Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsextreem geflipt op wiet - normaal?

extreem geflipt op wiet - normaal?

38 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil even mijn verhaal delen hier; ik ben laatst namelijk extreem geflipt op wiet, ik ging gewoon compleet para. Ik lees overal wel verhalen over mensen die heel bang worden en moeten overgeven, maar nergens lees ik de dingen die ik heb gezien/gevoeld.
Ik was vrij fanatiek doodnormale voorgerolde joints aan het roken, rookte wel vaker wat en een keer spacecake gedaan maar voelde er altijd vrijwel niks van. Ik was sowieso al vrij melig dus stikte constant zo ongeveer van het lachen. Op een gegeven moment (heb denk ik in totaal zo'n 2 joints gerookt) slikte ik de rook in in mijn luchtpijp waarna die in de fik leek te staan en het gevoel werd steeds erger. Dit heb ik eerder gelezen hier schijnt het al fout te gaan. Vanaf toen kan ik me een stukje niet echt meer goed herinneren (weet niet meer dat ik van helder naar stoned ging) maar op een gegeven moment begon ik keihard te filosoferen en toen zag ik opeens vorige levens, althans ik dacht dat ik ik de levens van andere mensen kon kijken, zegmaar van persoonlijkheden die je in je vorige leven was (nooit in geloofd overigens). Toen kreeg ik opeens het gevoel dat ik terug werd gezogen naar dat je nog niet geboren bent, ik zei tegen mn vrienden dat ik dat gevoel had dat je nog niet geboren bent... En toen BOEM kwam mn hele lichaam in een spiraal, het voelde alsof ik wegsmolt en als een plasje water op de grond lag. Allemaal lichtflitsen kwamen voorbij als een soort pudding. Het leek alsof mn ledematen van me afdropen en ik werd extreem bang en dacht dat ik doodging. Ook voelde het alsof ik van binnen afbrandde (over dat gevoel maakte ik eerst een grapje, vanwege die brandende luchtpijp). Ik dacht echt dat ik in de fik stond zoveel pijn deed het. Dit alles duurde vrij kort want mijn vrienden gaven me veel suiker, siroop enzo. Toen heb ik zo'n 2 uur in 2 werelden verkeerd: ik wist dat ik was waar is was, gelukkig thuis, maar ik was ook ergens in een soort ander universum. Geen idee dat dat van wiet kon voelde meer alsof ik paddo's had gehad ofzo ik bleef extreem bang dat ik weer terug zou vallen. Na een poosje begon ik enorm te trillen over mn hele lichaam en te klappertanden. Ik ging een blokje om en ik moest zwaar mn best doen om te beseffen waar ik was want het voelde als mars ofzo. Het samenknijpende gevoel kwam soms snel opzetten in mijn nek en bovenarmen dan ging ik heel hard bewegen om het weg te krijgen, wat hielp. Uiteindelijk gaan slapen na paar uur want ik durfde niet.
Volgende dag nog steeds onwerkelijk gevoel en krampen in armen en nek, soms angstaanvallen als ik ergens van schrok dan draaide alles weer even weg. Dagen daarop weer lekker aan het bier geweest en voelde me super.
Heeft iemand hier ooit ervaring mee gehad?? Ik ben altijd al nogal een diepe denker geweest (ben trouwens een meisje) en misschien moest dit er een keer van komen, achteraf vond ik het wel een vette ervaring maar NOOIT MEER natuurlijk.
Ben sindsdien best wel in de ban van deze ervaring en eigenlijk zorgt dat er alleen maar voor dat ik meer dingen wil proberen! Wiet is niet mijn ding dus dat niet snel weer, maar ik wil wel een keer XTC doen, denk eigenlijk dat dit wel goed gaat vallen als ik in de goede setting ben. Zou iemand dit zwaar afraden? Graag reacties want iedereen aan wie ik het vertelde had nog nooit zoiets gehoord!

Groetjes!
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zo te zien heb je kennis gemaakt met Fu ( spreek uit als FOE ), heb dit de eerste keer gehad toen ik weed rookte, het gevoel dat de realiteit anders is, dat je uit je lichaam begint te treden, je denkt dat je dood gaat, je begint rare dingen te horen/zien, je gevoel van tijd is helemaal weg, periodes waarbij je denkt van ik ben weer op de normale wereld waarna je een paar seconden later weer het gevoel hebt die de wereld niet meer realistisch is & het effect ebt langzaam weg en de periodes tussen realiteit & onrealiteit komen steeds korter waarna je je weer volledig jezelf voelt maar toch nog een beetje anders.

Het is wel raar dat je dit hebt gehad terwijl dat je ervaren bent met weed, de meeste mensen ( een erg kleine groep ) hebben dit alleen de eerste keer. Op het moment zelf vond ik het een erg beangstigende ervaring maar erna gezien vond ik het wel fantastisch. Ikzelf hoop het echt nog eens te mogen ervaren. Wees toch voorzichtig want alhoewel er echt bijna geen informatie hierover te vinden is heb ik wel een paar dingen erover gelezen dat die een onderdeel is van ObE ( Out of Body Experience ) en dat dit deze groep van mensen gevoeliger zijn voor psychoses/depersonalisatie wat ik betwijfel want ik blow al bijna 2.5 jaar dagelijks en neem ook andere drugs en dit heeft geen negatieve invloed op enig vlak op mijn leven ( misschien een beetje op m'n lichamelijke gezondheid (; )

Greets Herbalisme
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sorry had niet heel je bericht gelezen, dus hier volgt nog een stuk:

Het deel waar je zegt dat je andere zaken wil gaan proberen omdat je wel geinteresseerd bent in de effecten is compleet hetzelfde als bij mij, ik heb gigantische hoeveelheden weed gerookt, gecombineerd met andere drugs en heb nooit hetzelfde effect behaald, en het is volgens mij erg klein dat het weer zal gebeuren, grote hoeveelheden truffels zijn wel aan te raden om wat dicht bij het effect te komen, maar bij truffels zal je wel niet die niet normale doodsangst krijgen.

Greets Herbalisme
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankje voor je reactie!! Over dat ik ervaren ben met wiet, dat was dus eigenlijk juist niet het geval: ik heb wel vaker wat gerookt (hasj en wiet) en een keer spacecake geprobeerd (een halve cake ook nog haha) maar ik voelde er dus nooit iets van of heel misschien héél eventjes terwijl ik het rookte maar daarna was ik gelijk weer super nuchter. Dit was dus de eerste keer dat het überhaupt aansloeg, ik was nogal fanatiek bezig omdat ik hoopte dat het dan wél effect zou hebben, en hoe. Had niet echt gegeten 's avonds dus mn suikerspiegel was waarschijnlijk al heel laag. Gelukkig weet ik nu dat dit een bestaand verschijnsel is en jij zegt dat het waarschijnlijk niet nog een keer zal gebeuren ben ik echt heel erg gerustgesteld op dat gebied!
Ik kan nu idd alleen nog maar denken dat ik meer dingen wil proberen, want als je dit eenmaal hebt meegemaakt heb je het idee dat je eindelijk hebt gezien dat er 'meer' is dan dit leven :grin:
Volgende keer maar eens aan de pillen dan :xtc: En ben erg benieuwd wat er gebeurt als ik weer ga blowen.. Hou het iig bij lage doses.

Groetjes

Oja en over dat gevoel van tijd: dacht idd dat ik uren verder was na het ergste gedeelte van de trip, bleek dat het zo'n 3 minuten had geduurd ofzo haha. Daarna nog heel lang stoned/para geweest, maar had geen enkel tijdsbesef meer! Ook die periodes van realiteit en dat alles opeens super onrealistisch lijkt herken ik precies.
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb zelfs na jaren blowen heel af en toe(< 2 keer per jaar) dat ie verkeerd valt , ik kan mezelf vaak wel rustig krijgen, en heel veel meer dan 10-15 minuten kut is het dan niet. Zeker als je nog niet zo ervaren bent, of te veel wiet ophebt en je krijgt zo een "aanval" kan dat knap vervelend zijn. Zeker als je niet op een rustige plek bent, of ergens waar je je niet helemaal op je gemak voelt.

Diep frisse lucht in- en uitademen, een glaasje fris, iemand die tegen je zegt dat het allemaal wel goed komt, aan iets leuks denken(je partner o.i.d.) zijn dingen die kunnen helpen. Als je dit regelmatig hebt kan het duiden op psychologische problemen, en ik zou aanraden niet meer te blowen als het iets terugkomends is.

Peace, :stoned:
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#6
kspac321 zei:
Dankje voor je reactie!! Over dat ik ervaren ben met wiet, dat was dus eigenlijk juist niet het geval: ik heb wel vaker wat gerookt (hasj en wiet) en een keer spacecake geprobeerd (een halve cake ook nog haha) maar ik voelde er dus nooit iets van of heel misschien héél eventjes terwijl ik het rookte maar daarna was ik gelijk weer super nuchter. Dit was dus de eerste keer dat het überhaupt aansloeg, ik was nogal fanatiek bezig omdat ik hoopte dat het dan wél effect zou hebben, en hoe. Had niet echt gegeten 's avonds dus mn suikerspiegel was waarschijnlijk al heel laag. Gelukkig weet ik nu dat dit een bestaand verschijnsel is en jij zegt dat het waarschijnlijk niet nog een keer zal gebeuren ben ik echt heel erg gerustgesteld op dat gebied!
Ik kan nu idd alleen nog maar denken dat ik meer dingen wil proberen, want als je dit eenmaal hebt meegemaakt heb je het idee dat je eindelijk hebt gezien dat er 'meer' is dan dit leven :grin:
Volgende keer maar eens aan de pillen dan :xtc: En ben erg benieuwd wat er gebeurt als ik weer ga blowen.. Hou het iig bij lage doses.

Groetjes

Oja en over dat gevoel van tijd: dacht idd dat ik uren verder was na het ergste gedeelte van de trip, bleek dat het zo'n 3 minuten had geduurd ofzo haha. Daarna nog heel lang stoned/para geweest, maar had geen enkel tijdsbesef meer! Ook die periodes van realiteit en dat alles opeens super onrealistisch lijkt herken ik precies.
Klik om te vergroten...

Haha, veel plezier nog (;
Gebruik verstandig !

Greets Herbalisme
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo! Ik wil graag nog een keer reageren op het bericht dat ik had geplaatst over mijn wiettrip. Ik vrees namelijk dat ik hier ernstige schade aan over heb gehouden. Het is nu zo'n 3 maanden geleden en sindsdien is alles anders. Mijn perceptie is vlak en onreëel en ik wordt af en toe uit het niks paranoïde en heb het gevoel alsof ik bedreigd word. Mijn dag- en nachtritme zijn volledig uit balans, snachts wordt ik onrustig en bang en doe ik het liefst dingen ter afleiding, overdag ben ik moe en afwezig. Ik ben nu 2 keer ernstig teruggevallen in het tripgevoel, ik praatte erover en dat ik me zo anders voelde de laatste tijd, waarna ik een raar gevoel in mijn lichaam kreeg en oncontroleerbaar begon te schudden en klappertanden. Laatst reed ik 's avonds over de snelweg en kreeg ik het gevoel alsof ik droomde, alsof ik droomde dat ik auto reed en de controle zomaar opeens kon verliezen en ik een dodelijk ongeluk zou kunnen krijgen, waarna ik weer 'wakker zou worden', alleen besefte ik me dat dit echt was. Ik raakte in paniek en mijn nek en bovenarmen verkrampten, net zoals ze tijdens die trip deden. Ik ben snel naar een parkeerplaats gereden om tot zinnen te komen. Daar staande besefte ik me dat dit niet goed was. Ik heb soms het gevoel dat ik een bestuurbaar poppetje in een computerspel ben en ik word hier verschikkelijk bang van. Ook had ik laatst een aparte lucide droom waarin ik ook het gevoel had dat alles wat ik deed werkelijk gebeurd was toen ik weer wakker werd, ik werd ook een aantaal keer 'vals wakker', ik droomde dus dat ik wakker werd en om dit te checken voelde ik nog dat mijn vriend naast me lag, ik heb hem 'geknepen' om het te geloven maar toen ik echt wakker werd besefte ik me dat hij er helemaal niet was. Dit droomgevoel, dat ik dingen doe maar misschien wel gewoon in bed lig of ergens anders, blijft me achtervolgen. Kortom; ik zit met mijn hoofd op een andere planeet en besef me dit maar al te goed. Ik ben 18 jaar en heb nog een heel leven voor me, terwijl ik soms zo bang ben dat ik denk (alleen op dat moment, werkelijk) dat het fijner zou zijn om helemaal niets meer te voelen. Begrijp dit niet verkeerd, ik ben superbewust van mezelf en mijn emoties, en alles in mijn leven is geweldig goed in orde en leuk, dus ik zou natuurlijk nooit rare dingen doen. Maar mijn vraag is nu weet iemand wat ik heb (nouja, een psychose overduidelijk), komt iemand één of meerdere van deze gevoelens bekend voor en kan iemand mij tips geven wat te doen? Ik zou zo naar een psychiater stappen, daar schaam ik me niet voor. Ik wil alleen leren mezelf gerust te kunnen stellen en alles onder controle te hebben. Alvast bedankt voor reacties!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vanaf je opening volg ik het topic maar ik had nog niet willen zeggen omdat ik er niet zeker van was. Ben bang dat je een psychose bent aan het ontwikkelen en hier ben ik serieus over heb veel bekenden hetzelfde zien gebeuren door enkel wiet. Het is verstandig om met een psychiater te gaan praten en misschien over een antipsychotica te gaan praten, de symptomen bij jou zijn namelijk al redelijk hevig en je zit niet ver van een gehele psychose af. Je balanceert op een randje de volgende stap is dat je zelf ook geen hulp meer kunt vragen omdat de psychose je overneemt en bepaalt wat je doet. Je kan het in samenspraak met een psychiater snel en effectief met medicatie aanpakken, eerlijk gezegd denk ik dat je niet veel opties meer hebt op dit punt. Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat je een rand psychose op het moment hebt. Door cannabis of andere drugs wordt dit alleen maar gestimuleerd en erger. Heel soms gaat het over als mensen stoppen met blowen maar als ik het zo lees heb je ook vaak last als je nuchter bent van de symptomen. Ben eerlijk hierover en als het gaat bespreek het met je ouders en laat ze dit forum desnoods lezen. Het is niet iets luchtigs want het kan je hele leven beinvloeden en in het ergste geval overnemen. Ook als je bij een psychiater zit is het slim om bv wat je hier getypt hebt hem te laten lezen dan kan die heel snel tot een diagnose komen verwacht ik. Het risico is dat ze je niet meer ambulant willen behandelen omdat je er toch al even mee rondloopt en het erger wordt. Ik hoop dat je hier wat mee kan en laat je helpen echt hoe sneller hoe beter want het is nooit leuk om naast de realiteit te leven. Wil je meer info hierover vraag het gerust ben bekend met dit gebeuren niet bij mezelf maar heb het te vaak meegemaakt bij mensen om me heen.
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb in de tussentijd een hoop gemist op dit forum geloof ik! Ten eerste denk ik dat Dezz gelijk heeft over dat ik gewoon heel erg last heb van depersonalisatie. De omschrijving op wikipedia klopt exact met mijn gevoelens. Dit citaat "Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit'' herken ik ook precies. Ik weet best dat ik gewoon mezelf zie en net zoals altijd ben, maar toch zie ik niet mezelf, of nouja, ik herkén mezelf niet echt. Het gevoel is moeilijk te omschrijven.
Verder voelt het gewoon altijd alsof er een soort van doorzichtige koepel om je heen zit. Het is alsof je in een film zit, alles heeft wel perspectief maar het voelt alsof je bijvoorbeeld aan het tijdreizen bent, net zoals in die Harry Potter films, je bent er wel maar je bent toch afgesloten van de rest. Toch heb ik juist heel veel behoefte aan contact en vermijd ik alleen zijn zoveel mogelijk, omdat ik dan bang ben dat ik teveel ga denken en ik angstig wordt en dat wil ik vermijden als ik alleen ben. Maar ik merk toch dat ik steeds beter wordt in mezelf geruststellen en mezelf ervan verzekeren dat er niks kan gebeuren, want ik heb een aantal keer echt het gevoel gehad dat ik de controle ga verliezen en ik gek zal worden en weet ik hoe zal eindigen, maar uiteindelijk eindigde dit in een paniekaanval en een enorme emotionele uitstorting, waarna het weer beter ging. Ik heb wat gezocht en ook voor Herbalisme kan ik aanraden het volgende nummer te bellen, ik wordt maandag teruggebeld voor een telefonisch consult want t is wat lang reizen voor mij anders, maar deze symptomen zijn exact wat ik herken:

Info Medisch Spreekuur Partydrugs

Regelmatig kloppen er mensen aan bij Brijder Verslavingszorg die hardnekkige, medische klachten hebben na gebruik van drugs (inclusief partydrugs en blowen). Brijder verslavingszorg startte daarom enkele jaren geleden een landelijk medisch spreekuur in Haarlem. De behandeling is in veel gevallen succesvol.

Klachten door partydrugs

Veel door drugs veroorzaakte klachten gaan vanzelf voorbij. Dit is echter niet altijd het geval. In ernstige gevallen kunnen de klachten zelfs jaren duren. Medische en/of psychische behandeling is dan noodzakelijk.

XTC is meestal de aanleiding voor het ontstaan van de klachten, maar alle hallucinogenen (paddo's, cannabis, LSD) kunnen het veroorzaken. Meestal is er een bad-trip aan voorafgegaan en meestal zijn er meerdere middelen tegelijk gebruikt.

Voorbeelden van dit soort klachten zijn: angst, paniek, depressie, gevoel dat de wereld "vreemd" is (derealisatie), gevoel alsof je je eigen lichaam als vreemd ervaart (depersonalisatie) en HPPD. Dit betekent Hallucinogen Persisting Perception Disorder en staat voor problemen bij het zien: visual snow (sneeuwbeelden), nabeelden, trillende beelden en floaters zien zijn voorbeelden die storend kunen zijn. Verder komt voor: slechte concentratie en verminderd geheugen, klachten in het hoofd (schokken, duizelingen, gevoel dat de hersens schrompelen, gevoel dat er lucht in je hoofd zit). Men heeft last van vermoeidheid. Soms wordt genoemd: minder gevoel in de huid (gevoel van tweede huid waardoor je minder gevoel hebt), kramp in de spieren, trillingen, en stijfheid.
Mensen die de klachten herkennen en (party)drugs gebruiken of in het verleden hebben gebruikt, kunnen telefonisch een afspraak maken. Het behandelen van medische problemen na gebruik van drugs is specialistisch werk waar huisartsen vaak weinig mee in aanraking komen. Vandaar dat ook huisartsen terecht kunnen bij Brijder voor advies.

Meer info en aanmelding:

Gerard Alderliefste, verslavingsarts,
Brijder Verslavingszorg
Richard Holkade 12, Haarlem
088 - 358 38 00
http://www.drugsinfoteam.nl/tips-hulp/m ... s-contact/


--> het gevoel van lucht in mn hoofd komt me ook bekend voor, waardoor ik ook niet meer goed kan ontspannen. Alsof er een ballon in je hoofd zit die zo op kan stijgen een beetje haha. Dit zorgt bij mij voor een onrustig gevoel. En de kramp, trillingen en stijfheid heb ik ook last van. Kortom, waag een poging en bel! De arts heeft tientallen van deze gevallen meegemaakt en heeft superveel ervaring, dus ik hoop dat ik al mijn vragen kwijt kan.

Dankje Dezz voor je bericht, ik denk zelf oprecht ook niet dat ik psychotisch wordt maar ik dat ik hier langzaam mee om zal moeten gaan. Ik weet zelf ook niet zo goed meer wat nou normaal waarnemen is, ik denk vaak 'is dit eigenlijk niet gewoon normaal?' maar dan weet ik toch dat het eerst anders voelde. Ik dwing mezelf ook om er gewoon niet op te letten en vooral andere dingen te doen en dan gaat het steeds beter al heb ik denk ik nog een lange weg te gaan. Mag ik vragen hoe veel tijd er bij jou overheen ging voordat je je weer normaal voelde?

Met alcohol zal ik het wel moeilijk krijgen, ik zit namelijk midden in het studentenleven en iedereen om me heen doet niks anders dan heel hard drinken, maar ik heb bij drinken zelf niet eens zo'n goed gevoel laatste tijd dus ik stop meestal al na 2 of 3 drankjes. Ik heb daardoor de laatste tijd ook ontdekt dat stappen zonder alcohol ook heel leuk kan zijn (voel me immers toch constant een soort van onder invloed haha) en dat biedt ook genoeg afleiding.

Dankje voor het advies en ik laat nog van me horen!

Groetjes
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#10
kspac321 zei:
Hallo! Ik wil graag nog een keer reageren op het bericht dat ik had geplaatst over mijn wiettrip. Ik vrees namelijk dat ik hier ernstige schade aan over heb gehouden. Het is nu zo'n 3 maanden geleden en sindsdien is alles anders. Mijn perceptie is vlak en onreëel en ik wordt af en toe uit het niks paranoïde en heb het gevoel alsof ik bedreigd word. Mijn dag- en nachtritme zijn volledig uit balans, snachts wordt ik onrustig en bang en doe ik het liefst dingen ter afleiding, overdag ben ik moe en afwezig. Ik ben nu 2 keer ernstig teruggevallen in het tripgevoel, ik praatte erover en dat ik me zo anders voelde de laatste tijd, waarna ik een raar gevoel in mijn lichaam kreeg en oncontroleerbaar begon te schudden en klappertanden. Laatst reed ik 's avonds over de snelweg en kreeg ik het gevoel alsof ik droomde, alsof ik droomde dat ik auto reed en de controle zomaar opeens kon verliezen en ik een dodelijk ongeluk zou kunnen krijgen, waarna ik weer 'wakker zou worden', alleen besefte ik me dat dit echt was. Ik raakte in paniek en mijn nek en bovenarmen verkrampten, net zoals ze tijdens die trip deden. Ik ben snel naar een parkeerplaats gereden om tot zinnen te komen. Daar staande besefte ik me dat dit niet goed was. Ik heb soms het gevoel dat ik een bestuurbaar poppetje in een computerspel ben en ik word hier verschikkelijk bang van. Ook had ik laatst een aparte lucide droom waarin ik ook het gevoel had dat alles wat ik deed werkelijk gebeurd was toen ik weer wakker werd, ik werd ook een aantaal keer 'vals wakker', ik droomde dus dat ik wakker werd en om dit te checken voelde ik nog dat mijn vriend naast me lag, ik heb hem 'geknepen' om het te geloven maar toen ik echt wakker werd besefte ik me dat hij er helemaal niet was. Dit droomgevoel, dat ik dingen doe maar misschien wel gewoon in bed lig of ergens anders, blijft me achtervolgen. Kortom; ik zit met mijn hoofd op een andere planeet en besef me dit maar al te goed. Ik ben 18 jaar en heb nog een heel leven voor me, terwijl ik soms zo bang ben dat ik denk (alleen op dat moment, werkelijk) dat het fijner zou zijn om helemaal niets meer te voelen. Begrijp dit niet verkeerd, ik ben superbewust van mezelf en mijn emoties, en alles in mijn leven is geweldig goed in orde en leuk, dus ik zou natuurlijk nooit rare dingen doen. Maar mijn vraag is nu weet iemand wat ik heb (nouja, een psychose overduidelijk), komt iemand één of meerdere van deze gevoelens bekend voor en kan iemand mij tips geven wat te doen? Ik zou zo naar een psychiater stappen, daar schaam ik me niet voor. Ik wil alleen leren mezelf gerust te kunnen stellen en alles onder controle te hebben. Alvast bedankt voor reacties!
Klik om te vergroten...

Heb compleet hetzelfde, heb het gevoel dat de wereld er anders uitziet dan vroeger ;O
En heb ook vaak lucide dromen, nu zeker dat ik even gestopt ben met blowen. Nu dat ik ook een wietpauze pak heb ik ook vaak het gevoel dat ik in een soort 'videospel' zit, ik neem alles waar maar op een onechte manier, had vandaag een spreekopdracht en had het gevoel dat ik er wel was maar de woorden die ik zei drongen niet door me door.
Ben ook constant moe en helemaal futloos, soms heb ik momenten dat ik me wat normaal voel maar dan het gevoel dat ik onrustig, ongeconcentreerd ben en dan voel ik me ook een beetje down :/

Wat ik persoonlijk merk is dat als je een paar dagen na elkaar goed slaapt en eet en eventueel extra vitaminen slikt dat die futloosheid weggaat maar dat gevoel van onrealisme blijft :/
Wat ik ook heb gedacht is dat alles er misschien anders uitziet omdat je je er constant op focust en erover nadenkt :/

Greets,
Herbalisme
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Even nog een vraagje aan de topicstarter heb je tot nu toe er al met iemand over gepraat die gespecialiseerd is in psychiatrie of iets in die richting. Denk dat je met een lage dosis antipsychotica het nog goed kan opvangen voordat het echt escaleert. Dit is iets dat niet zomaar over gaat.
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#12
willemvaag zei:
Even nog een vraagje aan de topicstarter heb je tot nu toe er al met iemand over gepraat die gespecialiseerd is in psychiatrie of iets in die richting. Denk dat je met een lage dosis antipsychotica het nog goed kan opvangen voordat het echt escaleert. Dit is iets dat niet zomaar over gaat.
Klik om te vergroten...

Ik ben laatst naar een studentpsycholoog geweest, omdat ik dacht dat dit een makkelijk benaderbare manier zou zijn om hulp te zoeken. Dit hoeft dus helemaal niet over studieproblemen te gaan, maar over elke vorm van psychologische problemen, het is hulp vóór studenten. Zoals ik al had verwacht was er niet heel veel uit het gesprek gekomen. Ikzelf dacht dat het misschien ook een combinatie van fysieke en mentale klachten was, ik dacht namelijk dat ik last had van een extreem lage bloedsuikerspiegel waardoor ik ook een 'van-de-wereld'- gevoel kon krijgen. Nou is dit getest en mijn bloedsuiker was normaal. Volgende week krijg ik een groot bloedonderzoek want het zou ook aan mijn schildklier kunnen liggen. Maar dit neemt natuurlijk die gevoelens die ik vaak heb, van onrealisme en van het niet thuiszijn in mijn eigen lichaam, niet weg. Deze gevoelens heb ik gewoon echt sinds die trip, maar aanleg voor depressiviteit (wel licht, is nooit erg geweest maar vooral wat afwezig voor de buitenwereld) heb ik altijd al gehad. De psycholoog kon geen conclusie trekken uit mijn verhaal, het was ook nog geen angststoornis volgens haar. Het probleem is ook dat ik me wisselend normaal en heel slecht voel. Maar ook de periodes dat ik me verder normaal voel heb ik 's nachts last van angsten en rare dromen. Voor dat ik in slaap val kan ik rare beelden voor mijn netvlies hebben. Dat klinkt niet zo raar, maar het zijn nu meer een soort van koortsachtige beelden. Fysiek ben ik dan ook wel heel zwak de laatste tijd. Ik voel me nooit goed, voel me altijd slap en heb 's avonds altijd hoofdpijn tussen mijn ogen zegmaar. Van de psycholoog moest ik ten eerste maar overstappen op een ander anticonceptiemiddel, aangezien je daar depressief van kan worden en ik er gevoelig voor ben. Verder stuurde ze me deze informatie:

Korte termijn risico’s van cannabis

•Hoofdpijn en duizeligheid
•Kan verkeerd vallen bij iemand die al niet goed in zijn vel zit of niet goed voorbereid
is op de effecten. De gebruiker krijgt dan last van angst, somberheid en/of paniek. Dit
kan samengaan met misselijkheid, flauwvallen en andere lichamelijke klachten. Na
zo'n ervaring kan iemand zich nog dagen of weken last houden van angstklachten,
concentratieproblemen en andere klachten.
•Negatieve invloed op concentratie, reactievermogen en korte termijngeheugen. Dit
kan prestaties op school of werk verslechteren. Onder invloed deelnemen aan het
verkeer is riskant en verboden.
•Snelle hartslag en een lage bloeddruk bij opstaan. Bij mensen met hartproblemen kan
dit klachten geven of verergeren. Door de plotselinge verlaging van de bloeddruk
vallen mensen soms flauw.

Hier staat dus dat het wel overgaat maar weken aan kan houden. Aan de rest van de informatie heb ik niet zo veel, want ik gebruik het niet regelmatig. Na de trip heb ik niet meer gebruikt. Momenteel voel ik me wel beter, maar vorige week ging het heel slecht. Misschien zwakt het dus wel af en zal het steeds beter gaan. Het gevoel van onrealisme kan ik soms zelfs als prettig ervaren, zoals toen het laatst prachtig weer was en alle kleuren op hun aller felst waren. Ik had echt het gevoel alsof ik in een schilderij liep, ik zie namelijk ook minder dimensionaal dan eerst voor mijn gevoel, wat voor dat onrealistische gevoel zorgt. Toch vond ik alles wonderlijk en prachtig, en ik was zo nuchter als wat. Ik heb 3 uur door het park gelopen haha. Om een eind te breien aan dit lange verhaal, ik wacht mijn lichamelijke onderzoeken af en als hier niks uitkomt en er niks verbeterd kan worden dan zal ik, indien de klachten aanhouden, alsnog naar een gespecialiseerdere psycholoog stappen. Ik zal hier wel even verslag doen van de stand van zaken dan :wink: Bedankt voor de reactie iig!

Groetjes
k
kspac321Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Heb compleet hetzelfde, heb het gevoel dat de wereld er anders uitziet dan vroeger ;O
En heb ook vaak lucide dromen, nu zeker dat ik even gestopt ben met blowen. Nu dat ik ook een wietpauze pak heb ik ook vaak het gevoel dat ik in een soort 'videospel' zit, ik neem alles waar maar op een onechte manier, had vandaag een spreekopdracht en had het gevoel dat ik er wel was maar de woorden die ik zei drongen niet door me door.
Ben ook constant moe en helemaal futloos, soms heb ik momenten dat ik me wat normaal voel maar dan het gevoel dat ik onrustig, ongeconcentreerd ben en dan voel ik me ook een beetje down :/

Wat ik persoonlijk merk is dat als je een paar dagen na elkaar goed slaapt en eet en eventueel extra vitaminen slikt dat die futloosheid weggaat maar dat gevoel van onrealisme blijft :/
Wat ik ook heb gedacht is dat alles er misschien anders uitziet omdat je je er constant op focust en erover nadenkt :/
Klik om te vergroten...

Pff, had net een heel verhaal getypt wil ik het plaatsen spacet mn internet haha. Maargoed wou nog ff op je reageren: opzich is t natuurlijk wel logisch dat jij met die klachten zit aangezien je volgens mij behoorlijk veel wiet rookt en andere shit gebruikt haha :mrgreen:
Concentratiestoornissen zijn dan sws te verwachten. Ik snap wel precies (denk ik) wat je met dat onrustige gevoel bedoelt, het voelt eigenlijk alsof je knapt van de energie maar dan op een negatieve manier, want je kan er nergens mee heen. En ik weet niet of je het ook zo ervaart, maar ik heb dus vaak het gevoel dat is niet meer zo 'dimensionaal' zie, dus maar in 2 lagen zegmaar. Dus dat als je op straat loopt dat je een beetje het gevoel hebt dat je naar een ansichtkaart zit te kijken. Dan focus je je er natuurlijk wel op maar toch voelt het echt zo. En dat je praat en het lijkt alsof je zelf die woorden niet zegt ofzo maar alsof alles beetje vaag en bedompt is heb ik ook wel eens. Die periodes wisselen zich dus af en veel afleiding en regelmatig leven werken inderdaad wel. Ik denk dat voor jou ook de enige oplossing langere wietpauzes is en uiteindelijk misschien stoppen of heel af en toe, want op den duur kan je er niet eeuwig mee door blijven gaan... Das altijd een hard besef maar weet je, de wereld is nuchter ook heel mooi :) Dus succes ermee! Als er nog rare dingen gebeuren laat ik t weten :wink:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb om eerlijk te zijn niet je hele verhaal gelezen want een arts die zegt dat dit geen beginnende psychose is maar een schildklier iets moet echt opnieuw gaan studeren. Je hoeft me niet te geloven maar ik weet 90% zeker dat je een beginnende psychose hebt. Daar hoef ik niet eens voor gestudeerd te hebben om dat vast te stellen. Maar tijd zal het wel blijken hoop dat ik ongelijk heb maar denk het niet. Heb net nog even gelezen en ga met iemand praten die een officieel diagnose kan stellen en geen studentenpsycholoog. Als ik je klachten bijvoorbeeld tegen mijn psychiater zou zeggen dan ga ik per direct weer op 24 uur per dag antipsychotica. Echt hoe langer je wacht hoe erger het wordt misschien gaat het op de achtergrond en met heel veel geluk gaat het weg. Meestal niet en wordt het alleen maar erger, ik hoop dat ik ongelijk heb en laat nog maar weten hoe het verloopt. Sterkte en beterschap!
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#15
willemvaag zei:
Heb om eerlijk te zijn niet je hele verhaal gelezen want een arts die zegt dat dit geen beginnende psychose is maar een schildklier iets moet echt opnieuw gaan studeren. Je hoeft me niet te geloven maar ik weet 90% zeker dat je een beginnende psychose hebt. Daar hoef ik niet eens voor gestudeerd te hebben om dat vast te stellen. Maar tijd zal het wel blijken hoop dat ik ongelijk heb maar denk het niet. Heb net nog even gelezen en ga met iemand praten die een officieel diagnose kan stellen en geen studentenpsycholoog. Als ik je klachten bijvoorbeeld tegen mijn psychiater zou zeggen dan ga ik per direct weer op 24 uur per dag antipsychotica. Echt hoe langer je wacht hoe erger het wordt misschien gaat het op de achtergrond en met heel veel geluk gaat het weg. Meestal niet en wordt het alleen maar erger, ik hoop dat ik ongelijk heb en laat nog maar weten hoe het verloopt. Sterkte en beterschap!
Klik om te vergroten...

Willem heeft gelijk, heb compleet hetzelfde geval met dezelfde symptonen die jij noemt. Het zal uit mijn eigen ervaring zeker niet beteren. De dag van vandaag is het helemaal uit de hand gelopen, heb het gevoel dat ik sommige warme emoties niet meer kan waarnemen en weet soms niet hoe te reageren op een specifieke situatie.
Ben constant moe heb constant een soort van gevoel in m'n hoofd en soms heb ik een erg verstoorde gedachtengang.
Wil de laatste tijd ook veel alleen zijn en laat m'n vrienden soms wat in de steek.
Wat wel raar is dat het net is alsof m'n IQ en vaardigheden zijn verbetert, ik neem leerstof sneller op en ik snap eindelijk iets van wiskunde.
Maar voor de rest ben ik er zeker helemaal niet blij meer, voel me echt depressief terwijl m'n leven bijna onverandert is bij vroeger en vroeger was het echt fantastisch, nu is het alleen nog leuk als ik drugs kan gebruiken, seks kan hebben of iets bijzonders kan meemaken :$
Heb ook vreselijke dromen, waar ik bijvoorbeeld echt denk dat ik doodga en ik kan niet wakker komen :/
Ik zou dus zoals Willemvaag zegt zo vlug mogelijk het precieze probleem zoeken en die afremmen/stoppen.
Ikzelf durf gewoon niet naar een psychiater te gaan, de omstandigheden zijn te ingewikkeld, ik probeer mezelf te doen geloven dat er niks aan de hand is maar weet dat ik in een web ben verstrengeld geraak waar ik waarschijnlijk nooit zal uitgeraken.

Greets,
Herbalisme
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je hoeft niet meteen naar een psychiater de huisarts kan je ook al risperdal voorschrijven. Denk omdat het nog de beginfase is het nog met dagelijks 2mg risperdal te verhelpen. Ik kan jullie nu al vertellen hoe het afloopt als je geen proffesionele hulp zoekt. Waarschijnlijk ontwikkel je dan een hele zware psychose en wordt je uiteindelijk opgepakt heb je wat geflikt dan krijg je met een beetje pech al tbs. Als je je er niet mee laat helpen eindigt het bijna altijd in een opname met een zware psychose. Heb je meerdere psychoses achter elkaar dan wordt het schizofrenie en dan moet je voor de rest van je leven medicijnen ervoor slikken werkt dat niet meer dan spuiten ze het gewoon in je kont. Een groot deel van de mensen die gebruikt eindigt in het gekkenhuis. Ikzelf ben meerdere malen opgenomen geweest voor mijn gebruik. De keren dat ik daar zat was ongeveer de helft van de groep daar vanwege psychische problemen omtrent drugs.

Maar nu je nog in een vroeg stadium bent kunnen ze met niet al te extreme middelen voorkomen dat het erger wordt, en geloof me dat wordt het meestal ook. Echt veel sterkte ermee en denk er aub niet te licht over en ga anders gewoon naar een crisisdienst huisarts buiten de reguliere uren en leg de situatie uit. Echt met 2 mg risperdal gaat er een wereld dicht en een wereld open ik weet het zeker. Zou het van jullie beiden wel willen horen hoe het afloopt.
D
DezzLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben het volledig on-eens met Willemvaag. Ik heb NARE ervaringen met wiet gehad en ik ben weer de oude en ik heb al de symptomen die jij beschrijft ervaren. Wat jij beschrijft, dat "trip" gevoel is derealisatie. Dit gaat paak samen met depersonalisatie.

Dit houd in dat je je vervreemd voelt van de wereld. Alles lijkt een droom, niets komt daadwerkelijk binnen, je voelt je niet jezelf, je hebt het gevoel alsof je iemand anders zijn lichaam zit te besturen. Ik ken dit gevoel maar al te goed. Angst/stress en spanning maken deze symptomen vele male erger.

Het probleem is dat bij jou de symptomen opzich spanning en stress veroorzaken wat het dus erger maakt en zo kom je in een viscieuze cirkel terecht. Alcohol lijkt te helpen op het moment zelf, maar op de lange termijn verergert dit je probleem. Zelfs de dromen die jij hebt gehad ken ik maar al te goed, geloof me, dit is geen psychose. Jij hebt iets enorm heftigs meegemaakt en jou geest moet dit verwerken.

Ook raad ik je aan om eens goed op je focus-punten te letten. Door deze ervaring en symptomen zijn die hoogstwaarschijnlijk naar je psyche en je lichaam verplaatst. In plaats van op de wereld om je heen te letten denk je nu alleen maar "voel ik me wel goed?" "is alles wel echt?" dit zou de meest nuchtere medemens knettergek maken.

Vermijd koffie, alcohol, wiet, eigenlijk alle drugs en ZOEK AFLEIDING (belangrijk). Pillen van de psychiater gaan dit niet verhelpen, die maken het alleen maar erger.
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dezz zei:
Ik ben het volledig on-eens met Willemvaag. Ik heb NARE ervaringen met wiet gehad en ik ben weer de oude en ik heb al de symptomen die jij beschrijft ervaren. Wat jij beschrijft, dat "trip" gevoel is derealisatie. Dit gaat paak samen met depersonalisatie.

Dit houd in dat je je vervreemd voelt van de wereld. Alles lijkt een droom, niets komt daadwerkelijk binnen, je voelt je niet jezelf, je hebt het gevoel alsof je iemand anders zijn lichaam zit te besturen. Ik ken dit gevoel maar al te goed. Angst/stress en spanning maken deze symptomen vele male erger.

Het probleem is dat bij jou de symptomen opzich spanning en stress veroorzaken wat het dus erger maakt en zo kom je in een viscieuze cirkel terecht. Alcohol lijkt te helpen op het moment zelf, maar op de lange termijn verergert dit je probleem. Zelfs de dromen die jij hebt gehad ken ik maar al te goed, geloof me, dit is geen psychose. Jij hebt iets enorm heftigs meegemaakt en jou geest moet dit verwerken.

Ook raad ik je aan om eens goed op je focus-punten te letten. Door deze ervaring en symptomen zijn die hoogstwaarschijnlijk naar je psyche en je lichaam verplaatst. In plaats van op de wereld om je heen te letten denk je nu alleen maar "voel ik me wel goed?" "is alles wel echt?" dit zou de meest nuchtere medemens knettergek maken.

Vermijd koffie, alcohol, wiet, eigenlijk alle drugs en ZOEK AFLEIDING (belangrijk). Pillen van de psychiater gaan dit niet verhelpen, die maken het alleen maar erger.
Klik om te vergroten...

Erg bedankt voor je advies! Al de symptonen die jij opnoemt ervaar ik, ik ben constant bezig met: ' Ziet de omgeving er nu anders uit? ', 'Voel ik me mezelf?' En wat alcohol betreft heb je volledig gelijk, als ik alcohol drink dan voel ik me achter 4 pintjes al veel beter :$
Wat ik ook heb is dat ik soms in de spiegel kijk en een goed gevoel ervaar en andere keren een ietswat negatief gevoel, soms voel ik me ook fantastisch in m'n vel en 10 minuten later voel ik me echt superslecht :confused:
Moet je echt stoppen met cannabis als je dit meemaakt? Ben er vrij zeker van dat dit me nooit zal lukken :/

Met vele groeten,
Herbalisme
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja maar als iemand daadwerkelijk psychotisch is weet ik dat medicatie eigenlijk de enige optie is op termijn. Heb nog nooit iemand zien genezen zonder medicatie van een psychose. Denk dat het te maken heeft met het feit dat ze toen ik 17 was dat ze mij zware medicatie gaven omdat ik zogenaamd in een psychose zat. Slik zelf iedere dag medicijnen en slik al jaren medicijnen dus misschien dat ik daarom iemand ben die snel psychofarmica aanraadt. Zonder medicijnen had ik nooit bereikt wat ik had. Maar ben wel van mening dat ze heel snel in zorg zware medicatie voorschrijven.

Ben nu 25 jaar en heb tientallen misschien wel 100den verschillende medicijnen gehad en dan overdrijf ik nog niet eens. Denk als je alles zou optellen het gewoon schrikbarend is wat ze een mens allemaal voor durven te schrijven. Tegenwoordig is het zijn het niet veel verschillende medicijnen meer. Krijg nu alleen maar sereqeul 200mg methadon 140mg en pantaprazol 40mg laatste is een maag beschermer door drugs gaat de maag kapot.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dezz zei:
Ik ben het volledig on-eens met Willemvaag. Ik heb NARE ervaringen met wiet gehad en ik ben weer de oude en ik heb al de symptomen die jij beschrijft ervaren. Wat jij beschrijft, dat "trip" gevoel is derealisatie. Dit gaat paak samen met depersonalisatie.

Dit houd in dat je je vervreemd voelt van de wereld. Alles lijkt een droom, niets komt daadwerkelijk binnen, je voelt je niet jezelf, je hebt het gevoel alsof je iemand anders zijn lichaam zit te besturen. Ik ken dit gevoel maar al te goed. Angst/stress en spanning maken deze symptomen vele male erger.

Het probleem is dat bij jou de symptomen opzich spanning en stress veroorzaken wat het dus erger maakt en zo kom je in een viscieuze cirkel terecht. Alcohol lijkt te helpen op het moment zelf, maar op de lange termijn verergert dit je probleem. Zelfs de dromen die jij hebt gehad ken ik maar al te goed, geloof me, dit is geen psychose. Jij hebt iets enorm heftigs meegemaakt en jou geest moet dit verwerken.

Ook raad ik je aan om eens goed op je focus-punten te letten. Door deze ervaring en symptomen zijn die hoogstwaarschijnlijk naar je psyche en je lichaam verplaatst. In plaats van op de wereld om je heen te letten denk je nu alleen maar "voel ik me wel goed?" "is alles wel echt?" dit zou de meest nuchtere medemens knettergek maken.

Vermijd koffie, alcohol, wiet, eigenlijk alle drugs en ZOEK AFLEIDING (belangrijk). Pillen van de psychiater gaan dit niet verhelpen, die maken het alleen maar erger.
Klik om te vergroten...


Dus jij sluit een psychose helemaal uit? Wat zou een psychiater zeggen als je dit verhaal tegen hem vertelt. Ik betwijfel toch de dingen die je zegt je omschrijft het wel leuk maar in hoeverre kun je het medisch onderbouwen. Misschien heb je gelijk ik ben niet degene om te oordelen of iemand psychotisch is maar ik weet zeker dat het zwaar onderschat wordt. En pas mijn bericht weer aan omdat ik stoned veel beter kan relativeren. Het kan best dat het bij enkele gevallen gaat om wat je zegt maar ik heb het idee dat het bij degene die dit topic begonnen wel een (rand)psychose heeft. Misschien dat het voor Herbalisme anders is heb volgens mij ook niet gezegd dat hij met een psychose kampt. En je zegt dat hiertegen geen pillen werken dat is misschien wel zo maar iemand die psychose kan dat verkeerd opvatten en denken dat het voor hem geldt. Ben zelf geen arts of psychiater dus ik zeg gewoon wat mij het logische lijkt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."