Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumstoxische effecten ghb.

toxische effecten ghb.

46 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
l
lp1992Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik merk wel inderdaad dat het een heel verslavend middel is. het lijkt kwa effect heel onschuldig in de eerste instantie. misschien dat dat ook gelijk een valkuil is. je krijgt er wel al snel een craving van.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
lp1992 zei:
ja inderdaad. Het is voor mij ook een soort vervanging. Ik heb jaren lang best veel gedronken, altijd in combinatie met coke, waar het begon met op vrijdag avond een paar biertjes, en een paar punten. Zat ik uiteindelijk op het moment, dat ik van vrijdag tot zondag in de ochtend door ging. Zonder eten of slaap, als ik er eenmall aan begon, kon ik er niet meer mee stoppen. Ik stopte pas als ik letterlijk omviel. Ik raakte mezelf er compleet in kwijt. Ook zag ik me gedrag veranderen als ik onder invloed was. Dat vond ik best beangstigend. Uiteindelijk ben ik helemaal gestopt met die combi. Als ik af en toe een avondje aan de g zit. kan ik mezelf wel goed in bedwang houden. En heb dan iniedergeval nog iets, als de rest van me vrienden aan een biertje zitten.

ben je helemaal van g af nu spyro? of doe je het af en toe nog?
Klik om te vergroten...
Wat heftig ook. Fijn dat het nu wel lukt om jezelf in bedwang te houden!

Ja, ik gebruik nog steeds af en toe. Inmiddels is het alweer even geleden hoor, maar kan er prima mee omgaan nu. Maar blijft zeker een aandachtspunt om jezelf in de gaten te houden tijdens gebruik. Zeker omdat mijn afkick natuurlijk veel sneller komt, door het eerdere misbruik.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
lp1992 zei:
toch voor mezelf even een kleine cheak gehouden. Vrijdag, saterdag en zondag avond geen ghb genomen. Ik had er geen afkick van. Af en toe een soort van gevoel om het wel te willen nemen savonds. Maar verder geen problemen. Van avond een dosis van 4ml genomen. Denk wel dat ik er wat langere tijd tussen ga houden. Iniedergeval als ik het een avondje heb gedaan. Dan sowieso daarna weer even een paar avonden niet. Niet dat je aan de gewoonte ga wennen om het standaart savonds te nemen. Merk wel dat dit een drug met een gebruiksaanwijzing, Waar je sterk bij in je schoenen moet kunnen staan
Klik om te vergroten...
Heel verstandig. Uit ervaring kan ik je vertellen dat je echt niet op lichamelijke afkick zit te wachten.

Zo blijft het ook leuker en blijf je het effect ook beter behouden.
l
lp1992Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ja inderdaad. Het is voor mij ook een soort vervanging. Ik heb jaren lang best veel gedronken, altijd in combinatie met coke, waar het begon met op vrijdag avond een paar biertjes, en een paar punten. Zat ik uiteindelijk op het moment, dat ik van vrijdag tot zondag in de ochtend door ging. Zonder eten of slaap, als ik er eenmall aan begon, kon ik er niet meer mee stoppen. Ik stopte pas als ik letterlijk omviel. Ik raakte mezelf er compleet in kwijt. Ook zag ik me gedrag veranderen als ik onder invloed was. Dat vond ik best beangstigend. Uiteindelijk ben ik helemaal gestopt met die combi. Als ik af en toe een avondje aan de g zit. kan ik mezelf wel goed in bedwang houden. En heb dan iniedergeval nog iets, als de rest van me vrienden aan een biertje zitten.

ben je helemaal van g af nu spyro? of doe je het af en toe nog?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
GHB heeft vooral een hoge acute toxiciteit. Dus als het middel nog werkt kun je last krijgen van bewusteloosheid, coma, valpartijen en daarmee (ernstige) verwondingen. Daarnaast kan de inname van GHB leiden tot schade aan de slokdarm; wat bij chronisch gebruik mogelijk de kans op slokdarmkanker vergroot. Voornamelijk het doseren is lastig omdat een gangbare dosis en een overdosis heel dicht bij elkaar liggen.
Chronisch gebruik van GHB kan leiden tot neurotoxiciteit en geheugenklachten. De ontwenningsverschijnselen kunnen uiteraard heftig zijn: mensen kunnen last krijgen van een psychotische episode of epileptische aanvallen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hier ben ik ook wel er benieuwd na gezien het feit dat ik het ook al enkele jaren dagelijks gebruik, zo'n 5 a 6 ml per dag, soms minder soms uitschieters naar 8 a 9 ml per dag. Erg benieuwd wat de nieuwste onderzoeken aangeven wat betreft de schade aan hersenen en lichaam. Ik probeer mijn water inname sowieso rond de 2L per dag te houden ivm de zoutgehalte van GHB.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Chr0nic zei:
Hier ben ik ook wel er benieuwd na gezien het feit dat ik het ook al enkele jaren dagelijks gebruik, zo'n 5 a 6 ml per dag, soms minder soms uitschieters naar 8 a 9 ml per dag. Erg benieuwd wat de nieuwste onderzoeken aangeven wat betreft de schade aan hersenen en lichaam. Ik probeer mijn water inname sowieso rond de 2L per dag te houden ivm de zoutgehalte van GHB.
Klik om te vergroten...
In de Factsheet GHB van het Trimbos-instituut staat dat opgesomd.
https://www.trimbos.nl/docs/676c2962-43b8-4d5f-8c91-b430e56321f4.pdf
l
lp1992Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Had het even doorgelezen. Nou moet ik ook zeggen dat de meeste mensen die ik ghb heb zien gebruiken in men leven. Ook totaal niet snappen waar ze mee bezig zijn. Mensen die een slok uit een fles nemen, 2 dopjes achter elkaar naar binnen gooien. Het leuk / stoer vinden om out te gaan. Dat soort onzin. Kwa dat snap ik wel dat er met ghb de meeste ongelukken gebeuren.
D
Danny0531Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Voor zover ik weet is er wetenschappelijk gezien nog het e.e.a. onbekend over de manier waarop GHB precies schadelijk is. Wat sowieso wel algemeen bekend is, is dat GHB bij herhaald gebruik in hoge doseringen zeer schadelijk en waarschijnlijk neurotoxisch is, zie bijvoorbeeld:

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340011001.pdf

Al ga ik er een beetje vanuit dat je die (nogal voor de nogal hand liggende) bron al gezien hebt, die inmiddels al wel wat verouderd is.

Ik ben niet bekend met de meest recente literatuur, maar je kunt natuurlijk zelf wel bedenken dat vijf dagen per week GHB gebruiken erg link en waarschijnlijk ook behoorlijk ongezond is. Ik vraag me sterk af of je dan überhaupt kunt zeggen dat je (nog) niet verslaafd bent. Wel eens geprobeerd om te stoppen?
Klik om te vergroten...
Nou als je 5 dagen in de week gebruikt dan kan je idd wel zeggen ik dat die verslaafd is
l
lp1992Lid
01-01-2024, 00:00
#10
inmiddels net weer even een dosis genomen. maandag was de laatste keer. bijna week er tussen gehad, gaat me vrij goed af zo!
L
Lid 152537Lid
01-01-2024, 00:00
#11
lp1992 zei:
Zo, dat is lang terug dat ik hier online ben geweest:grin:

Ik ben wel benieuwd of iemand weet, of er een grote schadelijkheid is bij normaal ghb gebruik op je lichaam. ( nieren, lever, hart enzzz.)
Op internet kom je veel tegenstrijdige verhalen tegen. En maar weinig onderzoek.

Ik zelf, gebruik ongeveer 5 dagen in de week ghb. Alleen savonds. En dan eenmaal 4ml, en soms na 2 uur 2,5 ml bij.
Ik kan me goed aan deze dosering houden. en voel ook niet de behoefte hier meer van te maken.
Voor ik ermee begon, heb ik redelijk veel opgezocht over de verslavings kans.
en topics gelezen van mensen die om de 2 uur een dosis moesten nemen. Lijkt me heel zwaar als je daar inzit,
dat weerhoud me er ook van om meer te gaan gebruiken, Of de dosis te verhogen.
Klik om te vergroten...
Ja die weet ik wel. Normaal gebruik niet schadelijk, langdurig gebruik hersenschade is pas aangetoond door novadic kentron. En ja 1 dosis dagelijkse dosis natrium zout dus 25 kilo voxht hebben is niet zo lekked voor je bloeddruk.
l
lp1992Lid
01-01-2024, 00:00
#12
ik weet niet wat het gemiddelde zout gehalte van1 dosis is
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#13
lp1992 zei:
ik had hem inderdaad al gezien. ik ben wel benieuwd wat de schadelijkheid nou is ten opzichte van andere middelen. ik ken bijvoorbeelden meerdere mensen die elke avond 6 biertjes drinken. Ik weet niet of 1gtje nemen savonds daar bijvoorbeeld gelijk aan staat. of dat het juist slechter of minder slecht is.

ik kan er goed vanaf blijven als ik wil. Ik heb geen lichemalijke afkick. wel een soort van craving soms. maar dat heb ik eigenlijk met alles wel.
Klik om te vergroten...
Dit is natuurlijk heel moeilijk te vergelijken. Denk ook dat dit weinig zin heeft, want die mensen die zoveel zuipen zijn ook niet goed bezig. Daar zou ik me niet aan willen spiegelen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Chr0nic zei:
Geloof het of niet maar GHB is gezonder voor je lichaam dan alcohol! Gootsteenontstopper zit er niet.. Dit wordt gebruikt om een chemische reactie te veroorzaken die zorgt voor de omzetting van GBL naar de PH neutrale GHB. GHB zit GHB en water in, niks meer niks minder. Mits het correct gemaakt is..
Gootsteenontsopper is overigens NaOH https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxide correct me if i'm wrong maar volgens is dit een veelgebruikte stof in de scheikunde.
Klik om te vergroten...
Super verwoord!

De complete samenstelling GHB brengt bij normaal gebruik géén schade aan de maag,slokdarm enzo. Als je het goed mixt is dat onmogelijk.

Tevens word het herkent en of afgebroken tot een lichaamseigen stof, waardoor een aantal stoffen niet zozeer kunstmatig te snel word afgegeven ( en dus uitgeput).maar het begint er steeds meer op te lijken dat GHBdie stoffen stimuleert om ze zelf.meer aan te maken en vrij te geven... geen schade..geen kater.

Bodybuilderw gebruikte het voor de training (het is waar, je kan net wat meer aan).en voor het slapen. Omdat het hun groeihormoon stimuleerde. Achteraf bleek dat effect minder extreem als gedacht, maar desalniettemin zijn de 1e 3 uren van je slaap.na ghb(niet door te hoge of outgaan!) Aanzienlijk efficiënter, dieper
en betere kwaliteit.

Mijn mening van wat hieronder staat
Is dat de gebruiker bijzonder geschikt is om hiervoor in aanmerking te komen(achtergrondz reële verwachting, niet verslavingsgevoelig.

En het product GHB geschikt, juiste dosis.
Voorkomt cravings naar blowen of zwaardere drugs. Met hun dosering zijn er geen bijwerkingen vrij gezonde keuze dus

1 Veteraan 70 jr neemt elke avond 1 afgemeten dosis.

2 Vrouw 23 jaar, slaapproblemen eigen sportschool. Neemt 3.x.per.week na krachttraining voor een goede nacht.

4Een autistische cliënt die was zo hoogbegaafd dat je hem niet kon behandelen..hij had alle schoolboeken etc gelezen van zijn psychiater.had ook.een universitaire achtergrond. Maar zat werkeloos thuis


Voor zichzelf begonnen (ICT) ging fantastisch. Maar alleen naar de supermarkt kan hij niet. Huishouden is een fiasco.
Toen kreeg hij een begeleider die komt elke ochtend 9.00 vaste afspraken (weekend niet)
Bv.ma en woe boodschappen dinsdag de post. Vrijdag zijn huishoudformulier bekijken en helpen.

Cliënt zat meer wel.dan niet te huilen Thuis was zijn heilige plek en op de poli durft hij niet.
Hj.was heel.eerlijk dat hij euthanasie (dat vond bij beter klinken dan zelfmoord.omdat hij zo niet kon leven, praktisch gezien is dat helaas ook zo)

100 stappen verder..
Doordeweeks neemt hij om 8.30 zijn G, hij werkt samen met zijn behandelaar.en is.daardoor nu volledig zelfredzaam! Hij heeft nooit cravings.en arts weet ervan.



Daarom vind ik het hypocriet als mensen belerend vertellen dat je nooit aan G moet beginnen,.maar.wel elke dag een biertje prima vinden.. er zijn veel meer alcoholisten dan G-verslaafden.en het leuke alcoholeffect is gewoon vergiftiging, dus hoezo gezonder?


Ik vind éenmaal daags ghb een veel gezondere keuze dan al die benzo's - anti psychotika..
Die 2 personem zouden gewoon een recept van de arts voor Xyrem moeten krijgen. We hebben het hier ook niet over beïnvloedbare pubers in hun feestdagen.

De evensverwachting van de veteraan is helaas nog een paar jaar.(4?)
De Autist is nu in de 40.


Wat is jullie mening hierover?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Mrloverdj ik wil niet zeuren, maar je maakt wel altijd veel typefouten! Hierdoor is het lastig lezen en kan ik je niet altijd goed begrijpen. Het zal de spellingcorrectie wel zijn? Of ben je onder invloed 😅
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mrloverdj zei:
Super verwoord!
Het is drugsforum hier toch ? Ik en jullie weten van verslaving,misbruik,gevaar etc. Maar soms wil ik mijn mening neerzetten maar vraag me af of (sommige, niemand specifieks in mijn hoofd)
Ik ik echt alles kan neerzetten.

Hoe meer invalshoeken en advocaten van de duivel, hoe leerzamer ik het vind.

Ontopic:de complete samenstellen gjb gezicht met.een alcoholvrij drank brengt bij normaal gebruik géén schade aan de maag,slokdarm enzo. Als je het goed mixt is dat onmogelijk.

Tevens word het herkent en of afgebroken tot een lichaamseigen stof, waardoor een aantal stoffen niet zozeer kunstmatig te snel word afgegeven z maar het begint er steeds op te lijken dat GHb (er zijn ook andere testen met gana b fan dwaal ik teveel af) die stoffen stimuleert om ze zelf.meer aan te maken en vrij te geven...dit is dus geen leerproces waardoor je met coke.het ene moment hyper bent en het andere moment brak
Voor ghb betaal je dus geen. Prijs.

Misschien krijg ik nu heel DF over me heen..maar ik heb gezien hoe veteranen konden omgaan met emoties door ghb. Ook nadat ze gestopt waren. Iets heel anders..iemand die gebruik 2 of korte bingo zal.merken dat dingen als acne gaan verdwijnen. Huid word ook heel zacht.

Daarom vind ik het hypocriet als mensen belerens vertellen dat je nooit aan G moet beginnen. Maar elke dag een biertje is prima..
Dat zijn geen meningen maar feiten.
Klik om te vergroten...
Even over dat laatste wat je zegt... Elke dag een biertje is natuurlijk iets anders dan elke dag een shotje g! Dat moet je echt wel inzien hoor! Je zegt toch ook niet dat je het hypocriet vindt dat mensen niet aan heroine moeten beginnen maar elke dag een biertje is prima! :tearsofjoy: Maar verder ga ik niet oordelen weet niet hoe verslaafd je kunt raken van 5x per week g gebruiken, en dan ook de hoeveelheid natuurlijk. Maar wil wel even zeggen kijk een beetje uit please. Één gewaarschuwd mens telt voor twee!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het lijkt mij, dat alcohol tov ghb net zo slecht is voor de gezondheid....
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Het lijkt mij, dat alcohol tov ghb net zo slecht is voor de gezondheid....
Klik om te vergroten...
Dat denk ik zelf ook, maar daar verschillen de meningen over.. het leek mij gewoon handig om bewijs te zien dat ghb minder slecht is dan alcohol, gewoon zodat ik dat mensen kan laten zien.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat begrijp ik volledig, ik kan alleen over alcohol spreken.
Ghb lijkt mij linker, een o.d. ligt vlakbij een lekkere rush, en.. je kunt er in blijven.
Dat kan met alcohol ook.
Jazeker. Maar niet zo snel, zo gemakkelijk als met ghb...
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jumping Jack zei:
De mensen die zeggen dat ghb heel erg slecht voor je is, zijn meestal de mensen die het niet kennen of gebruiken..
Die sommen dingen op wat ze ooit hebben gelezen van vroeger.
Dat het gootsteen ontstopper is en dat soort onzin.

Bij normaal gebruik is alcohol veel zwaarder voor je lichaam.
Dat is duidelijk te merken dus ja trek je conclusie daar maar uit.
8 uurtjes onder invloed van ghb vs alcohol dat is wel te merken.
Klik om te vergroten...
Het grapigge is de meesten die ik ken die dat zeggen zijn verslaafd geweest..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."