Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe zit het tegenwoordig met... DE WIETPAS?

Hoe zit het tegenwoordig met... DE WIETPAS?

31 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#1
iemand die weet hoe het momenteel in breda zit?
B
Blckbrd_Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Mag ik even vragen hoe het nu eigenlijk gesteld is met 'de WIETPAS' en de wetgeving hieromtrent? :confused:

Sinds 1994 kom ik als domme belg regelmatig op Nederlands' grondgebied om
(zeer braaf, zonder ooit iemand tot last te zijn) ffkes een paar gram groen gerief te halen.
Op-en-af he,... ik bleef NOOIT plakken!...
Dat maakt van mij waarschijnlijk toch nog een 'hardcore-drugstoerist' en een onverbeterlijke crimineel, die her en der onrust veroorzaakt, enzoverder... Doch dit terzijde...

Tot 2002 ben ik een 100-tal keer klant geweest bij diverse shops in Maastricht, Eindhoven,
daarna Bergen-Op-Zoom (tot 200:sunglasses:, daarna ging het even goed in Breda (tot ergens in 2011),
daarna moest ik tot Dordrecht rijden, en sinds Juni 2012 verjoeg men mij zelfs tot
Rotterdam... Onlangs vroeg ik rond in Rotterdam wat nu eigenlijk van die wietpas aan is,
en daar verzekerde men mij dat die nooit in rotterdam zal toegepast worden...

Hoe zit dat nu eigenlijk tegenwoordig met coffeeshops en wietpassen?? :)
Groetjes!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
In alle grensprovincies is de wietpas afgeschaft, echter dien je wel een Nederlandse identiteit, verblijfs- of arbeidsvergunning te hebben.
Helaas kun je aan de grens dus nog steeds geen wiet halen.
Ik hoor wel af en toe geruchten dat sommige shops hier soepel mee omgaan, maar degene waar ik kom (enkele in Zeeland en zuid west Brabant) heb ik er vele geweigerd zien worden.

Hoe het in Rotterdam ed. zit zou ik niet weten.
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nemo is +21 in Rotterdam al de rest 18 en geen wietpas, de rest is 18
en er circuleren geruchten dat de WP in Maastricht definitief afgeschaft zal worden..
slimme generatie politiekers iig daar
B
BONGHITLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben vorige week een 4 tal keer naar maastricht gereden
in de shops die nog open waren ( eerst fanta en heaven , daarna enkel heaven )
mochten we als belgen binnen zonder probleem
hebben wel maar elk 3 gram genomen aangezien dit een nieuwe wet is
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
BONGHIT zei:
hebben wel maar elk 3 gram genomen aangezien dit een nieuwe wet is
Klik om te vergroten...

Er is niets van nieuwe wetgeving hoor.
Komt hoogstens uit het gemeentebeleid, anders door de shopeigenaar zelf.

Maar ik heb inderdaad ook vernomen dat in Limburg aan een door de burgemeeste opgelegd aantal buitenlanders verkocht mag worden.

In Breda geldt wat ik hierboven melde: Geen wietpas, wel Nederlandse legitimatie plicht.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vrijdag of Zaterdag is hier in de krant vermeld dat alle shops in Maastricht zijn gesloten vanwege het niet toepassen van het ingezetene criterium.

http://nos.nl/op3/artikel/513023-alle-coffeeshops-in-maastricht-dicht.html
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
willemv zei:
Vrijdag of Zaterdag is hier in de krant vermeld dat alle shops in Maastricht zijn gesloten vanwege het niet toepassen van het ingezetene criterium.

http://nos.nl/op3/artikel/513023-alle-coffeeshops-in-maastricht-dicht.html
Klik om te vergroten...

Dat zal dan ben ik bang een paradijs voor straatdealers (drugsrunners) worden.. hoop dat ze geen onnodige overlast op hun hals halen ermee. Anders is wie weet heel Maastricht massaal over op andere dope die ze wel kunnen krijgen op den duur.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tja, het is ook wel je eigen ramen ingooien zo ook.
Als shop eigenaar moet je na al die jaren van gezeik en sluitingen beter weten dan je niet aan de regels te houden.
Geen enkele shop zal in financiële problemen komen door niet meer aan buitenlanders te verkopen, allemaal geaas op meer geld en hogere winst dus. Dan mag je van mij ook lekker dicht.
Dat hierdoor een gehele stad zonder shops komt te zitten is wel vrij sneu, maar ik gok dat het niet lang duurt voor er weer een aantal voor lokale verkoop actief zijn.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De wietpas is dood, gelukkig maar :)
B
BONGHITLid
01-01-2024, 00:00
#11
Voor de mensen die normaal naar maastricht gingen is Sittard nu de korst optie
k
kennehLid
01-01-2024, 00:00
#12
wietpas is dood, maar kan je nu als Belg al terug terecht bij de shops aan de grens? :(
B
BONGHITLid
01-01-2024, 00:00
#13
voor zover ik weet kun je in maastricht en geleen niet meer binnen
in sittard in de relax wel nog
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#14
BONGHIT zei:
voor zover ik weet kun je in maastricht en geleen niet meer binnen
in sittard in de relax wel nog
Klik om te vergroten...

zievereir
B
BONGHITLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jovanovic zei:
BONGHIT zei:
voor zover ik weet kun je in maastricht en geleen niet meer binnen
in sittard in de relax wel nog
Klik om te vergroten...

zievereir
Klik om te vergroten...




wat lul jij nou man ?
weet jij het mischien beter ?
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#16
BONGHIT zei:
Jovanovic zei:
BONGHIT zei:
voor zover ik weet kun je in maastricht en geleen niet meer binnen
in sittard in de relax wel nog
Klik om te vergroten...

zievereir
Klik om te vergroten...




wat lul jij nou man ?
weet jij het mischien beter ?
Klik om te vergroten...

http://nieuws.vtm.be/buitenland/45969-c ... oor-belgen
B
BONGHITLid
01-01-2024, 00:00
#17
nou wat kom jij hier nu doodleuk aan met een artikel van maanden geleden
als er 1 zeveraar is ben jij het wel
ik weet uit ervaring dat je in maastricht en geleen niet meer binnen komt als belg
in sittard in de skunk en de relax nog wel
B
Blckbrd_Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Wel beste mensen,

"Hoe zit het met de wietpas?" was de vraag....
Ik heb begrepen dat die er dus niet komt, of op zn minst afgevoerd is.

-Betreffende de zuid-hollandse regio's krijgen we als belg nogal eens te horen:
"Ohw de wietpas? die komt er niet hoor,
maar je moet wel je nederlandse identiteitskaart voorleggen..."
Jongens toch, komt dat niet op hetzelfde neer dan???
-Vanaf midden en noord-holland sprak men zelfs niet van passen of ID's...
Ik heb bv. NOG NOOIT een ID of eender wat moeten voorleggen bij het betreden
van shops in R-dam.

Net zoals de Belgische regering is de Nederlandse evengoed een dikke SOEP.
De wetgeving zit vol met grijze zones en mist!

Ik kan in er in elk geval van doodvallen moest ik circa 300km moeten rijden voor
een paar gram wiet, zonder resultaat.
Dat verhaal heb ik al ns meegemaakt in Breda bv. waar men mij
bij straatverkoop heeft opgelicht: een vlotte surinamer die vakkundig
de bovenkant van een ondoorzichtige verpakking had gevuld met goed matriaal,
en de rest van het zakje zat vol met HOOI!!!
Maar OK... We leren uiteraard bij, en de volgende die zo'n onnoziliteiten probeert zal discreet
eindigen in een ziekenhuis, zonder pardon en zonder overlast te veroorzaken.

Dus besluit: vanaf R-dam is het OK en zal het OK blijven, zeker?

Groetjes!
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eigenlijk zijn de regels heel duidelijk je moet een ingezetene zijn van Nederland en een Nederlands identiteitsbewijs laten zien om wiet te halen... Of zit ik er nu ver naast?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
willemv zei:
Eigenlijk zijn de regels heel duidelijk je moet een ingezetene zijn van Nederland en een Nederlands identiteitsbewijs laten zien om wiet te halen... Of zit ik er nu ver naast?
Klik om te vergroten...

Klopt helemaal zover ik op het nieuws / internet heb gelezen en gezien.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."