Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"GHB werkt ademhalingsonderdrukkend maar zelden tot een volledige stilstand, belangrijk is dus te controleren of er nog ademhaling is (slachtoffer op de rug) en indien deze er nog is deze zo snel mogelijk op hun zijte leggen met een hand onder het hoofd zodat dit wat naar achter kantelt en de luchtweg open komt te liggen, dit kan je beter op de rug maar als er dan gebraakt wordt loopt dit in de luchtweg... Probleem met GHB is dat dit in opflakkeringen werkt, heb er zo al geweten die zo slecht ademden dat zij geïntubeert en geventileerd moesten worden om 5 minuten later met tube er in rond te lopen om 20 meter verder terug neer te knallen... dus moeilijke keuze soms want een intubatie gaat je dwingen tot sedatie en curarisatie (al kan diprivan blijkbaar ook leuk zijn) en eindig je in een intensieve zorgen setting... Goede demo over cpr vind je op www.cpr112.be wel Bels maar netjes gemaakt"
"gia79 zei: ... waren ook niet aardig in t ziekenhuis. Diepe schaamte... Klik om te vergroten... Als prehospitaal hulpverleners sparen wij onze empathie en sympathie ook op voor mensen die niet door hun eigen domme schuld in de vernieling hangen... hopelijk komt de boodschap dan ook wat beter en harder aan"
"Darkbull, wij gaan dit steeds IV geven wat een veel betere dosering en halfwaardetijd opleverd en indien de patient onrustig wordt gaat er gewoon wat valium bij. In jou geval spreken we niet echt van een allergie medisch gezien maar eerder van een slechte reactie, zo geven ook bepaalde opiaten zoals Sufenta en Fentanyl rare dromen, dan krijg je oma's die liggen te halucineren in je wagen Dit gaat ook niet gegeven worden als je morgen je kleine teen stoot, ik weet zelfs niet of de verpleegkundigen in NL dit prehospitaal voorhanden hebben, bij ons is het alleszins een arts die het toediend op straat"
"SmartieAndMe zei: Volgens mij staat Ketamine niet in de Opiumwet omdat het al in de geneesmiddelenwet staat. Het wordt gebruikt als dierenverdovingsmiddel en bij noodhulp, bijv als de brandweer iemand uit een voertuig moet knippen. Het wordt dus legaal gebruikt in die situaties, maar als gewoon persoon kun je het niet legaal verkrijgen. Als je het bij je hebt kun je dus gewoon worden aangehouden. [EDIT] kijk hier even viewtopic.php?f=23&t=17517 Klik om te vergroten... Hulpdiensten gebruiken ketamine onder de merknaam Ketalar (pfizer), is een licht gewijzigde afgeleide. Ketalar wordt meestal gegeven bij zware verwondingen waar het slachtoffer moet mee kunnen werken of aanspreekbaar blijven... Ketamine wordt zo goed als exclusief in de dierengeneeskunde gebruikt"
"SmartieAndMe zei: Toevallig heb ik hier van de week meer over gehoord. Een ambulancebroeder vertelde mij dat hulpdiensten het in Nederland tegenwoordig niet meer bij zich hebben (ook pas sinds kort volgens mij). Ze schijnen het niet meer te gebruiken omdat mensen bij de uitwerking zo verward en geschrokken kunnen zijn dat ze, omdat ze het niet verwachtten, een gevaar voor zichzelf of voor anderen kunnen zijn. Kan me ook best voorstellen dat je in paniek raakt als je bijkomt van een keta narcose, als je het niet kent. Voor zover ik weet wordt het dus alleen nog in de diergeneeskunde gebruikt in Nederland. In het ziekenhuis sowieso niet en volgens meneer de ambulance ook niet meer op straat dus. Klik om te vergroten... Omdat in NL jullie verpleegkundigen gebonden zijn aan staande orders is dit inderdaad moeilijk werken, in Belgie werken wij met Artsen op straat dewelke vrijheid van therapie hebben...groot voordeel van Ketalar is dat het de bloeddruk niet doet dalen en de ademhaling niet onderdrukt, erg belangrijk als je bv iemand gekneld uit een wrak moet bevrijden omdat hij moet kunnen aangeven wat hij voelt zonder de pijn...maar soms moet je inderdaad wat er bij geven voor de geestelijk toestand en dit kan moeilijk in een staand order gegoten worden... Wij gebruiken het heel af en toe maar soms is het echt wel handig."
"Kan je een idee geven van de afmetingen, hebben hier een database met alle commerciele medicatie op vorm, kleur en formaat maar kan deze niet direct terugvinden"