Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums30 mg 2C-B: Dysforische eenzaamheid in het universum

30 mg 2C-B: Dysforische eenzaamheid in het universum

31 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eik zei:
Zelf heb ik geen probleem met recreatief trippen voor het plezier. Zolang je maar respectvol omgaat met jezelf, het middel en eventuele andere aanwezigen is er volgens mij niets mis met een beetje genieten van het leven. Ik denk dat juist psychedelica mensen kunnen helpen om meer "open", empathisch, natuurvriendelijk en liefdevol in het leven te staan. Trippen kan hele wijze lessen opleveren maar kan ook echt een feestje zijn. Ik vind beide ervaringen waardevol!
Klik om te vergroten...

Zo denk ik er 100% hetzelfde over, over recreatief trippen in het algemeen. Maar had het specifiek over recreatief trippen wanneer je nog in de verwerkingsperiode van een diepe trip zit. Weer diep trippen terwijl je de vorige trip nog volop aan het verwerken bent is gevaarlijk om duidelijke redenen, maar kan recreatief trippen kwaad als je nog bezig bent met een diepe trip verwerken? Mijn intuïtie zegt van niet omdat je normaal wel op aarde blijft mentaal (in het ergste geval een alternatieve dimensie versie van de aarde :)) en realiteit en trippen kan onderscheiden, mits je niet per ongeluk toch teveel doseert of je trip sterker uitvalt dan verwacht. Maar misschien zie ik uit onervarenheid nog iets uit het oog.

Eik zei:
Ooh leuk! Misschien elkaar een keertje "live" ontmoeten daar als je daar open voor staat...?
Klik om te vergroten...

Natuurlijk! Zullen we regelen. Ik kom ook naar de meeting van de sitezoals aangekondigd in het Psy-Fi topic in het uitgaan subforum.

Zal binnenkort eens je trip reports inzien.
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooi geschreven :)
Die gedachtes zijn zo herkenbaar. Denken dat er geen echte realiteit is of dat er meerdere realiteiten zijn en dat tijd niet bestaat en je dus eigenlijk voor eeuwig vast kan zitten in je trip.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Cerberus zei:
Of nog een ander concept: wat als onze hersenen een soort van antenne zijn die de structuur van het universum waarnemen, en psychedelica luisteren op een andere frequentie dan de chemische cocktail die normaal door onze hersenen gaat. Dan zijn beide waarnemingen echt, gewoon op een andere frequentie. Te vergelijken met een radio die afgestemd is om op frequentie 96 MHz te luisteren. Zet hem op 96.1 MHz en je kunt de muziek nog steeds horen, maar met ruis. Dit kan vergelijkbaar zijn met je hersenen afstemmen op 95% serotonine en 5% 2C-B (simplistisch uitgedrukt), en daarom zie je vervormde visuals, vergelijkbaar met storing. Maar die storing hoeft niet fake te zijn. Als je radio uiteindelijk op 104 MHz zet hoor je een ander liedje. Maar zowel het liedje op 96 MHz en 104 MHz is echt. Het kan dus ook zijn dat alle info die binnenkomt als je hersenen propvol met de psychedelische stof zitten even echt is, gewoon een andere frequentie.
Klik om te vergroten...
Vaak zo gedacht maar deze uitleg maakt het wel begrijpelijker voor een ander. Leuk omschreven.

Cerberus zei:
Als je te weinig DMT binnenrookt moet je meer je best doen je trip te accepteren om een egodood te ervaren (als je al in die buurt komt), terwijl als je veel doseert je een trip gaat krijgen die je overvalt zonder dat je controle hebt, tijd om te denken, en misschien zelfs niet gaat snappen en niet herinneren, maar zo wel de egodood forceert. Hij zegt dus dat er meer kans is op een bad trip als je net onder de breakthrough dosering doseert.
Klik om te vergroten...
Dit zeg ik inderdaad ook al vaker. Ik vind met vele psychedelica op lage doseringen vaak lastiger dan hoge doseringen. In wat mindere periodes had ik met lage doseringen echt moeite om bepaalde dingen te accepteren en of me goed te kunnen overgeven en lekker te voelen. Maar als ik wel veel nam, dan had ik niet eens echt de tijd om over deze dingen na te denken en ging het overgeven of accepteren meer vanzelf. Wat natuurlijk dan een gelukzalig gevoel gaf.

Eik zei:
Toen ik op mijn 19de voor het eerst ging trippen deed ik het vooral omdat het me wel "geinig" leek. Een soort van alcohol of cannabis maar dan een beetje anders of heftiger.
Klik om te vergroten...
Ik was me juist al jaren op paddo's aan het voorbereiden voor ik het op mijn 18de voor het eerst nam. Op een 1 of andere manier voelde ik altijd al dat er bepaalde deuren in mij gesloten waren die geopend konden worden zonder op een berg tot mijn 80ste te moeten mediteren. Tijdens de piek zei ik uit de grond van het diepste kern uit mijn hart: Zie je wel!.... Waarmee ik bedoelde dat er dus echt onuitputtelijke liefde in mijzelf te vinden is en dat dus tóch echt alles "'één" is. Die trip vergeet ik echt nooit meer. Toch verbaasde ik me ontzettend wat voor impact dit op mij heeft gehad en ben toen toch gaan mediteren :grin:

Eik zei:
Ik begin het idee van non-dualisme ondertussen steeds meer plausibel te vinden. Dit is het idee dat alles wat bestaat in het universum eigenlijk maar 1 entiteit is.
Klik om te vergroten...
Ja wij zijn slechts manieren voor de kosmos om zichzelf te kennen.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Ik was me juist al jaren op paddo's aan het voorbereiden voor ik het op mijn 18de voor het eerst nam. Op een 1 of andere manier voelde ik altijd al dat er bepaalde deuren in mij gesloten waren die geopend konden worden zonder op een berg tot mijn 80ste te moeten mediteren. Tijdens de piek zei ik uit de grond van het diepste kern uit mijn hart: Zie je wel!.... Waarmee ik bedoelde dat er dus echt onuitputtelijke liefde in mijzelf te vinden is en dat dus tóch echt alles "'één" is. Die trip vergeet ik echt nooit meer. Toch verbaasde ik me ontzettend wat voor impact dit op mij heeft gehad en ben toen toch gaan mediteren :grin:
Klik om te vergroten...

Haha, grappige anekdote! Ben toch benieuwd welke grote veranderingen het op jullie (@Eik zei ook zoiets) leven gehad heeft.

De psychedelische drugs hebben ook op mij effect, maar eerder zeer subtiel (alleszins voorlopig, maar heb ook nog geen grote eenheid-ervaring gehad)
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Net pas gelezen, deze had ik even gemist omdat ik 2C-B reportjes niet altijd lees omdat 2C-B ervaringen toch vaak wat diepgang missen. Maar deze mist geenszins diepgang, integendeel! Mooi report, mooie ervaring, mooie reflectie en mooie discussie. Bij gebrek aan tijd en ruimte hou ik me even afzijdig van de discussie maar het zijn gedachtes die mij ook erg bezighouden en ik kan me in verschillende gedachtegangen goed vinden.
Je zegt dat psychedelica een zeer subtiel effect op je leven hebben. Ik denk dat dat nog maar het begin is. Gefeliciteerd, je bent wakker aan het worden en er staan nog vele prachtige reizen op je te wachten! :wink:
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, ik denk dat dat komt omdat veel mensen 2C-B ook met andere intenties nemen. Ik snap het ook wel, ik zie mezelf bijvoorbeeld wel een club binnengaan onder invloed van 2C-B, maar ik zie mezelf niet volproppen met truffels voordat ik er binnenga :)
Ik ben al benieuwd wat me nog allemaal te wachten staat! Dank voor je reactie.

------

Ik zie trouwens nog een grote fout nu ik eens snel door mijn report scrollde:

Cerberus zei:
dus mogelijk ervaart iemand die minder geïnteresseerd is in wetenschap, astrologie, relativiteitstheorie enzo een (bad) trip misschien totaal anders.
Klik om te vergroten...

Ik bedoel astronomie in plaats van astrologie :wink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cerberus zei:
Ben toch benieuwd welke grote veranderingen het op jullie (@Eik zei ook zoiets) leven gehad heeft.
Klik om te vergroten...
Ik zie nu pas dat ik nog niet op deze vraag gereageerd heb. Ik merk dat ik het een hele lastige vraag vind om te beantwoorden. Ergens diep van binnen weet ik en voel ik dat psychedelica mij veranderd heeft. Een verandering die ik als positief beschouw. Maar het is blijkbaar lastig voor me om het onder woorden te brengen. Ik ga toch een poging wagen.

De maatschappij heeft niet altijd gelijk
Een van de meest opvallende elementen van psychedelica is dat het je "culturele vorming" afbreekt. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je met een verse blik gaat kijken naar wat er echt met jezelf en de maatschappij aan de hand is zonder dat je klakkeloos de heersende cultuur/ de maatschappij volgt. Door zelf na te denken kom je er achter dat de maatschappij lang niet altijd gelijk heeft. Alcohol is niet veilig, drugs zijn niet altijd slecht, meer economisch groei en meer consumeren is niet altijd de weg voorwaarts. "succesvol" zijn in het leven hoef je niet per se af te meten aan de omvang van je huis of de hoogte van je salaris.

Nu ik er zo over denk zou je psychedelicagebruik misschien kunnen zien als een soort puberteit. In de "normale puberteit" neem je afstand van je ouders om een eigen wereldbeeld op te bouwen. Door psychedelicagebruik neem je afstand van de maatschappij en bouw je een eigen wereldbeeld op los van de maatschappelijke conventies. Ik denk dat zowel de normale puberteit als deze 'metaforische puberteit' tekenen zijn van een gezonde ontwikkeling en van groei als persoon.

Deze meer autonome manier van kijken naar de wereld maakt je uiteindelijk dus meer "open" en "open-minded".

Er is meer!
Juist door deze meer open-minded manier van kijken naar de wereld was ik ook meer ontvankelijk voor spiritualiteit. Ik stond open voor het idee dat er naast onze waardevolle wetenschap meer is in de wereld. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat wij als mensen de werkelijkheid slechts beperkt waarnemen en begrijpen. Toch wilde ik blijven zoeken naar meer fundamentele "kennis" en "waarheid". Ik heb twee jaar lang een kennismaking met boeddhisme gedaan en heb tijdens reizen vaak over religie en spiritualiteit gesproken met mensen. Ik vind dit een mooie aanvulling op af en toe trippen.

Daarna heeft dit deel van mijn leven een tijdje "on hold" gestaan door de komst van twee kinderen. Nu zij wat ouder zijn begin ik me weer meer te verdiepen in spiritualiteit en trip ik ook weer vaker. Met name mijn DMT trip van 1,5 jaar geleden heeft me nog verder overtuigd van het idee dat wij als mensen lang niet alles weten en dat er echt meer is dan we nu vermoeden. Wat ik zelf super interessant vind is hoe je een goede balans kunt maken tussen wetenschap en spiritualiteit. Volgens mij zijn spiritualiteit en wetenschappelijk namelijk veel meer complementair dan strijdig met elkaar.

Anyways sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden. Hopelijk kun je er nog wijs uit worden.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank voor je reactie! Je hebt duidelijk verwoordt hoe het je veranderd heeft.
Zelf ben ik altijd al kritisch geweest tegenover wat normaal is en wat niet in de maatschappij (dat is overigens niet altijd in mijn voordeel want het geeft ook een gevoel van frustratie), maar ik ben benieuwd of psychedelica mijn visies nog meer gaan doen daveren dan. Maar je ander effect, open voor spiritualiteit, die ervaar ik wel. Dat is een van de subtiele verschillen die ik zelf al ervaar. Tot enkele jaren geleden zou ik bij mensen die erover bezig zijn "waar jullie eigenlijk in geloven" staan denken in mezelf (of luidop zeggen). Nu kan ik zelfs interessant vinden wat ze geloven. Dit komt denk ik onder andere omdat ik nu vermoed dat veel religies gestart zijn door een psychedelische trip :grin:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cerberus zei:
Dit komt denk ik onder andere omdat ik nu vermoed dat veel religies gestart zijn door een psychedelische trip
Klik om te vergroten...
Haha dat vermoeden heb ik ook ja! Verder ben ik het steeds geloofwaardiger gaan vinden dat een deel van de realiteit zich misschien wel afspeelt buiten onze normale waarneming en dus ook buiten onze normale wetenschap. Garanties en bewijzen heb ik natuurlijk niet maar ik sta wel open voor dat idee. Het alternatief is geloven dat wij, een stelletje "doorgeevolueerde aapjes", de waarheid in pacht hebben en de realiteit (grotendeels) begrijpen. Dat lijkt me nog minder waarschijnlijk.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, mij ook niet, maar denk ook niet dat veel serieuze wetenschappers binnen astronomie en kwantummechanica bv denken dat we al enigszins in de buurt zijn. En mochten er dingen binnensijpelen via bijvoorbeeld een parallel universum in het onze, kunnen we wel die dingen waarnemen die binnensijpelen maar niet verklaren waar het vandaan komt. Omdat we geen toegang hebben tot de data in het andere universum. En kunnen we dus nooit voorspellen wanneer er weer iets gaat binnensijpelen bij ons. Of we zouden moeten ontdekken hoe we toegang krijgen tot dat parallel universum :) maar het is natuurlijk niet gezegd dat we meetapparatuur het andere universum heelhuids kunnen binnensturen en terug retrieven.
Maar als er via psychedelica wel dingen gebeuren met ons die buiten onze normale werkelijkheid gaan, moet het voor ons in principe ook mogelijk zijn om het vast te stellen, anders kunnen we het niet ervaren. En dan zou het taboe op psychedelica of de notie in het algemeen dat er "meer" is dat we over bewustzijn kunnen leren via die stoffen, net de reden zijn dat het buiten onze wetenschap valt. Omdat het amper tot niet onderzocht wordt.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cerberus zei:
, maar denk ook niet dat veel serieuze wetenschappers binnen astronomie en kwantummechanica bv denken dat we al enigszins in de buurt zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat sowieso juist de wetenschappers goed beseffen hoeveel we nog niet weten. Ik denk dat het veel vaker de rest van de maatschappij is die, in mijn ogen onterecht, denkt dat we "alles" wel een beetje uitgedokterd.

Cerberus zei:
Maar als er via psychedelica wel dingen gebeuren met ons die buiten onze normale werkelijkheid gaan, moet het voor ons in principe ook mogelijk zijn om het vast te stellen, anders kunnen we het niet ervaren.
Klik om te vergroten...
Is dat zo? Kan iets alleen waar zijn als het "vast te stellen" is? Ongeacht het antwoord op deze vraag lijkt het me goed dat er meer serieus onderzoek wordt gedaan naar psychedelica. Niet alleen als potentiele medicijnen maar ook als het gaat om wat het doet voor onze perceptie op de realiteit.

Mezelf zei:
Ja wij zijn slechts manieren voor de kosmos om zichzelf te kennen.
Klik om te vergroten...
Mooi gesproken @Mezelf zo denk ik er ook steeds vaker over...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eik zei:
Is dat zo? Kan iets alleen waar zijn als het "vast te stellen" is?
Klik om te vergroten...

Nee maar, ik heb het nu specifiek over naar een andere werkelijkheid gaan via psychedelica.
Als onze hersenen slechts een antenne zijn, zou het ook mogelijk moeten zijn om een computer te maken die ook zo'n antenne is, en via die computer vaststellingen te doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."