Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychedelica: Wat is de fysieke schade?

Psychedelica: Wat is de fysieke schade?

49 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Chris Pontius zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder
Klik om te vergroten...
Dat is toch mentaal...
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik zou niet te snel zeggen geen fysieke schade. Als je al weet op welke manier DMT geëxtraheerd wordt (met NaOH) en dat je dat dan nog is rookt, lijkt dat me puur vergif (zeker als je afgaat op die walgelijke stank dat daar vanaf komt).

Salvia roken lijkt me ook al niet gezond, al weet ik niet welke maatstaf ik moet gebruiken (vergelijken met crack roken (puur hypothetisch natuurlijk :tongueout:) met wiet of met tabak misschien qua longschade?)

Paddestoelen bevatten geloof ik ook enkele giftige stoffen (niet veel, en die kunnen niet veel kwaad maar ze zijn er wel).

Lsd is op zich een heel giftige stof maar wegens de geringe dosering kan het niet tot niet veel kwaad.

HPPD krijg je dacht als je echt te vaak tript en de kans hierop bij matig gebruik is echt te verwaarlozen.

correct me if i'm wrong :grin:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#5
KoxBox zei:
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.
Klik om te vergroten...

Je weet toevallig niet hoe dat met DMT zit? Want ik vind het echt een lekker stofje maar het lijkt me zo ongelofelijk slecht om het te roken wat ik erg jammer zou vinden.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#6
spacelord zei:
KoxBox zei:
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.
Klik om te vergroten...

Je weet toevallig niet hoe dat met DMT zit? Want ik vind het echt een lekker stofje maar het lijkt me zo ongelofelijk slecht om het te roken wat ik erg jammer zou vinden.
Klik om te vergroten...

Als je 1x in de paar maanden DMT zou roken en verder niets rookt, dan zullen de schadelijke effecten van het roken niet groot zijn. Het is juist het iedere dag opnieuw roken wat roken erg ongezond maakt.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#7
weyoun22 zei:
spacelord zei:
KoxBox zei:
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.
Klik om te vergroten...

Je weet toevallig niet hoe dat met DMT zit? Want ik vind het echt een lekker stofje maar het lijkt me zo ongelofelijk slecht om het te roken wat ik erg jammer zou vinden.
Klik om te vergroten...

Als je 1x in de paar maanden DMT zou roken en verder niets rookt, dan zullen de schadelijke effecten van het roken niet groot zijn. Het is juist het iedere dag opnieuw roken wat roken erg ongezond maakt.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad, het iedere dag roken van DMT zou ook nogal dwaas zijn. Het is gewoon te uniek om het zo vaak te doen. Bij mij ligt dat nu ong 1 keer per 2 weken (maar heb het nog maar 4 keer gedaan :grin:). De laatste tijd was mijn schema: januari lsd, februari lsd, maart paddestoelen, april paddestoelen, mei lsd, juni 3 keer DMT. Vraag me af tot op welk niveau dit fysiek onschuldig blijft (wel die paddestoelen en lsd maar 1 keer die maand).
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het feit dat de stoffen de volgende dag al helemaal uit je lichaam zijn zegt toch al genoeg...

Je lichaam heeft het blijkbaar niet erg moeilijk met het verwerken van die stoffen dus ben ik vrijwel zeker dat de fysieke "schade" echt te verwaarlozen is bij oraal gebruik dan wel.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#9
KoxBox zei:
Het feit dat de stoffen de volgende dag al helemaal uit je lichaam zijn zegt toch al genoeg...

Je lichaam heeft het blijkbaar niet erg moeilijk met het verwerken van die stoffen dus ben ik vrijwel zeker dat de fysieke "schade" echt te verwaarlozen is bij oraal gebruik dan wel.
Klik om te vergroten...

Jup idd, psychedelics are awesome :hearteyes: net als kabouter Wesley :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#10
spacelord zei:
KoxBox zei:
Het feit dat de stoffen de volgende dag al helemaal uit je lichaam zijn zegt toch al genoeg...

Je lichaam heeft het blijkbaar niet erg moeilijk met het verwerken van die stoffen dus ben ik vrijwel zeker dat de fysieke "schade" echt te verwaarlozen is bij oraal gebruik dan wel.
Klik om te vergroten...

Jup idd, psychedelics are awesome :hearteyes: net als kabouter Wesley :grin:
Klik om te vergroten...
Dat is een feit. :grin: :beer:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#11
'OCH JONG EET UWEN EIGE KAK OP' das wettelijk verplicht :grin: :grin: strijk gaan :beer:
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind dit zowiezo een schemergebied. Wanneer kun je spreken van enkel geestelijke schade en geen fysieke schade?

Niet dat ik bepleit dat tripmiddelen fysieke schade aanrichten hoor, maar stel dat een een syndroom als HPPD veroorzaakt zou worden door veranderingen/beschadigingen aan bepaalde neuronen/receptoren in de hersenen. Men spreekt dan over geestelijke schade terwijl het eigenlijk een fysieke verandering is die tot de schade leidt.

Misschien is het de ICT-er in mij, maar als een RAM chip beschadigt is dan kun je allerlei softwarecrashes krijgen terwijl de oorzaak gewoon in de hardware zit :P
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#13
weyoun22 zei:
Ik vind dit zowiezo een schemergebied. Wanneer kun je spreken van enkel geestelijke schade en geen fysieke schade?

Niet dat ik bepleit dat tripmiddelen fysieke schade aanrichten hoor, maar stel dat een een syndroom als HPPD veroorzaakt zou worden door veranderingen/beschadigingen aan bepaalde neuronen/receptoren in de hersenen. Men spreekt dan over geestelijke schade terwijl het eigenlijk een fysieke verandering is die tot de schade leidt.

Misschien is het de ICT-er in mij, maar als een RAM chip beschadigt is dan kun je allerlei softwarecrashes krijgen terwijl de oorzaak gewoon in de hardware zit :P
Klik om te vergroten...

Uiteindelijk kan je van alles dat je lichaam de verwerken krijgt schade ondervinden. Zelfs een overdosis water is mogelijk. Bij matig gebruik kan HPPD normaal gezien niet krijgen (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, drugs gebruiken blijft een risico he dat geld voor elke drug van nicotine en cafeine tot heroine).
Y
Young!Lid
01-01-2024, 00:00
#14
weyoun22 zei:
Ik vind dit zowiezo een schemergebied. Wanneer kun je spreken van enkel geestelijke schade en geen fysieke schade?

Niet dat ik bepleit dat tripmiddelen fysieke schade aanrichten hoor, maar stel dat een een syndroom als HPPD veroorzaakt zou worden door veranderingen/beschadigingen aan bepaalde neuronen/receptoren in de hersenen. Men spreekt dan over geestelijke schade terwijl het eigenlijk een fysieke verandering is die tot de schade leidt.

Misschien is het de ICT-er in mij, maar als een RAM chip beschadigt is dan kun je allerlei softwarecrashes krijgen terwijl de oorzaak gewoon in de hardware zit :P
Klik om te vergroten...

Goed gezegd! Wijze uitspraak :P
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik weet het grofweg per stof, dus bij deze krijg je de informatie per stof.
LSD
Lichamelijk níet schadelijk. De halfwaardetijd van LSD in het bloed is slechts 5 uur dus rond de tijd dat je uitgetript bent is ook vrijwel alle LSD al afgebroken, op het lichaam is het heel mild en het laat geen lichamelijke schade achter. Een overdosis is moeilijk te bereiken; het verschil tussen werkzame dosis en overdosis is bij LSD groter dan bij vrijwel alle andere drugs, het gaat van grofweg 12-60 mg in de aderen gespoten als potentiele LD50 (lethal dose 50% van de proefdieren) en schattingen lopen zelfs zo hoog als 1-5 gram oraal bij mensen (komt allemaal van erowid.org dit). Er zijn mensen die perongeluk 150 mg (milligram, geen microgram!) LSD gesnoven hadden in de veronderstelling dat het coke zou zijn, die hadden wel overdosis verschijnselen maar ze hebben het allemaal overleefd. Een orale overdosis zou dus nog hoger moeten zijn. LSD is dus erg, erg veilig op het lichaam. Over de mentale veiligheid ga ik niks zeggen want dat verschilt zo enorm van persoon, setting en allerlei andere factoren, maar je lichaam zal er niks naars van ondervinden, en al zeker niet op lange termijn.

DMT
Over overdosis hoeveelheden weet ik niks maar ik weet wel dat het lichaam DMT heel snel en volledig afbreekt en het op enkele fases van het leven een lichaamseigen stof is (onder andere geboorte en dood), dus het lijkt me dat voor deze stof hetzelfde geldt als voor de meeste psychedelische tryptamines; dat ze lichamelijk veilig zijn.

Salvia
Zeer a-typisch stofje; het werkt op geheel andere receptoren dan klassieke psychedelica en ik weet NIET of dit veilig is, ik heb eigenlijk geen idee. Te zien hoe veel mensen er probleemloos mee weg komen valt het misschien mee maar dat is niet te zeggen.

Paddo's
Ik geloof dat de potentiele dodelijke dosis van paddo's ook zo richting de vele kilo's ging, in ieder geval een stuk meer dan men in staat zou zijn op te eten, net als bij LSD is er een enorme veilige range en zijn de stoffen niet giftig. In gewone paddo's zitten geen andere stoffen die gevaarlijk zouden zijn bij overdosis, en bij een normale dosis zijn paddo's ook gewoon heel veilig op het lichaam.

Nogmaals, ik zeg alleen dat ze veilig zijn voor het lichaam, mentaal spreek ik me gewoon het gemak niet over uit omdat het hier toch niet gevraagd wordt :)
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#16
azgaza zei:
Ik weet het grofweg per stof, dus bij deze krijg je de informatie per stof.
LSD
Lichamelijk níet schadelijk. De halfwaardetijd van LSD in het bloed is slechts 5 uur dus rond de tijd dat je uitgetript bent is ook vrijwel alle LSD al afgebroken, op het lichaam is het heel mild en het laat geen lichamelijke schade achter. Een overdosis is moeilijk te bereiken; het verschil tussen werkzame dosis en overdosis is bij LSD groter dan bij vrijwel alle andere drugs, het gaat van grofweg 12-60 mg in de aderen gespoten als potentiele LD50 (lethal dose 50% van de proefdieren) en schattingen lopen zelfs zo hoog als 1-5 gram oraal bij mensen (komt allemaal van erowid.org dit). Er zijn mensen die perongeluk 150 mg (milligram, geen microgram!) LSD gesnoven hadden in de veronderstelling dat het coke zou zijn, die hadden wel overdosis verschijnselen maar ze hebben het allemaal overleefd. Een orale overdosis zou dus nog hoger moeten zijn. LSD is dus erg, erg veilig op het lichaam. Over de mentale veiligheid ga ik niks zeggen want dat verschilt zo enorm van persoon, setting en allerlei andere factoren, maar je lichaam zal er niks naars van ondervinden, en al zeker niet op lange termijn.

DMT
Over overdosis hoeveelheden weet ik niks maar ik weet wel dat het lichaam DMT heel snel en volledig afbreekt en het op enkele fases van het leven een lichaamseigen stof is (onder andere geboorte en dood), dus het lijkt me dat voor deze stof hetzelfde geldt als voor de meeste psychedelische tryptamines; dat ze lichamelijk veilig zijn.

Salvia
Zeer a-typisch stofje; het werkt op geheel andere receptoren dan klassieke psychedelica en ik weet NIET of dit veilig is, ik heb eigenlijk geen idee. Te zien hoe veel mensen er probleemloos mee weg komen valt het misschien mee maar dat is niet te zeggen.

Paddo's
Ik geloof dat de potentiele dodelijke dosis van paddo's ook zo richting de vele kilo's ging, in ieder geval een stuk meer dan men in staat zou zijn op te eten, net als bij LSD is er een enorme veilige range en zijn de stoffen niet giftig. In gewone paddo's zitten geen andere stoffen die gevaarlijk zouden zijn bij overdosis, en bij een normale dosis zijn paddo's ook gewoon heel veilig op het lichaam.

Nogmaals, ik zeg alleen dat ze veilig zijn voor het lichaam, mentaal spreek ik me gewoon het gemak niet over uit omdat het hier toch niet gevraagd wordt :)
Klik om te vergroten...

Dankje voor deze wijze woorden, Azgaza :) je mag ook op mentaal vlak het bespreken als je er de moeite in wil steken :grin:
Ik merk bij mijzelf dat ik er onbewust toch in mijn dagelijkse leven veel mee bezig ben bv zo naar dingen kijke en mezelf betrappen dat ik denkt 'waw dat ziet er trippy uit' of als ik ergens naar kijk me voorstellen hoe dat er al trippend zou uitzien.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mentaal is het allemaal wat vager. Een van de risico's is het welbekende HPPD; blijvende visuele verstoringen die meestal ontstaan na veelvuldig gebruik, of dat schade is ligt er aan hoe vervelend je het vind maar het is een mogelijk semi-permanent na-effect van vrijwel elk tripmiddelen.

Verder is er nog de impact die het op iemand kan maken, stel dat iemand een vreselijk bad trip heeft die oprecht traumatiserend is dan kan dat mogelijk best gevolgen hebben. Goed verlopende leuke trips hebben op mentaal gezonde mensen naar ik weet vrijwel nooit gevolgen van een negatief aard.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#18
HPPD een lange tijd gehad. Negatieve mentale gevolgen nooit gehad door klassieke tripmiddelen (veelgebruikte tryptamines, ergolines en phenethylamines), en ik heb aanleg voor psychoses (Schizotypische stoornis, enkele korte en een lange psychose doormaakt.)

Enkele bad trips meegemaakt; Nouja bad, trips die door omstandigheden extreem beangstigend en naar waren, niet bad in de zin van "ik spring uit het raam naar."

Dat hoeft natuurlijk nog niks te zeggen; Iedereen is anders, en iedereen reageert anders op stoffen. Het kan zijn dat een mentaal volkomen gezond persoon jaren nodig heeft om van een trip te herstellen, en dat een schizofreen die de helft van z'n leven in gedwongen opname zat er geen negatieve gevolgen aan overhoudt. Statistisch is de kans dat dat gebeurt echter een stuk kleiner dan bij gezonde mensen :wave:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gebruik, maar met mate is dus de boodschap :grin:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#20
KoxBox zei:
Chris Pontius zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder
Klik om te vergroten...
Dat is toch mentaal...
Klik om te vergroten...
Dus ik denk maar dat ik al vijf jaar die ruis 24 uur per dag zie? Vet! Voortaan iets anders denken en het is weg!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."