Ok, na de verlichting moet ik even typen. Geen idee hoe logisch de tekst gaat zijn en hoe het zich gaat ontpoppen. We zien wel waar mijn gedachtes me heen gaan leiden. Het gaat er niet om of wat ik ga schrijven feitelijk klopt of logisch is, het gaat om de realisatie en waar mijn gedachtes me brengen door het realiseren. Welke weg ze besluiten te nemen.
Fucking mind is blown. Al 16 jaar ben ik bezig met gelukkig worden maar ik ben op zoek gegaan naar het verkeerde gevoel. Mijn zoektocht was niet slecht, ik liet me leiden door hetgeen me altijd verteld is waardoor ik me beter zou gaan voelen. Mijn ego heeft het verteld en ook de wereld die van mijn ego een verslaafde heeft gemaakt. En mijn ego heeft een te groot ego om het überhaupt te kunnen zien......
Conspiracy theorists zeggen dat we allemaal schapen zijn en gehersenspoeld door de regering en de grote bedrijven en banken, ze hebben gelijk. Ik had nooit verwacht dat ooit te zeggen, ik vond het nogal drastisch en een typische uitspraak voor de conspiracy mensen. Zoals je bij de kerstman ook verwacht dat hij "ho ho ho"zegt. Je weet niet zo goed waarom, alleen dat hij het zegt.
Ik weet niet of we dezelfde redenatie hebben voor die uitspraak, zeer waarschijnlijk niet. Maar die uitspraak is ineens zo logisch, zo vol waarheid en ergens ook zo beangstigend.
Conspiracy mensen vinden ons schapen omdat we in het systeem zitten, we hebben een bankrekening, we houden ons aan de verkeers-regels etc. We zijn schapen van de regering die ons wil onderdrukken. Ze zien het niet zoals ik het nu zie, ze zien niet dat ze zichzelf onderdrukken en andere, net zo hard als de mensen doen die ze beschuldigen. Mhm, ze onderdrukken zichzelf en ze zien het niet. Geluk willen vinden is misschien wel de grootste conspiracy op aarde.
De grootste grap ooit die niemand door heeft, omdat niemand het door heeft is het juist een grap geworden. De grootste leugen die we tegen onszelf vertellen en andere. Geluk willen vinden geloven meer mensen gezamenlijk in dan wat dan ook. Een heel volk dat zich superieur voelt terwijl de waarheid volledig over het hoofd vliegt wat het gigantische bord voor de kop tegen had moeten houden.
Ons leven is ingericht met als hoofddoel gelukkig te worden en geluk te vinden. Er zijn steeds meer mensen met psychische problemen, iedereen zoekt op de verkeerde plek. We weten niet beter, we zijn compleet oblivious.
Reclames spelen tegenwoordig in op de psyche, ze manipuleren je door gebruik te maken van hoe ons brein werkt. Zouden ze door hebben dat het grootste succes van hun reclame komt door het verslaafd maken van ons ego? Dat het zo simpel is. Inspelen op de psyche maakt alleen dat ons ego een nog grotere verslaving krijgt. Het verslaafde ego is de consument en het product. Zouden de bedrijven daar bij stil gestaan hebben? Zouden ze door hebben waar het hun succes eigenlijk vandaan komt? Meesterlijk briljant vind ik het.
Wanneer is die omslag gekomen, de laatste eeuw? Want in deze eeuw zijn er meer psychische aandoeningen dan ooit tevoren. Komt dat omdat we ze eerder niet zagen of omdat ze er eerder niet waren?
Deze eeuw is de tijd van reclame. Bedrijven die ons ego vertellen hoe we gelukkig kunnen worden, wat de weg naar geluk is. Gelukkig zijn is het belangrijkste van alles, werkelijk waar de grootste campagne stunt ooit.
Ons ego heeft geleerd wat je in bezit moet hebben om gelukkig te zijn. Vroeger hadden mensen veel minder en waren gelukkiger. Misschien omdat hun ego veel minder gebombardeerd werd met verslavende middelen. Dat de mensen vroeger zelf bepaalde hoe dat ze gelukkig konden zijn en het niet aan een ander overlieten om het ze te vertellen. Waarom is het anders?
Ons ego is wijsgemaakt dat gelukkig zijn het ultieme doel in het leven is. De regering voed dat door mensen entertainment te geven, de bedrijven geven gadgets en kleding. Alles om de mens gelukkiger te maken. Geluk is de meest verslavende drug op aarde en praktisch niemand ziet het. Hoe kom je van een verslaving af als je niet weet dat je hem hebt?
Wederom briljant gedaan. Hoe kun je ook in hemelsnaam het argument maken dat de zoektocht naar geluk een verslaving voed. Dat het meest positieve gevoel op aarde gevoed word door negativiteit, de verslaving.
Geluk werkt ook als een verslaving nu ik erover na denk. Je hebt steeds meer nodig om dezelfde mate van geluk te voelen. Iedere dag ben je op zoek naar dat geluk en je geeft er alles voor op. Je gaat de schulden in om die mooie auto te kunnen rijden, je breekt je partners hart omdat je vreemd bent gegaan, je steelt die telefoon om erbij te horen etc. Hoeveel negativiteit nemen mensen op zich in ruil voor geluk? Hoe dom is het dat ons ego, dat wij mensen denken geluk te krijgen door iets negatiefs te doen? Zijn we dan zo verslaafd dat we het gewoon niet zien. Het doel heiligt de middelen?
Gehersenspoeld zijn we.
Denk er eens over na hoe een verslaving werkt en ga dan eens kijken hoe we ons gedragen op zoek naar geluk. Ik zie duidelijke overeenkomsten. Ik zag ze eerst ook niet, ik zocht geluk op andere plekken dan de standaard manier om je ego verslaafd te houden, maar dat neemt niet weg dat mijn ego net zo goed verslaafd is.
Geluk is mooi, en ik hoop dat iedereen gelukkig word. Maar geluk is niet de key, geluk is een bonus op het leven. Door geluk te voelen weet je wat ongeluk is, het staat in balans, zonder goed geen kwaad. Waarom denken we in hemelsnaam dat we continu gelukkig kunnen zijn? Omdat ons verteld word dat het kan en ons ego erna smakt?
Hoe stom is het eigenlijk om te geloven dat we 24/7 ons hele leven gelukkig kunnen zijn. Dat staat voor mij gelijk als geloven dat er alleen maar goed op de wereld is. Logisch dat mensen depressief worden want er word ze belooft dat ze altijd gelukkig kunnen zijn. Er word ze een leugen verteld, iedereen word boos en ongelukkig als er tegen ze gelogen word. Het word steeds logischer waarom steeds meer mensen psychische problemen hebben.
Mijn advies, ga op zoek naar sereniteit, geluk komt dan vanzelf en het kost je veel minder.