#1
Goed toppic! Dankbaar dat er zulke mensen zijn!!!!
Super dat je dit hebt gepost. Ook ik heb een keer meegemaakt dat iemand een hartstillstand kreeg. Gelukkig was er toen iemand aanwezig die kon beademen en reanimeren anders was deze persoon zeker overleden. De verplegers van de ambulance waren er gelukkig snel. En hebben hem meegenomen naar het ziekenhuis. Na drie dagen crisis daar hadden ze hem stabiel en kon hij per direct opgenomen worden in een kliniek. Ook veel crisis dingen gezien op festivals icm alcohol. Maar dat is weer een ander verhaal.Erg handig en belangrijk topic wat niet ontbreken mag!
ALLE credits naar originele poster: lysergine25
Ok ik ken er nu al 5 van dit forum, niet allemaal zijn ze openhartig over hun bijna dood ervaring op de GHB. De een maakt er een verhaal van de ander stopt het diep weg en probeert het te vergeten.
Doodgaan op de drugs is echt heel erg zonde. Je houdt er een trauma aan over als overlevende, als je je vriend of vriendin ziet sterven in je armen. Als je ooit nog bijkomt staat je familie jankent aan je bed, zij zien je kostbare leven dat zij zolang hebben gekoestert aan zichzelf voorbij glijden. Als je bijkomt zul je meerder slangen in en uit je lichaam zien steken, de beademingsslang heeft je strot goed beschadigt en zelf zul je helemaal niets herinneren van die waanzinnige trip richting het witte licht.
Wat moet je nu doen als je merkt dat iemand niet meer ademt, blauw aanloopt en zijn hartritme verliest ?
1) Blijf kalm, paniek zal je functioneren belemmeren, het slachtoffer heeft je nu 100% nodig.
2) Leg het slachtoffer in de juiste houding volgens de EHBO regels.
3) Dus op de zij leggen en trek die tong eruit. Verwijder al het vocht kots en andere zooi (bloed) uit de luchtpijp indien aanwezig.
4) Bel NU de ambulance, wees duidelijk geef het juiste adres meteen door.
5) Pas desnoods beademing toe ( volgens mij moet ie dan op zijn rug liggen en zal de tong de luchgtweg meteen afsluiten.)
6) Laat het slachtoffer geen minuut alleen, als die luchtpijp weer dicht zit door de tong stikt het slachtoffer.
7) Wees eerlijk tegen het ambulance personeel liegen heeft geen zin. Geef gewoon op wat het slachtoffer heeft gebruikt. GHB dus ..... teveel ook.
8 ) Ontruim de woning van overtollige drugsvoorraden voordat de politie en ambulance de woning binnentreden. etc etc ....
Als je dit meemaakt zowel als slachtoffer of als trippartner ... heel veel sterkte ermee leer van je fouten en onderwijs je medemens op de gevaren van deze klote drugs. De nachtmerries zullen uiteindelijk ook vervagen. Er is er geen een drugs die zo snel en zo sneaky zoveel slachtoffers kan maken als GHB.
update:
Hoe herken je een hartstilstand?
Iemand die getroffen is door een hartstilstand is bewusteloos. Het slachtoffer ademt niet of niet normaal meer en reageert niet wanneer hij of zij wordt aangesproken en voorzichtig aan de schouders wordt geschud. De ademhaling controleer je door het hoofd een beetje naar achteren te duwen en de kin omhoog. Je voelt met je wang of het slachtoffer ertegenaan ademt. Als je na tien seconden geen of geen normale ademhaling constateert, handel dan direct en bel 112. Start daarna direct met reanimeren.
Wat is een hartstilstand?
Bij een hartstilstand stopt het hart met pompen, waardoor er geen bloed en dus geen zuurstof meer door het lichaam circuleert. Het gevolg is dat iemand binnen enige seconden bewusteloos raakt en de kans op hersenbeschadiging en overlijden aanzienlijk is. De ademhaling is uitgevallen en de normale huidskleur is verdwenen. De oorzaken van een hartstilstand zijn verschillend. Het kan het gevolg zijn van een hartinfarct, of in dit geval een OD op de GHB.
Reanimeren doe je zo !!
http://www.6minuten.nl/Reanimatie/default.aspx?mId=9821
Alleen beademen doe je zo !!
Beademen moet je doen als iemand bewusteloos is en niet meer ademt.
Mond-op-mond - beademing
Wat moet je DOEN:
*Breng met je ene hand op het voorhoofd het hoofd iets achterover en leg de vingertoppen
van je andere hand onder het benige deel van de kin.
(Dit noemen we de kinlift.)
*Open zijn mond en veeg de mond schoon.
*Knijp de neus van het slachtoffer dicht met duim en wijsvinger van de hand die op het voorhoofd ligt.
*Haal diep adem, plaats je mond op die van het slachtoffer en blaas er lucht in. (2 seconden)
*Kijk onder het beademen naar de borstkast of die omhoog komt.
*Doe dat ongeveer 1 minuut, als het slachtoffer dan nog niet zelf ademt, bel dan de ambulance.
Ga wel door met beademen tijdens het wachten.
Als je een kind moet beademen moet dat ongeveer 20x in een minuut, en een volwassenen 12x per minuut. Waarom moet je een kind meer beademen dat een volwassene?
Nou dat zal ik vertellen, een kind heeft veel kleinere longen dan een volwassene.
Als je het slachtoffer uit het water haalt en hij ademt niet, kun je natuurlijk mond-op-mondbeademing doen. Soms zit er water in de longen. Leg dan eerst het slachtoffer op zijn rug met het hoofd opzij. Druk (niet te hard) op de borst van het slachtoffer. Het water kan dat er uit lopen. Als de mond vies is, kun je een speciaal kapje gebruiken, maar dat heb je
niet zomaar bij je. Maak dan met je mouw of iets anders de mond schoon.
Mond-op-neus - beademing
De meeste mensen kennen alleen maar mond-op-mondbeademing.... maar... wat dan als er via de mond geen lucht naar binnen kan komen op de een of andere manier. Dan heb je, gelukkig nog mond-op-neusbeademing.
Dat gaat zo :
*doe de kinlift. (net als bij mond-op-mond - beademing 'hierboven')
*sluit met je duim de lippen van het slachtoffer
* haal diep adem
*plaats je mond over de neus van het slachtoffer
*blaas jouw lucht gedurende anderhalve seconde in de neus van het slachtoffer
*kijk schuin met een oog of de borstkas omhoog gaat.
*neem wanneer zijn borstkas ongeveer 1 cm omhoog is gekomen je mond van de neus van het slachtoffer en open met je hand de mond
*kijk of de borstkas weer omlaag gaat
*adem zelf opnieuw in en herhaal de stappen
Bonie
http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=19467
Deze vind ik enerzijds logisch:8 ) Ontruim de woning van overtollige drugsvoorraden voordat de politie en ambulance de woning binnentreden. etc etc ....
Bedoel je niet Ketamine?GHB is toch het middel wat ze gebruiken als iemand total-loss is gereden en alle botten naar de finale zijn ?
Word in ziekenhuizen ook gebruikt.
Dan kan je het beste een ziekenhuis overvallen als je er verslaafd aan bent in plaats van een bank![]()
Farmaceutische ghb wordt ingezet tegen zware narcolepsie maar niet als pijnstiller.GHB is toch het middel wat ze gebruiken als iemand total-loss is gereden en alle botten naar de finale zijn ?
Word in ziekenhuizen ook gebruikt.
Dan kan je het beste een ziekenhuis overvallen als je er verslaafd aan bent in plaats van een bank![]()
^_^ zei:Stom 1e hulp topic voor korte termijn. Hardcore GHB addicts hebben hier niets aan. En iedereen die eens een OD doet op G weet dat hij/zij weer wakker word. Lijkt altijd ernstiger als het is.
^_^ zei:Stom 1e hulp topic voor korte termijn. Hardcore GHB addicts hebben hier niets aan. En iedereen die eens een OD doet op G weet dat hij/zij weer wakker word. Lijkt altijd ernstiger als het is.
^_^ zei:GHB is rotzooi maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik na >50 ml ghb weer wakker ben geworden.
Een gewaagde stellingname: wanneer niemand in jouw omgeving puur door GHB een hartstilstand heeft gehad, concludeer je dat dat algemeen geldt. Inderdaad, zo werkt wetenschap: een stelling is geldig totdat iemand het tegendeel aantoont. Maar jij poneert eigenlijk een tegen-stelling, die óók nog niet op algemene geldigheid is getoetst.^_^ zei:... maar ze gaan echt niet dood. Kijk maar in medische historie. Het word overdreven. Praktijk wijst dat ook uit. Heb er teveel gezien. Inclusief mijzelf.
GHB is rotzooi maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik na >50 ml ghb weer wakker ben geworden.
mako zei:mijn ervaring is dat het met GHB echt heel erg mis kan gaan.
ik heb als uitsmijter bij 'bepaalde feesten" vaak genoeg mensen (voornamelijk vrouwen trouwens) met hartfalen in hun eigen kots en pis liggend van de dansvloer moeten sleuren, om vervolgens ermee in een ambulance te eindigen waar zo'n persoon dan moet worden gereanimeerd of aan het zuurstof o.i.d.
dan zijn op technofeestjes een persoon of 8 per avond geen uitzondering helaas, en dat is dan ook niet altijd gewenst GHB gebruik.
komt ook alleen bij GHB zo heftig voor, soms wat overmatig ketagebruik en de incidentele mdma/xtc doortripper (coke en speed is ook veelgebruikt natuurlijk, maar nooit last van die gebruikers) maar niks wat mensen zo oneervol en smerig op de dansvloer vertrapt laat worden en laat stikken in hun eigen kots dan GHB, ik hoef de rommel -mede daardoor- zelf dus echt niet.

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."