Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet is NIET sterker dan vroeger!

Wiet is NIET sterker dan vroeger!

36 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#1
btw: met gebruikt al 10.000 jaar wiet de regeringen verbieden het pas een jaartje of 80. en voor die 80 jaar was er geen probleem met canabis. de regering maakt er een probleem van :|
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Die zogenaamde wietverslaafden trek ik echt niet. Zulke mensen moeten ze afschieten. Beetje met je kutkop op TV net gaan doen of je cold turkey moet afkicken van heroine, stelletje mongolen.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is altijd jammer dat de "gewone" mens niet serieus genomen word. heeft de "gewone" mens iets bedacht of uitgevonden.(in de categorie geneesmiddelen) Dan vind de regering altijd een wetenschapper die een rapport erover schrijft op een manier dat je ongelijk zou hebben, of dat het niet werkt.


zelfde met drugs. je hebt 100.000 mensen die af en toe een blowtje roken, en ééntje daarvan presteert ineens slechter, en de regering ziet Dat dan als bewijs, voor hun anti drugs beleid . het zelfde als met dat paddo incidentje... er zijn in de afgelopen 10 jaar wel een miljoen paddotripjes gemaakt, waarvan er maar ééntje zich zelf iets heeft aangedaan, wat ook in het nieuws terecht kwam...

nu met alcohol, er zijn er dagelijks tientallen die zich ermee doodrijden en wat doet de regering , ze bedenken een slogan "geniet maar drink met mate"
r
raging_bullLid
01-01-2024, 00:00
#4
pipoxyz, je hebt helemaal gelijk! Mooie 'f*ck the system' quote!
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
thnx :)
Ik heb helaas echter het doel een beetje mis geschoten. De bedoeling van de quote post was om de stilletjes meelezende sceptics te overtuigen dat mijn beweringen inderdaad fundament hebben, maar dat is me omtrent de hoofdpunten helaas niet gelukt.

Vanaf 1972 werd cannabis gedoogd. Vanaf 1976 werd hard en soft drugs gescheiden en was hasjolie harddrugs. Het gebruik van hasjolie heb ik in geen enkel officieel document terug gevonden.. slechts van gebruikers ervaringen en bv de inhoud van een schiplading van een Nederlandse hasjkotter
lading libanese hasj en hasjolie van hasjkotter Lammie zei:
De lading wordt uit het ruim gehaald en bestaat uit 1600 kilo hasj en 27 warmwaterkruiken met totaal 40 liter hasjolie. Een liter olie levert 1000 joints op. Totale straatwaarde van dit transport was in 1974 25 miljoen gulden.
Klik om te vergroten...
http://geschiedenis.vpro.nl/attachment. ... ekst02.doc

Het tweede punt, de constante qualiteit klopt ook niet helemaal..
marokko begon bijvoorbeeld pas in 1962, en paste een filterproces toe dat zorgde voor meerdere qualiteiten hasj.
Maar het grootste probleem was de plotselinge vraag vanaf 1960.. Heel het westen ging aan de hasj,..met als gevolg dat er veel rotzooi werd verkocht en dat de Gemiddelde qualiteit omtrent de 70er jaren flink was getuimeld..(wat niet betekend dat er opeens geen goede hasj meer is, maar wel dat het gemiddelde flink daalt)
De eerste thc metingen uit amerika en engeland komen uit 1974. De eerste metingen uit Nederland uit 1971.
commissie baan zei:
Bij de analyse van de 225 hashishmonsters werden de volgende waarden gevonden:
% T.H.C. in het monster % van de monsters waarin dit gehalte gevonden werd
0 - 2 % 16 %
2 - 5 % 41 %
5 - 7 % 14 %
7 -10 % 14 %
Meer dan 10 % T.H.C. 15 %
In twee gevallen werden waarden van 19% T.H.C. gevonden.
Klik om te vergroten...


Anyway...al met al is dit alles veel te makkelijk te interpreteren als dat vroeger de cannabis producten inderdaad minder sterk waren..maar in werkelijkheid is er in verhouding gewoon erg veel rotzooi bij gekomen.
Men vergelijkt jammergenoeg vooral blokken marok, en bijvoorbeeld geen nepalse tempel ballen, of indiase charas, of de afghaanse hasj met royal stamp.
maargoed..wederom verval ik in mijn gewoonte van te lange posts, dus wou ik slechts nog even een quote pasten van thc consumpties over enkele landen zoals verondersteld in het baan rapport (overigens was dit rapport de grondslag voor het gedoogbeleid)

Men neemt aan dat de drempelwaarde van T.H.C. circa 1 mg bedraagt (duidelijk versnelde polsslag). 5-10 mg T.H.C. zou voldoende zijn om ‘high’ te worden .

Volgens W. H. McGlothlin is het gemiddelde T.H.C.-gebruik van een matige roker in Amerika 10-20 mg T.H.C. per dag, in Egypte, Marokko en India 40-50 mg T.H.C. per dag. ‘Zware’ gebruikers in Amerika zouden circa 40-50 mg T.H.C. per dag opnemen, terwijl deze waarden voor Egypte en Marokko i 200 zouden zijn. In India vindt men, aldus deze auteur, rokers die tot 700 mg T.H.C. per dag komen.
Klik om te vergroten...
http://www.drugtext.org/library/reports ... hennephars
(700mg thc bij een veronderstelde 5% zou neer komen op 14 gram hasj per dag per persoon ..dat red je dus nooit..ik zou zeggen dat 4-5 gram redelijker is, dus dat betekend dat het thc in India rond 15% moest liggen.
Anno 2007 is het gemiddelde in NL 16% :) )
S
SnuifdoosLid
01-01-2024, 00:00
#6
In België is de media de laatste jaren ook bezig met cannabis te demoniseren. Meer en meer reportages op tv over schadelijkheid voor de longen, mogelijk oorzaak of triggering van schizofrenie, en stepping stone naar harddrugs. Zelfs 'anonieme getuigenissen' met 'blurred faces' van 'ex-verslaafden' om het geheel nog wat dramatischer te maken.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#7
Over de schadelijkheden van cannabis valt wel wat te zeggen. Toegenomen risicos zijn het echter niet.

enkele quotes van het baan rapport (1970) tov geestelijke gezondheid:
Weil (10) meent op grond van zijn ervaringen met honderden marihuana-gebruikers dat echte psychotische reacties statistisch gezien zeldzaam zijn. Dergelijke reacties komen voor bij personen die reeds eerder tekenen van schizophrenie vertoonden (‘border line cases’)
Klik om te vergroten...
In de publicatie van Benabud (1957) vindt het con-cept van de cannabispsychose, volgens van Praag, weinig steun, daar de door Benabud gevonden psychosen-frequentie onder Kif (marihuana)-rokers in Marokko gelijk is aan de psychosen-frequentie in de bevolking als geheel van verschillende landen waarvan deze getallen bekend zijn.
Klik om te vergroten...
omtrent de stepping stone theorie loopt men te speculeren en zijn de ideeen tegenstrijdig..ik quote even de positieve:)
Daarnaast vermeldt de schrijver dat Grinspoon (1969) enkele maanden eerder concludeerde dat: ‘there is no evidence that marihuana is more likely than alcohol or tobacco to lead to the use of narcotics’.
Klik om te vergroten...
http://www.drugtext.org/library/reports ... %20(hennep)

Nog even een quote omtrent geestelijke gezondheid trimbos rapport 2007:
Psychische gezondheid
Ook het afgelopen jaar zijn er weer enkele onderzoeken gepubliceerd waaruit blijkt dat er een duidelijk
verband bestaat tussen het gebruik van cannabis en het risico op blijvende psychiatrische
problemen. Het aantal epidemiologische studies dat een verband aantoont tussen cannabisgebruik,
met name op jonge leeftijd, en het krijgen van een psychotische stoornis is inmiddels aanzienlijk
(Andreasson et al., 1987; Arseneault et al., 2002; Van Os et al., 2002; Weiser et al., 2002; Zammit
et al., 2002; Fergusson et al., 2003; Weiser et al., 2003; Arseneault et al., 2004; Henquet et
al., 2004; Smit et al, 2004; Stefanis et al., 2004; Fergusson et al., 2005; Henquet et al., 2005;
Semple et al., 2005; Moore et al., 2007). Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat beginnen met cannabis
op jonge leeftijd en veel en vaker gebruik het risico vergroot. Dit pleit ervoor om in het kader
van preventie cannabisgebruik door jongeren zoveel mogelijk te ontmoedigen.
Recentelijk is ook beschreven dat mensen die cannabis gebruiken een grotere kans hebben om
later een bipolaire stoornis te ontwikkelen. Ook het risico op een depressie is onder gebruikers vancannabis groter dan onder niet gebruikers (Van Laar et al., 2007; Moore et al., 2007). Overigens
zijn deze bevindingen minder eenduidig dan de relatie tussen cannabis en schizofrenie.
Klik om te vergroten...
http://www.trimbos.nl/Downloads/Product ... %20RNI.pdf

maar goed...dit laat niet weg dat men in India anno 1970 tot 700mg thc pp/pd gebruikte...veel meer dan wij nu..en in marokko 200mg thc, en dat statistisch onderzoek een zelfde psychose frequentie aantoonde in marokko als elders.
L
LSDisGeenDrugsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re:

jcp zei:
Zo lekker bezig pipo! :wink:

M.a.w. ergens in 2010 komt wiet op lijst 1 te staan... :P
Klik om te vergroten...
Bijna goed.

http://www.nu.nl/politiek/2547778/sterk ... drugs.html
i
inferno33Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Je vergeet heroine, GHB, DMT en vast nog meer..
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pcies...
Het is een Leugen dat wiet sterker is dan vroeger.

Hash had ook in de 60s thc gehaltes tot 25% (bv india hash)

Dit is ALTIJD zo geweest.

De bewering is gebasseerd op de verhouding buitenteelt en binnenteelt. Vroeger was dit voornamelijk buitenteelt.

4000 jaar geleden trok men er de etherische olie al uit.

en in de 70s verkopen ze er de tools voor in de winkel.


etherische olie (hasholie) = 30-60% thc

Hier nog een link naar een keukenguide voor het maken van pure thc, en zn acetate van 1973:
http://forums.mycotopia.net/attachments ... lchemy.pdf

vanaf 1976 bestaat het onderscheid tussen lijst 1 en lijst 2 van de opiumwet. Daarvoor was cannabis cannabis..of het nu olie was of tak.

Tot zover de ontkrachting van de politieke mantra die uiteindelijk zal moeten leiden tot de illegalisering van cannabis.

---------------------------------------------------------

Dan komen we bij punt 2.

Wie zegt dat meer thc in je wiet
-verslavender is
-slechter is
-een grotere maatschappelijke impact heeft
-...harddrugs is..

Wie heeft hier onderzoek naar gedaan?.... Juist..Niemand.

Dit word gewoon gezellig en zonder wetenschappelijk fundament beweert. En zoals je ziet...als je het maar vaak genoeg in de media schreeuwt.. word het zelfs door het drugspubliek gelooft en overgenomen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat langdurig oliegebruik Niet leidt tot extra verslaving, of afkickverschijnselen, overdoseringen, gekte of stiekem vermoorde mensen begraven in mn voortuin.



It's A LIE!!

dus denk na en denk voor jezelf en hou eens een keer op om met het verstand op nul de media na te praten.

Nederland word klaargestoomt voor illegalisering van cannabis en Dit is het voornaamste middel.
T
TazzieLid
01-01-2024, 00:00
#11
pipoxyz zei:
Nederland word klaargestoomt voor illegalisering van cannabis en Dit is het voornaamste middel.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het helemaal mee eens , er wordt door de media en de politiek duidelijk een pad gekozen om elke vorm van drugs uiteindelijk te gaan verbieden.
Het meest recente voorbeeld is wel de negatieve beeldvorming omtrent de paddo's.
t
teeboLid
01-01-2024, 00:00
#12
mss wel, maar toch kan je er bij stilstaan of 'we' niet meer zouden moeten ondernemen voor cannabis de illigaliteit binnenwaait, want dat gaat inderdaad subtiel, het begint altijd met propaganda.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#13
idd..men is heel doelbewust en geleidelijk bezig om cannabis te demoniseren en een situatie te scheppen waarin het verbod ervan als acceptabel word gezien.

De ideologie tov de vrijheid om het te gebruiken is in Nederland zo hoog dat niemand er succesvol een verbod voor kan creeren...en dat Weet men in Den Haag maar al te goed.

Men is dus bewust bezig om het algemene beeld van 'onschuldige softdrugs' te veranderen in 'schadelijke harddrugs' dmv het overtuigen van het volk dat het middel door de tijd heen eigenlijk een heel ander middel is geworden...een schadelijk middel...en steeds sterker wordt.

in werkelijkheid word hier gewoon gespeelt met statistische misrepresentaties. gemiddeld was de wiet vroeger slechter omdat er meer buitenteelt werd verkocht..maar dit sluit niet uit dat diezelfde verkoper niet ook de goede shit verkoopt, of dat hasholie een stuk populairder was, of dat hash sinds het begin onveranderd sterk is gebleven.

--------------------------------------------

Maar er is nog een tweede manier waarop de overheid tegenwoordig cannabis bestrijdt, dit is de directe oorzaak voor de prijsstijgingen van afgelopen jaar.

Vroeger werden kwekers opgepakt zodra ze werden gespot of tot last waren. Sinds een jaartje verzamelt men eerst informatie over kwekers, en rollen ze die vervolgens allemaal in één keer op. Het gevolg hiervan is onderbevoorrading van coffeeshops.
minder aanbod = hogere prijs
kleinere plantages = hardere concurentie
wie bied?
het buitenland!
Vandaar de plotselinge 60% prijsstijging in het jaar 2007.
van 5 euro naar 8 euro per gram.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nou, als wiet minder sterk zou zijn, dan had ik er meer van gerookt, net als met alcohol. als bier nu niet meer dan 2% alcohol mag bevatten, dan drink je er toch een aantal meer?


Ne de concentratie van een middel is geen maatstaf voor het gebruik ervan. je hebt altijd mensen die overmatig gebruiken, of juist genoegen nemen met een kruimeltje "voor de smaak"
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#15
loadrunner zei:
Nou, als wiet minder sterk zou zijn, dan had ik er meer van gerookt, net als met alcohol. als bier nu niet meer dan 2% alcohol mag bevatten, dan drink je er toch een aantal meer?


Ne de concentratie van een middel is geen maatstaf voor het gebruik ervan. je hebt altijd mensen die overmatig gebruiken, of juist genoegen nemen met een kruimeltje "voor de smaak"
Klik om te vergroten...
Hier maak je ook een vaak gemaakte fout door wiet met alcohol te vergelijken. Vrijwel Alle drugs zijn vergif. De enige uitzonderingen die ik hier op ken zijn cannabis en salvia. (maar volgens mij vergeet ik er nog één)
pure alcohol is zwaar vergif
pure thc is nogsteeds geen vergif

thc staat onjuist en zonder wetenschappelijke onderbouwing op lijst 1 vd opiumwet.

Deze pagina is trouwens interessant, en bevestigt wat ik beweer over het feit dat men vroeger voornamelijk import hash rookte, die net zo sterk is als een hedendaags nederwiet binnenkweekje. (tijdens en voor de jaren vd totstandkoming van het gedoogbeleid.)
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /16386440/
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#16
pipoxyz zei:
loadrunner zei:
Nou, als wiet minder sterk zou zijn, dan had ik er meer van gerookt, net als met alcohol. als bier nu niet meer dan 2% alcohol mag bevatten, dan drink je er toch een aantal meer?


Ne de concentratie van een middel is geen maatstaf voor het gebruik ervan. je hebt altijd mensen die overmatig gebruiken, of juist genoegen nemen met een kruimeltje "voor de smaak"
Klik om te vergroten...
Hier maak je ook een vaak gemaakte fout door wiet met alcohol te vergelijken. Vrijwel Alle drugs zijn vergif. De enige uitzonderingen die ik hier op ken zijn cannabis en salvia. (maar volgens mij vergeet ik er nog één)
pure alcohol is zwaar vergif
pure thc is nogsteeds geen vergif

thc staat onjuist en zonder wetenschappelijke onderbouwing op lijst 1 vd opiumwet.

Deze pagina is trouwens interessant, en bevestigt wat ik beweer over het feit dat men vroeger voornamelijk import hash rookte, die net zo sterk is als een hedendaags nederwiet binnenkweekje. (tijdens en voor de jaren vd totstandkoming van het gedoogbeleid.)
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /16386440/
Klik om te vergroten...

ik maakte geen vergelijking met alcohol en wiet, maar met de concentratie. Als ze minder caffeine in de koffie doen, ga ik meer koffie drinken, of als ze minder suiker in de siroop doen, doe ik er een schepje extra bij. Ik wilde zeggen dat het niet uit maakt hoeveel thc er in de wiet zit, je rookt toch net zo lang tot je het gewenste effect hebt bereikt
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik wist dit niet, en ik vind het frusterend en woede-opwekkend, dat ze over zó veel dingen blijven liegen, gewoon om hun doel berijken, terwijl ik me af vraag of ze zélf de rede eigenlijk wel nog echt weten.
i
iRationalLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het zal voor mij altijd een raadsel blijven. De anti-cannabis activisten hebben veel leugens verspreid over cannabis en er zullen nog altijd leugens worden verspreid.

Maar de informatie van de pro-cannabis activisten is ook niet altijd betrouwbaar, het is geruststellend om te geloven dat THC eigenlijk goed voor je is en de verontrustende informatie af te stempelen als samenzwering van de overheid om de vrije wil te stoppen. Ik denk echter niet dat dit het geval is, als gevolg wordt het in sommige gevallen lastig voor de consument om de leugens van de waarheden te scheiden.

Ik ben van mening dat net als alle drugs cannabis schadelijk is zo niet fysiek dan wel mentaal, hoewel minder schadelijk dan een hoop andere drugs. Van gebruiken leef je minder lang, I don't care, ik ben die maatschappelijke druk om maar zo oud mogelijk te worden compleet zat. Ik hoef niet te leven totdat ik mentaal zo ver ben verzwakt dat ik hulp nodig heb om te schijten.
m
maiskorrelLid
01-01-2024, 00:00
#19
pipoxyz zei:
Vrijwel Alle drugs zijn vergif. De enige uitzonderingen die ik hier op ken zijn cannabis en salvia. (maar volgens mij vergeet ik er nog één)
Klik om te vergroten...

Je vergeet volgens mij paddo's :)
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#20
ik ben het absoluut met je eens dat de discussie over de schadelijkheid van cannabis zeker niet ten einde is. Maar dat was niet waar ik verontwaardigd over was.
De geschiedenis word gewoon herschreven, en Dat vind ik erg. Er is bijna geen 'betrouwbare informatiebron' te vinden die niet beweert dat de wiet elk jaar sterker word, en dat het onderhand steeds meer een harddrugs is.

Cannabis werd in Nederland geintroduceert als Hash..uit o.a. marokko, afganistan. libanon en india. De gele hash uit libanon is 1 van de beste hashies die er zijn, die uit india rijkt tot boven de 25%, en afgaan heeft iets meer varriatie van sterkte, maar rijkt veelal ook boven dat van de huidige Nederwiet.

In DAT klimaat is er besloten over te gaan tot een gedoogbeleid....en nu...zon 40 jaar later word er beweert dat de huidige thc percentages harddrugs gelijken.

Vroeger gebruikte men hash van 10-25%, tegenwoordig gebruikt men wiet van 10-25%.
het is een statistisch truukje om de hedendaagse wiet met het destijdse struikgewas te vergelijken terwijl heel Nederland aan de bruine blokken uit het oosten zat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."