Wat: Snuiftabak, Ayahuasca, Sante Maria
Wie: Ik, Dumpy en Adreno
Tripsitters: 0
Medetrippers: 20
Ervaring met trippen: LSD, Paddo’s, 2CE, 2CB, 2CI, DXM, Ketamine
Ook ik was aanwezig bij de ceremonie van Dumpyen Adreno. Ik heb niet zo’n heftige ervaring gehad als hun en was daarom in eerste instantie niet van plan om een report te typen. Ook hadden Dumpy en Adreno al lange reports getypt waardoor ik dacht dat ik niets extra’s kon toevoegen. Maar na een vraag of de vriendin van Dumpy ook haar reportje wilde typen heb ik toch besloten om dit voor de eerste keer in mijn leven te doen.
Waarom heb ik gekozen om Ayahuasca te drinken?
Ook ik heb aardig wat ervaring met tripmiddelen en had ook in een trip de knoop doorgehakt om ayahuasca te gaan drinken. Voordat Dumpy ayahuasca had gedronken, was ik er voor mezelf van overtuigd dat het gewoon een tripmiddel was. Wel eentje die je misschien een beetje kan helpen, maar ik had niet het gevoel dat ayahuasca je echt kon helpen. Na Dumpy’s ervaring was ik helemaal van die gedachte af. Ik zag dat hij van de ene op andere dag heel positief was veranderd. Die tijd ervoor was had hij geen energie meer om iets te doen en was minder vrolijk dan eerst. Na de ayahuasca zag ik weer een Danny vol energie met een positievere kijk op de wereld. Dit bleef ook zo’n lange tijd aanhouden, dat ik geloofde dat ayahuasca hem echt had geholpen. Dumpy wilde na 1,5 maand weer een nieuwe ceremonie gaan doen en vroeg aan mij of ik mee wilde. Na wat te hebben getwijfeld heb ik de knoop doorgehakt in de hoop dat ayahuasca ook mij kon helpen, met mijn problemen.
D-Day
De dag van ayahuasca werden we ongewoon vroeg wakker voor een zaterdag. Al iets van 9.00. We hoefden pas rond 12.00 weg dus konden we ons rustig voorbereiden op wat zou komen. Schone kleren aan die lekker zitten, tas inpakken etc… Niet ontbijten want we hadden besloten die dag niet te gaan eten voor de ceremonie. Op het moment dat we bijna weg gingen hebben Dumpy en ik elkaar ‘gereinigd’met Palo Santo,
Palo Santo (Gebruik)
Het hout wordt verbrand en men verspreidt de rook om de omgeving schoon te maken en te zuiveren van slechte geesten, negatieve energiën en andere boze krachten. Palo santo heeft een erg plezierige en rustgevende geur die niet te vergelijken is met welke andere geur dan ook. Een klein beetje hout verbranden geeft een vredige, warme atmosfeer en brengt je een fijne en relaxte stemming.
Dit was de eerste keer dat we dit bij elkaar deden. Het voelde wel heel speciaal, omdat mijn gedachten echt naar ayahuasca uitgingen en de gedachten van Dumpy ook. Een mooie manier om een bijzondere ervaring te beginnen. Op CS ontmoetten we Adreno en gingen op pad naar de ceremonie. In de trein zaten we ons al voor te stellen hoe de ceremonie zou zijn. Op dat moment had ik het liefst gillend weggerend omdat ik er zo tegenop keek. Erg zenuwachtig dus
![:wink:]()
Ik ben nogal een regelnicht en had de hele reis dus uitgestippeld en raakte dus nog meer in de zenuwen toen we erachter kwamen dat we de bus die we moesten hebben hadden gemist en dat de volgende bus pas een half uur later kwam… Maargoed we kwamen op het nippertje binnen. Daar aangekomen kwam ik erachter dat ik me helemaal geen zorgen had hoeven maken om de tijd. Alles was heel relaxed en we wachtten nog iets van een uur voordat we echt begonnen. Vanaf het moment dat we binnenkwamen tot het moment dat we de volgende dag weg gingen heb ik eigenlijk geen besef van tijd gehad. Mijn telefoon stond uit en niemand wist de tijd ook. Tijd was dus het eerste wat ik die dag los liet.
Voordat we ayahuasca gingen drinken moesten er eerst nog een paar rituelen gebeuren volgens het sjamanisme. Dit was ook meteen de eerste keer dat ik met het sjamanisme in aanraking kwam en keek me ogen uit.
We begonnen met het roken van tabak in een grote pijp. Als je deze pijp nam deed je eerst een ritueel: Je ademde de rook in, ademde deze uit, me je handen bracht je de rook over je hoofd en naar de onderkant van je lichaam.Hierna stelde je jezelf voor en mocht je ook nog iets anders vertellen als je dat wilde. Ter afsluiting nam je nog een trekje van de pijp, draaide je de pijp om en blies je de rook omhoog(naar de goden, geesten) Nadat iedereen deze pijp had genomen was de kring/cirkel geopend. Hierna moesten we op een manier zitten wat je op dat moment het lekkerst vond en begon de sjamaan met een verhaal te vertellen. Naderhand hoorde ik dat dit trancereizen was. Ik kon mijn aandacht er helaas niet goed bijhouden, maar het was ook erg interessant om te kijken hoe iedereen in trance was en om gewoon naar het verhaal te luisteren, ik vond het zowiezo bijzonder om mee te maken wat een trancereis was. Ik had er wel eens van gehoord maar wist nog niet echt wat het was. Na deze trancereis, mochten we tarotkaarten trekken. Ik ben hier altijd heel sceptisch over geweest maar mijn kaart klopte echt precies, daarom neem ik al mijn sceptische gedachten hierover terug.
De tarotkaart die ik trok met de beschrijving erbij:
Beyond Illusion - De illusie voorbij
De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet reëel is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.
De kaart herinnert ons eraan het reële niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is.
We kregen nu even ‘pauze’, de zaal werd omgebouwd. Overal werden slaapmatjes neergelegd en na een tijdje konden we onze plekjes kiezen en onze spullen hierbij leggen.
Nu begon het dus echt. Door de ceremonie voor het drinken waren al mijn zenuwen eigenlijk weg. Ik voelde me rustig en het drinken van de ayahuasca viel mijn 100% mee. Tuurlijk het wel vies, maar ik had veel erger verwacht
Binnen een half uur/uur kon ik me volledig ontspannen en overgeven aan de ayahuasca. Ik had gevraagd of het niet een al te zware trip hoefde te worden, zodat ik eraan kon ‘wennen’. Net zoals bij Dumpy kreeg ik wat ik vroeg. Na een tijdje moest ik als eerste kotsen. Hierna heb ik denk ik 30 minuten getript.
Ik voelde me heel rustig, helemaal een met ayahuasca. Ik voelde me heel rustig en merkte dat ik dit middel echt kon vertrouwen en dat ik dus ook geen remmingen hoefde te hebben voor dit middel. Ik zette mij helemaal open wachtte nieuwsgierig naar wat er zou gaan gebeuren. Voor mijn ogen begon ik knipperende lichtjes te zien en vanaf dat moment ben ik 15 minuten in mijn hoofd gaan uitleggen wat ik zo moeilijk vond aan mezelf, aan anderen etc… en vroeg hierna of ayahuasca me hiermee wilde helpen. Ik had echt het gevoel dat ik tegen iets of iemand aan het praten was en dat deze persoon mij volkomen begreep. Hierop kreeg ik een grote flits te zien. Het werd even helemaal wit voor mijn ogen. Ik interpreteerde dit al een instemmend antwoord. Een lief iemand die zegt: maar natuurlijk ga ik je daarmee helpen. Maar ik twijfel de toch een beetje, dit ging voor mijn gevoel wel erg makkelijk. Ik vroeg bedoel je echt dat ik hiermee geholpen word. En weer een zag ik die flits, ik wist het nu zeker! Al mijn twijfel was ‘weggenomen’ dat dit middel echt werkte en een eigen geest had.
Vanaf dat moment begon er een man heel hard te roepen: ‘I love her!’ ‘Ik blijf bij haar!’ Hij had besloten bij zijn vrouw te blijven. Ik was daarom echt heel blij voor hem. Maar hij bleef hier zo lang in hangen dat ik me eigenlijk aan hem begon te irriteren. Ik dacht: Gast je verpest onze trip nu, kappen nu of iets in die richting. Ik kon me niet van hem af sluiten en begon me gigantisch aan hem te irriteren. Toen ik langer naar hem keek zag ik zijn ogen rood worden en begon zijn gezicht er ouder/lelijker/boos uit te zien. Op dat moment zelf besefte ik niet wat dit was. De volgende ochtend hoorde ik dat er een slechte entiteit in hem had gezeten.
Vanaf dat moment was mijn trip eigenlijk over, naja over. Het was niet meer visueel, ook had ik geen bijzondere gedachtes. Wel merkte ik dat er iets in me aan het werk was gegaan. Dumpy’s trip begon op dat moment heel heftig te worden. Hij werd bang, zag veel entiteiten en energieën die ik niet zag en wist niet hoe hij met hiermee kon omgaan. Hij begreep de taal niet meer goed, waardoor het voor hem lastig was om aan mij uit te leggen wat er aan de hand was. Waardoor ik hem niet zo goed kon helpen. Op een gegeven moment moest hij heel erg kotsen, ik wilde hem helpen, maar wist niet meer te doen dan met een hand over zijn rug te wrijven. Later hoorde ik dat hij daar veel aan had gehad. Gelukkig maar. We gingen na het kotsen naar het tempeltje. Een kleinere rustigere ruimte toe. Daar werd hij al rustiger en nadat hij naar de wc was het weer helemaal goed.
In het tempeltje was het heel rustig en vredig, de mensen die er kwamen waren ook allemaal heel rustig en hebben daar ook met verschillende mensen gepraat. Op een gegeven moment werd ik erg moe en sliep ik, weer terug in de grotere zaal, vrij snel. Tot ik wakker werd van mensen die zeiden dat de soep klaar was… En wat voor een soep!!! Echt de lekkerste soep ooit! Iedereen was heel vrolijk en iedereen vroeg naar elkaars gebeurtenissen. Je merkte dat iedereen was opgeknapt door de ayahuasca en merkte dit ook bij mezelf. Ik voelde me lekker, opgelucht, vrolijk. Daar zaten we dan midden in de nacht, soep te eten onder de sterrenhemel! Hierna heb ik echt weer heel lekker geslapen.
Smorgens werd ik als een van de eersten wakker, heb me snel gedouched en daarna met veel verschillende mensen gepraat. Iets wat voor mij normaal gesproken een hele prestatie is(weet nooit goed wat ik moet zeggen). De sfeer was zo mooi geworden, iedereen praatte met elkaar over hun ayahuascatrip, over de setting, over alles en ik kon gewoon echt geen een negatief puntje ontdekken aan die hele ochtend! Ik voelde me er zo op mijn gemak! Ik zou echt niet weten hoe ik die sfeer moet omschrijven: Totale rust, vredig, liefdevol, gelukkig, blij, opgelucht, euforisch, hemels en alle andere mooie waar ik niet op kom. Ik had echt nog nooit zo’n sfeer gevoeld. We gingen ook samen ontbijten en je merkte gewoon dat de groep mensen die eerste nog vreemden van elkaar waren nu 1 groep was geworden, omdat we allemaal de ayahuasca hadden ‘overwonnen’. Het eten was heel uitgebreid en lekker. Iedereen had wat eten mee moeten nemen dus was er een heel gevarieërd ontbijt. Fruit, brood, taart, cake etc.
Na het ontbijt werd de ceremonie afgesloten met de tabakpijp. Iedereen was vol dankbaarheid en geluk. Dit was heel mooi om te zien. De sjamaan zei ook dat sommigen misschien niet zo erg hadden getript maar dat deze de anderen wel hadden kunnen helpen. Ik voelde me hierdoor echt aangesproken. Ik had niet had getript, maar heb Dumpy wel goed kunnen helpen. Hierna ruimden we alles samen op en kregen we nadat we iedereen plat hadden geknuffeld een lift naar het dichtstbijzijnde treinstation om naar huis te gaan. Dat knuffelen was echt zo fijn! Iedereen knuffelde elkaar, niet een klein knuffeltje maar echt een goede knuffel Ik wilde nog helemaal niet weg, maar je kan er natuurlijk ook niet blijven dus gingen we mee met onze lift…
After Ayahuasca
De dag na Ayahuasca voelde ik me echt goed. Intens gelukkig. Nu een paar dagen later voel ik me nog steeds goed. Ik merk dat ik nog steeds word geholpen en merk ik dat ik dit ook geen drugs vind, maar een natuurmedicijn. Zoals ik eerder al zei, normaal gesproken weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen tegen mensen. Ik merk hier nu al vooruitgang in, ik praat makkelijker met mensen, voel me sneller op mijn gemak. Ook was ik de laatste tijd steeds somberder aan het worden. Ik voel dat dit na ayahuasca bijna helemaal weg is. Daar had ik ook al op gehoopt en dat is gelukkig uitgekomen!