Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCocaine in vergelijking met Amfetamine

Cocaine in vergelijking met Amfetamine

25 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij zit het grote verschil in de comingdown: zelfs bij zuivere speed heb ik daar veel last van, terwijl er die bij cocaïne amper is bij mij.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vroeg mij af of een groot verschil zit in cocaine en amphetamine. Ik weet dat cocaine de heropname van dopamine blokkeert. En volgens mij doet speed hetzelfde, maar zorgt het ook voor een extra aanmaak van dopamine.

Mijn vraag is, sinds ik speed al zeker 100x heb gebruikt is er een specifieke eigenschap of meerwaarde die cocaine heeft die je bij speed niet krijgt? Het zijn andere drugs, ene is een amfetamine en andere is een tropane alkaloid, maar heeft cocaine specifieke eigenschappen die het waard maken om te proberen als je speed van binnen en buiten kent?
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mijn persoonlijke ervaring is dat de cokehigh helderder is dan die van speed, meer rust in het hoofd geeft en meer zelfverzekerdheid. Het is gewoon een heel lekker gevoel:hearteyes:
Ik heb alleen ervaring met het snuiven van onversneden coke dus ik zou je niet kunnen vertellen of eventuele versnijdingsmiddelen een iets ander effect zouden kunnen geven.

Bij lage doseringen speed vind ik het wel wat meer op elkaar lijken kwa helderheid enzo. Meestal gebruik ik hogere doseringen speed en dan merk ik wel dat het meer spacend wordt en een klein beetje in de richting van xtc gaat, terwijl ik bij hogere doseringen coke nog wel gewoon die helderheid behoud.

Met coke ervaar ik geen kater en met speed wel een behoorlijk nare kater (uiteraard afhankelijk van hoeveel ik snuif)

Ik vind zelf coke niet echt een partydrug, vind het lekkerder voor thuis ofzo. Speed vind ik dan wel weer echt een heerlijke partydrug:hearteyes: lekker oneindig veel energie en werkt veel langer dan coke, dus je staat niet de halve avond op de wc te snuiven. Met pep maar een paar keer snuiven en ik kan de hele nacht doorgaan:rock:

De cravings bij coke kunnen best sterk zijn en naar mijn mening is het wat verslavender dan speed.
Eigenlijk is coke gewoon te lekker.
Die herrinnering blijft voor altijd in je brein.
Ik ben verslaafd geweest eraan en het blijft moeilijk om het te weerstaan.
Als je het graag wilt proberen om te weten hoe coke voelt zou ik je als je verslavingsgevoelig zou zijn aanraden het maar bij 1 keer te laten.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De verschillen/gelijkenissen tussen amfetamine en cocaïne zijn ook afhankelijk vd. oorsprong van de coke.
Ik vind de effecten van coke uit Ecuador heel erg op speed lijken: een soort 'speedy' energie, amper euforie. Helemaal niet mijn ding. Bij coke uit Peru daarentegen merk ik dan weer gelijkenissen met Dex amfetamine. Vooral bij hogere doseringen Dex. De euforische maar toch lucide high, de traag opkomende en traag uitwerkende subtiele energie. Al heb ik bij het euforische aspect van Dex wel het gevoel dat die nuchter ook te bereiken valt, terwijl dat bij coke totaal niet het geval is.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik lees wat door de reacties heen, maar ik zie nog steeds geen absolute meerwaarde in het gebruik van coke.

Er zat een gast in mijn vorige opleiding die beweerde dat cocaine zoveel anders is dan speed. Wanneer ik hem dan vroeg naar de verschillen kwam hij niet verder dan: "coke maakt je superman".

Als ik speed gebruik, en dan bedoel ik zuivere speed, dan ben ik al superman. Een onzeker persoon als ik al ben voel mij op speed alsof ik de wereld aankan (in de piek, het tegenovergestelde in de coming down.)

Ik trek voorzichtig de conclusie dat er geen meerwaarde is voor mij om cocaine te gebruiken, maar ik zie graag nog wat reacties tegemoet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb weinig ervaring met coke, twee keer maar om precies te zijn en beide keren een relatief lage dosering. Ik merkte wel wat verschillen met speed, vond het wel iets leuks eigens hebben (mijn gedachten werden er creatiever van) maar vond het ook weer niet substantieel anders. Voor mij in ieder geval wel duidelijk 'dezelfde hoek'. Vond het vooral veel weg hebben van dexamfetamine, mentale energie zonder daarbij een heel duidelijk fysiek speedy gevoel te krijgen. En dan veel korter...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik coke eigenlijk alleen als ik niet dagenlang een kater wil hebben en als ik die nacht nog een beetje wil kunnen slapen. De effecten lijken op elkaar en zijn tegelijkertijd ook redelijk verschillend. Ik vind speed veel leuker, maargoed ieder heeft zo zijn/haar voorkeuren.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sofia87 zei:
Volgens mij zit het grote verschil in de comingdown: zelfs bij zuivere speed heb ik daar veel last van, terwijl er die bij cocaïne amper is bij mij.
Klik om te vergroten...

Dat zou kunnen ja, de intensiteit van de come down van speed wisselt tot nu toe nogal bij mij, maar prettig is het nooit (gelukkig maar, vind dat ik wel een beetje straf verdien erna, anders wordt het te makkelijk). Bij coke inderdaad minder gemerkt. Alleen bleef mijn hartslag urenlang hoog, vooral de eerste keer. Vond ik toen wat tegenstrijdig, omdat het effect verder helemaal niet lichamelijk aanvoelde. Kan toeval geweest zijn.

Hoe ervaar jij de come down en kater van dex dan in verhouding tot speed?
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze olifant zei:
Dat zou kunnen ja, de intensiteit van de come down van speed wisselt tot nu toe nogal bij mij, maar prettig is het nooit (gelukkig maar, vind dat ik wel een beetje straf verdien erna, anders wordt het te makkelijk). Bij coke inderdaad minder gemerkt. Alleen bleef mijn hartslag urenlang hoog, vooral de eerste keer. Vond ik toen wat tegenstrijdig, omdat het effect verder helemaal niet lichamelijk aanvoelde. Kan toeval geweest zijn.

Hoe ervaar jij de come down en kater van dex dan in verhouding tot speed?
Klik om te vergroten...
Weet je welke oorsprong jouw coke had? En of je beide keren dezelfde origine had?

De comedown van speed en Dex ervaar ik als een wereld van verschil. Speed gebruik ik al een tijd niet meer, omdat ik me bij het uitwerken altijd zo naar en depri voel. Bij Dex had ik dat in het begin ook een beetje, maar bij vergelijkbare dosissen bijlange niet zo sterk. Heb ondertussen ontdekt dat ik de lichte comedown bij Dex kan opvangen door tijdens gebruik regelmatig iets te eten.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
het enige punt waar coke het wint van de speed is dat de high van coke wat prettiger is. voor de rest wint speed het bij mij op alle punten.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#11
BasvanHoven zei:
Ik lees wat door de reacties heen, maar ik zie nog steeds geen absolute meerwaarde in het gebruik van coke.

Er zat een gast in mijn vorige opleiding die beweerde dat cocaine zoveel anders is dan speed. Wanneer ik hem dan vroeg naar de verschillen kwam hij niet verder dan: "coke maakt je superman".

Als ik speed gebruik, en dan bedoel ik zuivere speed, dan ben ik al superman. Een onzeker persoon als ik al ben voel mij op speed alsof ik de wereld aankan (in de piek, het tegenovergestelde in de coming down.)

Ik trek voorzichtig de conclusie dat er geen meerwaarde is voor mij om cocaine te gebruiken, maar ik zie graag nog wat reacties tegemoet.
Klik om te vergroten...
@BasvanHoven Ik herken me volledig in je bericht. Ik ben zelf ook erg onzeker en word met pep op ook veel zelfverzekerder! Misschien heb ik dat met coke nog wel iets meer maar eerlijkgezegd niet noemenswaardig. Ik heb een vorm van autisme en als ik speed snuif lijk het wel of ik daar totaal geen last meer van heb! Ik kan dan heel gezellig praten met mensen op feestjes (wat ik ook als erg leerzaam heb ervaren voor mijn sociale en communicative vaardigheden):relaxed: met xtc daarentegen ga ik juist heel erg in men eigen wereld en worden prikkels van buitenaf snel teveel.

Pep is daarom tot nu toe mijn lievelings drug by far!:hearteyes:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
SneeuwSnuiver zei:
Pep is daarom tot nu toe mijn lievelings drug by far!:hearteyes:
Klik om te vergroten...
Hier eigenlijk hetzelfde! Al is en blijft het echte rotzooi. XTC was eerst mijn favoriete drug, maar die uitwerking is gewoon zo vervelend. Het beste kan je het nog op een after gebruiken; eventjes een uurtje hard gaan en daarna alleen maar vaagheid.

Met speed ervaar ik de laatste tijd gewoon geen comedown, geen depressiviteit, bijna niets. De slaap die ik mis haal ik trouwens nooit in na het gebruiken van speed. Ik rol langzaam weer mijn oude ritme in, zorgen dat ik bezig blijf en alles komt vanzelf goed.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Bas zei:
Met speed ervaar ik de laatste tijd gewoon geen comedown, geen depressiviteit, bijna niets. De slaap die ik mis haal ik trouwens nooit in na het gebruiken van speed. Ik rol langzaam weer mijn oude ritme in, zorgen dat ik bezig blijf en alles komt vanzelf goed.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik dus met dex.
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sofia87 zei:
Volgens mij zit het grote verschil in de comingdown: zelfs bij zuivere speed heb ik daar veel last van, terwijl er die bij cocaïne amper is bij mij.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik dus ook, die comedown kan echt heel naar zijn! Vooral als ik veel heb gebruikt kan ik erg angstig en paranoid worden in die comedown. Die grens is ook wel erg vaag voor mij moet ik zeggen.
Afgelopen weekend bijvoorbeeld had ik niet echt het idee dat ik véél minder had gebruikt dan de vorige keer maar de comedown had ik echt veel minder last van dan die keer daarvoor! Het blijft voor mij dus nog wel lastig de juiste dosering te vinden.
Ik probeer overgens speed alleen in sociale situaties en niet meer dan eens per maand te gebruiken want ik krijg erdoor ook vaak last van maagklachten, maar het is zo lekker op feestjes dat ik de negative bijwerkingen er wel voor over heb!:rock:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#15
SneeuwSnuiver zei:
Ik probeer overgens speed alleen in sociale situaties en niet meer dan eens per maand te gebruiken
Klik om te vergroten...
Het is behoorlijk verleidelijk aan het worden om het vaker te gebruiken, ook na een festival. Maarja, in mijn geval is een Red Bull voldoende om me op te peppen na een festival zodat ik niets van een dip ervaar, haha. De pep die ik haal gaat 99% van de keren op na een festival en als er wat overblijft is dit omdat heel het zakje verkracht is.

Sneeuwschuiver, een rennie op zo'n avond doet echt wonderen. Er is ook een andere oplossing en dat is meer bij snuiven als je je niet goed voelt. Het kan dan alleen wel 2 kanten op, nog ergere pijn of helemaal geen pijn. :grin:
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Bas dat is een goed idee van die rennie! Ik neem vaak in de week na gebruik een aantal dagen maagbeschermer ranitidine, dat helpt bij die k*t kater.
Ik vergeet dat soort shit vaak mee te nemen naar feesten.
Laatste keer had ik tijdens de pep dextro gegeten, echt niet normaal veel haha!:tearsofjoy: maarja erg lekker en hielp wel een beetje tegen de maagpijn, dat was het enige dat ik bij me had op dat moment. Soms word ik ook weleens een beetje misselijk tijdens het hakken, dan dwing ik mezelf ff wat te eten en een half uurtje te gaan zitten en dat doet ook meestal wonderen!
Daarna kan ik meestal weer bijsnuiven en als ik echt goed hard ga dan verdwijnen de meeste klachten ook wel weer:innocent:
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#17
We gaan wel een beetje off topic, maarja. Met speed is het zo dat die misselijkheid van alles kan betekenen. Je kan honger hebben, maar net zo goed echt misselijk zijn. Iets eten om erachter te komen is vaak wel een goede oplossing. Blijft het eten binnen en voel je je beter, dan weet je dat je honger had. Wordt het erger, dan weet je dat ook weer. Maar dan zit je in ieder geval geen gal uit te spugen.

Om ontopic te blijven; hoe is dit met cocaïne?
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Na mijn eerste keer coke werd ik erg misselijk in de comedown, daarna nooit meer last van gehad.
Tenzij ik echt teveel snoof dan was er wel echt een kater met maagpijn enzo. Maarja eigen schuld!
S
SneeuwSnuiverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het probleem met coke is gewoon dat het veel makkelijker je dagelijks leven in lijkt te sluipen dan speed.
Dit omdat coke maar kort werkt, niet tot bijna geen kater geeft en je gewoon altijd en overal ff lekker een lijntje of een snuifje kunt nemen:hearteyes:

Shit, krijg alweer cravings als ik erover vertel:sweatsmile: dat is het gevaar!
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bedankt voor alle info mensen.

Het lijkt me zoiezo beter coke te laten liggen aangezien ik toch wel twee middelen flink heb misbruikt (wiet en alcohol)

Dan praat ik dus echt over strak staan als een strijkplank 10 minuten voordat school begint, en dronken wakker worden op plekken waar je geen idee hebt hoe je er bent gekomen, wat meerdere keren per week voor kon komen.

Ben er nu vanaf en krijg fantastische begeleiding, dus het gaat weer beter, maar kortom lijkt het me niet goed nu wéér een nieuwe drug te proberen. En dan helemaal niet proberen, ook niet later. Ik schrap het van mijn toekomstige todo list.

Met wat ik nu lees en heb onderzocht zijn de voordelen van coke in tegenstelling tot zijn nadelen niet in verhouding. Ik ga het dus gewoon niet doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."