Andrew zei:
Of voor mensen met een andere smaak dan jij..
Ja precies, wansmaak heet zoiets toch?
Nee serieus, heb me trouwens wel verkeerd uitgedrukt zag ik net toen het eerste dexsletje op MSN begon te huilen
![:grin:]()
Al dat gedoe over dex tov normale speed vind ik puur drugsnobisme bedoel ik, net zoals coke tov speed.
![:tearsofjoy:]()
Vind de prijs zelf niet echt van belang, heb ook best wel wat over voor goeie speed.
Wat die coke er nou weer mee te maken heeft weet ik niet, volgens mij waren er wel wat vergelijkingen in dit topic, maar als ik dopamine wil dan neem ik dat gewoon wel though, vind ik leuker effect geven en blijf er niet zo vertieft lang wakker van. Daar neem ik gewone speed voor, dat vind ik leuker dan coke én dex en werkt al lang genoeg, is nog eens veel leuker, energieker en fysieker ook dan die illegale ADHD medicijnen waar ik para en introvert van wordt.
clockcable zei:
Is er een manier om dex te onderscheiden van pep?
Ja polarimeter. Dex en levo zijn de 2 mogelijke enantiomeren en als ze kijken met een polarimeter dan buigt het licht naar rechts af als je rechtsdraaiende pep hebt, volgens mij is dat dex. Racemaat zal waarschijnlijk gewoon niet buigen omdat dat 50/50 is en levo is dan linksdraaiend.
Wikipedia zei:
De benaming van enantiomeren kan gebaseerd zijn op het effect op gepolariseerd licht (de 'draairichting'), of op de structuur. Helaas is er geen correspondentie tussen de drie systemen die hieronder individueel worden besproken, alle combinaties zijn mogelijk.
D en L
D en L zijn de afkortingen van Dextro (rechts) en Laevo (links). D betekent dat de structuur rondom het asymmetrische atoom overeenkomt met rechtsdraaiend glyceraldehyde. L betekent het omgekeerde. Deze aanduidingen zijn bij suikers en aminozuren zeer gebruikelijk.
R en S
De aanduidingen R- en S- zijn gebaseerd op de prioriteitsregels van Cahn, Ingold en Prelog. De letters zijn afkortingen van de Latijnse woorden Rectus (rechts) en Sinister (links).
Om vast te stellen of een enantiomeer R- of S- is, wordt aan elke groep die aan het asymmetrisch atoom verbonden is een prioriteit toegekend. Deze prioriteit is gebaseerd op het atoomnummer (eigenlijk atoommassa, maar dat verschil is alleen bij gelabelde verbindingen belangrijk) van de atomen die aan het asymmetrisch atoom verbonden zijn. Als er meerdere gelijke atomen zijn, worden de atomen verderop in de functionele groep bepalend.
Vervolgens wordt in gedachten de groep met de laagste prioriteit naar achteren gedraaid, en een rondje gemaakt langs de overige groepen van lage naar hoge prioriteit. Als dit rondje rechtsom gaat, is de stof R, anders is de stof S.
Alleen die dingen kosten wel 300-400eu op ebay, dus of je dat er voor over hebt? :P Maar je kan vast wel toegang krijgen tot die dingen als je chemie of farmacie studeert denk ik.