Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs het weggeven van drugs verboden?

Is het weggeven van drugs verboden?

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vandaag kwam de vraag in me op of het weggeven van drugs nu illegaal is.
In de jaren '60 werd vaak massaal lsd zegels uitgedeeld. Stel dat je op een Psytrance feestje een vel zegels uitdeelt, dan verdien je er in principe geen geld aan en zou het dus niet strafbaar moeten zijn toch?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Weggeven is niet verboden nee, echter is bezit wel verboden en zul je ook gewoon vervolgd worden voor medeplichtigheid.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je krijgt gewoon een hele dikke vette boete en mogelijk gevangenisstraf als je met zo'n vel LSD rondloopt, of je het nou verkoopt of uitdeelt. ;P
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
Weggeven is niet verboden nee
Klik om te vergroten...
De wet zegt dat "handelen" in welke vorm of op welke wijze dan ook verboden is, ongeacht of de "dealer" het weggeeft of verkoopt. Het is dus wel degelijk verboden. Echter, de kans dat je serieus gestraft zal worden is een stuk kleiner dan wanneer een dealer er geld voor vraagt.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weggeven is geen handel, het is pas handel als je er iets voor terugkrijgt anders is het gewoon een gift.

Je wordt wel bestraft, je kunt namelijk ook niet bewijzen dat het geen handel is. Dan zeggen ze gewoon dat je het geld nog moest geven maar de waren ontvangen hebt. Er wordt niet eens naar dat verschil gekeken bij de vorming van de straf.
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
Klik om te vergroten...
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
Klik om te vergroten...
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
Klik om te vergroten...
Neuh, je bent niet strafbaar voor die handeling. Je zult er zéker wel voor gestraft worden, maar als we punctueel gaan kijken ben je niet strafbaar.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
Klik om te vergroten...
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
Klik om te vergroten...
Neuh, je bent niet strafbaar voor die handeling. Je zult er zéker wel voor gestraft worden, maar als we punctueel gaan kijken ben je niet strafbaar.
Klik om te vergroten...
Artikel 2

Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst I dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.
Klik om te vergroten...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/g ... 5#Artikel2

Artikel 2 van de Opiumwet vindt dat je geen drugs af mag leveren of verstrekken aan derden. :wink:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#9
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is niet verboden nee
Klik om te vergroten...
De wet zegt dat "handelen" in welke vorm of op welke wijze dan ook verboden is, ongeacht of de "dealer" het weggeeft of verkoopt. Het is dus wel degelijk verboden. Echter, de kans dat je serieus gestraft zal worden is een stuk kleiner dan wanneer een dealer er geld voor vraagt.
Klik om te vergroten...
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
Klik om te vergroten...
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
Klik om te vergroten...
Neuh, je bent niet strafbaar voor die handeling. Je zult er zéker wel voor gestraft worden, maar als we punctueel gaan kijken ben je niet strafbaar.
Klik om te vergroten...
Dit wordt zo'n welles-nietes discussie en daar pas ik voor.

Fool zei:
Artikel 2

Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst I dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.
Klik om te vergroten...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/g ... 5#Artikel2

Artikel 2 van de Opiumwet vindt dat je geen drugs af mag leveren of verstrekken aan derden. :wink:
Klik om te vergroten...
verstrekken betekent iemand iets geven, ongeacht of hij er wel of niet voor betaald heeft.
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#10
En toch ga je door :tearsofjoy:
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#11
MusicIsLife zei:
En toch ga je door :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Nee, ik legde uit wat een woord betekent.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eindelijk een keer een discussie waarin ik niet verzeild raak!
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#13
SirErick zei:
MusicIsLife zei:
En toch ga je door :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Nee, ik legde uit wat een woord betekent.
Klik om te vergroten...

En daardoor zette je je eigen argument kracht bij :tongueout:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Conclusie van het verhaal: doe maar gewoon niet. :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oké Oké, jullie hebben gelijk. Ik dacht dat er Handel, productie en bezit in stond, van het woord verstrekken was ik niet op de hoogte.

Maargoed, dit dus:

ZERO- zei:
Conclusie van het verhaal: doe maar gewoon niet. :wink:
Klik om te vergroten...

(Maar als je het doet, geef het dan wel aan mij :P )
S
SirErickLid
01-01-2024, 00:00
#16
SmartieAndMe zei:
ZERO- zei:
Conclusie van het verhaal: doe maar gewoon niet. :wink:
Klik om te vergroten...

(Maar als je het doet, geef het dan wel aan mij :P )
Klik om te vergroten...
Whahaha, lol.
A
AurazLid
01-01-2024, 00:00
#17
Omzeilen, weggooien.. (filmpje van maken on het mom van 'afsluiten..verdergaan met het leven.. inspiratie.. verzin wat') in de prullenbak, zodat Jantje dit (dmv afgesproken taal) later hier weer uit kan vissen? (of denk ik nu te ver :grin:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."