Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk weet het niet

Ik weet het niet

92 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
@StraffeNeel Ik heb moeite met wat je zegt in dit topic. Ik begrijp dat je een redelijk gebalanceerd leven leidt, maar je gebruikt elke week speed, in hoge doseringen, en dan sla je twee nachten over. Eigenlijk best extreem, zoals je zelf toegeeft. Maar je praat het wel goed. Is dat de juiste boodschap voor de TS die worstelt met problemen rondom speed gebruik? Dat het allemaal wel meevalt? Lijkt me niet eigenlijk.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
@StraffeNeel Ik heb moeite met wat je zegt in dit topic. Ik begrijp dat je een redelijk gebalanceerd leven leidt, maar je gebruikt elke week speed, in hoge doseringen, en dan sla je twee nachten over. Eigenlijk best extreem, zoals je zelf toegeeft. Maar je praat het wel goed. Is dat de juiste boodschap voor de TS die worstelt met problemen rondom speed gebruik? Dat het allemaal wel meevalt? Lijkt me niet eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Bijna elke week en meestal de tweede nacht gaan we rond een uur of twee/ drie slapen. Doseringen pep zijn meestal niet zo hoog. Één tot anderhalve gram met z'n tweeën voor zo'n sessie.
Ik worstel niet met problemen rondom speedgebruik. Wat voor mij geen probleem is, zal voor best veel anderen problematisch kunnen zijn.
Dus ja: het valt wel mee. Voor ons wegen de positieve effecten zwaarder dan de negatieve. Dat is een bewuste afweging die we maken.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
StraffeNeel zei:
Bijna elke week en meestal de tweede nacht gaan we rond een uur of twee/ drie slapen. Doseringen pep zijn meestal niet zo hoog. Één tot anderhalve gram met z'n tweeën voor zo'n sessie.
Ik worstel niet met problemen rondom speedgebruik. Wat voor mij geen probleem is, zal voor best veel anderen problematisch kunnen zijn.
Dus ja: het valt wel mee. Voor ons wegen de positieve effecten zwaarder dan de negatieve. Dat is een bewuste afweging die we maken.
Klik om te vergroten...
Positieve effecten wegen bij grof gezegd een ras echte junk ook eigenlijk nog steeds zwaarder dan de negatieve.

Het veel of weinig gebruiken is ook voor ieder een andere hoeveelheid.
Als ik aan vrienden zou vragen of ze mn hoeveelheid gebruik misschien wat ongezond vinden zouden die zeggen oh nee joh valt best mee.

Zou ik dezelfde vraag aan een stel oude tantes vragen zouden ze waarschijnlijk achterover vallen van de schrik als je zegt dat je 5x per jaar een pilletje neemt en 3x per jaar een grammetje wegsnuift.

Dus @OtherShore heeft best een goed punt hier.
Moet zeggen dat we vaak allen wel weten dat als iemand wat wil gaan uitproberen dit vaak toch wel gaat doen en je dan misschien beter een zo goed mogelijk advies te geven alleen het ik raad het af omdat word toch ergens in het achterhoofd geplaatst op zon moment.

Zou hierin dan ook de TSer een advies geven waarbij je je twijfels hebt of het wel handig is.
Opletten dat je dit niet doet wanneer je net extreem hebt gebruikt en doorgehaald.
Dat je dan beter kan wachten tot je alweer een poosje rond je dagelijks minimum speed gebruik zit en je goed in je vel zit.
En een trip kan altijd slecht vallen.
Een advies en een ervaring over wat te doen als dit gebeurd is dan iets waar je wat meer aan hebt.
Paardenstaart zei:
Ik neig wel echt door te slaan als het km drugs gaat, heb ook zo’n fase met ketamine gehad. Blowen heb ik nooit iets gevonden en xtc , dergelijke kon ik niet vaak achter elkaar doen door de heftige kater ( ook nooit 2 dagen achter elkaar gedaan ) Daarom was die speed even echt van wow ik kan het elke dag doen. Maar ga het nu sws verminderen, mocht ik het niet onder controle krijgen moet ik er wel echt wat mee
Klik om te vergroten...
Bij dit bericht krijg ik het gevoel dat je naar iets op zoek bent wat je dagelijks kunt gebruiken maar geen negatieve gevolgen van hebt. Want als je het niet vaak achter elkaar kan doen is dit jammer om de kater en niet omdat het om andere reden beter zo min mogelijk gebruikt zou moeten worden. Heb heel wat jaren oud en nieuw daarvoor gebruikt.
Dan mocht ik ff een keer gek doen.
Als ik dan bij het 1e bericht zie dat het voor de 1e keer is en meteen al 6 dagen is doorgegaan dan lijkt me dat dit je toch al bezorgt moest maken.
9 xtc en miauw gedeeld is dit alsnog 4 een halve pil en een halve gram.
Dit is eigenlijk gewoon extreem en als ik dat zelf zou doen zou je me volgens mij trillend in de goot terugvinden.

ik zou lekker overal mee stoppen zolang je in hoeveelheden begint waar zelfs iemand die al jaren een dagelijkse verslaving ermee heeft moeite mee zou kunnen hebben.

Ik heb (toen gebruikte ik al dagelijks) speed doseringen gedaan van 0.20 per 24 uur. Maakte ik smorgens een paar kleine lijnen van maar uiteindelijk word het meer door je tolerantie of omdat je je rot voelt en dat weer niet wilt voelen.
Emotioneel / boos / verdriet en dergelijke zijn de 1e veranderingen die je dan nu ervaart maar zullen steeds meer dingen bij komen. Altijd wat vlak en afwezig zijn geen plezier meer uit dingen halen zeker niet als je niet gebruikt hebt waardoor je mogelijk steeds dieper zakt depressies
Psychozes gekke tics tand bederf tintelingen hartklachten je loopt met elke gram/pil een extra risico.

Ik zit momenteel op minimaal een half gram speed per dag. Soms meer maar eigenlijk nooit meer minder.
Sinds ik mn hoeveelheid naar dit niveau heb moeten brengen om er nog "profijt" van te hebben, heb ik meer last van:
Het super heet hebben en zweten soort opvliegers - oververhitting.
In mezelf gekeerd zijn het allemaal niet meer kunnen volgen.
Trillen benen en armen trillen eigenlijk altijd redelijk heftig. Ik kan savonds geen jointje meer dicht draaien of klein priegelwerkje zelfs een rits dichtdoen kost moeite op zon moment.
Ben vergeetachtig geworden.
Lijk af en toe wel dement.
Last van mn kaken omdat ik ze altijd en eeuwig op elkaar klem.
duizelig beetje gedesorienteerd zijn.
dit is nog maar klein stukje van de nagatieve gevolgen.

Wens je iig alle goeds toe voor de toekomst.

Paardenstaart zei:
Hee allemaal, als ik eerlijk ben heb ik geen idee hoe ik dit bericht moet opstellen maar ik ga mijn best doen.

De afgelopen maanden heb ik lang in mijn hoofd gezeten dat ik heel graag speed wilde proberen.. er tegen gevochten omdat ik weet dat mijn vriend dat niet fijn vond en ritalin gedaan om te kijken of dat een goed alternatief was (Op basis van wat ik op het internet vond). Uiteindelijk mezelf er toch aan toegegeven om het te proberen en zo doende 5 gram speed besteld. Het was nat dus bleef er 2,4 gram ong. over. Ik vond het een leuke drug, uiteindelijk het tegen mijn vriend gezegd en na zelf 2 avonden te gebruiken (niet in de maten dat ik niet kon slapen behalve de eerste nacht want wist niet dat het echt zo een wakkerhouder was), heb ik het 2 dagen met mijn vriend samen gebruikt Plottwist (nog 2,5 gram gekocht) achteraf nog 2 dagen alleen. Ik heb elke avond gewoon geslapen en heb steeds pas genomen nadat ik had gegeten en at ook terwijl ik onder invloed was. Heb ook tijdens het gebruik uren op deze website gelezen en als ik iets voelde meteen opgezocht bv “speed tintelingen”. Bij elkaar heb ik het dus 6 dagen achter elkaar gedaan en heb niet echt een mentale dip, merk wel dat ik veel gevoeliger ben en sneller huil/boos wordt dan normaal. Lichamelijk heb ik pijn in mijn mond, voelt mijn lichaam heel zwaar als ik loop en heb ik moeite met ademhalen. Er is dus ong 5 gram doorheen gegaan in 6 dagen waarvan 2 dagen een jongen erbij van 190 en 81 kg.

Nu vraag ik mij af of ik gevaarlijk bezig ben? of dat dit te ver gaat of te veel is.
Heb vorig jaar heel veel verschillende drugs gebruikt en geprobeerd en kon toen altijd best wat hebben. Als ik iets doe kan ik het
wel extreem doen.
Bv een gram miauw en 9 xtc pillen erbij in een nacht (was wel met een vriendin gedeeld) opmaken.
Ik zou graag willen weten wat jullie hier over denken ? en hoe jullie met speed om gaan. Het is wel op nu!

( heb mijn best gedaan het fatsoenlijk op te stellen)
Bekijk bijlage 54511
Klik om te vergroten...
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik dacht dat ik redelijk duidelijk had verwoord aan TS dat de weg van elke dag speed niet aan te raden is:
StraffeNeel zei:
Na de twee nachten doen we weer eventjes (week of twee weken) rustig aan om ons lichaam te laten herstellen (vroeg naar bed, gezond eten en bewegen). Zes dagen achtereen is vragen om problemen op korte of wat langere termijn.
Klik om te vergroten...
StraffeNeel zei:
Wat jij schetst aan gebruik gaat je problemen opleveren als je daarmee doorgaat.
Klik om te vergroten...
@Paardenstaart, ik heb er te weinig rekening mee gehouden dat anderen meer verslavingsgevoelig kunnen zijn dan dat ik ben. Wat ik in mijn manier van omgang met pep schets kan jij waarschijnlijk niet omdat je onhoudbare cravings krijgt.
OtherShore zei:
Dat het allemaal wel meevalt? Lijkt me niet eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Hier gingen twee discussies door elkaar lopen, mijn gebruik en het gebruik van TS.
Sniffle88 zei:
Het veel of weinig gebruiken is ook voor ieder een andere hoeveelheid.
Klik om te vergroten...
Veel of weinig gebruik; veel, weinig of geen cravings; dagelijks , wekelijks of maandelijks; lust naar de drugs en bijbehorend gevoel of juist naar de diepgaande gesprekken en seks waarbij het gevoel dat de drugs geeft van marginaal belang is.
Het is dus heel lastig om de situatie van de ene te projecteren op de ander. Daar heb ik en wellicht ook @OtherShore wat weinig bij stilgestaan. Waarbij mijn berichten in deze context (lees dit topic) wat misplaatst zijn.
@Paardenstaart, ik hoop dat je jezelf er niet teveel aan hebt gestoord en excuses daarvoor.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
StraffeNeel zei:
Ik dacht dat ik redelijk duidelijk had verwoord aan TS dat de weg van elke dag speed niet aan te raden is:


@Paardenstaart, ik heb er te weinig rekening mee gehouden dat anderen meer verslavingsgevoelig kunnen zijn dan dat ik ben. Wat ik in mijn manier van omgang met pep schets kan jij waarschijnlijk niet omdat je onhoudbare cravings krijgt.

Hier gingen twee discussies door elkaar lopen, mijn gebruik en het gebruik van TS.

Veel of weinig gebruik; veel, weinig of geen cravings; dagelijks , wekelijks of maandelijks; lust naar de drugs en bijbehorend gevoel of juist naar de diepgaande gesprekken en seks waarbij het gevoel dat de drugs geeft van marginaal belang is.
Het is dus heel lastig om de situatie van de ene te projecteren op de ander. Daar heb ik en wellicht ook @OtherShore wat weinig bij stilgestaan. Waarbij mijn berichten in deze context (lees dit topic) wat misplaatst zijn.
@Paardenstaart, ik hoop dat je jezelf er niet teveel aan hebt gestoord en excuses daarvoor.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dit bericht hebt gemaakt.
We staan soms er te weinig bij stil en delen uit eigen ervaring of andere informatie die we tot waarheid hebben gemaakt maar soms toch niet klopt maar dus wel hebt gedeeld.
Zie het vaker hoor en het zijn ook meestal goed bedoelde adviezen maar zeker als je niet heel stabiel in het leven staat en issues hebt ook weer anders gelezen/ begrepen worden als iemand die al jaren een heel nuchter en gezond/ gelukkig leven heeft.
Verslavingsgevoeligheid is afhankelijk van veel factoren maar het begint toch meestal hetzelfde je voelde je toen je iets gebruikte wel fantastisch dus wilt het morgen weer en gevolg is toekomstgeneuzel. En je wilt morgen weer.
@StraffeNeel je geeft al aan je bent zonder ook een gelukkig mens dit maakt natuurlijk dat hoewel je de euforie en de geilheid het leuker maken maar het niet erg is om dit dan weer een week of zoveel niet te doen want je bent zo ook happy.

Ik probeer altijd te helpen maar zal ongetwijfeld ook vast wel stomme adviezen hebben gegeven.
De vrager moet beseffen dat hij/zij het ook maar gewoon aan mensen vraagt die iets vertellen over eigen of eigen vriendengroep hebben en niet van iemand die er een hele studie in heeft gevolgd.
Dus blijf veel lezen en zoeken naar juiste informatie. En voor de antwoorders: wees voorzichtig vertel je uit ervaring of heb je de informatie uit een artikel dan kun je verwijzen naar de bron om het misschien wat duidelijker te maken wat deze informatie precies is.

Vertellen dat je al 2 jaar bijv elke vrijdag 2 pillen slikt en daar nog nooit een negatief effect van heb gehad kan ik lezen als ow zie zon hoeveelheid kan dus prima al die gegooglede gevaren lijsten is natuurlijk bij een hoger gebruik. Maar helaas is die hele lijst waar je op moet passen en nog veel meer ook met sommige of misschien wel alle punten die je al vanaf 1e keer kunt ervaren/krijgen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
StraffeNeel zei:
Het is dus heel lastig om de situatie van de ene te projecteren op de ander. Daar heb ik en wellicht ook @OtherShore wat weinig bij stilgestaan. Waarbij mijn berichten in deze context (lees dit topic) wat misplaatst zijn.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de nuancering @StraffeNeel Ik durf in het algemeen wel te zeggen dat elke week speed gebruiken te veel is. Hoe schadelijk dat precies is, is lastig te zeggen (en een discussie voor een andere keer).

Ik kan me in principe voorstellen dat iemand die elke week speed gebruikt toch een vol en redelijk gezond leven kan leiden. Maar dat zijn uitzonderingen en voor @Paardenstaart lijkt wekelijks speed gebruik me niet de juiste weg, ook vanwege dingen die ze in andere topics gezegd heeft.
P
PaardenstaartLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sniffle88 zei:
Positieve effecten wegen bij grof gezegd een ras echte junk ook eigenlijk nog steeds zwaarder dan de negatieve.

Het veel of weinig gebruiken is ook voor ieder een andere hoeveelheid.
Als ik aan vrienden zou vragen of ze mn hoeveelheid gebruik misschien wat ongezond vinden zouden die zeggen oh nee joh valt best mee.

Zou ik dezelfde vraag aan een stel oude tantes vragen zouden ze waarschijnlijk achterover vallen van de schrik als je zegt dat je 5x per jaar een pilletje neemt en 3x per jaar een grammetje wegsnuift.

Dus @OtherShore heeft best een goed punt hier.
Moet zeggen dat we vaak allen wel weten dat als iemand wat wil gaan uitproberen dit vaak toch wel gaat doen en je dan misschien beter een zo goed mogelijk advies te geven alleen het ik raad het af omdat word toch ergens in het achterhoofd geplaatst op zon moment.

Zou hierin dan ook de TSer een advies geven waarbij je je twijfels hebt of het wel handig is.
Opletten dat je dit niet doet wanneer je net extreem hebt gebruikt en doorgehaald.
Dat je dan beter kan wachten tot je alweer een poosje rond je dagelijks minimum speed gebruik zit en je goed in je vel zit.
En een trip kan altijd slecht vallen.
Een advies en een ervaring over wat te doen als dit gebeurd is dan iets waar je wat meer aan hebt.

Bij dit bericht krijg ik het gevoel dat je naar iets op zoek bent wat je dagelijks kunt gebruiken maar geen negatieve gevolgen van hebt. Want als je het niet vaak achter elkaar kan doen is dit jammer om de kater en niet omdat het om andere reden beter zo min mogelijk gebruikt zou moeten worden. Heb heel wat jaren oud en nieuw daarvoor gebruikt.
Dan mocht ik ff een keer gek doen.
Als ik dan bij het 1e bericht zie dat het voor de 1e keer is en meteen al 6 dagen is doorgegaan dan lijkt me dat dit je toch al bezorgt moest maken.
9 xtc en miauw gedeeld is dit alsnog 4 een halve pil en een halve gram.
Dit is eigenlijk gewoon extreem en als ik dat zelf zou doen zou je me volgens mij trillend in de goot terugvinden.

ik zou lekker overal mee stoppen zolang je in hoeveelheden begint waar zelfs iemand die al jaren een dagelijkse verslaving ermee heeft moeite mee zou kunnen hebben.

Ik heb (toen gebruikte ik al dagelijks) speed doseringen gedaan van 0.20 per 24 uur. Maakte ik smorgens een paar kleine lijnen van maar uiteindelijk word het meer door je tolerantie of omdat je je rot voelt en dat weer niet wilt voelen.
Emotioneel / boos / verdriet en dergelijke zijn de 1e veranderingen die je dan nu ervaart maar zullen steeds meer dingen bij komen. Altijd wat vlak en afwezig zijn geen plezier meer uit dingen halen zeker niet als je niet gebruikt hebt waardoor je mogelijk steeds dieper zakt depressies
Psychozes gekke tics tand bederf tintelingen hartklachten je loopt met elke gram/pil een extra risico.

Ik zit momenteel op minimaal een half gram speed per dag. Soms meer maar eigenlijk nooit meer minder.
Sinds ik mn hoeveelheid naar dit niveau heb moeten brengen om er nog "profijt" van te hebben, heb ik meer last van:
Het super heet hebben en zweten soort opvliegers - oververhitting.
In mezelf gekeerd zijn het allemaal niet meer kunnen volgen.
Trillen benen en armen trillen eigenlijk altijd redelijk heftig. Ik kan savonds geen jointje meer dicht draaien of klein priegelwerkje zelfs een rits dichtdoen kost moeite op zon moment.
Ben vergeetachtig geworden.
Lijk af en toe wel dement.
Last van mn kaken omdat ik ze altijd en eeuwig op elkaar klem.
duizelig beetje gedesorienteerd zijn.
dit is nog maar klein stukje van de nagatieve gevolgen.

Wens je iig alle goeds toe voor de toekomst.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet wat ik moet zeggen…
Naast dat ik weet dat jij gelijk hebt
P
PaardenstaartLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Bedankt voor de nuancering @StraffeNeel Ik durf in het algemeen wel te zeggen dat elke week speed gebruiken te veel is. Hoe schadelijk dat precies is, is lastig te zeggen (en een discussie voor een andere keer).

Ik kan me in principe voorstellen dat iemand die elke week speed gebruikt toch een vol en redelijk gezond leven kan leiden. Maar dat zijn uitzonderingen en voor @Paardenstaart lijkt wekelijks speed gebruik me niet de juiste weg, ook vanwege dingen die ze in andere topics gezegd heeft.
Klik om te vergroten...
Ik zal de speed met rust laten tot minimaal aankomend weekend. Dat is niet lang, dat weet ik. Heb genoeg kennis opgedaan om te beseffen dat ik dom bezig ben en dat het niet gezond voor me is en heb niks om mijn gebruik goed te praten. Hoop dat ik inzie wat ik waard ben of kan zodat ik het niet nodig denk te hebben. Ik zit gewoon in de knoop met mezelf nu
P
PaardenstaartLid
01-01-2024, 00:00
#9
StraffeNeel zei:
Ik dacht dat ik redelijk duidelijk had verwoord aan TS dat de weg van elke dag speed niet aan te raden is:


@Paardenstaart, ik heb er te weinig rekening mee gehouden dat anderen meer verslavingsgevoelig kunnen zijn dan dat ik ben. Wat ik in mijn manier van omgang met pep schets kan jij waarschijnlijk niet omdat je onhoudbare cravings krijgt.

Hier gingen twee discussies door elkaar lopen, mijn gebruik en het gebruik van TS.

Veel of weinig gebruik; veel, weinig of geen cravings; dagelijks , wekelijks of maandelijks; lust naar de drugs en bijbehorend gevoel of juist naar de diepgaande gesprekken en seks waarbij het gevoel dat de drugs geeft van marginaal belang is.
Het is dus heel lastig om de situatie van de ene te projecteren op de ander. Daar heb ik en wellicht ook @OtherShore wat weinig bij stilgestaan. Waarbij mijn berichten in deze context (lees dit topic) wat misplaatst zijn.
@Paardenstaart, ik hoop dat je jezelf er niet teveel aan hebt gestoord en excuses daarvoor.
Klik om te vergroten...
Ik heb me er niet aan gestoord en ben zeker bewust ervan wat verslaving met zich mee brengt.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Je doet het nog niet zo lang en het zal nu waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan nog.
Misschien als je wat wilt gebruiken misschien eens de gemiddelde beginners hoeveelheden opzoeken.
Je hoeft niet altijd veel te nemen om veel effect te hebben dan zit je op een minder hoge dosis en toch de roes die je wilt.

Je kunt misschien ook langs de huisarts om eens te bespreken of die wat voor je kan betekenen.
P
PaardenstaartLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sniffle88 zei:
Je doet het nog niet zo lang en het zal nu waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan nog.
Misschien als je wat wilt gebruiken misschien eens de gemiddelde beginners hoeveelheden opzoeken.
Je hoeft niet altijd veel te nemen om veel effect te hebben dan zit je op een minder hoge dosis en toch de roes die je wilt.

Je kunt misschien ook langs de huisarts om eens te bespreken of die wat voor je kan betekenen.
Klik om te vergroten...
Zijn die gemiddelde hoeveelheden nog van toepassing als ik al 4 jaar drugs gebruik? met soms pauzes, soms niet.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Paardenstaart zei:
Zijn die gemiddelde hoeveelheden nog van toepassing als ik al 4 jaar drugs gebruik?
Klik om te vergroten...
Ja, in principe wel. Andere stimulerende middelen zorgen wel voor tolerantie voor speed, maar als je een week of twee overslaat gaat je tolerantie al weer bijna naar nul. En zelfs met tolerantie moet je eigenlijk niet 3 of 4 keer zoveel gebruiken als de gemiddelde dosis. Ook als je er niet veel meer van voelt kan het namelijk nog steeds schadelijk zijn.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Kan zijn dat je wel iets meer nodig zou hebben maar zoals othershore zegt geen 3 a 4x. Dan gebruik je echt te veel in te korte tijd. Heb echter niet eerder iemand 4 pillen zien wegwerken die niet al redelijk vaak gebruikt (elk weekend). Maar ook die op een gegeven moment 4 a 5 pillen nodig hadden als ze langer stopten ze aan 1 a 2 ook gewoon weer genoeg hadden.
speed ken ik ook mensen die periodes heel veel gebruiken de depressie maand noem ik m ook wel kunnen stoppen en nu niet meer of evenveel nodig hebben maar juist maar de helft gebruiken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."