Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpraakgebrek

Spraakgebrek

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#1
*.exe2.0 zei:
Jules Deelder en Herman Brood hadden dit niet, toch?
Of spreek je net als hen en hoor ik het niet goed wat het gebrek is?
Klik om te vergroten...
Het is niet als Herman Brood & Jules Deelder. Ik zal proberen het wat duidelijker te omschrijven. (Hoe ik dit hoor bij andere, bij mezelf hoor ik het niet).

Het klinkt alsof de woorden ‘afgerond’ worden, de harde klanken vallen weg. Zoals de R, T, P, K,.. Het probleem zit dus in de medeklinkers, die achterwege worden gelaten.
Ook klinkt een zin hierdoor meer als één lang woord.

Een voorbeeld:
Heb je problemen met spreken ? Klinkt als ;
Ejeobleemmegsbeeën. Niet veel van te begrijpen, al ‘leer’ je dit taaltje wel te verstaan.

In het begin verstond ik letterlijk geen woord van mijn dealer, nu alles. Ik moest hem zelfs ‘vertalen’ als iemand hem niet begreep, maar nu verstaan ze van mij even weinig. Hijzelf zei dat hij verschoot hoe ik in zulke korte tijd achteruit ben gegaan. Niet bepaald iets wat je wil horen van iemand die al 20jaar shot.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Panda807 zei:
Het is niet als Herman Brood & Jules Deelder. Ik zal proberen het wat duidelijker te omschrijven. (Hoe ik dit hoor bij andere, bij mezelf hoor ik het niet).

Het klinkt alsof de woorden ‘afgerond’ worden, de harde klanken vallen weg. Zoals de R, T, P, K,.. Het probleem zit dus in de medeklinkers, die achterwege worden gelaten.
Ook klinkt een zin hierdoor meer als één lang woord.

Een voorbeeld:
Heb je problemen met spreken ? Klinkt als ;
Ejeobleemmegsbeeën. Niet veel van te begrijpen, al ‘leer’ je dit taaltje wel te verstaan.

In het begin verstond ik letterlijk geen woord van mijn dealer, nu alles. Ik moest hem zelfs ‘vertalen’ als iemand hem niet begreep, maar nu verstaan ze van mij even weinig. Hijzelf zei dat hij verschoot hoe ik in zulke korte tijd achteruit ben gegaan. Niet bepaald iets wat je wil horen van iemand die al 20jaar shot.
Klik om te vergroten...
Jeetje dat klinkt wel heftig. Ik durf er geen verklaring voor te geven.

Hoe veel speed gebruik je, hoe zuiver is het en welke manier neem je het?

Het droogt in ieder geval je bak volkomen uit, ik kom dan ook moeilijk uit m'n woorden. Kan me voorstellen dat dat met dagelijks gebruik wat heftiger is.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Panda807 zei:
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar dagelijks speed.
Klik om te vergroten...

Ik weet wel wat het wat het probleem is..
Dit dus!
Er is geeneens drugs dat je dagelijks kan gebruiken.
Nu je geeneens meer normaal kan praten besef je dan niet dat het tijd is om te stoppen?

Desnoods zoek je hulp.
Want wat is de volgende stap een beroerte?
Een beroerte kan uitmonden tot een verlaming..
Speed maakt je helemaal kapot en the road to recovery is een hell.
Dat gaat nog jaren duren.

Nu heb je spraak problemen straks heb je beroerte en zit je in een rolstoel is dat het waard? Je leven vergooien voor een beetje pep?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm, ik dacht dat het iets was wat bij speed hoorde. Als ik speed gebruik heb ik ook altijd een spraak gebrek maar dat komt denk ik omdat ik m’n kaak vaak niet onder controle kan houden. Ik gebruik het alleen lang niet zo vaak als jou, hooguit 2x per maand
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan soms een soort slissen als ik speed heb gebruikt. Komt bij mij omdat ik de vorm van mijn mond anders houd met praten. Meer getuitte lippen of strakkere wangen of zo.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ik heb ook een aantal vrienden die al een aantal jaar speed gebruiken in combinatie met alcohol.

En vaak kan ik er geen touw aan vastknopen aan wat ze wauwelen en mompelen.

Ik zie het vooral als ze al even wakker zijn en er veel op zuipen.

Ik denk niet dat ik het al zag bij iemand die enkel speed gebruikt.

Gebruik je er veel alcohol bij ?

Vaak verstaat men je ook niet als je speed gebruikt en van de hak op de tak springt, ... ik zag het bij mezelf vroeger ook vaak... ganse verhalen doen en daags nadien dan beseffen dat je 7 verhalen door elkaar vertelde en steeds in zijsprongen en zijverhalen verstrikt raakt maar er niet in geslaagd bent 1 verhaal coherent over te brengen.

Dus er zijn wel meerdere manieren waardoor je onbegrijpelijk kunt overkomen op anderen met speed , misschien moet je toch nog wat verduidelijking geven of een aantal zinnen posten of een monoloogje zoals men hierboven oppert.

edit ; ik zie dat je inmiddels verduidelijkt hebt hoe het spraakgebrek zich vertaald bij jou , mijn venster stond nog open op dit onderwerp van een aantal uur terug en zag nog de inmiddels bijgetypte reacties niet.
Ik vermoed dat je van België bent; dus waarschijnlijk heb je geen geteste speed?
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ganggang💯 zei:
Hoe veel speed gebruik je, hoe zuiver is het en welke manier neem je het?

Het droogt in ieder geval je bak volkomen uit, ik kom dan ook moeilijk uit m'n woorden. Kan me voorstellen dat dat met dagelijks gebruik wat heftiger is.
Klik om te vergroten...

Ik snuif nu 0,75g-1g/dag. Ik laat het niet meer testen, in het begin dat ik gebruikte deed ik dit wel (was toen altijd ergens einde 60). Ik haal het altijd bij dezelfde dealer.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb er geen verstand van hoe dit precies werkt en waarom je het opeens zo erg hebt. Maar als je al 4 jaar lang dagelijks bijna een gram wegsnuift zou ik sowieso maar eens langs de dokter gaan als ik jou was.

Maar ik herken het wel in mindere mate wanneer ik flink speed heb gebruikt voor meerdere dagen achter elkaar. Dan heb ik wel een spraakgebrek, kom ik amper uit mn woorden en klinkt het raar. Kwam een keer toen ik 's ochtends thuiskwam de buurman tegen en dat was daardoor een erg apart gesprekje🙈

Alleen heb ik geen idee waardoor dat dan komt precies. Maar wat @De Dunne zegt over een andere kaakstand klopt sowieso wel, omdat die strakker staat natuurlijk.
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#9
blue eyes zei:
ik heb ook een aantal vrienden die al een aantal jaar speed gebruiken in combinatie met alcohol.

En vaak kan ik er geen touw aan vastknopen aan wat ze wauwelen en mompelen.

Ik zie het vooral als ze al even wakker zijn en er veel op zuipen.

Ik denk niet dat ik het al zag bij iemand die enkel speed gebruikt.

Gebruik je er veel alcohol bij ?

Vaak verstaat men je ook niet als je speed gebruikt en van de hak op de tak springt, ... ik zag het bij mezelf vroeger ook vaak... ganse verhalen doen en daags nadien dan beseffen dat je 7 verhalen door elkaar vertelde en steeds in zijsprongen en zijverhalen verstrikt raakt maar er niet in geslaagd bent 1 verhaal coherent over te brengen.
Ik vermoed dat je van België bent; dus waarschijnlijk heb je geen geteste speed?
Klik om te vergroten...
Ik drink eigenlijk geen alcohol meer, nu ongeveer een jaar. Niet dat ik vroeger veel dronk (1x per week op feestjes). Waarom altijd de combinatie met alcohol bij je vrienden ?

Dat van de hak op de tak springen herken ik wel, vooral als ik teveel heb gebruikt of als het zeker niet mag opvallen (bv. op een mondeling examen).

en ik ben van inderdaad België. Ik heb het vroeger wel nog laten testen. Denk dat ze ondertussen gesloten zijn, maar ben ik niet zeker.
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#10
HappyUser zei:
Als ik speed gebruik heb ik ook altijd een spraak gebrek maar dat komt denk ik omdat ik m’n kaak vaak niet onder controle kan houden. Ik gebruik het alleen lang niet zo vaak als jou, hooguit 2x per maand
Klik om te vergroten...
Heeft dat niet iets te maken met dat je teveel hebt genomen? Ik had dit vroeger hierdoor, begon toen te stotteren en in mn hoofd kreeg ik de woorden ook niet in een logische volgorde. Wat ervoor zorgde dat het stotteren nog erger werd.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Panda807 zei:
Ik snuif nu 0,75g-1g/dag. Ik laat het niet meer testen, in het begin dat ik gebruikte deed ik dit wel (was toen altijd ergens einde 60). Ik haal het altijd bij dezelfde dealer.
Klik om te vergroten...

Godschristus.

Stoppen man.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
*.exe2.0 zei:
Godschristus.

Stoppen man.
Klik om te vergroten...
Ik sluit me hier volledig bij aan. Zoek hulp en ga minderen. Door je gebruik verstaan mensen je niet meer, je kan dus niet meer normaal functioneren in de maatschappij. Lijkt me aardig problematisch.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Panda807 zei:
Ik drink eigenlijk geen alcohol meer, nu ongeveer een jaar. Niet dat ik vroeger veel dronk (1x per week op feestjes). Waarom altijd de combinatie met alcohol bij je vrienden ?

Dat van de hak op de tak springen herken ik wel, vooral als ik teveel heb gebruikt of als het zeker niet mag opvallen (bv. op een mondeling examen).

en ik ben van inderdaad België. Ik heb het vroeger wel nog laten testen. Denk dat ze ondertussen gesloten zijn, maar ben ik niet zeker.
Klik om te vergroten...

Ja , ik herkende het aan je woordkeuze :wink: je zei het woord "verschoot" ivm je dealer die vond dat je snel achteruitging...vandaar dat ik instant wist dat je Belgische was.
Ik ben namelijk ook een Belg.

Hier in mijn stad is dat doorgaans de gewoonte, men heeft in het ene hand een joint en in het andere hand een halve liter jupiler.
Dat is bij bijna elke druggebruiker hier zo, en dan wordt er nog speed of keta enz naast gebruikt , LSD noem maar op.

Maar altijd dat stomme bier, ja ik ben een alcohol hatende Belg in het bierland bij uitstek.

Vind het een stomme lompe roes, sommigen nemen er alcohol bij om de scherpe kantjes van de speed en het overstrakke ervan af te vijlen.
En vlugger te dalen voor de slaap.Maar het is een dubbele aanslag op je gestel en zeker ook op je hersenen.

Die kerels spreken ook hun woorden niet netjes uit en krijg vaak koppijn om hen te proberen begrijpen.

Ja ik denk niet dat er nog een bestaand testcentrum is hoor.

Beste is waarschijnlijk even stoppen met de speed , het kan natuurlijk ook door een opgebouwd slaaptekort veroorzaakt worden.
Je geheugen verslecht namelijk ook zienderogen door het steeds groter wordend slaaptekort.

Tijd voor een ontgiftingskuurtje me dunkt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
blue eyes zei:
Maar altijd dat stomme bier, ja ik ben een alcohol hatende Belg in het bierland bij uitstek.
Klik om te vergroten...
Eindelijk ik ben niet alleen meer !.
Ik houd ook niet van alcohol.

Ot.
Wat jij hebt krijg in als ik een dag , of 2 wakker ben en er dan op blow om te kunnen slapen , dan verstaat niemand me nog...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
Ik heb er geen verstand van hoe dit precies werkt en waarom je het opeens zo erg hebt. Maar als je al 4 jaar lang dagelijks bijna een gram wegsnuift zou ik sowieso maar eens langs de dokter gaan als ik jou was.

Maar ik herken het wel in mindere mate wanneer ik flink speed heb gebruikt voor meerdere dagen achter elkaar. Dan heb ik wel een spraakgebrek, kom ik amper uit mn woorden en klinkt het raar. Kwam een keer toen ik 's ochtends thuiskwam de buurman tegen en dat was daardoor een erg apart gesprekje🙈

Alleen heb ik geen idee waardoor dat dan komt precies. Maar wat @De Dunne zegt over een andere kaakstand klopt sowieso wel, omdat die strakker staat natuurlijk.
Klik om te vergroten...
@MacLeod , van deze benoeming door perenijsje heb ik weer geen melding ontvangen.
(sorry dat ik t hier plaats maar dan kunnen ze het gelijk zien)
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
@MacLeod , van deze benoeming door perenijsje heb ik weer geen melding ontvangen.
(sorry dat ik t hier plaats maar dan kunnen ze het gelijk zien)
Klik om te vergroten...
Ook sorry van me , maar ik krijg veel meldingen niet door , waardoor ik soms echt de topics 10 keer opnieuw moet lezen , donatie gaat ook nog altijd niet.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wow een gram per dag. Zoek hulp aub
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat ik wel merkwaardig vind is dat @Panda807 de afgelopen 2 jaar hier topics heeft geopend over allerlei klachten (rottende tanden, stemmen horen en verslaving) die direct gerelateerd zijn aan dagelijks speed gebruik. Ik vraag me af wanneer het tot je doordringt dat je jezelf de afgrond in helpt als je zo door gaat!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Panda807 zei:
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar dagelijks speed.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je je eigen vraag eigenlijk al hebt beantwoord. Je gebruikt vier jaar lang elke dag een potente stimulerende chemische drug die schadelijk is voor je lichaam, en je vraagt je nu pas af waarom je bijwerkingen krijgt?

Dat is je lichaam dat zegt "doe maar niet".
D
DEEPScar807Lid
01-01-2024, 00:00
#20
blue eyes zei:
Maar altijd dat stomme bier, ja ik ben een alcohol hatende Belg in het bierland bij uitstek.
Vind het een stomme lompe roes, sommigen nemen er alcohol bij om de scherpe kantjes van de speed en het overstrakke ervan af te vijlen.
En vlugger te dalen voor de slaap.Maar het is een dubbele aanslag op je gestel en zeker ook op je hersenen.
Die kerels spreken ook hun woorden niet netjes uit en krijg vaak koppijn om hen te proberen begrijpen.
Klik om te vergroten...
Kan ik wel inkomen dat je alcohol haat, zeker als degenen rondom je wel telkens drinken. Niets vervelender dan te moeten luisteren naar iemand die teveel gedronken heeft. Plus dat je er meestal nog voor mag zorgen dat ze geen stommiteiten begaan.

Hier is het wel iets anders, degenen die alcohol drinken, gebruiken (over het algemeen) meestal geen drugs. Met als gevolg dat je probeert ervoor te zorgen dat je dronken vrienden heel de avond zonder incidenten doorkomen, krijg je nog een hele hoop 'drugs maakt mensen kapot', 'drugs is voor marginalen',... zever naar je hoofd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."