin:
Toch denk ik dat je niet de puurheid van ghb accuraat kan bepalen via de dichtheid. Teveel variabelen
SjitHeppens zei:
Als we een liter GHB hebben die 1200 gram weegt, dan hebben we volgens mijn berekening dus 200 gram GHB en dus 2 g/ml
Klik om te vergroten...
Er zit 1000 ml in een liter. Dus volgens jouw berekening heb je 0.2 gram per ml
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
SjitHeppens zei:
Gaan we katten? Jammer van dit volgens mij toch nuttige topic. Maar na enig verder Googelen kom ik je enigszins tegemoet.

Het volume van een oplossing wordt soms wél groter, maar niet zo erg als volgens jouw formule. De ionen van een opgeloste stof nestelen zich tussen de watermoleculen, maar nemen niet of maar gedeeltelijk hun plaats in. Hoeveel hangt af van de opgeloste stof. Hoe sterk die afwijking bij GHB is kan ik nergens vinden.
Als we een liter GHB hebben die 1200 gram weegt, dan hebben we volgens mijn berekening dus 200 gram GHB en dus 2 g/ml, en volgens de jouwe 400 gram GHB in 800 milliliter water en dus 5 g/ml. Dat is nogal een verschil... :openmouth: dus graag het verlossende antwoord van een échte chemisch-fysisch analist. Of van iemand die even wat GHB-poeder oplost in water en kijkt of (en hoeveel) het volume groter wordt.
Klik om te vergroten...

Je berekeningen kloppen van geen kant. Sowieso binden ionen zich aan een andere stof, je vormt een nieuwe stof met dus ook meer volume. En niet zoals jij je dat bedacht had.

De enige manier om erachter te komen is door gewoon zuivere GHB uit te dampen.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zit nog in het eerste jaar
Klik om te vergroten...
Studeer je echt scheikunde, clockable? Ik lees daar niets van in andere topics. Als dat zo is dan bied ik verontschuldigingen aan voor al mijn foute berekeningen hierboven, en verdwijnt dit hele topic.
Zo niet, dan vermoed ik dat je last hebt van GHB-praterigheid, verveling, behoefte aan stangen of een mengsel daarvan, dat helaas niet leidt tot een oplossing.

Je hebt iets toegevoegd, zie ik nu. 200 g GHB in een oplossing van 1000 ml is inderdaad geen 2 dan wel 5 g/ml maar 0,2 dan wel 0,5 g/ml :flushed: heel erg foei van mij! Uit respect voor je reactie zal ik dat in mijn vorige post niet corrigeren.
Je berekeningen kloppen van geen kant. Sowieso binden ionen zich aan een andere stof, je vormt een nieuwe stof met dus ook meer volume.
Klik om te vergroten...
Hm. Er vormen zich wel andere moleculen bij de reactie van de ingredienten, maar dat blijven ionen zolang er sprake is van een (onverzadigde) oplossing.
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is altijd goed als men probeert een oplossing te vinden voor een probleem. Je zou de chaos en enthousiasme moeten zien toen ik mn vrienden leerde hoe je speed wast met aceton :grin:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Er zit dus ongeveer 14 g GHB in 20 ml.

Dat is ongveveer 0,7 g/ml.

De resultaten verschillen natuurlijk naargelang de zuiverheid van de GHB. Dit zal denk ik ongeveer wel het maximum zijn wat je krijgt uit 20 ml GHB (vloeistof).
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er zijn nog wat andere zaken waar je rekening mee moet houden.
Er kunnen verontreinigingen inzitten. Afhankelijk of deze een hogere of lagere dichtheid heeft dan ghb zal je puurheid hoger of later uitvallen als je doseringen daarop baseert. De temperatuur heeft invloed op de dichtheid van het water en mischien nog wat waar ik nu niet aan gedacht heb.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#15
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met verontreinigingen wat mij betreft, wel belangrijk natuurlijk maar niet in dit kader. De werkelijke hoeveelheid GHB is in dat geval lager dan de berekening, dus blijft die aan de veilige kant.
Er zit dus ongeveer 14 g GHB in 20 ml.
Klik om te vergroten...
De hamvraag voor de juiste formule is dan: moest je voor die oplossing 20 ml water gebruiken of (veel) minder?

De temperatuur heeft invloed op de dichtheid van het water
Klik om te vergroten...
Ga maar uit van kamertemperatuur, mijn weegschaal kan niet goed tegen een kokende pan :)

Dit topic is voor mij pas echt beantwoord als iemand de correcte formule geeft voor het bepalen van de hoeveelheid/concentratie GHB uit het volume en netto gewicht van de oplossing. Wie o wie?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
clockcable zei:
Er zijn nog wat andere zaken waar je rekening mee moet houden.
Er kunnen verontreinigingen inzitten. Afhankelijk of deze een hogere of lagere dichtheid heeft dan ghb zal je puurheid hoger of later uitvallen als je doseringen daarop baseert. De temperatuur heeft invloed op de dichtheid van het water en mischien nog wat waar ik nu niet aan gedacht heb.
Klik om te vergroten...

Ja, dat klopt. Mijn testresultaten gelden dus ook alleen voor de GHB die ik ingedampt heb. Je kunt hier dus inderdaad geen standaard voor vaststellen.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als iedereen met een meetbare hoeveelheid geteste NaGHB daarvan hieronder nou eens het nettogewicht, het volume en het testresultaat doorgaf, dan zou ik daarmee een puntengrafiek kunnen maken. Op de X-as het gewicht per hoeveelheid (in g/ml), op de Y-as het testresultaat (ook in g/ml). Vooropgesteld dat er een paar resultaten zonder verontreinigingen bij zitten, is de veiligste formule (Y = aX + b) die voor de meest steile rechte lijn door minstens twee grafiekpunten. Toch? Helaas staan verontreinigingen niet in het testrapport, heb ik gemerkt.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#18
SjitHeppens zei:
Als iedereen met een meetbare hoeveelheid geteste NaGHB daarvan hieronder nou eens het nettogewicht, het volume en het testresultaat doorgaf, dan zou ik daarmee een puntengrafiek kunnen maken. Op de X-as het gewicht per hoeveelheid (in g/ml), op de Y-as het testresultaat (ook in g/ml). Vooropgesteld dat er een paar resultaten zonder verontreinigingen bij zitten, is de betrouwbaarste formule (Y = aX + b) die voor de hoogste rechte lijn door minstens twee punten. Toch?
Klik om te vergroten...

Nee. Het is sowieso geen goed idee om hier een standaard voor te maken. De zuiverheid van GHB verschilt enorm, kan dus heel gevaarlijk zijn.

Ook je formule slaat nergens op. Je kunt sowieso al niet op zowel de X-as als de Y-as, meetresulaten in g/ml plakken. Je moet die grafiek heel anders opstellen. En daar ga ik je niet bij helpen, want het is compleet nutteloos wat jij nu probeert te doen.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ook je formule slaat nergens op. Je kunt sowieso al niet op zowel de X-as als de Y-as, meetresulaten in g/ml plakken. Je moet die grafiek heel anders opstellen. En daar ga ik je niet bij helpen, want het is compleet nutteloos wat jij nu probeert te doen.
Klik om te vergroten...
Ik ga toch nog even door, want ik ben in een creatieve bui. En dat nog wel "nuchter"! :sunglasses:

Ik neem expres de veiligste (= meest steile) rechte lijn in de puntengrafiek voor de formule, vooropgesteld dat een GHB-oplossing hetzelfde of een groter volume heeft dan dat van het oplosmiddel (= water). Een rechte lijn heeft als formule Y = aX + b, waarbij a en b bekend zijn.

Stel je hebt een hoeveelheid GHB waarvan je de concentratie wilt weten. Je weegt hem (g), meet het volume (ml) en deelt dit door elkaar. Dat is X (g/ml) en daaruit volgt Y: de hoogst mogelijke concentratie GHB die erin kan zitten (ook weer g/ml). Nou niet meteen wéér met de botte bijl gaan zitten hakken alsjeblieft, vertel me op zijn minst waarom ik volgens jou zo nutteloos en zelfs gevaarlijk bezig ben.

(Concentratie is niet de goede aanduiding voor g/ml. De correcte term vas voorheen soortelijk gewicht en is tegenwoordig dichtheid, maar dat zegt niet veel mensen iets. Weet iemand een betere benaming?)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#20
SjitHeppens zei:
Ook je formule slaat nergens op. Je kunt sowieso al niet op zowel de X-as als de Y-as, meetresulaten in g/ml plakken. Je moet die grafiek heel anders opstellen. En daar ga ik je niet bij helpen, want het is compleet nutteloos wat jij nu probeert te doen.
Klik om te vergroten...
Ik ga toch nog even door, want ik ben in een creatieve bui. En dat nog wel "nuchter"! :sunglasses:

Ik neem expres de veiligste (= hoogste) rechte lijn in de puntengrafiek voor de formule, vooropgesteld dat een GHB-oplossing hetzelfde of een groter volume heeft dan dat van het oplosmiddel (= water). Een rechte lijn heeft als formule Y = aX + b, waarbij a en b bekend zijn.

Stel je hebt een hoeveelheid GHB waarvan je de concentratie wilt weten. Je weegt hem (g), meet het volume (ml) en deelt dit door elkaar. Dat is X (g/ml) en daaruit volgt Y: de hoogst mogelijke concentratie GHB die erin kan zitten. Niet meteen hakken met de botte bijl nu, vertel me op zijn minst waarom ik volgens jou zo nutteloos bezig ben.
Klik om te vergroten...

Ik vindt dit nutteloos omdat de zuiverheid van iedereen zijn GHB anders is. Je kunt daar geen standaard voor maken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."