What in the crackhead fuck... Ik kan me onmogelijk voorstellen hoe het moet zijn voor je geest en lichaam om in zo'n staat te verkeren. Jezelf zo erg de pleuris in werken is echt gestoord en al helemaal als het grotendeels of alleen maar voor seks geweest is. Dan nog het feit dat mensen gewoon denken "Ik wil gewoon hard gaan bro, kom maar met die naald, yolo." Dan ben je echt van God los lmao. Er moeten toch wel geregeld doden vallen onder de mensen die zo met zichzelf omgaan? Vind dit eerlijk gezegd echt shockerend.
Shockerend is het zeker! Ik denk ook dat we wat dit betreft relatief 'verwend' zijn met onze visie en kijkwijze op drugsgebruik. Het overgrote deel dat hier op DF komt, probeert in elk geval de schade te beperken. Maar er is een hele grote groep gebruikers die hier helemaal niet mee bezig is.
Achteraf ben ik ontzettend blij dat ik niet in een grote stad ben gaan studeren en daar op kamers ben gegaan. Want was ik in die gay scène terecht gekomen, dan denk ik dat ik het niet had overleefd.
En dan over je vraag of er geregeld doden vallen. Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Ik maak het natuurlijk met enige regelmaat mee in het fellowship dat er iemand overlijdt hetzij door de directe gevolgen (OD) hetzij door indirecte gevolgen (30 jarige alcoholist met een maagbloeding bijvoorbeeld, ik denk dat je dan wel kan stellen dat alcohol hier wel een rol in speelde) hetzij door het indirecte gevolg dat mensen geen uitweg meer zien (zelfdoding). Een heel enkele keer valt er een dode door slechte/vervuilde drugs. Maar niet vaak (meer) gelukkig.
Dat er onder verslaafden zoveel doden vallen is ook omdat gebruik over het algemeen steeds erger wordt. Grenzen worden opgerekt. En de geest wilt door, meer, harder. Maar op een gegeven moment trekt het lichaam dat niet meer. Dat maakt verslaving zo gevaarlijk.
De cijfers met doden als gevolg door gebruik zijn niet mals. Eerlijk is eerlijk, het overgrote deel van die doden wordt in beslag genomen door indirecte gevolgen van alcohol en tabak.
Maar ik denk ook dat er te weinig onderzoek is om goed zicht te hebben op indirecte doodsoorzaken als gevolg van harddrugs. Bijvoorbeeld door absurde slaaptekorten, psychose of iets dergelijks.
Dit lijkt vaak een ver van je bed show. Maar ik ken best veel mensen die een gebruikersvriend zijn verloren aan een epileptische aanval door cocaïne gebruik. Dit komt dus best geregeld voor. (Ja dit is slechts anekdotisch bewijs, ik weet het.)
Maar het is een ver van je bed show, tot het dat niet meer is.
Daarom is harm reduction erg belangrijk, voor zover je daar de gebruikers mee bereikt. Als ik op een gemiddelde rave kijk, dan zijn suggesties als 3 maanden pauze en 1-1,5mg/kg toch erg ver te zoeken 😅
Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dit schrijf. Misschien omdat ik merk dat soms toch een beeld heerst dat iedereen zo netjes met drugs omgaat. Verslaafd of niet. Maar de algehele blik die hier heerst op risicos inperken is zeker niet representatief voor de gehele drugsgebruikende samenleving.
can confirm. Op meerdere vlakken.
Het duurde een minuutje voordat ie binnen kwam 😂