Als compleet onervaren en slecht geïnformeerde scholier, hoorde ik wat rondgaan over lachgas. Een vriend van mij (die al veel meer had geprobeerd) vertelde dat hij het “wou gaan doen”. Dus ik google aanzetten, zoeken als een gek. Na een uurtje of 3 écht informatie vergaren vond ik dat ik er genoeg over wist om het te proberen.
Dit zijn de conclusies die ik trok:
Lachgas is tot op zekere hoogte onschadelijk. Zuurstoftekort is gevaarlijk, hoewel het je trip sterker kan maken. Pas hiermee op! Uit de bus ademen kan gevaarlijk zijn, als de N2O koud is. Je longen kunnen in theorie bevriezen.
Gevaarlijker dan dit alles is wat je tijdens het trippen zelf doet. Je valt waarschijnlijk om, zakt in elkaar, en kan je bewegingen niet meer beheersen.
Vergis je niet in de verslavingsgevaren, er zijn vooral mensen in ziekenhuizen die er toegang tot hadden verslaafd geraakt aan lachgas.
Een weekje later kwam ik bij een vriendin thuis, die me al bij binnenkomst een goed gevulde ballon aangaf. Zonder twijfel hees ik alles naar binnen, hield het lang in en na ongeveer 15 seconden verscheen het bekende “echo” effect. “ZIEK HE ZIEK HE ZIEK HE ziek he ziek he….”, samengaand met een soort machinegeweer geluid. Ik zak in elkaar, lach me helemaal dood en zie voor het eerst van mijn leven pas in wat drugs met je doen. Wauw. Een uurtje en 9 patroontjes verder had ik nog wat vergelijkbare trips meegemaakt. Ik werd er heel euforisch van, echt gelukkig. Het tintelen is ook heerlijk!
Een weekje later had ik mijn eigen spuit, en vond ik een leuke site waar je voor een vriendelijke prijs slagroompatronen kunt bestellen. De doos met 200 patronen ging sneller op dan ik dacht, iedere dag had ik wel weer een feestje. Steeds meer mensen probeerden het, ik heb uiteindelijk echt meer dan 60 mensen lachgas gevoerd voor het eerst. Steeds uitleggen wat de gevaren zijn, hoe je het in moet nemen en wat je gaat voelen. Wat een gigantisch succes! Vooral door de onschuldige look en de korte duur is dit echt een instap-drug. Aan een slagroomspuit hijsen ziet er echter veel onschuldiger uit dan aan een crackpijpje lurken gevuld met sterke hasj.
Mijn ouders wisten ervan, hadden het zelf ook een keertje meegemaakt. Vonden het natuurlijk niet leuk om te horen, maar qua gezondheid etc. geen ramp. Wat wel minder was dat ik een soort distributeur van drugs werd. Om die reden ben ik dan ook gestopt met bestellen. Echt behoefte aan een nieuwe hijs heb ik niet, maar een avondje weer es wat lachgas doen sla ik zeker niet af. Leuk spul!
Mijn ziekste trip
In een stonede bui lachgas doen is WAUW. Je bent echt een kwartier van de aarde, kan gaan hallucineren en verliest besef van de wereld. De voor mij meest effectieve manier van gebruiken is uit de fles direct in je longen (gas is uit mijn bus niet te koud, misschien wel uit die van jou dus pas op!) en een tijdje inhouden. Vervolgens in een ballon uitblazen, wat gewone zuurstof inademen en verder aan de ballon hijsen. Als het effe kan een tweede patroontje doen, en deze inhouden tot je “out” gaat. Dit schijnt bijzonder ongezond te zijn, dus doe dit zo weinig mogelijk! Trippen ga je wel. En hard ook! Als je zo lang inhoudt tot je ogen dichtvallen ga je dingen zien, mijn hele wereld veranderde van kleur en ik zag overal patronen in. Een soort matrix-achtig effect met groene contouren! Vergeet niet dat ik al stoned was, dus de ervaring was extra ziek. Vaak genoeg kan je van lachgas in een andere wereld komen, alles ervan vergeten en met een voldaan gevoel langzaam maar zeker terug komen op aarde. Een andere zieke ervaring (niet zelf geprobeerd) is vlak voor een orgasme met je vriendin effe een lurk lachgas nemen.
Conclusie:
Lachgas is echt iets wat je een keer moet proberen. ’t Is een aparte en leuke ervaring, de kans op bad gaan is miniem (ken één iemand die het niet als plezant ervoer). Een andere leuke bijwerking is dat het pijn stilt. M’n blessure was tijdelijk niets dan een lichte tinteling. Ga echter niet te gul worden met lachgas, het kost je een fortuin als je net zo slecht als ik tegen geld vragen kunt (25 cent per patroon, op een avond kunnen er zo 100 patronen uitgedeeld worden..)