#1
Minder gebruiken is zeker in het begin goed te doen zo lang je maar eens in de zoveel tijd neemt. Ik weet uit ervaring dat hoe vaker je neemt je ook aan “onversneden “ coke gaat wennen🙈
Verslaving heeft niet bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Iedereen is anders en als verslaafde leer je ook iedereen ze verslaving serieus te nemen.Verslaafd zijn is zeker niet dat je elke dag gebruikt. Ik heb bijvoorbeeld heel veel drang naar coke als ik alcohol op heb. Ik doe het meestal 1x per maand maar kan wel stellen dat ik dan verslaafd ben. Als ik het eenmaal in mijn hoofd heb om te doen dan moet het ook echt. En ik gebruik dan 1 gram in de nacht en ga verder in de dag. Als het op is ga ik alchohol drinken. Dat verdoofd het depri gevoel een beetje. Ik vind dit toch echt wel een verslaving hoor.
Eens! Iedereen is anders en ervaart het anders. Het is denk ik ook erg belangrijk om iedereen die op wat voor manier dan ook wil stoppen serieus te nemen.Verslaving heeft niet bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Iedereen is anders en als verslaafde leer je ook iedereen ze verslaving serieus te nemen.
Bijv ik heb in een detox gezeten voor methadon en benzo's tussen de alcoholisten, ik heb letterlijk iemand op de grond zien spartelen van cold turkey alcohol en er kwam iemand detoxen van wiet, wat ik na jaren gebruik 7 joints per dag in 1x stop kon zetten zonder echt klachten te ervaren. Dan ga je al gauw die persoon oordelen dat zijn gebruik niks voorstelt maar iedereen zit anders in elkaar en je moet altijd iemand zijn struggles serieus nemen ookal heb jij er totaal geen moeite mee.
Ik denk dat @LucidLucy dit ook wel begrijpt wat ik bedoel en ij vind haar ook best wel intelligent en ervaren
Zeker waar! Als je onderscheid gaat maken in de mate van verslaving, kan dat jezelf of iemand anders afsluiten voor de kans op hulp (ervoor open staan). Ik zag zelf bijvoorbeeld nog steeds niet in dat ik een klinische opname goed kon gebruiken. Ondanks dat ik al middelen, en dan met name a-P(i)HP, injecteerde. Ik wist wel dat mijn gebruik erg was, maar in mijn hoofd was een kliniek iets voor mensen die er erger aan toe waren. Ik kon mijn verslaving bijvoorbeeld gewoon betalen, had eten en een dak boven m'n hoofd, etc.Verslaving heeft niet bepaalde eisen waar je aan moet voldoen. Iedereen is anders en als verslaafde leer je ook iedereen ze verslaving serieus te nemen.
Over puntje 5, 6 en 7: ik heb deze problemen wanneer ik juist geen coke gebruik voor een periode. Dus ik heb geen verslaving?Ik ben het volledig met je eens hoor, maar de woordenboeken zijn ook vrij beperkt in hun definities over verslaving.
DSM-5 hanteert 11 criteria om verslaving vast te stellen:
Als je 3 criteria aan kan vinken zou je al de diagnose krijgen van een milde stoornis in het gebruik van .....
- Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan je van plan was.
- Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
- Het verkrijgen of gebruiken van het middel en het herstellen van gebruik kosten veel tijd.
- Sterk verlangen om te gebruiken.
- Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
- Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak.
- Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
- Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
- Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
- Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
- Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.
Bij 4 of 5 een gematigde stoornis in het gebruik van....
Bij 6 of meer een ernstige stoornis in het gebruik van....
@Busylady Je zal hier echt niet de enige in zijn hoor. Maar het is wel minder gebruikelijk om in deze mate te gebruiken. Ik zie in je verhaal wel wat kenmerken voor verslaving. Het is bijvoorbeeld helemaal niet gek om zonder je middel te kunnen als je op reis bent (mits je middel niet lichamelijk verslavend is). Je kan jezelf eens afvragen of dit iets is wat je wilt blijven doen of dat je ervaart dat het je soms in de weg staat om vrij te kunnen leven en goed te functioneren. Dan kan je voor jezelf bepalen of het iets is waar je wat aan wilt doen of dat je het accepteert dat dit bij je hoort.
Ik vind het knap als je puntje 6 kan doen als je niet gebruikt.Over puntje 5, 6 en 7: ik heb deze problemen wanneer ik juist geen coke gebruik voor een periode. Dus ik heb geen verslaving?
Nou ja zeg!!!Neem toch allemaal een halve week vakantie Bogota. Gedaan met de thread.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."