Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe stigmatisering van cannabis!

De stigmatisering van cannabis!

207 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#1
als zou blijken dat de jeugd in Nederland meer wiet smoked dan in het buitenland ben ik het met Stonie eens en moet de leeftijdsgrens omhoog. Pubertijd alleen is al verwarrend genoeg.
Echter, als blijkt dat het percentage wietrokende pubers in Nederland Niet groter is dan in het buitenland, dan Moet de staat, in dienst van haar burgers accepteren dat een gedeelte van de bevolking hiervoor kiest.
Je kunt dan wel dikkoppig gaan doen en zeggen dat de leeftijdsgrens omhoog moet, in dat geval achtervolgt de politiek haar persoonlijke utopische beeld vipv de belangen van de bevolking.

wiet rokende onderpresterende jongeren hebben het al moeilijk genoeg...maak ze niet ook nog eens onnodig crimineel.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#2
pipoxyz zei:
als zou blijken dat de jeugd in Nederland meer wiet smoked dan in het buitenland ben ik het met Stonie eens en moet de leeftijdsgrens omhoog. Pubertijd alleen is al verwarrend genoeg.
Echter, als blijkt dat het percentage wietrokende pubers in Nederland Niet groter is dan in het buitenland, dan Moet de staat, in dienst van haar burgers accepteren dat een gedeelte van de bevolking hiervoor kiest.
Je kunt dan wel dikkoppig gaan doen en zeggen dat de leeftijdsgrens omhoog moet, in dat geval achtervolgt de politiek haar persoonlijke utopische beeld vipv de belangen van de bevolking.

wiet rokende onderpresterende jongeren hebben het al moeilijk genoeg...maak ze niet ook nog eens onnodig crimineel.
Klik om te vergroten...

helemaal waar .... en 21 jaar zal ook niet veel helpen, in mijn visie moeten de tabak de drank en de wiet allemaal naar 21 jaar ...

dat zou dit land echt goed doen, wel stom om dit te typen want 3/4 op dit forum is onder de 21 volgens mij.
Maar we zijn niet in Tibet ik heb recht op mijn meningsuiting.
Dat het niet helpt of nooit uitgevoerd kan worden is wel duidelijk.



:hearteyes:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#3
wat mij ook opvalt dat een aantal doorgewinterde thc junks stevig hun mond houden in deze discussie ...

Dus voel je je aangesproken ? spreek nu of wees silent voor eeuwig !!
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#4
BlackRobBlunt zei:
In frankrijk is het wietbeleid vele malen strenger, en wat blijkt?
Er blowt daar een veel groter percentage van de jeugd dan in Nederland...
:grin:
Klik om te vergroten...

Das over de hele wereld zo .... het gedoogbeleid heeft wel effect, daar gaat deze discussie neit over.
Ik mag niet stigmatiseren van Herr Mayan, terwijl er genoeg valt te stigmatiseren te veel helaas. Maar de TS zelf is zwaar hooked en zit nog diep in zijn ontkenningsfase. Daarom doet ie zo koppig.



:mrgreen:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#5
cannabis heeft 1000 toepassingen, twee daarvan zijn bij mij van toepassing...


ontspanning, en tegen rugpijn.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
lysergine25 zei:
BlackRobBlunt zei:
In frankrijk is het wietbeleid vele malen strenger, en wat blijkt?
Er blowt daar een veel groter percentage van de jeugd dan in Nederland...
:grin:
Klik om te vergroten...

Das over de hele wereld zo .... het gedoogbeleid heeft wel effect, daar gaat deze discussie neit over.

:mrgreen:
Klik om te vergroten...
wel als je voor een hogere leeftijdsgrens bent.
verklaar. Het is inderdaad zo dat er in Nederland niet meer, of jonger wordt gesmoked dan andere landen.
Wat is jouw motief dan om de jeugd die toch smoked..ook nog eens crimineel te maken?
wat denk je ermee te bereiken?
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Waarom maak jei emand crimineel als ie geen sigaretten mag kopen in de supermarkt ?

Wat is daar mis aan ?

:hearteyes:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#8
lysergine25 zei:
Waarom maak jei emand crimineel als ie geen sigaretten mag kopen in de supermarkt ?

Wat is daar mis aan ?

:hearteyes:
Klik om te vergroten...
hè?...nu heb je het over heel iets anders, namelijk over de verzadiging of bepaling van verkooppunten... daar ben ik het helemaal mee eens..
Maar als de wet zegt dat iets verboden is om te doen onder een bepaalde leeftijd, dan ben je voor de wet strafbaar als je dat wel doet. Als een 16 jarig broekkie zn vaders auto pikt...is hij strafbaar..en zoook geld dat voor blowen.

Dus nogmaals.. Jij hebt vaker aangegeven een voorstander te zijn van een leeftijdsgrens van 21 jaar.
de volgende feiten zijn bekend
-illegaliteit zorgt niet voor een afname van gebruik onder de bevolking.
-Er is eerder bewijs voor het omgekeerde

Geef nu eens aan waarom jij voorstander bent van deze leeftijdsgrens.. en dan niet de utopische spreuk dat je vindt dat die kinders gewoon met hun studie bezig moeten gaan, maar wat zijn volgens jou nu die praktijk voordelen hiervan. [ConCreet]
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
kinder van 16 moeten hun hersens met rust laten en zich concentreren op hun ontwikkeling.

Anders wordt het land straks overgenomen door Berbe's Tokkies en Potheads.

Het is onze jeugd die straks jou uitkering moet lappen ouwe !!
En mijn AOW, als de ouders van nu nog maar 1 kind nemen ipv 8 dan is het vergrijzings probleem een drama .... en dat is onze toekomst, zonder opgeleide kinderen hebben we niets.
Kinderen van 12-18 moeten geen alcohol, tabak of wiet nemen.
Om duidelijk te maken dat deze stoffen de maatschappij vernietigen moet die grens van 18 naar 21 !

Mooier kan ik het niet maken wel maken wel makkelijker..

Hoogachtend El Bonie
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#10
mja, zoals alcohol slechter is voor je lever is wiet roken dan weer slechter voor je longen, heb blijft een zinloze discussie..


Trouwens elke dag een beetje alcohol kan totaal geen kwaad net zoals elke dag een jointje geen kwaad kan...

maar als je de hele dag gaat blowen of zuipen echter, heb je vroeg of laat een probleem. Daar ben je het mee eens neem ik aan..
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#11
En als je het vaporized of in boter, thee of cake maakt...
Schaadt het dan ook?

Alcohol schaadt, en dat glaasje wijn of biertje per dag is ook maar een kleinschalig onderzoek.

Het gaat hier over dat men cannabis slechter maakt dan het is.
Al dan niet of het goed of slecht is :wink:
Zolang jij dat niet doorhebt, is het inderdaad een zinloze discussie :tongueout:
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#12
zo kan je ook stellen dat als je alcohol injecteert het bijna niet langs je lever passeert :(


overigens wordt alcohol ook gestigmatiseerd toch...

kijk wij zijn Belgen en hebben een lange cultuur als bierdrinkers (mede), dus graag wat meer respect!! :angry:


wiet roken is meer voor indianen en afrikanen, wij zijn van nature alcoholstokers!! Dat hollanders coffeeshops hebben is ook alleen maar omdat hun Heineken echt niet te zuipen was hoor!

maar ik ben echt zeer multicultureel ingesteld en vindt dus dat indianen en afrikanen bv best wel mogen drinken en dat wij best ook wel mogen roken, maar respecteer gewoon je eigen cultuur ook een beetje snap je?
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#13
heb je niks leuker te melden anders ga ik op een ander forum wat lullen hoor :mrgreen:
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nou, als jij het daarvoor aangewezen thread zou gebruiken wel ja.
Start desnoods je eigen thread?
Ik zou je graag te woord staan, ik hou van off topics.
Maar niet als we geen cm opschieten.
Begrijp je?

Het feit blijft dat cannabis slechter gemaakt wordt dan nodig.
Het gaat hier niet over indianen dat -zogezegd- wiet rookte, en het westen dat alcohol stookt.
Dat is de discussie niet, wel dan?

Jouw voorlaatste post berust op geen één feit.
Heel het westen was tegen alcohol toen men Cannabis nog gebruikte als "medicijn".
Na Al Capone is drank stillaan zijn intrede beginnen maken.

Dus was het westen van nature een alcoholstokerij? Ik dacht van niet.

Ik zeg het je, ik wil je graag te woord staan (desnoods off topic). Maar grijp dan geen "argumenten" uit de lucht.
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geschiedenis
Bier werd waarschijnlijk al 4500 jaar voor Christus gedronken in Mesopotamië. In de vroege Middeleeuwen werd bier nog altijd volgens dezelfde oude methode gebrouwen, voornamelijk door vrouwen, en in kloosters en abdijen. In de regel hadden abdijen een zware en een lichte versie van het bier, waarbij de zware versie werd gedronken door paters en gasten, en de lichtere versie door de zusters. In de 12e eeuw werd het brouwen overgenomen door herbergen. Deze brouwden bier met kruidenmengsels, ook wel gruit genaamd. Plaatselijke heren zagen hier een bron van inkomsten in onder de vorm van het gruitrecht. In 1364 kondigde Keizer Karel IV van het Heilige Roomse Rijk de "Novus Modus Fermentandi Cervisiam" (een Nieuwe Methode om Bier te Brouwen) af. Deze wet reguleerde het gebruik van hop om bier te brouwen, in strijd met het gruitrecht naar Frans model. Het resultaat van deze verschillende methoden is momenteel nog te zien in de Brabantse bieren van hoge gisting (Duits gebied ten tijde van Karel IV) en de Vlaamse witbieren (Frans gebied).

Tot de 14e eeuw werd bier enkel gebrouwen met spontane gisting, na de 14e eeuw wordt oud bier en later gist toegevoegd tijdens het brouwen. Overblijfselen van bieren van spontane gisting zijn de lambik bieren, te vinden in de Zennevallei, ten zuidwesten van Brussel. In 1852 legde in België een nieuwe Brouwwet een minimum van 300 kilogram grondstoffen per brouwsel op; het gevolg hiervan was dat in de 19e eeuw vele kleine brouwerijen verdwenen. In de 20e eeuw evolueerde het brouwproces verder onder invloed van technologische vernieuwingen, met name de pilsbieren kwamen op. Deze bieren van koude gisting zijn zeer economisch te produceren en namen gedurende de tweede helft van de 20e eeuw de belangrijkste plaats in de bierverkoop in. Tegen het einde van de 20e eeuw wonnen de speciaalbieren (zoals witbieren, abdijbieren, spontane gisting, hoge gisting) opnieuw aan populariteit.

Het bier in de Middeleeuwen was wezenlijk anders dan tegenwoordig. Doordat de vergisting nooit volledig was bevatte het bier weinig alcohol en veel restsuikers, waardoor het erg voedzaam was. Er werd erg veel bier gedronken, ook omdat het minder ziektekiemen bevatte dan water, doordat het gekookt was. Zelfs de kinderen dronken bier.

Een aardig voorbeeld van dit laatste: in 1854 heerste in Londen een cholera-epidemie. Arts John Snow woonde in de wijk Soho, die zwaar getroffen werd. Hij bracht het aantal ziektegevallen in de wijk per straat in kaart, en het viel hem op dat in de brouwerij niemand ziek werd. Navraag leerde hem dat niemand in de fabriek water dronk, alleen bier. Nadat hij de plaatselijke waterpomp had laten verzegelen daalde het aantal ziektegevallen drastisch.

Door de verschraling van het bieraanbod in Nederland - er werd voornamelijk pils gebrouwen - werd in 1980 het initiatief genomen tot het oprichten van PINT, een bierconsumentenvereniging die de diversiteit in bieren wilde bevorderen. In het Verenigd Koninkrijk bestond al enige tijd iets soortgelijks, de CAMRA. In België zou enkele jaren later de OBP worden opgericht, die aan het begin van de 21ste eeuw een doorstart maakte als Zythos.

bron: wikipedia
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#16
Fat Freddy's cat zei:
Geschiedenis
In de vroege Middeleeuwen werd bier nog altijd volgens dezelfde oude methode gebrouwen, voornamelijk door vrouwen, en in kloosters en abdijen. In de regel hadden abdijen een zware en een lichte versie van het bier, waarbij de zware versie werd gedronken door paters en gasten, en de lichtere versie door de zusters. In de 12e eeuw werd het brouwen overgenomen door herbergen. Deze brouwden bier met kruidenmengsels, ook wel gruit genaamd. Plaatselijke heren zagen hier een bron van inkomsten in onder de vorm van het gruitrecht. In 1364 kondigde Keizer Karel IV van het Heilige Roomse Rijk de "Novus Modus Fermentandi Cervisiam" (een Nieuwe Methode om Bier te Brouwen) af. Deze wet reguleerde het gebruik van hop om bier te brouwen, in strijd met het gruitrecht naar Frans model. Het resultaat van deze verschillende methoden is momenteel nog te zien in de Brabantse bieren van hoge gisting (Duits gebied ten tijde van Karel IV) en de Vlaamse witbieren (Frans gebied).

Tot de 14e eeuw werd bier enkel gebrouwen met spontane gisting, na de 14e eeuw wordt oud bier en later gist toegevoegd tijdens het brouwen. Overblijfselen van bieren van spontane gisting zijn de lambik bieren, te vinden in de Zennevallei, ten zuidwesten van Brussel. In 1852 legde in België een nieuwe Brouwwet een minimum van 300 kilogram grondstoffen per brouwsel op; het gevolg hiervan was dat in de 19e eeuw vele kleine brouwerijen verdwenen. In de 20e eeuw evolueerde het brouwproces verder onder invloed van technologische vernieuwingen, met name de pilsbieren kwamen op. Deze bieren van koude gisting zijn zeer economisch te produceren en namen gedurende de tweede helft van de 20e eeuw de belangrijkste plaats in de bierverkoop in. Tegen het einde van de 20e eeuw wonnen de speciaalbieren (zoals witbieren, abdijbieren, spontane gisting, hoge gisting) opnieuw aan populariteit.

Het bier in de Middeleeuwen was wezenlijk anders dan tegenwoordig. Doordat de vergisting nooit volledig was bevatte het bier weinig alcohol en veel restsuikers, waardoor het erg voedzaam was. Er werd erg veel bier gedronken, ook omdat het minder ziektekiemen bevatte dan water, doordat het gekookt was. Zelfs de kinderen dronken bier.

Een aardig voorbeeld van dit laatste: in 1854 heerste in Londen een cholera-epidemie. Arts John Snow woonde in de wijk Soho, die zwaar getroffen werd. Hij bracht het aantal ziektegevallen in de wijk per straat in kaart, en het viel hem op dat in de brouwerij niemand ziek werd. Navraag leerde hem dat niemand in de fabriek water dronk, alleen bier. Nadat hij de plaatselijke waterpomp had laten verzegelen daalde het aantal ziektegevallen drastisch.

Door de verschraling van het bieraanbod in Nederland - er werd voornamelijk pils gebrouwen - werd in 1980 het initiatief genomen tot het oprichten van PINT, een bierconsumentenvereniging die de diversiteit in bieren wilde bevorderen. In het Verenigd Koninkrijk bestond al enige tijd iets soortgelijks, de CAMRA. In België zou enkele jaren later de OBP worden opgericht, die aan het begin van de 21ste eeuw een doorstart maakte als Zythos.

bron: wikipedia
Klik om te vergroten...



wietgeschiedenis:

[bewerk] Geschiedenis

Marihuana museum in AmsterdamCannabis sativa wordt al sinds 2800 voor Chr. verbouwd in China. Hoewel vooral vanwege de hennepvezels (Chin:ma) voor de fabricage van touw, gebruik(t)en de Chinezen het ook als medicijn-tegen-ongeveer-alles. De bloemen (ma-po) voor de behandeling van open wonden; de zaadhuid (ma-len) en aanklevende hars ter stimulering van het zenuwstelsel; de zaden zelf (ma-jen) tegen infecties en huidirritatie, en werden in het algemeen beschouwd als stimulerend middel, en tevens restoratief, laxatief, vochtafdrijvend en uitstekend om baby’s en pups te ontwormen. De olie (ma-yu) wordt gebruikt als een haarlotion en als tegengif tegen zwavelvergiftiging. De versgeperste bladeren zouden helpen tegen de beet van de schorpioen, en de as van de verbrande plant verhoogt zelfs de werking van vuurwerk.

Ook in Europa werd cannabis van oudsher verbouwd in medicinale kruidentuinen (oa in die van het Muiderslot) ter behandeling van mania, hysteria, delirium tremens, hydrophobia, tetanus en cholera. ("Dat moet niet alleen tot veel vrolijke, maar ook veel dode gebruikers hebben geleid", schrijft Bill Drake in zijn Cultivators Handbook of Marijuana (1970))

bron: wikipedia ook
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#17
vroeger werd wiet niet zo massaal volgens mij nergens gerookt als vaak gedacht hoor door de gewone mens..

je moest voortdurend op je hoede zijn en je bent nou eenmaal minder alert om je te verdedigen of om aan te vallen met een stevige blow op..
F
Fat Freddy's catLid
01-01-2024, 00:00
#18
vroeger werd wiet niet zo massaal gerookt als vaak gedacht wordt hoor door de gewone mens.. het was meer iets voor medicijnmannen, druïden en andere rare snuiters... als zij wat stoned gingen lallen werd dat als wijsheid beschouwd.

je moest voortdurend op je hoede zijn en je bent nou eenmaal minder alert om je te verdedigen of om aan te vallen met een stevige blow op..
R
RapidoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mayan..
Ik zat nog niet in de helft van dit topic of ik nam het besluit om elke post van jouw gewoon te skippen.
Onderweg af en toe nog geprobeerd om eentje te lezen... tevergeefs.
Altijd maar blijven doordrammen, blijven zagen, blijven janken en jammeren met je bullshit-argumenten die beweren dat de negatieve kanten van dagelijks stoned zijn alleen maar bij de persoon zelf ligt.
Terwijl ik GEEN ENKELE POST heb gelezen waarvan ik dacht: "Hmm.. ok, misschien, of wie weet..."

Uit al de posts die ik heb gelezen, kan ik ook alleen maar uit nemen dat je een junk bent.
Waarom?
Een week zonder wiet MOETEN omdat je niet anders kan, doet je niet veranderen. Ok, daar kan ik nog mee akkoord gaan.
Maar een week zonder wiet KUNNEN terwijl je geld genoeg hebt om je verslaving te kunnen onderhouden........ :grin::grin::grin:

Je blowd 300 euro per maand -> 10 euro per dag -> afgerond 2 gram per dag.
Dat wordt 60 gram in een maand en bijna een kilo per jaar (misschien toch een kilo als je eerlijk bent tegenover jezelf... :wink:).
GENOEG OM EEN TIJD TE MOETEN STOPPEN
TE VEEL OM EEN TIJD TE KUNNEN STOPPEN

Stoppen kan natuurlijk ALTIJD.
Die beslissing moet je zelf nemen, nadat je je verslaving hebt toegegeven en je besloten hebt om er iets aan te doen.


Niet alleen respect naar Lysergine omdat hij gelijk heeft, maar ook omdat hij de discussie tussen jullie echt amusant wist te maken.
Amusant genoeg om jouw bullshit te skippen. LOL

En tenslotte een daverend applaus voor onderstaande post die mij echt aan het denken heeft gezet over mijn tabakverslaving.
Hoewel ik na 4 jaar dagelijks roken het niet echt een verslaving durf noemen. Omdat ik nog KAN stoppen. Iemand die tientallen jaren rookt, moet daar zelfs niet aan denken.
Maar principieel gezien dé ultieme reden om als blowende individu te stoppen met kapitalen uit te geven aan drank en tabak.

BE HIGH
FUCK STONED

lysergine25 zei:
Als de politiek de marijuana zou legaliseren wordt het nog duurder dus dat wil je al niet !

En ... dat de politiek het niet kan legaliseren komt door de druk van de USA n het hoerige Frankrijk.
Daarom zal/is het gedoogbeleid aan zijn einde gekomen.
criminalisering van de hennepteelt lijdt tot hogere prijzen en vervuilde produkten. Het gedoogbeleid heeft zo wie zo niets te maken met 5 planten in huis of in je tuin. Hennep telen is verboden en je mag neit meer dan 15 gram in huis en 5 gram op zak hebben. De straffen zijn verdubbeld en het SEON is aktiever danooit. Dan heb je ook een de kliklijnen.
Er zal 50% van de coffeeshops dicht gaan en alle growshops zullen sluiten.

Wij kunnen daar niets aan doen, als je naar een feest gaat wordt je wietje afgepakt en je mag wel hun gore bier kopen. Hun gore tabak en hun gore bier !!
Het beleid wordt gemaakt door incapble christen honden.

Wil je daar verandering inbrengen ? Dan had je moeten stemmen op Groenvrij.

Wie heeft er wel gestemd op Groenvrij behalve mij ? Nou ?
Wil je de regering bannen dat kan !! Drink hundrank niet meer koop hun tabak niet meer en rijdt op APO.
En natuurlijk grow je eigen wiet !!

Bonie for president fuck de Christen Unie en het CDA
Klik om te vergroten...
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik rook dan ook dagelijks! Enfin blow dagelijks.
Nooit ontkent.
Maar lys doet zo alsof het je kapot maakt.

Ik ben afgestudeerd, ik heb werk, ik smoor dagleijks maar laat mijn leven er niet door bepalen.
Ik vind ook dat mensen cannabis slechter maken dan het is.
Daar we de ogen toedoen voor schadelijkere stoffen.

Verder geef ik geen fuck wat jij over mij, of mijn posts denkt.
Ik geef lys ook op veel punten gelijk, maar hij steekt alles op cannabis.
En op het feit dat hij verkeerd ingelicht is.
Nou dan stel ik me toch vragen ja.
Ik geloof er geen reet van dat cannabis meer kapot maakt dan je lief is, het is je persoon die een vlucht in cannabis zoekt.

Ik zoek ook mijn "vlucht" in THC, maar enkel wanneer ik geen taken meer moet afleggen.

Ik blow nu meer dan 10 jaar en meer dan jaren dagelijks!
Zelfs in mijn schooltijd, waarom heb ik dan een diploma en vele anderen die ook blowen?
Marijuana maakt enkel maar zoveel kapot dan jijzelf toelaat.

Verder Lys mag op veel punten gelijk hebben, hij is en blijft een hypocriet.
Hij zegt een inkomen te hebben vergaard door cannabis, hij zegt zelf dat hij dagelijsk blowed, hij maakt hasjolie, ...
Maar toch roept hij voor een stigmatisering? Dat komt niet evenredig met elkaar overeen.
Mah bon!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."