Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswaarom zou ik stoppen?

waarom zou ik stoppen?

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen,

Ik blow nu ongeveer 3,5 jaar. De eerste maanden (was toen net 16) begon ik met men eigen gebruik te beperken tot eens per maand. Dat is vrij snel opgebouwd naar "enkel in het weekend" (wat in de praktijk neerkwam op elk weekend, behalve als ik nergens iets vond), en na ongeveer een half jaartje/jaartje ben ik volgens mij ook door de week beginnen blowen (waarschijnlijk in een schoolvakantie).

Nu, als ik zeg dat ik het afgelopen jaar 10 dagen niet geblowt heb, dan lieg ik. Anderhalf jaar geleden ben ik 3 weken op reis gegaan, dat is de laatste periode die ik me herinner dat ik langer dan 2 of 3 dagen achter elkaar niet geblowd heb, en ook alleen maar omdat ik daar niets kon vinden.

Ik heb al vaak gezegd dat ik er mee stop, maar heb eigenlijk geen motivatie om te stoppen. Kan me echt helemaal niets bedenken wat me zou helpen op de moment dat ik zin heb in een jointje (buiten het gewoon te laten "omdat ik gestopt ben", wat ik op die moment dan weer een heel flauw excuus vind)... Vind het overigens best wel raar dat ik tegen andere drugs (pep, sos, xtc) wel makkelijk nee kan zeggen terwijl ik die meestal veel leuker vind (maar daar ben ik dan ook pas op m'n 18 mee begonnen, mss dat dat er iets mee te maken heeft...)

Nuja, gisteren met een vriendin afgesproken dat ik 2 weken niet ga blowen; zij geeft iets anders op voor 2 weken; dus hopelijk vind ik daar wel een (kleine) motivatie...

En, als die 2 weken me dan toch eens gaan lukken zie ik de kans vrij groot dat ik kap met die kutwiet... Ik ga me dan waarschijnlijk veel frisser en helderder voelen...

Heeft iemand nog tips/motivaties?
Heb hier al wel wat meer gelezen/geprobeert, maar ik zie zelf eigenlijk geen reden om te stoppen terwijl het wel eens tijd wordt (ik rook 10-15€/dag op, soms meer, soms minder, dus dat kost me aardig wat...)

gegroet,
Greenlabs
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
1: Omdat verslaafd zijn een zwakte is en je wil zelf bewust je eigen keuzes in de hand houden, (ook wel handig dat je dan opreis kan zonder daar je vakantie te verneuken met een veplichte afkcick :))
2: Omdat het op de lange termijn toch ongezond is, als je je leven blijft blowen zal niet beter zijn dan roken, 1 van de meest dodelijke drugs verslavingen die er is. (zou af te vangen zijn door te vappen)
3: Omdat je hoogstwaarschijnlijk helderder en productiever zult zijn zonder te blowen en dus meer van je leven kan maken. (lekker belangrijk ok... :wink:)
4: Omdat het veel geld kost.

En ik weet het, bij al die redenen denk je "och een dagje meer of minder maakt niet uit, ik stop dan en dan wel" Maar dat blijft je denken, en dan stop je nooit. Dus nu is altijd een goed moment om de knoop door te hakken.
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#3
En ik weet het, bij al die redenen denk je "och een dagje meer of minder maakt niet uit, ik stop dan en dan wel" Maar dat blijft je denken, en dan stop je nooit
Klik om te vergroten...

nog maar n jaartje ofzo...

Nu 't is niet dat ik niet zonder weed kan ofzo hoor, helemaal niet, maar 't zit ook een beetje in m'n vriendengroepen denk ik (kan het huis niet uit zonder minstens 5 jointen te zien passeren). Hen vertellen dat ik een break neem/stop? geloven ze nooit... mss weer een reden te meer, en eens bewijzen dat me dat wel lukt :)

Hoe zit dat eigenlijk met andere mensen hier op DF die gestopt zijn met dagelijks blowen? Zijn jullie in 1x gestopt en nadien gelegenheidsrokers geworden? Gelegenheidsroker willen worden maar terug in je dagelijkse rook-patroon gevallen? gestopt & gestopt blijven?

Verder, eigenlijk, weed is voor mij heel anders geworden. Ze mogen dan wel blaten dat er bij wiet geen spraken is van tolerantie etc, maar als het anders gaat aanvoelen (hé, waar zijn die lachkicks?) vind ik dat toch wel een vorm van tolerantie/gewenning, of zie ik dat verkeerd?

Herinner me nog een van de eerste keren dat ik blowde. Paar biertjes gedronken op een feestje en toen 1,5h gefietst (met een jointje in't begin). Heel de rit lang een lachkick gehad! Dat waren pas tijden :) (komen die dingen eigenlijk terug na verloop van tijd? Ken geen enkele blower die nog lachkicks heeft)
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Greenlabs zei:
Nu 't is niet dat ik niet zonder weed kan ofzo hoor
Klik om te vergroten...
Dat is het punt meestal ook niet. Het is net als met elke andere verslaving, je kunt wel zonder, maar wilt niet zonder.

Greenlabs zei:
Hen vertellen dat ik een break neem/stop? geloven ze nooit.
Klik om te vergroten...
Het zijn toch niet van die mensen die gaan lopen klieren hè? "Haha, dat lukt jou noooit" *blaast wietrook in gezicht

Greenlabs zei:
Hoe zit dat eigenlijk met andere mensen hier op DF die gestopt zijn met dagelijks blowen? Zijn jullie in 1x gestopt en nadien gelegenheidsrokers geworden? Gelegenheidsroker willen worden maar terug in je dagelijkse rook-patroon gevallen? gestopt & gestopt blijven?
Klik om te vergroten...
Haha, ik heb al die dingen gehad. Constant afspraken maken met mezelf wanneer het mag, er uiteindelijk elke keer schijt aan hebben en gewoon blowen wanneer ik wilde. Mezelf een paar keer wijsgemaakt dat ik echt wilde stoppen, maar dat werkt natuurlijk niet als het niet waar is. Nu al dik 17 maanden geen THC meer aangeraakt en de gedachte dat een jointje toch niet meer gaat voldoen aan de verwachtingen houdt dat in stand.

Greenlabs zei:
Ze mogen dan wel blaten dat er bij wiet geen spraken is van tolerantie etc
Klik om te vergroten...
Wie zegt dat? Dat is natuurlijk gelul. Toen ik net begon met blowen rookten we met zn tweeën een gram en konden we amper nog opstaan. En aan het eind van mijn stonercarrière had ik regelmatig perioden dat ik in mn eentje met gemak 3 gram op een dag rookte en niet eens echt stoned was.

Greenlabs zei:
Ken geen enkele blower die nog lachkicks heeft)
Klik om te vergroten...
Ik ken uberhaupt geen blowers met lachkicks. Voor mij is dat nog steeds de overdreve beeldvorming van een slechte Amerikaanse komedie producent die zelf nog nooit een joint gezien heeft.
p
psych-outLid
01-01-2024, 00:00
#5
bij mij is het bijna juist hetzelfde.
Ik zou ook wel willen stoppen maar de motivatie is er absoluut niet.
ik rook of gebuik drugs vooral om verveling,problemen tegen te gaan, slechte manier van drugsgebruiken magoed dat even terzijde.
van harddrugs kan ik nu ook goed afblijven, ook omdat ik mij er op den duur zo slecht door voelde dat ik heb gezegd het is genoeg geweest, zo wil ik niet leven.
Ik gebruik nog wel af en toe. maar zolang het niet meer dagdagelijks is vind ik het prima.
Ik denk dat het ook zowat met wiet roken is, je moet gewoon op een dag een knop kunne omdraaien maar wanneer die dag erbij mij gaat zijn dat weet ik niet.

succes ermee
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Exceptional Insight zei:
Greenlabs zei:
Hen vertellen dat ik een break neem/stop? geloven ze nooit.
Klik om te vergroten...
Het zijn toch niet van die mensen die gaan lopen klieren hè? "Haha, dat lukt jou noooit" *blaast wietrook in gezicht
Klik om te vergroten...
Nee! absoluut niet! er zijn er mss wel enkele bij die zouden zeggen dat me dat nooit lukt, maar die gaan dan zeker niet kut beginnen doen, ze zullen hun jointje eerder 20meter verder gaan roken dan rook in m'n gezicht te blazen.

dit is misschien niet echt een nuttige reactie, maar dit had ik toch graag even gecorrigeerd :)
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Greenlabs zei:
Hoe zit dat eigenlijk met andere mensen hier op DF die gestopt zijn met dagelijks blowen? Zijn jullie in 1x gestopt en nadien gelegenheidsrokers geworden? Gelegenheidsroker willen worden maar terug in je dagelijkse rook-patroon gevallen? gestopt & gestopt blijven?
Klik om te vergroten...

Ben meerdere keren gestopt geweest elke keer als ik gelegenheidsroker probeer te worden daarna val ik terug naar dagelijks.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wacky zei:
Greenlabs zei:
Hoe zit dat eigenlijk met andere mensen hier op DF die gestopt zijn met dagelijks blowen? Zijn jullie in 1x gestopt en nadien gelegenheidsrokers geworden? Gelegenheidsroker willen worden maar terug in je dagelijkse rook-patroon gevallen? gestopt & gestopt blijven?
Klik om te vergroten...

Ben meerdere keren gestopt geweest elke keer als ik gelegenheidsroker probeer te worden daarna val ik terug naar dagelijks.
Klik om te vergroten...

Same here..

Ik kan de noodzaak om te stoppen maar niet inzien.
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#9
gisteren een avondje niet geblowd en heb me eig beter geamuseert dan anders :) Vanacht hoop en al 2 uurtjes kunnen slapen, dat was iets minder prettig, maar voel me vandaag toch iets frisser dan anders... een tip dus voor de dagelijkse blower die elke dag enorm suf is :)

Nu nog even volhouden, maar zie het atm wel lukken :)

verder, op het eind van deze week heb ik een dikke 50€ uitgespaard tegenover anders :) Da's toch ook wel een serieuze motivatie (@hierboven een beetje)

ty voor de replies
J
Joint-EvangelistLid
01-01-2024, 00:00
#10
nou ik kwam iemand op vakantie tege die z'n hele leven al blowde (was/is 56 jaar)
en ik bespaar je de picture maar ik kan je wel vertellen dat die dude wel mistig was :P (het was zkr een chille gozer daar niet van hoor! :stoned: ) maar hij sprak sloom en deed alles ook heel sloom en leek toen hij viel ook in slowmotion te vallenXD(lache giere en brullen :stoned: )

blowen is chill maar houd het dan wel in maten :wink:

diegene die sloom ziet is diegene die alles het best overziet(got to be high!! :stoned: )
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dus als ik het goed begrijp is je leeftijd hetzelfde als je postcount?
Welkom gozer. :wave:
s
sjaak herremansLid
01-01-2024, 00:00
#12
Exceptional Insight zei:
Greenlabs zei:
Nu 't is niet dat ik niet zonder weed kan ofzo hoor
Klik om te vergroten...
Dat is het punt meestal ook niet. Het is net als met elke andere verslaving, je kunt wel zonder, maar wilt niet zonder.
Klik om te vergroten...

De vraag is dan,als je niet zonder wilt omdat je blowen prima kan combineren met het dagelijkse leven, ben je dan ook verslaafd?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat weet niemand. Als je duidelijk en zeker niet wilt stoppen moet je het niet doen.

Als je echter twijfelt of je wil stoppen moet je je realiseren dat mensen een paar byzondere eigenschappen hebben:
-Ze zijn "bang" voor verandering en roesten vast in gewoontes, vooral veranderingen die moeite kosten zijn doodeng.
-Ze houden zichzelf graag voor de gek om zich de pijn van de realiteit te besparen. (vooral als die realiteit het gevoel van eigenwaarde en zelfrespect zou kunnen aantasten, wat waarschijnlijk het geval is indien je je gaat realiseren dat je verslaafd bent)

Als je die dan in je achterhoofd neemt, daarbij combineerd dat drugs die eigenschappen flink kunnen versterken, dan kun je tot de conclusie komen dat wanneer je twijfelt, het waarschijnlijk is dat je eigenlijk wel wilt stoppen, maar dat deze eigenschappen de oorzaak van die twijfel zijn.

PS, ik vind het wel mooi te zien dat ik binnen 6 minuten na de openingspost duidelijk kon vertellen waarom te stoppen. Toch een teken dat het bij mij echt wel tijd is om te stoppen :tongueout:
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#14


Serieus, gewoon cold turkey.

Ben op m'n 16e begonnen, toen was het elke vrijdag. Later werd dat meerdere keren per week. Daarna ben ik 6 jaar lang elke dag stoned geweest. Tot ik me besefte dat m'n ontwikkeling nogal gestagneerd was, en ik eigenlijk in die 6 jaar geen fuck heb uitgevoerd/bereikt.
Soort van 'openbaring' gehad naar mezelf, en cold turkey gestopt. Beste besluit wat ik ooit genomen heb.
Het feit dat je dit topic maakt, zegt al voldende. Je wil wel stoppen, maar aangezien niet stoppen makkelijker is, stop je niet. Ik heb mezelf die jaren ook voor de gek gehouden, "ik heb geen rede om te stoppen", "ik kan makkelijk stoppen maar wil het niet", "ik ga minderen", en meer van die onzin. Werkt allemaal niet. Stoppen = stoppen. Liever gisteren dan vandaag.
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Wacky zei:
PS, ik vind het wel mooi te zien dat ik binnen 6 minuten na de openingspost duidelijk kon vertellen waarom te stoppen. Toch een teken dat het bij mij echt wel tijd is om te stoppen :tongueout:
Klik om te vergroten...
mij bevalt het prima tot nu toe, begin zelfs meer plezier van m'n dag te krijgen :)

Dubz zei:
Het feit dat je dit topic maakt, zegt al voldende. Je wil wel stoppen, maar aangezien niet stoppen makkelijker is, stop je niet.
Klik om te vergroten...
Nouja, heb al een paar keer gezegd "ik kap er mee", maar lukte me nooit. Heb het deze keer gewoon anders aangepakt. Topic hier en een beetje naar meningen luisteren van mensen die ik helemaal niet ken (en waarschijnlijk dus objectiever zullen zijn) en vooral door het tegen bijna al m'n vrienden te zeggen, waardoor ik mezelf een beetje wil bewijzen :)
S
SarasvatiLid
01-01-2024, 00:00
#16
:stoned: :stoned: :stoned:

Hallo allemaal

Ben net nieuw hier op de forum.

Ben zelf ook verslaafd aan blowen, blow al ruim 15 jaar.
Zelf wil ik ook graag stoppen alleen merk ik, dat het heel moeilijk is als je een vriend heb die wel door wil gaan met blowen en niet het nut er van in ziet om te stoppen.....omdat hij het nodig heeft voor zijn ADHD.

Maar goed ik heb het natuurlijk al meerdere keren geprobeert en het lukt me steeds niet, kom steeds weer in de verleiding om toch weer een trekje te nemen, omdat het zo lekker is.

Ik wil wel maar weet niet hoe?
Wie heeft er nog tips of ervaring hoe het wel kan?

greetz Sarasvati :)
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sarasvati zei:
omdat hij het nodig heeft voor zijn ADHD.
Klik om te vergroten...

S
SarasvatiLid
01-01-2024, 00:00
#18
:stoned: Female

nou nou,

Het is maar hoe je het bekijkt allemaal........... :)

greetz....
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja inderdaad, je bekijkt het of rationeel of emotioneel.

Je hebt wiet nooit nodig, never nooit niet.
S
SarasvatiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oom Klaas zei:
Sarasvati zei:
omdat hij het nodig heeft voor zijn ADHD.
Klik om te vergroten...

Klik om te vergroten...






AD/HD en verslaving

Berichtdoor Robdebob op 15 jan 2009 04:37
Ik heb een stukje geschreven over mijn bevindingen over AD/HD in verband met verslaving. Hier staat de pdf-versie
ADD en verslaving
Ik lees al enige tijd mee op dit forum en het is me opgevallen dat veel mensen hier de diagnose AD/HD hebben.
Ik zal eerst wat vertellen over AD/HD. Vervolgens zal ik vertellen waarom deze mensen gevoelig zijn voor verslavingen. Daarna zal ik uitleggen waarom behandeling gunstig kan zijn voor de problemen.

AD/HD
AD/HD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Deze stoornis is nog niet zo lang geleden ontdekt en er word op het moment nog veel onderzoek naar gedaan. Het is een neurobiologische stoornis die wordt veroorzaakt door afwijkingen in bepaalde hersengebieden en neurotransmitters. De gebieden in de hersenen die aandacht en de controle over gedachtes regelen werkt minder goed als bij normale mensen. Er bestaan verschillende soorten AD/HD, waarvan ADHD en ADD het bekendst zijn. Bij ADHD is er sprake van hyperactiviteit, bij ADD is dit niet het geval. Bij beide types is er sprake van een concentratiestoornis. Beide stoornissen gaan gepaard met veel andere symptomen die niet altijd voor buitenstaanders te zien zijn.

Gevoeligheid voor verslavingen
Mensen met AD/HD hebben bepaalde afwijkingen in hun hersenen waardoor ze gevoelig zijn voor verslavingen. Er zijn verschillende theorieen over de oorzaak, maar de meeste hiervan concluderen dat er een tekort is aan de neurotransmitter dopamine. Mensen met AD/HD zijn hierdoor eigenlijk altijd op zoek naar middelen om meer dopamine te produceren. Dit kan bereikt worden door eten, spannende situaties, sport en drugs. Omdat drugs zo gemakkelijk een grote hoeveelheid dopamine kunnen vrijmaken is het niet meer dan logisch dat mensen met AD/HD hier erg vatbaar voor zijn. Drugs worden in het begin dan vooral gebruikt als zelf-medicatie. De drugs zorgen er voor dat deze mensen zich eindelijk ‘normaal’ voelen. Dit kan resulteren in overmatig gebruik en een verslaving.



Conclusie
Ik denk dat het belangrijk is dat op dit forum aandacht wordt besteed aan dit onderwerp. Misschien zijn er heel veel mensen die nog niet de diagnose AD/HD hebben en problemen hebben met hun verslaving. Het lijkt me goed als iedereen die kampt met een drugsprobleem voor zichzelf gaat uitzoeken of hij wellicht AD/HD heeft.

"Dus geen bullshit".... :stoned: :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."