Hallo Spankie,
Goede omschrijving van je ervaring en wat mij betreft zeker herkenbaar.
Zoals je wellicht weet activeer je met de inname van MDMA de afgifte van serotonine in de hersenen. Deze stof regelt naast je geluksgevoel nog een aantal andere zaken (waaronder slaap).
Zo kun je
hier lezen: "Serotonine is de tegenhanger van de neurotransmitters adrenaline, dopamine en endorfine. Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat je in beweging komt of blijft, terwijl serotonine je rustiger maakt, zodat je bijvoorbeeld kwalitatief goed kunt slapen."
Nou geeft de hoeveelheid serotonine bij MDMA vaak een tegengesteld effect op je slaap, maar wel een
overload aan geluk en zoals ik het ervaar 'tevredenheid'. Het is naar mijn idee die tevredenheid die het maakt dat je alles wel prima vindt. Ook ervaar ik dat een hoop zaken veel intenser binnenkomen. Denk bijvoorbeeld aan muziek en licht, maar ook aanraking, warmte (douche / zon) en smaak: persoonlijk zwaar fanaat van koude sappen en waterijs tijdens een avondje wausen.
Wat het verschil naar mijn mening maakt tussen compleet los voor een lasershow en chillen in het gras is puur een kwestie van mindset: wat ben je aan het doen en hoe voel je je op dat moment.
Ik heb zelf een aantal keer in een huiselijke setting gechillt met XTC en die gemoedelijke toestand is dan prima, omdat je juist al lekker rustig bezig bent. Op een festival wacht ik echter meestal met het innemen tot ik (ook nuchter) al in de feeststemming ben; het genieten van de muziek of lichtshow wordt net als je energie vertienvoudigd op het moment dat de MDMA z'n intreden maakt en lijkt pas op te houden als je in bed ligt, i.p.v. voor het einde van je festival.
Ook dan zul je nog steeds de 'golven' hebben die je omschrijft, maar met periodes van rust/dansen/drinken/feest afgewisseld is dat prima te behappen.