Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Ik had het niet over coke.
Ach, wiet is ook niet echt goedkoop vind ik. Je had het over speed, LSD, GHB? Ja, dat kost natuurlijk niks. Maar daar wordt dan ook veel minder geld mee verdiend dan iets zoals wiet of cocaïne.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Tenzij de staat enorm hoge taxen zou invoeren zou het bij legalisatie alleen maar goedkoper worden
En jij denkt dat dat niet gaat gebeuren? Op alles dat slecht voor je is, zit accijns.
Tuurlijk. Maar waarom denk je per se dat het duurder zal worden dan dat het nu is? Als het legaal is kost het allemaal niks meer qua productiekosten. Het zou echt niet zo zijn dat een gram coke 50 euro kost, of een gram speed 10 euro en dan nog accijns erbovenop. Zou allemaal nihil zijn qua productiekosten, zoals keta. Dat kost ook niks om te maken en het wordt hier verkocht voor 20E p/g. Maar duurder, echt niet! En als dat zou gebeuren blijft de huidige distributie, om het zo te noemen, bestaan. De prijzen die er nu zijn, zijn vooral zo vanwege de risico's.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
en de kwaliteit gaat er zowiezo op vooruit, want daar heeft de staat de middelen wel voor.
Nogmaals, ik had het niet over coke. Kwalitatief kan de dope die ik koop niet beter, dus ik heb niks te klagen.
73% amfetamine bedoel je? Nou ja, het kan natuurlijk altijd beter. Al die oplosmiddelen en restproducten die je erbij krijgt, bijvoorbeeld. Dat moet eigenlijk helemaal niet. Maar niet iedereen kan aan zuivere amfetamine komen, en de bedoeling van legalisatie is niet jouw persoonlijke comfort als drugsgebruiker maar het verminderen van de risico's voor de gehele gebruikersgroep. Dat lijkt me duidelijk. Ik geloof zelf niet dat het zo ver zal komen, dus concrete ideeën ervoor vind ik belachelijk. Daar ga ik dus ook niet over praten. Daarbij ben jij niet de enigste drugsgebruiker, dus de discussie over het legaliseren ervan gaat verder dan alleen de consequenties voor jou alleen. Voor de mensen die geen zuivere dope (lees het merendeel van de drugsgebruikende bevolking) kunnen regelen biedt dat wel voordelen, een vermindering van risico's. Daarom ook de testservice. Als risicovermindering. Vind je dat een slecht initiatief? Waarschijnlijk had je zonder die service niet eens je zuivere dope. Het is eigenlijk al vreemd dat dat kan, aangezien het om iets illegaals gaat. Maar wacht, gebruikers worden gedoogd (niet vervolgd). Er staat nergens dat een halve gram speed op zak hebben legaal is, je wordt alleen niet vervolgd als je ermee betrapt wordt. En dat noem jij dan achterlijk, terwijl je er zelf baat bij hebt? Wees blij dat het überhaupt kan. Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Maar die taxen vallen volgens mij in het niet bij de winstmarges die dealers aanhouden, juist vanwege het risico op hoge boetes en celstraf.
Wat bedoel je? Dat dealers hun dope duur maken vanwege de consequenties?
Ja.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Zowiezo kan de staat het niet gaan regelen als ze denken er meer voor te kunnen vragen dan de dealers, want die zullen dan gewoon blijven.
Dus wat denk je dat ze dan gaan doen? Petities houden? Vragen aan gebruikers hoe duur alles is? Hoe zie je dit voor je?
Haha, dit vind ik wel een goede. Ik zie het helemaal niet voor me want ik geloof niet dat het zo zal worden. Maar ik geloof ook niet dat het erg moeilijk is. De overheid weet goed genoeg wat de straatprijzen van drugs zijn. Misschien kunnen ze ermee naar de beurs, hahaha. Voor hun zou het makkelijk zijn om zuivere drugs te leveren aan de straatprijs en dan hebben ze die accijnzen echt niet meer nodig. Maar het idee op zich vind ik gewoon eng. Als de overheid die handel ook nog gaat regelen. Ik hou meer van het idee als de coffeeshop. Het is wel compleet belachelijk, maar het zijn eigenlijk gewoon dealers met een winkel. Een apotheker is dat eigenlijk gewoon ook. Met harddrugs zou dat helemaal te gek zijn haha. Over dat soort dingen denk ik ook niet na, hoe de overheid de distributie ervan (als zij dat doen!) precies zou aanpakken, want ik geloof gewoon niet dat het kan. Maar de straatprijzen achterhalen of zelfs bepalen als ze zouden beslissen van het te legaliseren zal echt niet zo moeilijk zijn. Maar goed, ik geloof er gewoonweg niet in. Het idee is wel mooi natuurlijk, maar verder dan acceptatie en minder zware straffen zal het wel niet komen denk ik. Het blijft gewoon een idee. Maar waarom tegen?
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Dealers hebben er ook niks aan want dan gaat het geld naar de staat, niet naar hen.
Joh?
Wat? Een dealer verdient vooral geld omdat het om een illegaal product gaat, en omdat er risico's verbonden zijn aan het produceren en verhandelen ervan. Dat bepaalt de prijs. Wat vind jij daar niet logisch aan?
![:confused:]()
En als je niet gelooft dat het zo is, prove me wrong haha.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Wat die relatief lage prijs betreft, dan zal het wel zijn omdat het product in je eigen achtertuin geproduceerd wordt. Dan heb je altijd een lage prijs. Maar door de illegaliteit ervan kost het in landen die niet produceren natuurlijk weer bakken geld, zoals de cocaïne hier, of de XTC elders, om maar wat voorbeelden te noemen.
Of ik zou groot moeten inkopen. Maar dat zou ik natuurlijk nooit doen.
Inderdaad. Dat is natuurlijk niet meer gedoogd.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Petities zijn trouwens gewoon nutteloos. Het zou mooi zijn als het legaal is omdat er dan ook acceptatie is.
En hoe verandert dat iets voor jou persoonlijk?
Is dat een grap of wat? Vind je niet dat er een stigma hangt rond drugsgebruik, gedeeltelijk omdat drugs illegaal zijn? Dat is toch kut. Plus als gebruiker zelf veranderen er dan een boel dingen. Neem nu wiet (als belg). Ik koop weleens 10 gram wiet en dat neem ik mee vanuit Nederland en dan loop ik natuurlijk risico, want 10 gram mag helemaal niet. En wiet verkopen in een winkel ook niet (hier toch niet). Dus ik loop risico op een boete omdat ik stoned wil zijn. Dat is toch jammer! Je noemde het gedoogbeleid achterlijk. Waarom is dat? Het feit dat je als gebruiker niet vervolgt wordt voor bezit van bijvoorbeeld een halve gram speed is daar toch ook een onderdeel van? Is dat iets slechts? Dusja, voor mij zou het wel een aantal dingen veranderen. Vergemakkelijken vooral. Maar het is niet echt een zaak waar ik echt veel aan heb, maar veel andere mensen wel, niet in het minst een vermindering van de risico's? Vooral in andere landen bedoel ik dan, en dan initiatieven zoals een testservice voor dope.
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Maar zoals het nu geregeld is, vind ik het ook best. Ik heb in elk geval niks te klagen wat betreft dope.
Nou dan! Waarom moet het dan legaal?
Nou, als het kan! Zou toch vet zijn. Waarom moet het per se illegaal? Omdat dat geen flikker uitmaakt voor jou, maar enkel voor jou? Vind je dat een goede beweegreden? :P
Exceptional Insight zei:
W.F.L. zei:
Maar hoe legaler hoe beter vind ik uiteindelijk. Dat zal alleen nog wel even duren, haha.
Is er een maatstaf voor legaliteit? En dan heb ik het natuurlijk niet over dat achterlijke gedoogbeleid dat ze hier voeren.
Nouja, achterlijk.. Ik ben er anders best blij mee :P Een gedoogbeleid is nog altijd beter dan een verbod (jawel!). Maar volledig legaal zou ook fijn zijn. Alleen het kan gewoon niet volgens mij. En tja, hoe moet ik het anders noemen, "versoepeling van de regels" ofzo? :P Hoe meer kan en mag op het gebied van drugs, hoe beter vind ik. Is dat zo vreemd?