Ik vind de 6-wekenregel een heel mooi uitgangspunt omdat het spaarzaamheid bepleit.Nu is dit een beetje een gok van mij, omdat ik er geen expert in ben, maar logisch denken lijkt te zeggen dat als 3-MMC op je serotoninesysteem werkt, dat dat daar ook voor geldt. Misschien dat iemand met wel echt verstand van deze materie een en ander kan toelichten, @Neo-Shulginist bijvoorbeeld(?)
Maar wetenschappelijk gezien is het nergens op gestoeld. Ik heb me al een aantal keer eerder op dit forum uitgelaten over hoe 'serotonine slurper' of 'werkt op je serotonine' een oversimplificatie is omdat er iets van vier verschillende mechanismen zijn (SERT, VMAT, oxidatieve stress via MAO, en receptor downregulation) waarop je serotonine geslurpt kan worden, wat dan ook nog eens verdeeld wordt over 15 verschillende subtypes van serotonine-receptoren die zowel direct als indirect (ook weer via verschillende mechanismen) getriggerd kunnen worden.
Sowieso werkt 3-MMC niet alleen op serotonine, maar waarschijnlijk ook op noradrenaline en dopamine. Ook via die mechanismen kan de drug schade aanrichten. Dus je kan ook best een 6-wekenregel instellen voor stimulanten zoals speed en cocaïne. Dat zou best een goed idee zijn.
Het is een goed idee om spaarzaam met dit soort middelen om te gaan omdat ze dus schade kunnen aanrichten aan het centraal zenuwstelsel, wat klachten met concentratreren kan veroorzaken, het geheugen kan verminderen, stemmingsproblemen kan veroorzaken of de perceptie kan verstoren. Hoe vaker je stimulerende drugs gebruikt, en hoe meer je ervan neemt, des te groter wordt de kans op dat soort chronische gezondheidsklachten.
Daarnaast ligt natuurlijk het gevaar van verslaving op de loer, maar dat is hierboven al aangestipt.
Dus ik ben het er zeker mee eens dat 1 keer per week echt te veel is. Al was het maar omdat 3-MMC de slaapfunctie kan verstoren waardoor je zeker 2 weken lang minder uitgerust kan zijn.