Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie is er hier succesvol gestopt??

Wie is er hier succesvol gestopt??

29 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blackout zei:
Beste smokers!

Ik rook nu ongeveer 3 jaar elke avond meerdere jointjes. Ik heb ADD, en dit helpt mij enorm te ontspannen. Wel merk ik dat ik overdag de draad af en toe een beetje kwijt ben, en meer chagrijnig ben, dan vrolijk.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar dan heb ik ontzettend last van slapeloze nachten. Ik werk fulltime dus dat vormt een groot probleem. Ik heb nu melatonine pillen van 1,5 mg, maar deze voel ik nauwelijks tot niet.

Wie oh Wie heeft er een goeie manier/tip/middel om deze duivel te verbannen? (ik weet dat dit probleem grotendeels tussen de oren zit...maar misschien is dat wel de lastigste om te verslaan...)
Klik om te vergroten...

Ik ben zelf een jaar of 12 fulltime blowende geweest, en inmiddels gestopt. Ik vond het ook moeilijk om te stoppen. Het zit idd voornamelijk tussen je oren, maar een mentale verslaving kan juist erg lastig zijn. Maar goed; je kan het, als je de keuze voor jezelf maakt, en er achter staat. Als je gemotiveerd bent, gaat het je zeker lukken.

Wat mij in ieder geval hielp was nagaan wat ik wilde, om welke redenen, welke doelen ik wilde behalen.

Wat mij ook hielp was nagaan wat mijn gebruik mij opleverde. Als ik jouw post lees, begrijp ik dat het in jouw situatie weinig goeds met zich meebrengt; 's avonds ben je weliswaar lekker ontspannen, maar feitelijk is dit vluchtgedrag, en deal je niet met je gevoelens, situaties en problemen. Het is net een ballon die je onder water duwt, op een gegeven moment schiet die heel hard naar boven; in jouw geval de volgende morgen als je chagrijnig bent en niet in je goede doen; de realiteit komt keihard op je af.

Ga eens na waarom je ooit begonnen bent; als ik je post goed lees is dat vanwege ontspanning; kijk eens of je alternatieven kunt bedenken die gezonder zijn en beter bij je leven passen; het kan van alles zijn, het is maar net waar je interesses liggen.

Uiteindelijk komt alles uit jezelf. Als je ervoor kiest om je problemen met drugs te bestrijden, sluit je eigenlijk een lening af met een hoge rente, en waarvan je uiteindelijk een flinke rekening gepresenteerd krijgt. Het is beter om het meteen zelf te doen, dan jezelf de illusie voor te houden dat er zoiets bestaat als een 'geluks'drug, die de hobbels voor je wegnemen. De enige die de hobbels kan nemen, ben jezelf.

Wat ik als laatste wil zeggen, dat mijn verhaal alleen opgaat voor misbruik, en zeker niet voor normaal gebruik. Met het laatste is weinig mis, in mijn ogen. Als je eenmaal je winkel op orde heb, heb je wellicht de kracht om weer normaal gaan te gebruiken.

In ieder geval succes, en laat ff weten hoe het je afgegaan is.

:wave:
P
Pim070Lid
01-01-2024, 00:00
#2
ik blow nu al 12 jaar ofzo, elke dag.
3 jaar geleden wilde ik echt stoppen, had echt last van het blowen (werd para, kon niet meer slapen) 4 maanden helemaal niet geblowd, toen een keer, 3 maanden niet, een keer een maand niet, toen elk weekend, toen elke dag... het is echt moeilijk.

sinds kort heb ik een vaperazor, en ik rook dus helemaal geen tabak meer, en ik vape nu 3 of 4 keer per maand, helemaal niet meer zoveel behoefte, het is echt voor een heel groot deel de nicotine.....
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Pim070 zei:
ik blow nu al 12 jaar ofzo, elke dag.
3 jaar geleden wilde ik echt stoppen, had echt last van het blowen (werd para, kon niet meer slapen) 4 maanden helemaal niet geblowd, toen een keer, 3 maanden niet, een keer een maand niet, toen elk weekend, toen elke dag... het is echt moeilijk.

sinds kort heb ik een vaperazor, en ik rook dus helemaal geen tabak meer, en ik vape nu 3 of 4 keer per maand, helemaal niet meer zoveel behoefte, het is echt voor een heel groot deel de nicotine.....
Klik om te vergroten...
Precies. Puur/vapor ftw.
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben 'gestopt', erg succesvol in mijn ogen. Ben al een tijd niet meer actief geweest op dit forum maar hier welliswaar mijn verhaal.

Ik heb ongeveer 4,5 jaar geblowd.. Dag in dag uit. Je wordt er niet vrolijk van en ik vond het al erg genoeg dat ik afhankelijk ben van tabak roken. Het kost me ongelovelijk veel geld maar hier komt de tip van de sluier. Ik was het zat, ik was er helemaal klaar mee. Elke keer naar die *piep* shop en dan jointjes roken en weer gaan slapen. School ging voor geen meter en het was dus ook een wonder dat ik me vmbo-t heb gehaald. Mbo het eerste jaar lukte me niet eens meer. Zodoende heb ik met mijn moeder gepraat over mijn blow probleem en ben ik op de één op andere dag gestopt.

Eerste 2 weken was het hardst. Je valt echt in een diep dal, want je voelt je opeens heel anders. Nuchter was niet meer normaal, je was altijd nog een beetje gaar van de dag ervoor blowen. Je weet gewoon niet wat je moet doen. Ik heb echt een klein gevechtje gehad in mijn geest met mezelf. Wel of niet? Uiteindelijk koos ik voor niet, ik heb mezelf over moeten halen, op mezelf moeten inpraten maar het lukt wel. Als er een wil is, is er een weg.

Ik kies namelijk voor een leven met succesvole dingen, zoals prestaties behalen op school en me stage. Wat voor mij echt een ultieme kick geeft. Het heeft lang geduurt voordat ik me draai kon vinden (lees 4-5 maanden) maar opgevenmoment wen je beetje bij beetje aan het nuchtere leven en weet je eigenlijk niet meer anders, zoals ik nu heb.

Ik blow nog af en toe, met de vuistregel alleen in de vakantie en maximaal 1x per week in de vakantie. Dit gaat me prima af al 1,5 jaar en na een goeie zomervakantie toch wel een aantal keer geblowd te hebben ben ik er ook klaar mee. Het is namelijk VEEL leuker als je het af en toe doet. Ik heb niet die zieke lachbuien meer zoals vroeger in het begin, dat komt nooit terug en dat is ook niet erg.



Maar ik zie wel de lol erin van het nuchter leven en af en toe een joint kan voor MIJ. Ik moet wel zeggen dat ik de enige ben gestopt in mijn groep vrienden en die gasten lukt het dus niet. Even stoppen en 1x blowen en ze zijn weer meteen hooked.

Kortom, moraal van het verhaal. Wat wil je bereiken en discipline. Je moet jezelf pushen, ga het gevecht aan met jezelf en win! Falen is geen optie!

Anyway.. That's my story with a happy end. :rock:
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blackout zei:
Beste smokers!

Wie oh Wie heeft er een goeie manier/tip/middel om deze duivel te verbannen? (ik weet dat dit probleem grotendeels tussen de oren zit...maar misschien is dat wel de lastigste om te verslaan...)
Klik om te vergroten...

Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik heb geen tips en zeker geen middelen, er is maar een middel ... en dat ben jij, jij moet het doen (met some help from your friends, een cliche maar niet minder waar). Er is geen wonderolie en je geeft hetzelf ook al aan, jezelf veranderen is het lastigste. Maar niet onmogelijk, het zijn gewoontes en die kun je echt aanpassen. Veranderen gaat niet met een avond, week, veranderen van gewoontes gaan in stapjes. Ik vond het relaas van Albino interessant, maar jij hebt een andere weg te gaan.

Ik blow graag, maar alleen wanneer het kan want als het gewone nuchtere leven goed is kun je VEEL lekkerder high worden (en is het geen vlucht). Voor mij komt het nuchtere gewone leven eerst en dan het feest! Ook dat kan.

Veel succes en ben benieuwd hoe je hier mee verder gaat.
P
Pim070Lid
01-01-2024, 00:00
#6
reverb zei:
Laat ik maar met de deur in huis vallen, ik heb geen tips en zeker geen middelen, er is maar een middel ... en dat ben jij, jij moet het doen (
Klik om te vergroten...

helemaal mee eens.

wat kan helpen: houd een dagboek bij. elke keer als je een joint rookt, schrijf je hem op. wat was je aan het doen? waarom dacht je aan de joint? houd dit om te beginnen een week bij. dit heeft 2 voordelen:
- het is erg confronteren. je ziet precies hoeveel je blowt
- je komt er achter wat je 'triggers' zijn (zodat je deze eventueel kunt gaan ontlopen)

wanneer je er klaar voor bent, stop je vanzelf (ik stopte binnen 3 dagen na het beginnen van mijn dagboek.) als je stopt, blijf je dagboek bijhouden, wanneer denk je aan een joint? wat was je aan het doen? en wat heb je gedaan om ergens anders aan te denken. dit kan je helpen, en motiveerd onwijs om het vol te houden!

wat ook heel belangrijk is, als je stopt, en je houd het niet vol, dus je rookt er toch een, neem het jezelf niet al te veel kwalijk! dat je een keer de fout in gaat betekend niet dat je maar beter weer gewoon kunt beginnen! gewoon doorgaan met je initiatief....

suc6!
B
BlackoutLid
01-01-2024, 00:00
#7
Allereerst thanks voor alle reacties.

Een paar weken verder, en helaas nog geen een keer in slaap gevallen zonder een joint. Ik probeer niet meer recreatief te roken maar alleen als ik echt niet meer in slaap kom. Ik merk dat de stem in mijn hoofd heel sterk is, en het slapen een beladen onderwerp is geworden. Het is mij 1x eerder gelukt, toen ik voor een maand naar Bali ging. Ik heb een week niet geslapen.

Het is niet perse dat ik ongelukkig ben met mijn smoke gedrag (in tegendeel :) ) maar ik moet gewoon goed functioneren overdags. Daarbij ben ik in het weekend geregeld aan het draaien in vuige, donkere clubs en wordt naast wiet ook veelvuldig ander genotswaar naar binnen geduwd. Het zit dus ernstig verwikkeld in mijn leven. Om te stoppen moet je inderdaad volledig achter je keuze staan, en ik voel dat dat nu goed zit. Nu nog chillen ZONDER de jointjes.

Na het nieuwe jaar 2 vakanties met familie. De deadline dus...
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#8
Blackout zei:
Allereerst thanks voor alle reacties.

Een paar weken verder, en helaas nog geen een keer in slaap gevallen zonder een joint. Ik probeer niet meer recreatief te roken maar alleen als ik echt niet meer in slaap kom. Ik merk dat de stem in mijn hoofd heel sterk is, en het slapen een beladen onderwerp is geworden. Het is mij 1x eerder gelukt, toen ik voor een maand naar Bali ging. Ik heb een week niet geslapen.

Het is niet perse dat ik ongelukkig ben met mijn smoke gedrag (in tegendeel :) ) maar ik moet gewoon goed functioneren overdags. Daarbij ben ik in het weekend geregeld aan het draaien in vuige, donkere clubs en wordt naast wiet ook veelvuldig ander genotswaar naar binnen geduwd. Het zit dus ernstig verwikkeld in mijn leven. Om te stoppen moet je inderdaad volledig achter je keuze staan, en ik voel dat dat nu goed zit. Nu nog chillen ZONDER de jointjes.

Na het nieuwe jaar 2 vakanties met familie. De deadline dus...
Klik om te vergroten...

Ok dus je hebt een stok achter de deur in het nieuwe jaar. Dat is wellicht een stimulerende bijkomstigheid, maar vergeet niet dat motivatie om wat dan ook te doen louteren en alleen uit jezelf komt. Die maand op Bali geeft in ieder geval aan dat je die kracht in jezelf in ieder geval een keer succesvol hebt aangesproken.

Wat ik je wilde vragen is wat je bedoelt met "Het is niet perse dat ik ongelukkig ben met mijn smoke gedrag (in tegendeel :) )". Zonder te oordelen overigens, puur een vraag uit interesse, welke positieve dingen het jou heeft gebracht, en hoe dat zich verhoudt in het grote plaatje.

Verder vroeg ik mij welke andere genotswaren je bedoelde in je post, en in hoeverre dit wellicht te maken heeft met de situatie die je beschrijft in je oorspronkelijke post.

Tenslotte was ik toch ook wel benieuwd naar het antwoord op mijn eerdere vraag, m.b.t. ADD en adviezen vanuit een medisch specialist.

Hoor 't wel :wave:
R
RendeoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Maandag is het bij mij zover, na 8 jaren constant te hebben geblowd zet ik er een einde aan..
Vanaf mijn 14 jaar was het elke dag, ben nu 22 en in die tijd 3 dagen niet gerookt, verwacht mij dan ook aan heftige zweetbuien en de rest, maar het moet stoppen..

Blackout, succes en met veel moed zal het je wel lukken :wink:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jij ook succes!

Hou ons op de hoogte :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."