zommes zei:
Seneca zei:
Wat de coke betreft sluit ik mij geheel aan bij TeQ. Klopt allemaal precies, ookal wil je dat als cokehead niet toegeven. Coke deugt van geen kant.
Het stuk over speed kan ik bij gebrek aan ervaring weinig over zeggen.
Maar wie deugt er dan niet, de cokehead toch?
Uiteraard, coke die niet gebruikt wordt valt geen waardeoordeel aan te verbinden aangezien levenloze materie een nogal neutraal deel van de werkelijkheid is
(hoewel er toch wel degelijk morele bezwaren zijn in te brengen tegen de manier waarop het geproduceerd wordt en mensen (boeren) en hele landen daaronder kunnen lijden, maar daar gaat deze thread in het geheel niet over)
Wanneer ik zeg dat 'coke' niet deugt, bedoel ik te zeggen dat het _gebruiken_ van coke _naar mijn mening_ niet deugt.. Ik dacht blijkbaar iets te naief dat dat voor zich sprak. Waarom je zou denken dat ik iets heb tegen een bepaalde moleculaire samenstelling ontgaat mij.
Deze mening is grotendeels gebaseerd op elementen van het betoog van TeQ die geheel overeen komen met mijn eigen ervaring van de drug.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet van die anti-coke maffia die maar vind dat omdat sommige mensen ermee de fout in gaan, iedereen maar moet stoppen of 'het beter niet kunt doen'. Ik hou er een liberalere opvatting op na die zover strekt dat het een ieder weldenkend individu geheel vrijstaat drugs te gebruiken naar eigen inzicht.
Pas wanneer er bij het gebruik van deze drugs problemen ontstaan voor andere mensen (die niet vrijwillig met de gebruiker in contact komen) is ingrijpen in je vrijheid (door overheid) geoorloofd. Immers, jouw vrijheid houdt op waar die van de ander begint.
En buiten deze premis om gun ik iedereen van harte zijn fase met coke zoals die ook mij gegunt is. Als je eraan begint zal toch
niemand je ervanaf kunnen praten, elke gebruiker die de wanhoop nog niet nabij is, zal zijn gebruik en zijn drug verdedigen met al z'n kracht. Gebruiken heb je ook in verschillende soorten en maten, en ik benadruk nu dat gebruiken iets anders is dan proberen. Bij een 'gebruiker' is duidelijk dat hij met enige regelmaat gebruikt en is bekend dat hij die habit (in welke soort en maat ook, geheel afhankelijk van omgeving/levensstijl) nog een tijdje (bewust) voort zal zetten.
Echter, niemand gebruikt voor altijd. Uiteindelijk gaat iedereen stoppen, hoe knorrig dat ook klinkt. Veruit de meeste gebruikers nokken gewoon wanneer er zich net die fundamentele verandering in hun leven voordoet (aan de baan of vrouw of kinderen etc.) en zij zullen, met zekere minachting, terugkijken op hun (zo nu blijkt) richtingloze cokeverleden.
Een klein percentage blijft langer met de coke klooien, raakt in allerlei financiele en maatschappelijke problemen en zal voor een deel van z'n leven een gevecht voeren tegen de coke. Deze mensen hadden veelal van tevoren overigens al een wat zwakke maatschappelijke positie (weinig welvaart, psychische aandoeningen, noem het maar) of komen soms helemaal van bovenaf naar beneden tuimelen. De laatste en kleinste groep zijn de echte hardcore gebruikers wiens hele leven zal gaan over coke (crack denk ik dan). Die categorie hoef ik niet nader toe te lichten.
De meeste mensen zullen zich dus zonder al teveel problemen op de cokefase in hun leven kunnen storten. Waar vooral voor gewaakt moet worden zijn (dreigende) maatschappelijke uitsluitingen (jongeren die hun opleiding verneuken door hun gebruik en maar gaan werken) of anderzins sociale verstoting door familie en vrienden. Dat is allemaal by far het meest riskante aspect van coke en wanneer hier geen problemen optreden zal je hoogstwaarschijnlijk zonder problemen fijn ermee kunnen klooien en de habit kunnen kicken ergens in je mid-twenties.
Maar hier dien ik toch weer met ernst erop te wijzen dat het allemaal volstrekt af te raden is; het _gedoe_ (problemen in welke vorm dan ook) die uit de coke voort komen (te weinig geld, slaap of zonlicht, slechte relaties, enz.) wegen veel zwaarder dan die zeer illustere 'high' die coke je elke keer weer belooft. Al die tijd en al dat geld kun je ècht rustig in leukere dingen steken zonder ook maar iets te missen.
Maar zoals ik al zei, dat is een keus die weldenkende mensen zelf mogen maken.