Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumscanabisverslaving, sbs6 hart van nederland 22.30u

canabisverslaving, sbs6 hart van nederland 22.30u

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
b
begsbyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee, dat niet. Maar iedereen weet toch dat je met wiet een poort openzet richting 'die wereld'. Misschien niet meteen, maar uiteindelijk wel. Ik geloof best dat iedere hd gebruiker hier via wiet is begonnen...
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kijk er nog niet eens naar die flauwekul.
D
DagsLid
01-01-2024, 00:00
#3
kheb het helaas niet gezien, maar ik denk juist ook dat een heleboel mensen geen HD nemen omdat ze genoeg hebben aan SD, zeker onder de oudere garde heb je veel proSD maar superantiHD
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#4
begsby zei:
Nee, dat niet. Maar iedereen weet toch dat je met wiet een poort openzet richting 'die wereld'. Misschien niet meteen, maar uiteindelijk wel. Ik geloof best dat iedere hd gebruiker hier via wiet is begonnen...
Klik om te vergroten...

Natuurlijk maakt het de stap makkelijker, maar waarom is het dan zo dat heel veel Amerikanen of Europeanen die even gemakkelijk (of moeilijk) aan wiet kunnen komen als aan XTC/LSD/Coke/speed of zelfs nog moeilijker toch aan die dingen beginnen? Heel veel amerikanen begonnen eerder met harddrugs dan met wiet, en in Amerika ligt het aantal harddrugs gebruikers ongeveer even hoog als in Nederland (percentueel dan) dacht ik. Weet ik niet zeker.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
begsby zei:
Nee, dat niet. Maar iedereen weet toch dat je met wiet een poort openzet richting 'die wereld'. Misschien niet meteen, maar uiteindelijk wel. Ik geloof best dat iedere hd gebruiker hier via wiet is begonnen...
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het meer de drempel verlaagt maar niet dat wiet per defenitie de "poort" naar HD is.
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dronken worden is een ervaring.
Stoned worden is een ervaring.
High worden is een ervaring.
XTC is een ervaring.
Trippen op paddo's is een ervaring.
Spacen of LSD is een ervaring.
Gaan op coke is een ervaring.
Thuiskomen op heroïne is een ervaring.

Allemaal verschillende ervaringen. Maar waarom zou stoned/high worden van cannabis de deur openzetten naar hardere drugs? En waarom doet dronken worden dit niet?

Simpel, omdat er nu eenmaal bedacht is dat bepaalde producten die verboden zijn het label 'drugs' te geven. En omdat veel mensen zich aangetrokken voelen tot 'slechte' dingen, en ze beginnen met hasj/wiet in hun ontdekking van drugs.

Maar dat de werking van cannabis iemand er toe draagd om harder spul te nemen... no fucking way, daar geloof ik geen snars van.
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dzy zei:
begsby zei:
Nee, dat niet. Maar iedereen weet toch dat je met wiet een poort openzet richting 'die wereld'. Misschien niet meteen, maar uiteindelijk wel. Ik geloof best dat iedere hd gebruiker hier via wiet is begonnen...
Klik om te vergroten...

Natuurlijk maakt het de stap makkelijker, maar waarom is het dan zo dat heel veel Amerikanen of Europeanen die even gemakkelijk (of moeilijk) aan wiet kunnen komen als aan XTC/LSD/Coke/speed of zelfs nog moeilijker toch aan die dingen beginnen? Heel veel amerikanen begonnen eerder met harddrugs dan met wiet, en in Amerika ligt het aantal harddrugs gebruikers ongeveer even hoog als in Nederland (percentueel dan) dacht ik. Weet ik niet zeker.
Klik om te vergroten...

Hier is het makkelijker om aan harddrugs te komen dan wiet op straat. Maar ja daar is de coffeeshop voor. Je kan hier (vrijwel) elke drug op de pof halen.
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Maar dat is het punt niet hier, hier is het gelegaliseerd, dus mensen denken dat het niet echt erg is, maar het heet nog wel drugs, dus gaan ze na dit geprobeerd te hebben een stapje erger proberen.

Dit is niet mijn standpunt maar het standpunt van sommige andere mensen, ik ben het hier niet mee eens hoor.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het zou mij ook niet verbazen als het wiet gebruik (onder jongeren) in Nederland veel lager ligt dan in het buitenland. Of i.i.g. het langdurige gebruik. De meeste jongeren in ned proberen het een keertje en daar blijft het bij aangezien het legaal is en dus niet interessanter dan alcohol.

Ik moet de eerste Amerikaan nog tegenkomen die niet blowt. Maar goed, ik ontmoet dan ook vooral backpackers, en die zijn echt 24/7 stoned.
F
Freaky highLid
01-01-2024, 00:00
#10
vind het stom dat ze cannabis willen bestempelen als hard drugs! komaan, waar zijn ze mee bezig?? ik heb ng nooit gehoord dat iemand een persoon heeft vermoord onder invloed van cannabis. dan moeten ze maar alcohol onder de hard drugs plaatsen he. :stoned:
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#11
nee ze moeten het alletwee als softdrug houden.. persoonlijk denk ik wel dat weed verslavender is omdat het subtieler effect heeft als alcohol en dat zat wordne zo lang duurt.. maar alcohol is dan wel weer moeilijker om af te raken eens je er aanhangt en lichamelijk ook verslavend na een tijdje
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een joint wordt nog steeds vreemd gevonden hier door de 'normale' mens(kudde). En ze kijken niet raar op als je elke dag een krat bier haalt.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo direct wordt er bij hart van Nederland een repotage(tje) gewijdt aan canabisverslaving. Het gaat over het feit dat de afkickklinieken vol zitten met mensen die verslaafd zijn aan canabis. Ook komt er een ex-verslaafde en zijn moeder aan het woord.

Misschien interressant voor een discussie?
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De reportagemaker deed het ook overkomen dat het de schuld van de wiet was dat hij verder is gegaan met coke en alcohol. Mijn mening is dat het de stap misschien wel makkelijker maakt maar dat het niet persee de schuld is van je blowgedrag.
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat ga ik wel even checken, ik pak alvast een biertje :)
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tja dat canabisverslaving bestaat daar was ik al van overtuigd. Maar dat het zo wordt opgeklopt door mevr van een afkickkliniek slaat in mijn ogen nergens op. Canabis als harddrugs willen bestempelen om op die manier de verkoop aan banden te leggen dan wel verbieden.
Ze doen dat met drank toch ook niet? Of is dat een waardeloze vergelijking?
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat is een waardige vergelijking, het lijkt gewoon wel hypocriet alcohol legaal houden en cannabis proberen te harddrugsen.

Het werd inderdaad opgeblazen door dat blondje.

Ik heb eigenlijk niet veel opgestoken van die reportage.
A
AnonymousLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sja dat vond ik wel belachelijk, alsof wiet je ertoe dwingt hardere shit te gebruiken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."