Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsADD en drugs

ADD en drugs

17 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
O
OldskoolStonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi
(Ik weet niet of dit het juiste subforum is voor dit maar lees toch even door aub :) )

Ik ben heel men leven geworsteld met 'iets'. Pas recent heb ik ontdekt dat dit ADD is ( ben nog niet hiervoor in behandeling gegaan). Ik heb nooit ritaline, concerta ofzo genomen maar ben hier de laatste tijd wel veel over aan het nadenken.

Even over mezelf:
-concentratie vermogen is zeer laag bij minder boeiende onderwerpen en opvallend hoog bij, voor mij toch, interessante onderwerpen.
-zeer impulsief, ik doe vaak idiote dingen zonder na te denken over de consequenties. Met deze heb ik het meeste last, en het heeft me al vaak in situaties gebracht waarbij ik mezelf wel kon wurgen :flushed:
-moeite om sociale contacten bij te houden (laatste tijd gaat het beter omdat ik mezelf hiertoe verplicht)
-enorm vergeetachtig en chaotisch
-intelligent :P
-gevoelig voor verslavingen (hangt nauw samen met impulsiviteit)

Ik ben vrij goed in relativeren en kan meestal wel lachen om mijn idiote, impulsieve daden, maar soms gaat het TE VER en ik ben nu eigenlijk ten einde raad. Ik ga zeker hiervoor een oplossing zoeken (therapie of medicatie of beide), maar ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die hier last van hebben en hoe jullie hier mee omgaan.

Yoo
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee, geen last van, maar wel ervaring met kids die het hebben. Dat je nu weet waar het door komt geeft je de mogelijkheid het aan te pakken. Medicatie is een optie, maar aangezien je het nu pas weet wat het is zou ik eerst of in ieder geval ook er aan gaan werken door nieuw/ander gedrag aan te proberen leren.
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
OldskoolStoner zei:
Hoi
(Ik weet niet of dit het juiste subforum is voor dit maar lees toch even door aub :) )
Klik om te vergroten...
is goed

OldskoolStoner zei:
Ik ben heel men leven geworsteld met 'iets'. Pas recent heb ik ontdekt dat dit ADD is ( ben nog niet hiervoor in behandeling gegaan). Ik heb nooit ritaline, concerta ofzo genomen maar ben hier de laatste tijd wel veel over aan het nadenken.
Klik om te vergroten...
zou ik niet doen aangezien ik ook ADD+ADHD(+?) heb en weer waarover ik praat.
je zegt dat je gevoelig bent voor verslavingen, ik ook. Dus geloof me fuck niet met ritaline, dex of wat dan ook van medicatie. je zal het na een tijd misbruiken en je kan er potentieel verslaafd aan geraken! :xtc:

OldskoolStoner zei:
Even over mezelf:
-concentratie vermogen is zeer laag bij minder boeiende onderwerpen en opvallend hoog bij, voor mij toch, interessante onderwerpen.
-zeer impulsief, ik doe vaak idiote dingen zonder na te denken over de consequenties. Met deze heb ik het meeste last, en het heeft me al vaak in situaties gebracht waarbij ik mezelf wel kon wurgen :flushed:
-moeite om sociale contacten bij te houden (laatste tijd gaat het beter omdat ik mezelf hiertoe verplicht)
-enorm vergeetachtig en chaotisch
-intelligent :P
-gevoelig voor verslavingen (hangt nauw samen met impulsiviteit)
Klik om te vergroten...
heb ik/ben ik ook allemaal maar zo'n maal 10 zeg maar :rockband:

OldskoolStoner zei:
Ik ben vrij goed in relativeren en kan meestal wel lachen om mijn idiote, impulsieve daden, maar soms gaat het TE VER en ik ben nu eigenlijk ten einde raad. Ik ga zeker hiervoor een oplossing zoeken (therapie of medicatie of beide), maar ik vroeg me af of hier nog mensen zijn die hier last van hebben en hoe jullie hier mee omgaan.

Yoo
Klik om te vergroten...

ik persoonlijk raad je aan om niet te beginnen met het nemen van medicatie.
je loopt een risico dat je:
1)niet meer zonder kan
2)misbruikt
3)schadelijk effect op loopt door te misbruiken, te weinig/te veel inneemt, ..., ...
4)...,...
door je zelf te kennen en door je zelf te trainen ga je minder last hebben van de negatieve dingen die je level momenteel bemoeilijken.
wij zijn namelijk type druggebruikers die zeer veel risico's lopen en moeten leren hoe met drugs om te gaan. dit in mate te doen en je grenzen te kennen.

:wave:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ten eerste was de TS al begonnen met medicatie. Ten tweede heeft, correct gediagnosticeerde adhd-ers, medicatie vaak een positief effect (ritalin bv in zo'n 80% van de gevallen. Ten derde heeft misbruik niet zo zeer met het middel te maken, maar des te meer met jou zelf en je omstandigheden.

Dus ja pas op met dit soort medicatie. Er zit zeker een risico aan, maar zeggen dat je het niet moet gebruiken is veel te kort door de bocht. Zolang de voordelen de nadelen overstijgen is het een reeele optie. Om misbruik te voorkomen, maar ook om op lange termijn goed om te gaan met je ziekte is het inderdaad wel belangrijk dat je ook naar jezelf kijkt en daaraan werkt. Alleen medicatie is geen oplossing. Het is slechts een hulpmiddel. Die in bv het geval van methylfenidaat ook maar tijdelijk echt werkzaam is.
J
JovanovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tufnut zei:
Zolang de voordelen de nadelen overstijgen is het een reeele optie. Om misbruik te voorkomen, maar ook om op lange termijn goed om te gaan met je ziekte is het inderdaad wel belangrijk dat je ook naar jezelf kijkt en daaraan werkt. Alleen medicatie is geen oplossing. Het is slechts een hulpmiddel. Die in bv het geval van methylfenidaat ook maar tijdelijk echt werkzaam is.
Klik om te vergroten...

als je op lange termijn kijkt zie je mensen afhankelijk hiervan worden. En wat schuilt er achter heel dat medicijnengedoe? Maffiapraktijken.. Kijk liever verder dan je neus lang is voor dat je dwaze opmerkingen geeft.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. En zonder al te veel argumentatie durf je nogal een vervelende toon aan te slaan. Moet je niet doen, maakt je niet echt overtuigend.
Methylfenidaat is niet echt verslavend, hooguit geestelijk, maar dat kan drop ook zijn. Het is zelfs zo dat gebruik ervan ervoor zorgt dat er later minder verslavingen ontstaan bij gebruikers dan wanneer ze niet gebruiken, doordat zelfmedicatie niet nodig is en dus geen slachtoffers aan verslaving van andere middelen velt. Verder zijn er meerdere positieve effecten van het gebruik bekend.

Dat het te vaak en teveel wordt voorgeschreven (al dan niet in het belang en gestimuleerd door de farmaceutische industrie) doet daar niets aan af.
O
OldskoolStonerLid
01-01-2024, 00:00
#7
bedankt voor de reacties. Ik denk dat jullie allebei wel een punt hebben, maar ik heb besloten om toch rilatine te proberen. Ik denk dat ik anders nooit mijn studies ga volhouden :(
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je goed leest, ben ik op het punt van de maffiapraktijken het ergens wel met die andere knakker eens, maar debnk ik zeker dat de baad zou kunnen hebben bij medicatie. Ritaline zou ik niet adviseren beter ga je voor een middel (met dezelfde werkzaame stof -methylfenidaat- dat wel) met vertraagde afgifte. Dat geeft een betere verdeling over de dag en voorkomt dat je een dosis vergeet of te laat neemt met de kans op een vervelend rebound gevoel.

Zorg ook dat je goede begeleiding krijgt en houd, want dat laatste wordt vaak vergeten. Eenmaal ingesteld op medicatie wil niet zeggen dat je het moet blijven gebruiken. Dit moet ieder halfjaar besproken worden en het is goed ieder jaar een periode zonder te doen om te kijken of en hoe werkzaam het nog is. Daarnaast blijft het van belang te werken aan je gedrag en het leren omgaan met de problemen.
Z
ZoariLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb ook ADD en een te hoog IQ.
Mijn non-verbale IQ is 135 en mijn verbale IQ is 115. Dit is erg hoog [De gemiddelde is 105/105].
Mischien klinkt +30 niet zo veel maar het is wel zo omdat ik een te hoog non-verbale IQ heb vergeleken mijn verbale IQ betekent dus dat ik meer in plaatjes denk [non-verbaal]. Dit geeft dus moeite met school.

Een IQ zegt niks! Het betekent niet dat ik slimmer ben dan jij!
Waarom drink ik? Rook ik? Het verneukt mijn lichaam alleen maar. Waarom leer ik niet?
IQ test zegt dus vrij weinig, het is alleen het vermogen wat je hebt, wat je ermee doet is of je slim bent of niet.

---------------------------------------------------------------------------

Genoeg gebabbeld. Nou ik heb ook ADD. Zelfde punten als jou alleen ik denk wel voordat ik wat doe. Ik ben minder druk. Ik ben meer afgezonderd en hou ervan om in mijn eigen gedachtes te zitten. Drugs heeft bij mij inderdaad meer effect. Ik trip hem te veel op wiet. Dat komt door mijn gedachtes...ik gebruik dan ook geen medicijnen [normaal ook nooit]. Ik zou wel oppassen.


---------------------------------------------------------------------------

Jovanovic heeft deels gelijk dat er maffia-praktijken achter bepaalde medicijnen. Ik weet dat er op een bepaald product tegen hooikoorts geen werkende stoffen tegen de hooikoorts aanwezig zijn. Of dit ook bij Ritaline etc. zit zou ik niet weten. De hypotheek betaald het wel dus het is mogelijk dat ze hiervan gebruik maken.

----------------------------------------------------------------------------

Nog wat vragen, je kan ze gewoon stellen.
zoari.
O
OldskoolStonerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat dagdromen (weg zijn in gedachtes en daar blijven hangen) heb ik dus ook veel. De laatste tijd doe ik het echter minder. ik ben namelijk een boek aan het lezen over 'boeddhisme' (ja lach maar :rolleyes:), maar dit help me echt wel om meer bezig te zijn met mijn omgeving en het 'NU' en niet te zitten weg te dromen bij toekomstbeelden etc... En dit lijdt dan tot betere concentratie en controle van gedachtes (minder chaos).
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeer herkenbaar allemaal.

Je zal je eigen weg moeten vinden.

Als je bij de "mainstream" wil horen zijn mainstream drugs je antwoord. De drugs die 'big pharma' je kunnen voorschrijven. Ritalin, Concerta, Dexamfetamine..



Maar je komt niet voor niets juist hier je vraag stellen lijkt me... Jij bent anders. :)

Ik zou er boeken over kunnen schrijven maar zeg liever alleen dit:

Zoek jou weg. Val, sta op en ga door.

Namasté
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als ik zo die lijst doorlees van klachten die opgenoemd worden moet ik zeggen dat ik ze vrijwel allemaal ook heb. Zeker gesprekken in een grote groep (vergaderingen e.d.) vind ik erg moeilijk om te volgen omdat ik heel snel afdwaal. Eigenlijk ook wel als ik met iemand praat die constant aan het woord is, op een begeven moment hoor ik nog wel dat er nog geluiden geproduceerd worden maar dan heb ik al geen idee meer waar het over gaat (mijn ex vond dat schijnbaar ook erg vervelend op de een of andere manier :confused: ). Ik dacht altijd dat dit wel te wijten was aan mijn verslaving maar als ik er aan terugdenk had ik dit als kind ook al.

Ik hou al niet van etiketten en bijgeplakte protocollen en zal al helemaal nooit ritalin of concerta nemen, ten eerste omdat ik al genoeg drugs heb gebruikt in dit leven en ten tweede omdat ik de farmaceutische maffia niet wil spekken. En ik ben er ook gewoon trots op dat ik anders ben. Het is best moeilijk om buiten de boot te vallen maar toch zou ik het niet anders willen. Toch ga ik er wel meer over lezen en kijken wat het me gaat brengen.

Had ik dit maar een paar jaar eerde geweten dan had ik mooi gratis drugs kunnen krijgen! :grin:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoari zei:
De hypotheek betaald het wel dus het is mogelijk dat ze hiervan gebruik maken.
Klik om te vergroten...
De apotheek bedoel je denk ik :tearsofjoy:

Nathaniel zei:
Als je bij de "mainstream" wil horen zijn mainstream drugs je antwoord. De drugs die 'big pharma' je kunnen voorschrijven. Ritalin, Concerta, Dexamfetamine..
Klik om te vergroten...
Het is niet de vraag of je wel of niet mainstream bent. Het is de vraag waarbij je gebaat bent...

Nathaniel zei:
Maar je komt niet voor niets juist hier je vraag stellen lijkt me... Jij bent anders.
Klik om te vergroten...
Hij vraagt naar ervaringen. En dat is verstandig. Daar kun je veel aan hebben. Blijft overeind dat iedereen anders is en dat je dus gelijk hebt me:

Nathaniel zei:
Zoek jou weg. Val, sta op en ga door.
Klik om te vergroten...
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#14
Svali zei:
Had ik dit maar een paar jaar eerde geweten dan had ik mooi gratis drugs kunnen krijgen! :grin:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat jij dan voor dex zou gaan en anders al snel verveeld zou zijn geraakt :wink:. De Pharma's welke nuttig kunnen zijn voor ad(h)d-ers zijn niet echt heel intressant als drugs..
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tufnut zei:
Ik denk dat jij dan voor dex zou gaan en anders al snel verveeld zou zijn geraakt :wink:. De Pharma's welke nuttig kunnen zijn voor ad(h)d-ers zijn niet echt heel intressant als drugs..
Klik om te vergroten...

Nee, dat klopt. Misschien dat intraveneus dan nog een optie was geweest... :rock:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#16
:rockband: :rock:

:tearsofjoy:
Y
YahoeLid
01-01-2024, 00:00
#17
zou ik niet doen aangezien ik ook ADD+ADHD(+?) heb en weer waarover ik praat
Klik om te vergroten...

:confused:

Toink?

Als jij beweert dat je weet waarover je praat, zou je beter moeten weten. ADD is ADHD maar dan zonder de H (dus zonder de hyperactiviteit)... :xtc:

Dat gezever over het spekken van de farmaceutische industrie/maffiapraktijken.... waar hebben we het over? Ik heb jaren lang één of andere louche dealer gespekt omdat ik zonder pep me niet kon concentreren, geen focus had / overzicht kwijt was. Omdat ik dit zat was en de pep ook rotzooi is, heb ik de stap genomen en mij aangemeld voor onderzoek. Kwam uit wat ik al jaren dacht, dat ik ADHD heb. Nu dat ik inmiddels alweer een tijdje ritalin heb, gebruik ik geen pep meer, heeft de dealer een klantje minder, en kreeg de farmaceutische industrie er een klantje bij. Als ik dan toch moet kiezen: liever bij de apotheek mijn (gratis) dope halen en daardoor gegarandeerd wat men in die shit stopt, dan onnozel en onwetend pep te kopen van een dealer..... Let wel: ik weet ook dat Ritalin an sich geen wondermiddel is, het is enkel en alleen een ondersteuning, mijn ADHD gaat er niet van weg... Ik heb ook behandeling gehad/soort van lifestyle-training van een coach die mijn ogen ook opende. Het is dus een én - én verhaal.....
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#18
Precies... EN medicatie EN gedragstraining. Waarbij je moet weten dat Ritalin na 2 a 3 jaar zijn werking verliest.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."