Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAsperger --> helpt drugsgebruik?

Asperger --> helpt drugsgebruik?

34 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
A
AspergirlLid
01-01-2024, 00:00
Hallo allemaal,

Ik ben er sinds een jaar ongeveer achter dat ik Asperger heb, een vorm van autisme. Hier heb ik al mijn hele leven last van. Vooral vanaf het begin van de puberteit. Ik heb vooral erg veel last van sociale onzekerheid, bang wat anderen van me zullen denken. Ook ben ik altijd erg moe, ik denk dat dit ook hiermee te maken heeft.

Toen ik begon met antidepressiva werd ik een stuk losser en merkte ik dat ik minder grenzen had. Nu is het zo dat ik deze antidep elke dag moet slikken en ik wil er graag vanaf. Maar toch wil ik ook niet de effecten ervan kwijtraken.

Nu heb ik hierover gesproken met een goede vriend van mij. Hij wil me zeker niet aansporen om drugs te gaan gebruiken, maar hij zegt wel dat dit een effect kan hebben op mij die positief kan zijn. Daarom wil ik graag ervaringen en advies van jullie horen (die in een soortgelijke situatie zitten, gezeten hebben of meegemaakt hebben).

Ik ben niet iemand die verslavingsgevoelig is. Volgens die vriend kan 1x het gebruik van drugs al een blijvende verandering teweeg brengen. Als het goed is gaat je hart sneller kloppen (minder vermoeidheid?) en heb ik dan sociaal minder grenzen. Misschien ook vermindering van angst (ik ben erg bang in sociale situaties voor conflicten).

Ook ben ik benieuwd welke soorten drugs welk effect op mij zullen hebben in combinatie met Asperger. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb geplaatst, anders hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.

Groetjes Aspergirl
j
jaapiLid
hai,

ik moet eerlijk zeggen dat je op misschien een jointje op zn tijd na, beter van
drugs af kan blijven.

Drugs (uppers) kunnen veel remmingen wegnemen, veel energie bieden. Zoals
alles in het leven komt na de up echter altijd de down. Ik krijg uit je post niet
het idee dat je die aan zou kunnen (no offence). Besef je dat diezelfde drugs je
uitgeput, versleten, verdrietig en down achter kunnen laten. Dat is een prijs die
mensen die ze gebruiken (en ik) er voor betalen.

tripmiddelen kunnen voor veel mensen inzicht bieden in hun leven, maar kunnen ook
erg ingewikkeld worden. Ik denk dat je asperger dit enkel verergert. Maar ik kreeg
niet het idee dat je hier op doelde.

Buiten dit verhaal is het link om antidepressieva met sommige drugs te combineren
(levensgevaarlijk). Ik raad je op dit punt van je leven dus zeker af om dit soort dingen
te proberen, vooral vanwege het incasseringsvermogen dat je er wel voor nodig hebt.

Misschien is het aan te raden om met je klachten bij je psych te praten, om wellicht
beter bij je situatie passende meds te krijgen.

Mocht je nog vragen hebben kan je pmen

gr
w
willemvLid
Heb mijn originele bericht helemaal gewist en begin even opnieuw aangezien ik alles nog even goed doorgelezen heb. Je wilt drugs gebruiken en je hebt autisme, zelf ken ik verscheidene mensen die ook last hebben van autisme en bekend zijn met het gebruik van middelen. Je hebt veel verschillende middelen met verschillende uitwerkingen. Cannabis zal je waarschijnlijk meer afsluiten en cannabis is ook sociaal niet echt bevorderend. Ik verwacht dat je wilt dat je sociale barriere minder wordt. Alcohol kan dat bijvoorbeeld al doen. Ken zelf iemand met autisme die 10 jaar heeft gedronken. In die periode had hij een goede baan, vrouw en een sociaal leven. Nu is hij gestopt en blowt in de plaats en is sociaal echt achteruit gegaan en gaat achteruit.

Ook uppers als speed cocaine en xtc kunnen je stukken socialer maken. Heb ook een keer een jongen gekend die speed nam en daarnaast gewoon een vriendin had. Zou wel voor jezelf heel goed uitzoeken wat je wilt en wat je naast je medicijnen kan verdragen. Want een antidepresiva kan alcohol zo dusdanig versterken dat je veel minder als een normaal iemand nodig hebt. Uppers en antidepressiva kan verschillende negatieve bijwerkingen hebben dus alles wat ik eerder gezegd heb trek ik terug. Al verwacht ik dat als je een normale dosering gebruikt van speed of xtc dat de negatieve bijwerkingen wel mee zullen vallen. Maar je weet het nooit dus alcohol is het enige wat ik zo kan bedenken wat met weinig risico''s is.

Gewoon heel goed bedenken wat je wilt voordat je iets doet.
m
mrflameLid
Mijn excuses. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat je eventuele medicatie zijn nemen. Luister eerder naar de raad van Jaapie en vergeet wat ik heb gezegd!
w
willemvLid
mrflame zei:
Hallo,

Heel erg verstandig om dat soort zaken hier te vragen!
Om er gelijk op te reageren: het ligt per persoon natuurlijk anders. Een vriend van mij heeft ook een vorm van autisme (weet niet precies welke vorm) en hij was altijd erg bang om met mensen in contact te komen. Hij sloeg altijd gelijk dicht op het moment als iemand, die hij niet kende, opeens wat tegen hem zei.
Toen hij voor het eerst xtc had genomen (we begonnen met z'n tweetjes, hij vond het namelijk erg spannend allemaal), werd hij wel opeens heel erg open en communicatief tegenover andere.
Ook tot de dag van vandaag is hij een stuk meer open-minded en ik merk aan hem dat hij iets makkelijker contact legt. Ik denk voornamelijk omdat hij heeft ervaren dat er ook geen of geen grote drempel kan zijn, hierdoor zal hij sneller over die drempel kunnen stappen later.
Echter vormde zich er wel een probleem (in zijn geval), hij vind dit effect zo leuk, dat hij het liefst vaker gebruikt. Gelukkig kan hij zelf niet aan drugs komen en moet het van mij komen, waardoor ik het voor hem kan doseren ( wat ook super chill is voor mezelf, dan reduceer ik mijn gebruik ook enorm.)

Ik denk dus dat MDMA, ofwel XTC het meest in de buurt komt van wat jij wilt ervaren. Remmingen gaan weg, je vind iedereen lief, je stapt sneller op mensen af, je bent opener enz.
Wel moet je oppassen. Het kan namelijk zo leuk zijn, dat je het steeds vaker wilt doen. Ik dacht zelf ook geheel niet verslavingsgevoelig te zijn, ( ik rookte soms, maar kon ook masnden stoppen. Ik kon makkelijk uitgaan zonder drank, terwijl iedereen helemaal van de kaart was) maar toen ik drugs gebruikte was het een stuk moeilijker om daar vanaf te blijven in het begin.

Je hebt wel wat regeltjes tijdens het gebruik:
- je hebt pillen kunnen bemachtigen. Mooi, laat ze dat in eerste instantie testen. Dit kan bij verschillende testcentra in het land. Moet je effe googelen voor één bij jou in de buurt.
- als je gebruikt bouw dan rustig op. Als je weet hoeveel mg MDMA in je pul zit dan kan je simpel uitrekenen wat een goede dosis voor je is. Er is een regel: voor elke 1 kg aan eigen gewicht kan je 1,5 mg MDMA nemen (voor een verstandige dosis).
- drink niet teveel, maar ook niet te weinig. Twee goede glazen water per uur is aan te raden.
- neem het met iemand die het vaker heeft gedaan.
- niet combineren met andere drugs of alcohol!!!
- eet genoeg fruit, drink genoeg isotone sportdranken of neem genoeg vitaminpillen de dag(en) na gebruik. MDMA heeft effect op je serotonine (het stofje in je hersenen wat je vrolijk maakt), het verbruikt het, waardoor je de dagen na gebruik nogal neerslachtig bent. Goede voeding en slaap zorgen er voor dat alles beter hersteld.

Hopelijk heb je er wat aan :)
Klik om te vergroten...

Ook een goed advies had het niet gelezen hoe gaat het met die vriend van je als hij geblowd heeft? Verergert dat het of niet?
T
TijdloosLid
Heb zelf ook ´Asperger´ volgens tests maar als je het mij vraagt zegt dat meer iets over hoe je de vragen beantwoord/benaderd/interpreteert het blijft een 'moment' opname. En uit mijn ervaring kan ik delen dat MDMA een erg positief effect heeft/had. Ben daardoor vel opener geworden, en ik raad dit niemand aan met autisme eigenlijk maar LSD heeft mij goed geholpen ermee om te gaan :)
Mensen geloven me niet eens als het ter sprake komt (zelden dus)..
Kwam er ook pas laat achter

Maar zoals hierboven ook staat, autisme is complex en iedereen ervaart het weer anders, tripmiddelen raad ik ook af. Maar kan (in sommige gevallen/vormen) positieve invloed hebben in sommige gevallen is mijn bescheiden mening

Duidelijke en heldere adviezen mrflame en wilemvaag!
j
jaapiLid
25tolife zei:
Heb zelf ook ´Asperger´ volgens tests maar als je het mij vraagt zegt dat meer iets over hoe je de vragen beantwoord/benaderd/interpreteert het blijft een 'moment' opname. En uit mijn ervaring kan ik delen dat MDMA een erg positief effect heeft/had. Ben daardoor vel opener geworden, en ik raad dit niemand aan met autisme eigenlijk maar LSD heeft mij goed geholpen ermee om te gaan :)
Mensen geloven me niet eens als het ter sprake komt (zelden dus)..
Kwam er ook pas laat achter

Maar zoals hierboven ook staat, autisme is complex en iedereen ervaart het weer anders, tripmiddelen raad ik ook af. Maar kan (in sommige gevallen/vormen) positieve invloed hebben in sommige gevallen is mijn bescheiden mening

Duidelijke en heldere adviezen mrflame en wilemvaag!
Klik om te vergroten...

je gaat compleet aan het feit voorbij dat de persoon in kwestie aan de antidepressiva zit..
C
CooperLid
Hey Aspergergirl,

ik heb ook asperger, en heb veel soorten drugs uitgeprobeert. Van sommige drugs word je inderdaad op het moment zelf socialer, maar dat is maar tijdelijk. Uiteindelijk is het veel beter om aan jezelf te werken, terwijl je gewoon jezelf bent. En niet onder invloed van drugs. Dit heb ik geleerd van een periode waarin ik regelmatig onder invloed was. In het begin van deze periode dacht ik, dat ik de oplossing van veel problemen had gevonden. Maar dat was maar schijn. Ik ben nu veel opener naar mensen, en kan met iedereen leuk praten. Maar deze verworvenheid is niet door de drugs gekomen. Ik heb gewoon met vallen en opstaan geleerd hoe ik met andere mensen het best om kan gaan, 100% nuchter, 100% mezelf. Dit is niet makkelijk, maar de kennis die je op deze manier opdoet blijf je altijd houden.
A
AspergirlLid
Bedankt voor jullie reacties! Echt erg fijn dat jullie zo serieus en open reageren.

Ik had er zelf eigenlijk nog niet eens bij stil gestaan dat ik ook nog antidepressiva slik. De combi zal inderdaad niet erg verstandig zijn. Ik merk wel dat ik met alcohol een stuk losser word, al is alcohol niet echt mijn ding. Ik heb nooit veel hoeven drinken om aangeschoten te worden.

Ik was sowieso niet van plan om van drugsgebruik een gewoonte te maken. Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat ik van 1x gebruiken (of zelden) wat minder drempelvrees zou krijgen op het sociale vlak en dat ik ook meer energie zou krijgen (omdat je hart blijkbaar sneller gaat kloppen).
j
jaapiLid
als je graag over het algemeen meer energie hebt kan je ook fitness
of andere sport of iets proberen.

Beetje saai advies misschien, maar als dat werkt kan je het blijven doen
in tegenstelling tot drugs :)
w
willemvLid
Wil even kwijt dat hoe Jaapi over antidepresiva en drugs samen doet een beetje overdreven is. Ik heb 5 jaar lang dagelijks antidepresiva en drugs gecombineerd zonder 1 nadeel. Het kan allemaal maar als iemand die keuze maakt is dat haar eigen keuze of ze nu antidepresiva slikt of niet. En al helemaal als iemand op een drugsforum advies over DRUGS komt vragen en niet over sporten of een gezonde leefstijl dan zou ze wel naar gezondlevenforum.nl zoeken. Verder No offence.

Het neemt niet weg dat het toch een gevaarlijke combinatie en daarom moet je voor jezelf goed weten hoe en wat. Het ligt ook heel erg aan welke soort antidepresiva want er zijn zoveel soorten van die medicijnen. Daarom is het goed om het eerst uit te zoeken of het wel naast elkaar gaat, misschien via google.
A
AspergirlLid
Haha ik snap het wel van beide kanten hoor. Natuurlijk is sporten 'beter' dan drugsgebruik. Maar ik ken mezelf ook. Ik heb echt een enorme hekel aan sporten, behalve dansen. En ik kan dat zoveel doen als ik wil, maar energie krijg ik er niet van helaas. Ik eet verder ook heel gezond.
Ik was eerst heel erg tegen drugs, maar ik sta er de laatste tijd wel voor open. Al heb ik nog nooit iets gebruikt (zelfs nog nooit geblowd!).
j
jaapiLid
willemvaag zei:
Wil even kwijt dat hoe Jaapi over antidepresiva en drugs samen doet een beetje overdreven is. Ik heb 5 jaar lang dagelijks antidepresiva en drugs gecombineerd zonder 1 nadeel. Het kan allemaal maar als iemand die keuze maakt is dat haar eigen keuze of ze nu antidepresiva slikt of niet. En al helemaal als iemand op een drugsforum advies over DRUGS komt vragen en niet over sporten of een gezonde leefstijl dan zou ze wel naar gezondlevenforum.nl zoeken. Verder No offence.
Klik om te vergroten...

offence taken

er zijn verschillende soorten antidepressiva, een groep daarvan (mao-remmers) is
dodelijk in combinatie met xtc.

En als iemand graag meer energie heeft in deze situatie is drugs nietecht een oplossing.
Het is niet wat de persoon zoekt, gezien de dip die je er aan overhoud.

maar, niet alle antidepressiva zijn hetzelfde, de regel is wel dat je beter van xtc af
kan blijven dan. Zoek er maar een post over bij het xtc subforum, het staat er
allemaal verklaard, met groepen antidepressiva en gevolgen erbij.

graag met inhoudelijke argumenten komen en je huiswerk doen
w
willemvLid
Aspergirl zei:
Haha ik snap het wel van beide kanten hoor. Natuurlijk is sporten 'beter' dan drugsgebruik. Maar ik ken mezelf ook. Ik heb echt een enorme hekel aan sporten, behalve dansen. En ik kan dat zoveel doen als ik wil, maar energie krijg ik er niet van helaas. Ik eet verder ook heel gezond.
Ik was eerst heel erg tegen drugs, maar ik sta er de laatste tijd wel voor open. Al heb ik nog nooit iets gebruikt (zelfs nog nooit geblowd!).
Klik om te vergroten...

Ken het van mezelf ben als kind ook heel erg tegen drugs geweest en nu ben ik volledig PRO drugs. Nee dat is overdreven want ik zie dat drugs heel veel maatschappelijke schade met zich meeneemt. Zou gewoon kleine stapjes nemen en goed bedenken wat je zelf wilt en hoever je wilt gaan. Het is al heel goed dat je van te voren jezelf deze dingen allemaal afvraagt en er eerst meer over wil weten. Uiteindelijk kies je er zelf voor of je het wel doet of niet doet. Eerlijk gezegd denk ik wat anderen hier zeggen dat xtc met autisme goed kan bevallen. Het heft heel veel sociale blokkades op en je wordt verliefd op de wereld (normaal althans).

En jaapi heeft wel gelijk al het aankomt dat bepaalde combinaties drugs antidepresiva levensgevaarlijk zijn. Daarom zeg ik ook als ik van de brug spring springt de rest dan ook?
A
AspergirlLid
Even een concrete vraag. Stel ik probeer een keer xtc (of zoiets). Zijn er dingen die ik er (na de high en de low) er nog aan over kan houden? Of word ik weer helemaal zoals ik was? Misschien een beetje een rare vraag, maar ik hoor er verschillende dingen over.
Q
QbaasLid
Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders, maar toen kwam ik dit topic tegen en wou hier toch even op reageren. Dus account aangemaakt (komt vast wel meer van pas :P )

Ik ben zelf als kind (11 jaar ongeveer) na vele onderzoeken gediagnosticeerd met asperger. Erg moeilijke jeugd gehad, mijn pubertijd wil ik niemand aandoen, altijd alleen, geen vrienden, heel erg gepest op school etc. Zelfs een paar keer gedacht over zelfmoord. :confused: (kan ik me nu nauwelijks meer voorstellen)

Wel ooit, op mn 16e, eens een blowtje gerookt maar verder nog nooit met drugs in aanraking geweest.

Toen ik 20 was, vroeg mijn beste vriendin (ja die had ik inmiddels wel :tongueout: ) Of ik meeging naar een feestje en of ik daar dan ook een pilletje wou gebruiken. Nieuwsgierig als ik ben, wou ik dat wel. De avond van mn leven gehad, alles en iedereen was leuk/lief/aardig etc. Kortom het xtc gevoel.
Maar na deze avond voelde ik mij anders, achteraf gezien. Er was iets in mijzelf verandert, een soort afterglow van de xtc maar dan langer.

Ik ben vaker gaan feesten en heb zo langzaam een (h)echte vriendengroep opgebouwd, iets wat ik daarvoor, in mijn pubertijd, nooit gehad heb.

Inmiddels zo'n 5 jaar later ben ik echt sociaal geworden, veel vrienden(groepen) en wordt door veel mensen aardig gevonden en gewaardeerd. Ik geniet nu echt van het leven. :)
Ik ben ook verder gaan experimenteren met andere drugs (speed, ketamine, methoxetamine, ghb), ook tripmiddelen (truffels, 2-cb) en ben zelfs nu zo ver dat ik lsd wil proberen, iets wat mij eerst ontzettend eng leek.

Goed, sorry voor het hele levensverhaal :P Maar wat ik hiermee wil zeggen is, drugs heeft mijn leven positief verandert. Ik ben socialer, opener en zelfbewuster geworden. In plaats van de eenzame, vriendloze jongen die niet weet wat ie wil.
Ik weet niet of dit het (na)effect van de drugs zelf zijn, ik denk eerder dat drugs gebruik mij bepaalde inzichten gegeven heeft, en dat nog steeds doet, hoe ik met mensen en het leven om moet gaan.

Dus, het kan je leven zeker ten goede veranderen, ik spreek uit eigen ervaring!

Ik ben trouwens niet een of andere junk :tongueout: Gebruik niet dagelijks drugs, alleen af en toe in het weekend. Door de weeks studeer ik gewoon serieus en heb ik er ook totaal geen behoefte aan.
A
AspergirlLid
Dankjewel voor je reactie. Erg herkenbaar allemaal! Ik wil mijn puberteit ook niemand aandoen, inderdaad ook veel gepest en ook serieus nagedacht over zelfmoord.
Ik merk dat ik het erg moeilijk vind om vrienden te maken en houden en heb ook erg weinig vrienden. Hier baal ik enorm van. Zodra er een moeilijk punt komt in de vriendschap ben ik geneigd me terug te trekken en dan verwatert het meestal.
Je verhaal klinkt heel positief. Ik ben zelf een beetje bang dat het gebruiken iets kan veranderen waar ik later spijt van heb. Beetje vergelijkbaar met het zetten van een tattoo. Dat wil ik ook heel graag, alleen bang voor spijt...
Z
ZERO-Lid
Hmm, wat ik eraan over gehouden heb zie ik bijna alleen maar als positief.
Ik heb wel eens geprobeerd te denken aan stressvolle dingen op het moment dat ik xtc op had, zoals een belangrijk stagegesprek wat ik vlak daarna had, maar het lúkte gewoon niet om eraan te denken. De gedachte eraan dwarrelde zo mijn hoofd weer uit. En door dat te ervaren merk ik dat ik nu nuchter ook rustiger ben omdat ik dat soort dingen wat meer los kan laten en dat helpt zo veel. Ik ging ineens zo erg nadenken over wat belangrijk is in m'n leven en wat niet. En dat zorgt er ook voor dat ik onbelangrijke dingen meer links kan laten liggen (zoals wat mensen van je denken of zo).
En ook als iemand een compliment naar je maakt, dat onthoud ik altijd. Ik heb niet zoveel zelfwaardering maar toen m'n beste vriendin zei dat ik echt echt een heel mooi en leuk meisje was (ontzettend oprecht altijd, die momenten, haha) toen voelde ik me de weken erna wel echt een stuk beter over mezelf. :P
Het enige nadeel vind ik dat ik vaak nadenk over wanneer ik het weer ga doen :') Maar dat vervaagt gelukkig wel na verloop van tijd.
Q
QbaasLid
Aspergirl zei:
Dankjewel voor je reactie.
Klik om te vergroten...
Your Welcome :) Vind het zelf ook fijn om te lezen dat er mensen zijn met asperger die drugs gebruiken (of willen gebruiken dus).
Er zijn weinig mensen uit mn omgeving die weten dat ik het heb overigens, alleen mn ouders en een paar goeie vrienden, dus daarom dat ik zelf ook nog weinig weet over de gevolgen van drugsgebruik als je asperger hebt, behalve dus mijn ervaringen.

Aspergirl zei:
Ik merk dat ik het erg moeilijk vind om vrienden te maken en houden en heb ook erg weinig vrienden. Hier baal ik enorm van. Zodra er een moeilijk punt komt in de vriendschap ben ik geneigd me terug te trekken en dan verwatert het meestal.
Klik om te vergroten...
Dit is dus precies wat ik ook had, maar door mijn xtc (en later ook speed) gebruik ben ik veel meer naar mensen toegegroeid en vind ik het veel makkelijker (nog steeds niet altijd hoor :wink: ) om vreemde mensen aan te spreken. Ook conflicten aangaan gaat me veel makkelijker af. Waar ik eerst inderdaad mezelf terugtrok, ga ik nu vaker de dialoog aan.
Het rare is dat xtc iets met je empathie doet, waardoor je ineens veel sneller contact maakt en ook anderen veel beter begrijpt. Dit werkt, voor mij, dus ook nog na als je drugs alweer zijn uitgewerkt, als een soort inzicht na een trip. Ik wordt er 'normaler' door, qua gedrag, ik snap ineens hoe je sociale situaties handle't. Moeilijk uit leggen.
En zeker bij xtc ben je vaak heel eerlijk en oprecht en creëer je echt een band met anderen (niet zo blablabla als bij alcohol, veel puurder/echter)
Aspergirl zei:
Ik ben zelf een beetje bang dat het gebruiken iets kan veranderen waar ik later spijt van heb.
Klik om te vergroten...
Het kan je, denk ik, alleen maar positief veranderen. Maar niet gelijk te heftig/veel gebruiken en zeker geen tripmiddelen (deze verandering van bewustzijn kan zodanig heftig zijn dat je in een psychose beland, dit komt bij mensen met autisme e.d vaker voor. KAN he, hoeft niet :wink: )
Maar waar ben je precies bang voor? De verandering zelf? Of dat je een ander mens wordt?
A
AspergirlLid
Ik weet niet precies waar ik bang voor ben. Het onbekende, denk ik.
Ik ben nu lichamelijk erg rustig, kan makkelijk ontspannen, makkelijk in slaap komen. En dat wil ik graag houden.
Maar psychisch ben ik juist druk. Inderdaad ook zoals hierboven gezegd werd met nadenken hoe anderen over mij denken (natuurlijk bedenk ik dat meestal niet op een positieve manier) en ik gedraag me daardoor ook heel anders. En empathie heb ik misschien te weinig. Ook het 'lezen' van anderen kan ik niet goed. Dus aan iemand zien dat die een bepaalde emotie heeft op dat moment.
Verder ben ik heel erg gecontroleerd. Ik let heel erg op hoe ik overkom, echt tot in de kleine puntjes. Van de manier waarop ik zit tot de manier waarop ik eet of wat ik zeg. Dat is ook vermoeiend en daar wil ik vanaf, maar natuurlijk niet in zoverre dat ik straks eerst doe voordat ik denk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."