Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAsperger --> helpt drugsgebruik?

Asperger --> helpt drugsgebruik?

34 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Heel erg verstandig om dat soort zaken hier te vragen!
Om er gelijk op te reageren: het ligt per persoon natuurlijk anders. Een vriend van mij heeft ook een vorm van autisme (weet niet precies welke vorm) en hij was altijd erg bang om met mensen in contact te komen. Hij sloeg altijd gelijk dicht op het moment als iemand, die hij niet kende, opeens wat tegen hem zei.
Toen hij voor het eerst xtc had genomen (we begonnen met z'n tweetjes, hij vond het namelijk erg spannend allemaal), werd hij wel opeens heel erg open en communicatief tegenover andere.
Ook tot de dag van vandaag is hij een stuk meer open-minded en ik merk aan hem dat hij iets makkelijker contact legt. Ik denk voornamelijk omdat hij heeft ervaren dat er ook geen of geen grote drempel kan zijn, hierdoor zal hij sneller over die drempel kunnen stappen later.
Echter vormde zich er wel een probleem (in zijn geval), hij vind dit effect zo leuk, dat hij het liefst vaker gebruikt. Gelukkig kan hij zelf niet aan drugs komen en moet het van mij komen, waardoor ik het voor hem kan doseren ( wat ook super chill is voor mezelf, dan reduceer ik mijn gebruik ook enorm.)

Ik denk dus dat MDMA, ofwel XTC het meest in de buurt komt van wat jij wilt ervaren. Remmingen gaan weg, je vind iedereen lief, je stapt sneller op mensen af, je bent opener enz.
Wel moet je oppassen. Het kan namelijk zo leuk zijn, dat je het steeds vaker wilt doen. Ik dacht zelf ook geheel niet verslavingsgevoelig te zijn, ( ik rookte soms, maar kon ook masnden stoppen. Ik kon makkelijk uitgaan zonder drank, terwijl iedereen helemaal van de kaart was) maar toen ik drugs gebruikte was het een stuk moeilijker om daar vanaf te blijven in het begin.

Je hebt wel wat regeltjes tijdens het gebruik:
- je hebt pillen kunnen bemachtigen. Mooi, laat ze dat in eerste instantie testen. Dit kan bij verschillende testcentra in het land. Moet je effe googelen voor één bij jou in de buurt.
- als je gebruikt bouw dan rustig op. Als je weet hoeveel mg MDMA in je pul zit dan kan je simpel uitrekenen wat een goede dosis voor je is. Er is een regel: voor elke 1 kg aan eigen gewicht kan je 1,5 mg MDMA nemen (voor een verstandige dosis).
- drink niet teveel, maar ook niet te weinig. Twee goede glazen water per uur is aan te raden.
- neem het met iemand die het vaker heeft gedaan.
- niet combineren met andere drugs of alcohol!!!
- eet genoeg fruit, drink genoeg isotone sportdranken of neem genoeg vitaminpillen de dag(en) na gebruik. MDMA heeft effect op je serotonine (het stofje in je hersenen wat je vrolijk maakt), het verbruikt het, waardoor je de dagen na gebruik nogal neerslachtig bent. Goede voeding en slaap zorgen er voor dat alles beter hersteld.

Hopelijk heb je er wat aan :)
A
AspergirlLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik weet niet precies waar ik bang voor ben. Het onbekende, denk ik.
Ik ben nu lichamelijk erg rustig, kan makkelijk ontspannen, makkelijk in slaap komen. En dat wil ik graag houden.
Maar psychisch ben ik juist druk. Inderdaad ook zoals hierboven gezegd werd met nadenken hoe anderen over mij denken (natuurlijk bedenk ik dat meestal niet op een positieve manier) en ik gedraag me daardoor ook heel anders. En empathie heb ik misschien te weinig. Ook het 'lezen' van anderen kan ik niet goed. Dus aan iemand zien dat die een bepaalde emotie heeft op dat moment.
Verder ben ik heel erg gecontroleerd. Ik let heel erg op hoe ik overkom, echt tot in de kleine puntjes. Van de manier waarop ik zit tot de manier waarop ik eet of wat ik zeg. Dat is ook vermoeiend en daar wil ik vanaf, maar natuurlijk niet in zoverre dat ik straks eerst doe voordat ik denk.
Q
QbaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Aspergirl zei:
Ik weet niet precies waar ik bang voor ben. Het onbekende, denk ik.
Ik ben nu lichamelijk erg rustig, kan makkelijk ontspannen, makkelijk in slaap komen. En dat wil ik graag houden.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt ook herkenbaar, dat bang voor het onbekende, althans, vroeger, nu gaat dat allemaal een stuk beter! :) Vandaar dat ik nu ook onbekenden durf aan te spreken bijvoorbeeld.
Dat je je kan ontspannen zal denk ik niet veranderen, in slaap komen ook niet. Behalve direct na het gebruik van uppers (xtc, speed), dit verdwijnt weer de volgende dag. Heb jij trouwens ook veel slaap nodig (of dat denk je nodig te hebben)?
Aspergirl zei:
Inderdaad ook zoals hierboven gezegd werd met nadenken hoe anderen over mij denken (natuurlijk bedenk ik dat meestal niet op een positieve manier) en ik gedraag me daardoor ook heel anders.
Klik om te vergroten...
Maakte ik mij vroeger ook heel druk om, maar dat hoeft helemaal niet! Je bent gewoon wie je bent! Daar verander je toch toch weinig aan. Je kan je karakter niet veranderen, wel je gedrag.
Aspergirl zei:
En empathie heb ik misschien te weinig. Ook het 'lezen' van anderen kan ik niet goed. Dus aan iemand zien dat die een bepaalde emotie heeft op dat moment.
Klik om te vergroten...
Dit herken ik ook, maar weer door xtc gebruik, heb ik dit juist wel gekregen en kan ik nu veel beter 'lezen' hoe iemand anders zich voelt of waarom.

Ik heb trouwens van mensen die verstand van drugs hebben, wel eens gehoord dat met name xtc juist goed is voor mensen met autisme en aanverwante 'stoornissen' Omdat je dus door dat gevoel beter in contact kan komen met anderen en even 'normaal' bent. Dit kan je dus (ook uit eigen ervaring) later helpen om dit gevoel/gedrag (gedeeltelijk) terug te krijgen.

Wel moet ik je nog 'waarschuwen' dat drugs vaak (lichamelijke) dingen versterken. En daar bedoel ik mee, bijvoorbeeld ongecontroleerde bewegingen, die misschien normaal niet zo opvallen, maar door drugsgebruik tijdelijk erger worden. Ik heb bijvoorbeeld als ik amfetaminen gebruik heel erg last, meer als 'normale' mensen, van mijn kaken (kauwen). Maar hier zijn ook weer oplossingen voor trouwens :P
A
AspergirlLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb belachelijk veel slaap nodig inderdaad. Of ik denk dat te hebben. Al sinds ik mij kan herinneren. Vooral al mijn leven niet echt lekker loopt, dan kan ik om 22:00u in slaap vallen en de volgende dag pas om 13:00u ofzo wakker worden. Ik slaap ook zo door de wekker heen. En als ik een keer op tijd op sta, dan wil ik het liefst 's middags al even slapen maar ik probeer het meestal wel vol te houden tot 22:00u 's avonds. Heel erg vervelend vind ik dat.
Heeft dat ermee te maken? En heeft xtc er effect op?
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind dit allemaal ook wel interessant om te lezen! Ik ben ook iemand zonder persoonlijke ervaring met drugs, en ik kamp een beetje met dezelfde angsten als jij ("mensen gaan denken dat ik stom ben als ik dit of dit doe", "ik doe altijd alles verkeerd"), al heb ik geen asperger en ben ik heel empathisch en kan ik wel vrij goed mensen lezen. Ietsje te goed misschien, dus ik hoop dat dat niet overkookt op xtc :tongueout:
Daarbij heb ik ook nog eens vrij veel schrik van drugs en het idee van mezelf te 'veranderen' door pilletjes te nemen vind ik ook niet echt aanlokkelijk. Maar ik ben ook aan het overwegen om (ooit) xtc te proberen en met dit allemaal te lezen vind ik het wel boeiend om te zien wat dat voor andere mensen gedaan heeft :) Veel succes met wat je wilt bereiken, al ben ik (zoals velen hier) van mening dat de verandering in je leven en gedrag waarschijnlijk uit jezelf gaat moeten komen, al kunnen drugs en medicatie misschien wel een duwtje in de goede richting geven.
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Aspergirl zei:
Even een concrete vraag. Stel ik probeer een keer xtc (of zoiets). Zijn er dingen die ik er (na de high en de low) er nog aan over kan houden? Of word ik weer helemaal zoals ik was? Misschien een beetje een rare vraag, maar ik hoor er verschillende dingen over.
Klik om te vergroten...

ja, gezien je medicatie wel ja.

als je geen medicatie zou hebben zou een keer geen blijvende schade aanrichten mits je
niet overhit/genoeg vochtinname hebt
A
AspergirlLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb het er even met mijn psych over gehad omdat zij open staat voor dit soort dingen en niet zomaar iets van tafel veegt.
Of je nu regelmatig of eenmalig harddrugs gebruikt, er treed hersenbeschadiging op. En tevens is de verslavingskans groot. Ook zal het alleen effect hebben als ik onder invloed ben en daarna niet meer. Dus kan het zijn dat ik er helemaal niks mee bereik en het juist negatief gaat.
Wat ik volgens haar beter kan doen is informatie opzoeken en gaan blowen. Dat ontspant mij in die mate (heb ik gemerkt door het mee-blowen) dat ik ook opener word en meer durf te zeggen. Ook dat ik mij dan minder aantrek van anderen. Dus ik kan beter dat eerst proberen.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het kan inderdaad dat blowen positief uitpakt. Maar ik blijf wel zeggen pas op met blowen want het kan er ook voor zorgen dat je je sociaal afsluit. Wat bedoel met meeblowen als je erbij zit of als je meerookt. Het kan zijn dat je door de sfeer en omgeving opener wordt van wiet roken maar denk niet dat het door de wiet zelf komt. Natuurlijk raadt je psychiater je af om hard drugs te gaan gebruiken maar om iemand met autisme wiet te adviseren is in mijn ogen erg onlogisch. Oké als je 1 keertje of een paar keer blowt dan zal het allemaal wel meevallen. Drugs heeft inderdaad alleen maar effect als je onder invloed bent. Van te voren gewoon heel goed weten waaraan je begint.

Wat heb je eigenlijk al allemaal gebruikt? Laat maar weten als je een keer wat uitgeprobeerd hebt als je dat wil laten weten.
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aspergirl zei:
Ik heb het er even met mijn psych over gehad omdat zij open staat voor dit soort dingen en niet zomaar iets van tafel veegt.
Of je nu regelmatig of eenmalig harddrugs gebruikt, er treed hersenbeschadiging op. En tevens is de verslavingskans groot. Ook zal het alleen effect hebben als ik onder invloed ben en daarna niet meer. Dus kan het zijn dat ik er helemaal niks mee bereik en het juist negatief gaat.
Wat ik volgens haar beter kan doen is informatie opzoeken en gaan blowen. Dat ontspant mij in die mate (heb ik gemerkt door het mee-blowen) dat ik ook opener word en meer durf te zeggen. Ook dat ik mij dan minder aantrek van anderen. Dus ik kan beter dat eerst proberen.
Klik om te vergroten...

De hersenbeschadiging en verslavingskans die ze schetst zijn wat overdreven (in het geval
van xtc). Ik zou zeggen, neem het ook niet van mij aan, maar zoek zelf eens wat op op
het internet.

other then that, is het een goed advies.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Relaxt dat je er zo over kan praten. Ik zou eigenlijk eerst ook blowen proberen, is toch wat ehhh minder heftig dan xtc. Kan je later altijd verder kijken of het je is bevallen en of je nog iets anders wil proberen, lijkt me.
N
NtronautLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou, nu kom ik op dit asperger draadje even mijn duit in het zakje doen.
Ja, inderdaad, ook ik heb Asperger.
Ik vond het eerste antwoord in dit topic, dat van mrflame, nog het beste.
MDMA helpt. Punt!
Dat heb ik toch zelf mogen ervaren. Eén keer maakt al een verschil (ook de tijd erna), maar het is best raadzaam om het wat vaker in het jaar te doen, mits anti-depressiva-gebruik niet in de weg zit (wat ik overigens zelf niet gebruik).
Ik irriteer me hier een beetje aan de onnodige bangmakerij en hypocriete voorzichtigheid. Zo lees ik bij een van de antwoorden eerst dat LSD hem (of haar?) geholpen heeft, maar dat hij het niemand wil adviseren (terwijl je dat dan juist wel moet doen!). Vervolgens zegt dezelfde persoon dat hij 'ook' (?) tripmiddelen afraadt, maar zet er in héél kleine lettertjes achter dat hij vindt dat het positieve invloed kan hebben. De persoon die dit post is zo bang dat zijn positieve mening gelezen wordt, dat hij er angstvallig bij zet dat het maar zijn bescheiden mening is.
Jongens, waar zijn we hier mee bezig?!
Is dit forum ervoor om elkaar te helpen, of is dit forum bedoeld om iedereen op een betuttelende manier van drugs af te helpen? We durven hier toch wel onze eigen oprechte mening te geven???
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Ntronaut

Ja, want het is natuurlijk een pak slimmer om zonder voorzichtigheid en zeer enthousiast psychoactieve middelen aan te raden aan mensen die, naast een (lichte) stoornis te hebben, al melding hebben gemaakt van het feit dat ze bepaalde angsten hebben én antidepressiva nemen, en het is super stom en onnozel om er altijd bij te zetten dat de ervaringen persoonlijk zijn en bepaalde risico's inhouden, en daardoor heel lastig (én gevaarlijk) zijn om onomwonden zonder schroom aan te bevelen aan iedereen.

Serieus -_-
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook wij raden af om te proberen bepaalde dingen aan jezelf te veranderen door drugs te gebruiken.

Voor zover ons bekend is er niet voldoende onderzoek gedaan naar de relatie tussen blowen en autisme. Maar van cannabis is bekend dat het een versterkend effect heeft op datgene dat al aanwezig is (gewaarwordingen als gevolg van de stoornis en/of de gebruikte medicatie).

Tenslotte heb je ook last van angst. Angstklachten zouden door drugsgebruik kunnen verergeren. Bovendien loop je meer kans op een bad trip.

Het is goed dat je van tevoren op zoek bent naar informatie en hier ook over hebt gepraat met je psychiater. Weeg alle voordelen en nadelen tegen elkaar af voordat je een beslissing neemt.
Q
QbaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Aspergirl zei:
Ik heb het er even met mijn psych over gehad omdat zij open staat voor dit soort dingen en niet zomaar iets van tafel veegt.
Of je nu regelmatig of eenmalig harddrugs gebruikt, er treed hersenbeschadiging op..
Klik om te vergroten...
Je zal vast een goeie psych hebben, zeker als zij open staat voor dingen als drugs. Maar euhm...toch zie ik hier een beetje een tegenstrijdig verhaal.
Ze staat er wel voor open, maar raad het ook gelijk weer af, kun je dit iets beter specificeren hoe dit gesprek dan ging?
Natuurlijk treed er hersenbeschadiging op, maar dat gebeurt ook met alcohol of wiet. Enigste drug waar dat volgens mij niet zo is zijn paddo's en truffels.
Aspergirl zei:
En tevens is de verslavingskans groot.
Klik om te vergroten...
Welke drugs gaat het dan precies over? Want alcohol en wiet staan véél hoger op de lijst qua verslaving dan bijvoorbeeld XTC. Dus vind ik het een beetje vreemd dat jouw psych je dan wiet aanraad, omdat dit juist een zeer verslavende drug is.
check: http://healthblog.ncpa.org/wp-content/u ... larger.jpg

Trouwens, bedenkt ik me nu, anti-depresiva zijn een van de verslavendste 'drugs' heb ik wel een gehoord

Aspergirl zei:
gaan blowen
Klik om te vergroten...
Lijkt mij dus een averechts effect hebben, aangezien blowen je meestal afsluit van je omgeving en je meestal niet meer goed kan communiceren.

Of het voor jou negatief of positief uitpakt kan ik natuurlijk niks over zeggen. Wel kan ik mijn eigen ervaringen met je delen, zie hierboven. :wink:
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#15
Veel interessant leesvoer in dit topic, maar moet bekennen dat ik er even snel doorheen gescanned heb en niet alles gelezen. Heeft iemand al opgemerkt dat anti-depressiva (of welk medicijn dan ook) ook "drugs" is?

In de westerse wereld gebruiken we drugs/medicijnen tegen de symptomen van een ziekte. Een in mijn ogen meer logische aanpak is behandeling van de ziekte zelf. Dit kan alsnog bereikt worden met behulp van drugs. Middelen als Ayahuasca, LSD maar ook MDMA kunnen inzichten geven die jou kijk op de wereld dusdanig en blijvend veranderen dat er een verandering in jou wezen plaatsvind.
Je bewustzijn moet zo aangepast worden dat de slechte eigenschap tot in de kern begrepen wordt, waarna je een absoluut oordeel kunt vellen over de logica of het nut van deze eigenschap en deze vervolgens kunt accepteren of afstoten.

Ik zie ons wezen 3-delig. Ziel, geest en lichaam. De Ziel is je werkelijke Ik.

Onze hersens zijn een gereedschap om interactie tussen de spirituele en materiële wereld mogelijk te maken. Door deze interactie wordt er een steeds sterker wordende Geest gevormd. Die Geest bestaat uit herinneringen (van school educatie tot levens gebeurtenissen) en associaties. De herinneringen zijn feitelijk objectieve waarnemingen, de associaties tussen herinneringen geven ze emotie en logica of relativering. Gehandicapte hersens geven een vertekend beeld van de materiële werkelijkheid door aan de Ziel en vice versa.

Asperger is misschien niet te genezen, maar je kan wel routes aanleggen in je hersens waardoor de ervaringen des levens niet meer door het Asperger-filter gaan, of in elk geval wat richtingaanwijzers langs de route plaatsen die je helpen de inkomende ervaringen te relativeren.

Overigens bestaat er in mijn optiek geen gezonde geest. Al onze hersenpannetjes zijn immers beïnvloed door allerlei zaken en geven altijd een vertekende ervaring van de werkelijkheid.

Mijn advies dan ook: wel of geen drugs als hulp is onbelangrijk, liever niet zou ik zeggen. Maar ten allen tijden bewustzijn dat je een Geest hébt en een Ziel bént.De Geest is vormbaar, tijdsgebonden en gebrekkig. De Ziel is absoluut, eeuwig en perfect.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Eens met dat laatste, maar het is wel een beetje vaag om te zeggen dat je iets afraadt terwijl het jouzelf wel geholpen heeft. Ik had die kleine lettertjes niet eens gelezen.
A
AspergirlLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hallo allemaal,

Ik ben er sinds een jaar ongeveer achter dat ik Asperger heb, een vorm van autisme. Hier heb ik al mijn hele leven last van. Vooral vanaf het begin van de puberteit. Ik heb vooral erg veel last van sociale onzekerheid, bang wat anderen van me zullen denken. Ook ben ik altijd erg moe, ik denk dat dit ook hiermee te maken heeft.

Toen ik begon met antidepressiva werd ik een stuk losser en merkte ik dat ik minder grenzen had. Nu is het zo dat ik deze antidep elke dag moet slikken en ik wil er graag vanaf. Maar toch wil ik ook niet de effecten ervan kwijtraken.

Nu heb ik hierover gesproken met een goede vriend van mij. Hij wil me zeker niet aansporen om drugs te gaan gebruiken, maar hij zegt wel dat dit een effect kan hebben op mij die positief kan zijn. Daarom wil ik graag ervaringen en advies van jullie horen (die in een soortgelijke situatie zitten, gezeten hebben of meegemaakt hebben).

Ik ben niet iemand die verslavingsgevoelig is. Volgens die vriend kan 1x het gebruik van drugs al een blijvende verandering teweeg brengen. Als het goed is gaat je hart sneller kloppen (minder vermoeidheid?) en heb ik dan sociaal minder grenzen. Misschien ook vermindering van angst (ik ben erg bang in sociale situaties voor conflicten).

Ook ben ik benieuwd welke soorten drugs welk effect op mij zullen hebben in combinatie met Asperger. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb geplaatst, anders hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.

Groetjes Aspergirl
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#18
hai,

ik moet eerlijk zeggen dat je op misschien een jointje op zn tijd na, beter van
drugs af kan blijven.

Drugs (uppers) kunnen veel remmingen wegnemen, veel energie bieden. Zoals
alles in het leven komt na de up echter altijd de down. Ik krijg uit je post niet
het idee dat je die aan zou kunnen (no offence). Besef je dat diezelfde drugs je
uitgeput, versleten, verdrietig en down achter kunnen laten. Dat is een prijs die
mensen die ze gebruiken (en ik) er voor betalen.

tripmiddelen kunnen voor veel mensen inzicht bieden in hun leven, maar kunnen ook
erg ingewikkeld worden. Ik denk dat je asperger dit enkel verergert. Maar ik kreeg
niet het idee dat je hier op doelde.

Buiten dit verhaal is het link om antidepressieva met sommige drugs te combineren
(levensgevaarlijk). Ik raad je op dit punt van je leven dus zeker af om dit soort dingen
te proberen, vooral vanwege het incasseringsvermogen dat je er wel voor nodig hebt.

Misschien is het aan te raden om met je klachten bij je psych te praten, om wellicht
beter bij je situatie passende meds te krijgen.

Mocht je nog vragen hebben kan je pmen

gr
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb mijn originele bericht helemaal gewist en begin even opnieuw aangezien ik alles nog even goed doorgelezen heb. Je wilt drugs gebruiken en je hebt autisme, zelf ken ik verscheidene mensen die ook last hebben van autisme en bekend zijn met het gebruik van middelen. Je hebt veel verschillende middelen met verschillende uitwerkingen. Cannabis zal je waarschijnlijk meer afsluiten en cannabis is ook sociaal niet echt bevorderend. Ik verwacht dat je wilt dat je sociale barriere minder wordt. Alcohol kan dat bijvoorbeeld al doen. Ken zelf iemand met autisme die 10 jaar heeft gedronken. In die periode had hij een goede baan, vrouw en een sociaal leven. Nu is hij gestopt en blowt in de plaats en is sociaal echt achteruit gegaan en gaat achteruit.

Ook uppers als speed cocaine en xtc kunnen je stukken socialer maken. Heb ook een keer een jongen gekend die speed nam en daarnaast gewoon een vriendin had. Zou wel voor jezelf heel goed uitzoeken wat je wilt en wat je naast je medicijnen kan verdragen. Want een antidepresiva kan alcohol zo dusdanig versterken dat je veel minder als een normaal iemand nodig hebt. Uppers en antidepressiva kan verschillende negatieve bijwerkingen hebben dus alles wat ik eerder gezegd heb trek ik terug. Al verwacht ik dat als je een normale dosering gebruikt van speed of xtc dat de negatieve bijwerkingen wel mee zullen vallen. Maar je weet het nooit dus alcohol is het enige wat ik zo kan bedenken wat met weinig risico''s is.

Gewoon heel goed bedenken wat je wilt voordat je iets doet.
m
mrflameLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn excuses. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat je eventuele medicatie zijn nemen. Luister eerder naar de raad van Jaapie en vergeet wat ik heb gezegd!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."