Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumstja

tja

61 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: verslaafd broertje help aub!!!

tis al opgelost
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Jammer om te horen dat de tip niet heeft geholpen. Goed van je dat je contact hebt gezocht met de verslavingszorg. Het was inderdaad de insteek dat hij naar de crisisdienst zou gaan, en die kunnen dan zorgen voor gedwongen opname. Dat is de kortste weg om snel opgenomen te worden (bv paaz, psychiatrisch ziekenhuis en dan vanuit daar de verslavingskliniek in).

Ik snap je huisarts niet zo goed eerlijk gezegd. Het lijkt wel of hij er weinig mee van doen wilt hebben. Dat komt vaker voor hoor, ik zie regelmatig mensen binnen komen die veeeeeel te ver zijn afgegeleden doordat de verwijzing pas veel te laat ingezet is. Het is voor mij geen nieuw beeld.

Helaas heb je niet veel aan een maatschappelijk werker denk ik zo. Jij kunt daar je verhaal etc kwijt, maar ook een maatschappelijk werker kan niet binnen notime een crisisdienst inschakelen. Daar moet in de meeste gevallen toch een doktor bij komen kijken, om te oordelen.

Is het geen idee om je huisarts eens op huisbezoek te laten komen bij je broer thuis?
Zodat hij al die ellende ziet met eigen ogen etc. Een huisarts is nl verplicht om op huisbezoek te komen.

Ik zou zeggen, zoek het eens wat hogerop in midden limburg. Er zijn meer verslavingsklinieken, GGZ verslavingszorg bv ipv Mondriaan. GGZ heeft ook crisisdiensten, en als je huisarts niet mee werkt (of er geen is) dan wordt er vaak een onafhankelijke (verslavings)arts bij betrokken.
Doe gewoon je verhaal dat je huisarts niet mee wilt werken, want zo zie ik het toch echt wel. Hij wacht geloof ik tot het echt niet meer kan.

Die kampen in frankrijk wil jij je broertje op dit moment echt nog niet zien meid. Dat zijn geen vakantieparken, en daar is het hard tegen hard.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Jow Dani,

http://www.cokevanjou.nl/

Hier kunnen ze al je vragen beantwoorden vermoed ik. :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: verslaafd broertje help aub!!!

dani86 zei:
heeft iemand een adres of internetsites van de klinieken in frankrijk of waar dan ook??aangezien ik dnekd at die van nederland niet veel zullen baten aangezien hij zelf moet willen en dit punt is voor mij momenteel niet in zicht!!
Klik om te vergroten...

http://www.addiction-solutions.nl/nl/klinieken/partner-klinieken.html
Voor afkicken in het buitenland.

Succes morgen!
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: verslaafd broertje help aub!!!

tis al opgelost
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: verslaafd broertje help aub!!!

tis al opgelost
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: verslaafd broertje help aub!!!

ttis al opgelost
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: verslaafd broertje help aub!!!

tis al opgelost
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Lijkt me slopend op dit door te moeten maken Dani, ik wil je dan ook al het geluk en alle sterkte van de wereld toewensen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Heeft de paaz iets voor je kunnen betekenen Dani?
Hopelijk hebben ze je terug gebeld en hebben ze je een beetje verder kunnen helpen.
Snuiven met een opgerold iets. Dan denk ik inderdaad eerder aan coke snuiven, heroine roken via aliminium folie en opgerold papiertje ... dan aan weed snuiven. Je kunt veel snuiven.

Een riem voor om de arm. Dat heeft inderdaad veel weg van shotten.
Zie je niks aan zijn armen? (bv bij de ellebogen). Rode plekjes, prikgaatjes, blauwe plekken?
Rustig gedrag en achterdochtigheid kan duiden op heroine gebruik. Hoeft natuurlijk niet, kan ook coke gespoten hebben. Misschien heeft hij zelf wel helemaal niks gespoten (laten we dat hopen), maar dat vrienden van hem dat hebben gedaan.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Hmmm het begint te lijken op financiele problemen dus. Het is niet leuk om te zeggen, maar laten we realistisch zijn. Zou hij het geld echt nodig hebben om een BBQ bij te leggen? Of zou hij van de week iets hebben gekregen omdat hij geen geld had en ......
Helaas gaat het vaak zo in de drugswereld. Ik zou hem niet het tientje lenen als ik jou was, hoe moeilijk dat misschien ook klinkt.

Waarom wil je de politie bellen? Heb je een vermoeden dat hij een gevaar loopt?
Of wil je dat ze bij hem thuis gaan kijken?
d
dani86Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: verslaafd broertje help aub!!!

tis al opgelost
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Wijze woorden weer van Flameon, ik wil elke keer dingen zeggen/typen maar dan lees ik in jouw antwoorden eigenlijk al voldoende dat ik maar gewoon niet reageer :)

Sterkte Dani, I'll keep my fingers crossed for you.
q
quiaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: verslaafd broertje help aub!!!

dani86 zei:
meest erge is dat als ik al slaap (ipv piekeren) dan droom ik over mijn broertje en zijn probleem. wordt er gek van....wist niet dat dit zo een effect op me kon hebben!!!
Klik om te vergroten...

Dit komt dus veel voor bij mensen die van nabij met een verslaafde te maken hebben.
Je wereld vernauwt zich, alle aandacht wordt opgeslokt door het probleem en hoe het in vredesnaam op te lossen.
Iets waar je jezelf helemaal in kan verliezen.

Pas goed op jezelf Dani.
Ik begrijp dat je je verantwoordelijk voelt, zeker nu je ouders weg zijn.
Ook voor hun huis.
Maar probeer toch het een beetje los te laten.
Dit kan nog lang gaan duren helaas.
Vergeet je eigen leven niet!
s
sandoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: verslaafd broertje help aub!!!

ik vrees ook dat je je broertje een beetje zult moeten loslaten, hij is niet meer dezelfde persoon als voor zijn verslaving. Enkel en alleen als hij zelf er voor de volle 100 % achterstaat zal hij 'genezen' , wat je ook doet hij moet het ten eerste al willen ....
Laat jezelf niet meesleuren, ik spreek uit ervaring meiske. Ik weet verdorie hoe moeilijk het is iemand los te laten die je doodgraag ziet, het is mij uiteindelijk gelukt en geloof het of niet maar dat is voor die persoon (ex-vrouw) ook een keerpunt geweest, ze weet dat ze zelfs nu nog altijd op me kan rekenen en dat ze me kan vertrouwen maar ik neem haar lasten niet meer op me, het is haar probleem en ik zorg er voor mezelf en voor mijn kindje dat het ook zo blijft.
Als de verslaafde zijn leven naar de klote wil gooien zal hij het toch doen hoor, of je nu zijn handje vast houd of niet, geloof me meiske, laat je niet mee de afgrond in lijden, no pretty things to see there...
sterkte
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Beste Dani,

Als je zelf niet beter voorbereid dan sloopt je broers zijn verslaving jou ook nog.
Wil je serieus een zwaar verslaafde coke of hero junk helpen dan zijn er regels en wetten.
Ik vrees dat jij die allemaal breekt, je doet dat uit pure liefde voor je verslaafde broer.
die liefde drijft je straks zo de afgrond in, wil je echt helpen ?

Neem dan een gepaste afstand, bouw een muur om je heen en laat je niet misleiden door medelijden en pijn. Al schreeuwt ie nog zo hard dat ie pijn heeft jij mag hem niets geven en niet toegeven. Je zal hem dus heel veel pijn moeten doen om hem te kunnen genezen. De hoeveelheid pijn die je broer jou gaat aandoen overschaduwt jouw hulp en de pijn die jij hem, aan zal moeten doen. Hij zal net zolang doorgaan tot alles kapot is. ......

Laat jezelf eerst beter instrueren wat wel en niet mag tijdens een hulpverlening, welke valkuilen moet je kennen om hem iedere keer voor te zijn.

Succes ....

Bonie

ps: Ja ik spreek uit 100% ervaring met 2 broers zwaar naar de kanker aan de bruin en wit.
Nee ik help ze niet meer, ik hoef ze nooit meer te zien.
Nee ik heb niet gefaald het is niet mijn schuld.
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: verslaafd broertje help aub!!!

nog even over de paaz!.. ik wist niet dat die ook verslaving deden,, oke waarscheinlijk wel gedwongen opnemen, maar volgens mij tog meer voor psychiatrische shit,, mn moeder werk er,, maar weet er zelf vrij weinig van hoor,, maargoed, verder wens ik je veel sterkte in deze moeilijke periode!!, ,maar je doet heel erg je best,. dus zul je uiteindelijk beloont worden!.. vroeg of laat..
ik hoop dat je broer gaat inzien dat je niet kan leven op sos.. weet je trouwens zeker dat het coke is en geen speed?? :wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Op een paaz afdeling kan men terecht voor verslaving, maar ook voor veel meer psychiatrische stoornissen. Veelal tijdelijk en crisis. Heb je langer hulp nodig dan word je meestal door verwezen naar een andere (gespecialiseerde) instantie.

Dani, het is inderdaad belangrijk om je niet mee te laten slepen in de situatie van je broer. Dat is heel erg moeilijk en misschien momenteel ook wel niet mogelijk voor je.
Als hulpverlener moet je momenten en situaties kunnen afschakelen. Dat heb je in je of dat heb je niet in je. Ben je dicht betrokken bij iemand dan heb je een andere relatie dan een hulpverlener - client relatie, en dat maakt het extra emotioneel en moeilijk.
c
celforLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: verslaafd broertje help aub!!!

Hey,
Ik zou hem in de aanvankelijk wel geld geven op voorwaarde dat hij eerlijk tegen je is.
Hij moet durven zeggen dat het om drugs te kopen is.
Stel hem desnoods voor dat je hem geld voor drugs geeft op voorwaarde dat hij het gebruikt in jou omgeving.
Je hoeft er natuurlijk niet op staan te kijken, hij kan zich even afzonderen op zijn kamer om de drugs te gebruiken.
Op die manier behoud je voorlopig het contact en enige controle over hem.
Bovendien schept dit een mogelijkheid om openlijk over druggebruik te praten.
Verwijt hem niet, dat heeft een omgekeerd effect.
Laat hem merken dat je bezorgt bent om hem.
Je kan er hem zeggen dat er naast druggebruik duizenden manieren zijn om je goed te voelen.
Ga samen met hem op zoek naar de oplossing.
Iedereen is anders, deze manier heeft bij mij geholpen, verplichtte opnames hielpen niet.
Sterkte, Slfr.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: verslaafd broertje help aub!!!

celfor zei:
Hey,
Ik zou hem in de aanvankelijk wel geld geven op voorwaarde dat hij eerlijk tegen je is.
Hij moet durven zeggen dat het om drugs te kopen is.
Klik om te vergroten...

Verslaving & eerlijkheid gaat vrijwel nooit samen in één zin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."